روايات

رواية 30 يوم حياة الفصل الخامس 5 بقلم أميرة اسامة

رواية 30 يوم حياة الفصل الخامس 5 بقلم أميرة اسامة

رواية 30 يوم حياة البارت الخامس

رواية 30 يوم حياة الجزء الخامس

رواية 30 يوم حياة
رواية 30 يوم حياة

رواية 30 يوم حياة الحلقة الخامسة

روحيه…بصت من الشباك ولا يايوسف انت جيت
يوسف…ايوه يا اما جيت وبجبلك السحور
روحيه…ولما انت جيت يا ابن الكلب سايبني اعده جعانه كده
يوسف…الواد عامر مش راضي يديني بيقولي الاكل خلص
روحيه..هو قالك كده والنبي لا انا خرجاله بالعصايه
عامر….احيييه هي قالت خرجاله
زين…وبالعصايه
روحيه…ولا يا عامر
عامر…😳😳😳😳 روحيه حبيبتي
روحيه…حبيبتك يا واطي بانت يا واد مش عايز تدي الواد السحور
عامر….انا محصلش ده انا اديكي اكلي ياقلبي ده انا بقول ليوسف ياخد السحور قالي لا معييش فلوس وقالي انك مبتبطليش طلبات
روحيه…اه يا ابن الكلب يا يوسف انا ياولا ماببطلش طلبات والنبي مانا سيباك
وراحت وراه بالعصايه
يوسف…استهدي بالله يا اما استهدي بالله
ياروحيه ده بيوقع بيني وبينك ده الحته الشمال
ااااااه
زين…مسك روحيه في ايه ياروحيه مالك عامله قلق ليه بس مين مزعلك
وقفت روحيه وهي بتبتسم لزين بحب..
روحيه…عارف ياولا يازين اهو انت بقي اللي فالقلب بجد معرفش بحبك ليه

 

 

 

زين….مانا اتحب ياروحيه بردو
روحيه…طبعا تتحب كفايه عنيك ياولا بتفكرني بعيون المرحوم الولا يوسف عينه ملونه بس مخدش جمال عين ابوه انت اللي خدتها تكونش انت ابني ياولا🤔
زين…بضحك مرحوم ايه يا روحيه انتي بتبشري عليا
روحيه…بعد الشر عليك وعلي شبابك ياولا
زين…باس ايدها حبيبتي ياروحيه ربنا يخليكي لينا يااحلي حاجه فالحاره دي كلها يلا ادخلي جوه بقي وهجبلك انا السحور لحد عندك
روحيه….حاضر يا حبيبي
يوسف…من ورا العربيه بتاعته الوقت عارفه تقولي حاضر ياروحيه بعد ما سبلك بعيونه الخضر
روحيه…بس يا ابن الكلب
يوسف…حاضر يا مامي😂
وبص لعامر وانت وحيات امك ماهسيبك بعد العصايتين اللي خدتهم دول
عامر….مانت كنت عايزني انا اللي اخدهم يا واطي وامك ايدها تقيله
يوسف..وهو بيدعك مكان الضربه انت هتقولي دي وقفت رجلي
ادهم…بضحك رجلك بردو
احمد العربي مالكم ياشباب عاملين قلق ليه
الشباب. كل سنه وانت طيب يا عم احمد
احمد…العربي وانتوا طيبين يعود علينا وعليكم الايام بخير يارب
سهير….كل سنه وانتوا طيبين يا جماعه رمضان كريم علينا وعليكم يارب
الشباب…وانتي طيبه يا ام توته
ادهم…علي فين يا ام توته
سهير….ابدا قولت انزل اجيب السحور و انفع كيمو واباركله يجعله فتحه خير عليك يارب ياكيمو
كريم….الله يخليكي ياام توته احلي سحور لعيونك تحيه مني ليكي بمناسبه الافتتاح
سهير…لا والله ابدا ما يحصل
كيمو….والله ابدا
ادهم…خلاص يا ام توته بقي متكسفيش كيمو
سهير…يدوب يارب يا كيمو
امك عامله ايه يازين
زين…بخير يا لم توته الحمد لله زي الفل
سهير…يارب ديما منوره حياتكم ويخليهالكم يارب
زين…يارب يا ام توته تسلمي
سهير…ان شالله يخليك يلا سلام عليكم
الجميع…عليكم السلام
سعيد….عايز اي حاجه يا كيمو
كريم…لا يا حاج اطلع انت ارتاح وشويه وهاجي نتسحر سوا
كيموا…يلا يا حبيبي كل سنه وانتوا طيبين يا ولاد
الشباب…وانت طيب يا حاج سعيد
طفل صغير..عم كريم انا عايز سحور عشان امي بس معييش غير الجنيه ده
كيمو….لف ياض تعالي هنا
عايز ايه قولي
الطفل….بجنيه فول
كيمو…طب حط يالا الجنيه في جيبك
حطله كريم فول وطعميه وبطاطس وعمله شنطه كبيره وحطله العيش
كريم…اتفضل ياعم احلي سحور وكل يوم سحوركم عندي
الطفل بس ده كتير ياعم كيمو
كريم…مش كتير ولا حاجه يلا بسرعه عشان امك تلحق تحضر السحور
الطفل شكرا ياعم كيمو ربنا يخليك
ادهم….خد يالا هنا
نعم يا عم ادهم
مسكه ادهم من هدومه عارف ياض عمر لو لمحتك اي وقت في اي مكان بتشرب سجاير هعمل فيك ايه
الطفل…انا مش بشرب
ادهم…بعصبيه متكدبش انا شايفك مرتين عالناصيه يالا انت لسه صغير انت عندك كام سنه
الطفل…12 سنه
ادهم…طب بزمتك ده ينفع ياض انت فاكر انك لو شربت كده تبقي راجل

