روايات

رواية قدري ونصيبي الفصل الخامس 5 بقلم السيد محمد

رواية قدري ونصيبي الفصل الخامس 5 بقلم السيد محمد

رواية قدري ونصيبي البارت الخامس

رواية قدري ونصيبي الجزء الخامس

رواية قدري ونصيبي الحلقة الخامسة

فداء بصدمه ايه ،،،،
: زيد، مالك اتصدمتي ليه كده
– يعني ايه انتا اللي كسبت الرهان
: اه مش انا قولتلك انه مش هيجي ولا هيتقدملك وانتي اصريتي واتحدتيني انه هيجي اهو مجاش وانا اللي طلعت صح
– يعني ايه
: يعني هو مش بيحبك ، ولو كان بيحبك بجد مكنش سابك كده وكان باع الدنيا كلها علشانك
– لا انا واثقه انه بيحبني وان فيه حاجه منعته خلته مجاش
: طب تقدري تقوليلي هو عمل ايه اثبتلك حبه ليكي ، شويه اهتمام علي شوية خروجات علي شويه رومانسيه في الكلام
– فداء بحزن وانكسار من كلام زيد ليها ، مع انها زعلت بس حست انه كلامه فيه الحقيقه اللي عمرها مواجهة نفسها بيها
عيونها دمعت وبصت لزيد وقالتله، يعني لو طارق جه واتقدملي كنت هتسبني اتخطبله
: لو عمل كده انا كنت هساعدكم كمان علشان تبقو مع بعض
-وانتا ايه اللي يخصك في حاجه زي كده بقصد يعني ايه الاستفاده من كده
: بعدين هتعرفي

 

 

 

-لا انا عاوزه اعرف وعاوزه اعرف انتا اتجوزتني ليه ،،
: وهو الواحد بيتجوز ليه ، انا هعمل بحث علي الاب عن الموضوع ده
– ممكن تسيب اللي في ايدك وتقولي ليه اتجوزتني
: في الوقت المناسب هتعرفي كل حاجه
– ليه بتتهرب من السؤال ده كل اما اسئلهولك ، يعني ممعقوله اكون واكله ورثك وجاي تنتقم مني
: نعم انتي بتقولي ايه
– لا اكيد يعني مكلتش ورثك يعني، طيب يكون ابويا ضحك علي ابوك زمان وخد منه فلوس وانتا جاي تخلص حقك
: انتي شكلك سخنه يا فداء
– متقولي يعم اتنيلت واتجوزتني ليه ، ليه محسسني اني عايشه مع شخص غامض كده
: بعدين بقا ،،، احنا مش هنخلص من السؤال
– منا مش هرتاح يا زيد غير لما اعرف ، بس اقلك خلاص هيا وصلت كده
: ايه هيا بقا اللي وصلت
– اكيد انتا بتحبني من زمان ومراقبني في الرايحه والجايه وعينك عليا من زمان ولما عرفت ان هتخطب فجيت في الوقت المناسب علشان تتجوزتي
: زيد بضحك ، والله انتي عسل ودمك خفيف وتتحبي
– عارفه علي فكره

 

 

 

: طب تعرفي لو كنتي سالتيني انتا شغال ايه انا كنت هقلك ،، ان اصلا مش بقعد في مصر كتير وكل شغلي في الامارات لان شركتي هناك
– ايه ده انتا عندك شركه وعربيه وفيلات وكده
: اه يستي عندي كل ده
– طب خالي بالك بقا علشان انا عيني وحشه وممكن احسدك واجيب اجلك واورثك واعيش في ممتلكاتك دي
: زيد بضحك هستيري ، وربنا انتي عسل وملكيش حل انا ليا كتير مضحكتش كده
– انتا بتتريق عليا صح ، وبعدين انتا عندك كل ده ومقعدني في شقه زي كده ، طب وربنا مباين عليك اصلا
– يعني ايه مش باين عليا اصلا
: يعني انا اعرف اللي عنده شركه ده بيقي رجل اعمال ومعاه فلل وفلوس وعربيات ولبس وبدل وكده
– انتي شكلك بتسمعي مسلسلات كتير ، انا عندي القدره ان اجيب كل ده بس انا انسان بسيط بحب البساطه ، وبعدين انا مش بقعد هنا في مصر كتير
– اه مهو باين عليك، دا انتا حتي مكلفتش نفسك تعزمني علي ترمس حتي
: طب بلاش ابهرك بقدراتي علشان ممكن اخليكي تتصدمي من اللي هعمله
– كلام ولا بنشوف حاجه
: طب ايه رأيك تسبيلي نفسك يوم بس وانا هوريكي هعمل ايه
– ناوي علي ايه
: هوريكي قدراتي
– ماشي يا نجم اهو احسن من الخنقه اللي انا فيها دي
: طب يلا قومي البسي احلا طقم عندك وتعالي نخرج
– هتخرجني فين

 

 

 

:متساليش كتير انتي النهارده سبيلي نفسك
– سبتها اهو اما نشوف اخرتها ، تدخل فداء اوضتها وتغير هدومها وزيد كمان يدخل يغير ويطلع قبل فداء
: ايه يبنتي كل ده بتلبسي
– خلاص خارجه اهو
: يلا يا هانم ولا انتي لازم تبقي شبه ياسمين صبري يعني
– فداء تخرج وهيا بتضحك علي كلام زيد وتقةله اهو خلصت يعم زيد
– زيد يشوف فداء بالفستان ويتهبل من رقتها وجمالها ، ايه ده يبنتي هو فيه جمال كده
– بس بقا بتكثف ، وبعدين منتا كمان اهو طلعت شيك في البدل وبقيت ابن ناس كده
: مهو لسانك اللي عاوز قطعه ده لو تعدليه شويه كل حاجه هتبقي كويسه
– لا بجد شيك اووي في البدله السمرا
: علشان تعرفي بس وقت مبحب انضف بنضف
– طب يلا بقا وبعدين انتا هتوديني علي فين
: انتي عاوزه تروحي فين ، المكان اللي نفسك تروحيه قوليلي عليه بس وسيبي الباقي عليا
– بص هو المكان اللي انا عاوزه اروحه ده لازم تحجزله قبلها باسبوع فأكيد مسحيل هندخل ،، فانتا بقا خرحني برحتك
: هو المكان ده فين بالظبط
– وصفتله فداء المكان بالظبط
: طب دقيقه خمسه بس هعمل مكالمه وجاي

 

 

 

– يلا يا زيد ،، هما دول الخمس دقايق وانتا ليك نص ساعه بتتكلم في الفون ،، ولا انتا بتكلم في مليكه بتعتك
بعد شويه
خلص زي مكالمته واتجه نحو فداء
: يلا بينا يا برنسيسه
– هنروح فين
: تعالي بس ومتسأليش كتير ومد ايده زيد ومسك ايديها وفداء مسكت ايده ونزلو وركبو العربيه
– فداء، مالك ساكت ليه ، اكيد بتفكر فيها صح
: هيا مين
– اللي وحشتك وكان نفسك تبقي معاك علشان تسليك
: عندك حق مليكه فعلا وحشتني. وكان نفسي اجيبها معايا مصر بس ملحوقه
– فداء، وحش اما يلهفك انتا وهيا
: بتقولي حاجه يا فوفا
– لا مبقولش بس ياريت نحترم نفسنا شويه ،، مش اريال اللي ماشي معاك ولا انتا عاوزني اغزك
: يا ساتر يارب ايه الوليه دي ، وفجأه يقف زيد
– اي ده احنا وصلنا ولا ايه
: لا لسه شويه كمان كلها خمس دقايق بس عاوزك تغمي عنيكي لحد منوصل
– ليه الرعب ده بس
: يلا يا لمضه اسمعي الكلام
– حاضر وفعلا غمت فداء عينيها بطرحه كانت حطاها علي الفستان ، ويكمل زيد لحد ميوصل للمكان
: يلا بقا انزلي وصلنا
– يبني انتا عندك خاله هبله هنزل ازاي وانتي مغمي عيني ومش شايفه
: اه صح معلش يا ام لسان ، نزل زيد وفتح باب العربيه ومسك فداء من ايدها ومشي بيها لحد موصل للمكان ، ويشيل زيد الطرحه من علي عين فداء