 

 

 

الطفل….مانا راجل يا غم ادهم وبعدين ما انا بشوفك يعني بتشرب سجاير وانا بحبك وبحب اعمل كل حاجه انت بتعملها ونفسي لما اكبر ابقي زيك
الطفل….ياض هو انت ادي طب انا كبير وعارف مصلحه نفسي عايز تكبر وتبقي زيي مش هتعرف انا لما شربتها ياض كنت مخلص كليه يعني شربتها علي كبر ومبشربهاش كتير عشان انا بلعب وبشيل حديد غلط اه غلط بس مش بعمله كتير الدور والباقي عليك بتدمر صحتك وانت لسه صغير واعمل حسابك مش هتعرف تبقي زيي طول مانت بتعمل كده انت فاهم
الطفل….حاضر
ادهم….مش مصدقك وبعدين ياض امك ملهاش غيرك وعندك اخواتك صغيرين مسؤوليين منك يعني انت راجلهم لو جرالك حاجه هيتبهدلوا من بعدك سعتها هتبقي فرحان وساعتها هتبقي راجل
الطفل….طيب اعمل ايه
ادهم…متحطش في بوئك القرف ده تاني
الطفل…اصلا انا معيش فلوس انا سبت الشغل
زين…كنت بتشتغل ايه ياعمر
عمر…كنت بشتغل في ورشه رخام
زين…وسبت الشغل ليه
عمر…الراجل مشاني عشان مقدرتش اشيل الرخام
زين…انت مبترحش المدرسه عمر….لا انا خرجت السنادي من تانيه اعدادي عشان اوفر المصاريف
زين…كنت شاطر ولا لا
عمر…اه والله كنت شاطر اوي انا كنت طالع التالت عالفصل وكنت جايب 92
زين…نعم 92 وتخرج من المدرسه
عمر…مفيش فلوس وحتي لما كنت بروح الشغل مكنتش الفلوس بتقضي يادوب بناكل بيها وبندفع ايجار البيت
زبن…انت ابوك ميت
عمر…لا ابويا مطلق امي ومتجوز واحده تانيه ومش بيبعتلنا فلوس
زين…اخواتك بيتعلمو
عمر ..لا اخواتي لسه صغير واحد عنده سنتين والبنت عندها اربع سنين
زبن…عابز ترجع المدرسه
عمر….نفسي بس مينفعش
زبن…بعصبيه مفيش حاجه اسمها مينفعش هترجع مدرستك تاني واي حاجه تخص دراستك انا مسؤول منها فاهم ومن بكره هترجع عمر….انا لازم اشوف شغل عشان اصرف عالبيت
زين…مالكش دعوه بحاجه ولو عالشغل اشتغل معابا انا محتاج حد يساعدني بس وديني ياعمر لو ماركزت في دراستك وشغلك لاهعلقك علي باب الورشه مفهوم
عمر…بفرحه بجد والنبي ياعم زين
زين…بابتسامه جميله بجد ياعم عمر
ادهم….وانا مني ليك كل يوم تيجي ساعه الچيم همرنك لحد ماهتبقي احسن مني
عمر….بجد ياعم ادهم طب احلف
ادهم…ياض الراجل بيتمسك من كلمته ياض بكره بعد الفطار تكون عندي
عمر…ربنا يخليكوا ليا يارب
زين….بكره الصبح تعدي عليا نخلص حوار المدرسه والمصاريف وتبتدي مذاكره علي طول مفيش وقت
عمر…حاضر طب والشغل
زين…نخلص من حوار المدرسه الاول وهنظبط كل حاجه يلا جري عشان تلحق تتسحر
عمر…بفرحه ماشي سلام عليكم وخد الشارع جري وهو بيتنطط من الفرحه