 

 

 

– واول متفتح فداء تشوف المكان اللي قالت عليه لزيد انها نفسها تروحه
– ايه يبني ده انتا جايبنا هنا نتهزق من الامن ونمشي
: تعالي بس ،،،،،،، يالهووووووي ايه ده يا زيد دا المكان اللي قولتلك عليه نفسي اروحه بجد مش مصدقه نفسي
: تعالي بس ادخلي
– ادخل فين ، يبني بقلك بالحجز وبعدين اول مهتقرب من المكان هتلاقي الامن طردنا علي طول
: زي بضحك، طب تعالي بس وبطلي لماضتك دي
– اديني جيت لما نشوف اخرتها معاك
: يمسك زيد ايدها وياخدها ويدخلو واول ما الامن يشوفهم يفتح ليهم الباب
– فداء بصدمه ايه اللي بيحصل ده فيه ايه
واول ميدخلو تلاقي كل اللي موجودين بيرحبو بيهم وبيسقفولهم وتتفاجئ فداء بتربيزه كبيره عليها شموع وورد وفيها جميع انواع الاكل
: يلا بقا اقعدي يا برنسيسه
– فداء بدهشه ، اقعد فين هو ازاي احنا دخلنا اصلا وفين الناس اللي المفروض تبقي في التربيزات الفاضيه دي ، تقريبا احنا لوحدنا هنا والموظفين بس .
: علشان ناخد راحتنا ويلا بقا اقعدي علشان نتعشي
– انتا شكلك كده اتأجرت المكان ده يوم كامل ، بس ازاي دا اليوم الواحد بس بمبلغ وقدره
: زيد بضحك ، لا مش متأجره ولا حاجه انا اشتريت المكان ده اصلا
– فداء بدهشه واستغراب ،، اصلا، ،،،،،،، انتا اكيد شغال حرامي صح
: حرامي، ،،،،، هيا حصلت حرامي ،، انا بقول تقعد تاكلي وانتي ساكته
– ايوه خلاص فهمت انتا اكيد دي*لر كبير وزعيم ماف*يا ،، مهو الشغلانه الوحيده اللي فيها فلوس كتير

 

 

 

 

: وبعدين بقا في لماضة البت دي ،، متخ*رسي بقا خلينا نتعشي
– لا مهو انا مش معايا حق الاكل اللي علي الطربيزه ده ،، يعني هدبسك انتا فيه وهقول ده خاطفني ،،،
زيد بضحك وهو بيضحك يشنق ، فداء تجري عليه بخوف ،، انتا كويس
: زيد يبصلها ومستغرب من اهتمامها بيه
– فداء تلاحظ ان زيد خد باله من اهتمامها فترجع تاني ، انا خوفت يحصلك حاجه وادبس انا في الليله دي وانا مش معايا فلوس وفي الاخر ترسي ان اغسل الاطباق هنا
: زيد ،، يعني كده
– يلا ناكل يا زيد انتا رغاي قووي
: انا اللي رغاي بردو

 

 

 

 

– زيد هو انتا بجد اشتريت المكان ده
: اه طبعا هضحك عليكي ليه
– طب ازاي وامتا وفين ومنين ،،، انتا هتجنني انتا عارف المكام ده يسوا كام
: بصي يا ستي لما انتي قولتيلي انك نفسك تيجي المكان ده ، وقولتي انه بالحجز ، كلمت واحد صاحبي وقولتله انا عاوز اتاجر المكان ده ليله ،، قالي للاسف المكان ده محجوز لمدة 15 يوم ،، فكلمت واحد صاحبي تاجر عقارات كبير وخليته كلم صاحب المكان ده واشتريته منه ولغيت كل الحجوزات اللي عليه علشان افضهولك النهارده مخصوص
– زيد انتا بتتكلم بجد ،، انتا اشتريت المكان ده
: وانا هكدب عليكي ليه وكمان سجلته باسمك انتي ،،،
ولسه مكملش الكلمه، ،،،،،، وفجأه يظهر شخص ، ،،،،،

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية قدري ونصيبي)

اترك رد

error: Content is protected !!