 

 

 

احمدالعربي….بفرحه ربنا يحميكم لشبابكم يارب ياولاد يلا انا طالع متتاخروش عشان نلحق نتسحر
ادهم…ماشي يا حاج هروح لهيما اقفل معاه الصاله وطالع…
خلص اليوم بسرعه ودخلوا الجميع بيوتهم عشان يتسحروا.
زين…سلام عليكم
مديحه عليكم السلام يا ابني اتأخرت كده ليه
زين…كنت وقاف مع كيمو والشباب شويه
مديحه…ابن حلال كيمو ده والله
زين…كان واقف يدور بعينه علي وعد…اه اوي ياامي ربنا يرزقه هما فين البنات صحيح
مديحه بيحضروا السحور
زين…طيب خدي دول جهزوهم مع السحور
مديحه…ايه كل ده
زين….يعني تشجيع كده لكيمو
مديحه…ماشي يا ابني هات بقيت الشنط
زين…لا دي شنطه فيها حاجه لمنه ووعد فيها فوانيس
مديحه….ماشي يا ابني ربنا يفرح قلبك هناديلك عليهم
دخلت مديحه نادتلهم
خرجت منه ووعد
منه…نعم يا ابيه زين
وقفت وعد ساكته وباصه فالارض
بصلها زين بطرف عينه وبص للشنطه فتحها وطلع اول فانوس كل سنه وانتي طيبه يا منه
منه بفرحه الله ده فانوس ربما يخليك ليا يا ابيه زين
مسكها من قفاها مسمعش كلمه ابيه زين دي بدل ما اخده منك🤨
منه…لا خلاص كل سنه وانت طيب يا احلي زين فالدنيا ربنا يخليك ليا
زين بحب ويخليكي ليا يارب
طلع فانوس وعد كل سنه وانتي طيبه ياوعد
ابتسمت بعد بطريقه طفوليه
وحضرتك طيب يا ابيه وبصتله
شافته بيعض علي سنانه بغيظ
وعد….🙄🙄 يازين
منه…بضحك لحقتي روحك انا هروح اساعد ماما بسرعه
وعد انا هشيل الفانوس وجايه معاكي
زين…استني ياوعد
بصتله بخوف ونزلت عينها عالارض
زين…بصولي ياوعد
رفعت وعد عينها براحه
زين…انا اسف حقك عليا كنت متعصب شويه الصبح وجت فيكي
وعد…لا مفيش حاجه يا ابي
زين…هااااا
وعد…بابتسامه يازين
ضحك زين بحب يعني مش زعلانه
وعد…لا والله ابدا مش زعلانه
زين…عجبك الفانوس
وعد…اوي تسلم ايدك
زين…طب يلا روحي شيليه عشان نتسحر
وعد…حاضر
اختفت وعد من ادامه بسرعه
اما زين فا كان عينه عليه والابتسامه مش مفارقه وشه
عشان عرف يضحكها.
بعد مده بسيطه اجتمعوا كلهم علي تربيزه الطعام وابتدوا يتسحروا وهما مبسوطين وبيتكلموا ويضحكوا
………

 

 

 

في شقه حاج فاروق
نعمه…ولا يالاحه يلا خدوا الاكل
صلاح…هو مفيش غير لاحه ياما
نعمه….يلا ياواد بلاش مناهده هات اخوك وتعالوا خدوا الاكل
بعد شويه اجتمعوا علي الارض وابتدوا يتسحروا
حاج فاروق…كل سنه وانتوا طيبين ياولاد
صالح…وانت يابا ربنا يديك الصحه انت وامي
صلاح….ربنا يخليك لينا ياحاج انت والحاجه
فاروق…ويخليكوا لينا يارب ونفرح بيكم قريب
صالح…بمناسبه الفرحه بقي يا ابا كنت عايز نروح نقرا فاتحه بوسي ونعمل الشبكه عالعيد الصغير ايه رايك
صلاح…وانا كمان يا ابا عايز اطلب ايد شهد واهو بدل الفرح يبقوا فرحين
نعمه…ياألف بركه
فاروق….انا معنديش مانع ياولاد ده يوم المني اللي اشوفكم فيه في بيوتكم وماليين عليا البيت عيال
صالح…ربنا يخليك لينا ياحاج
نعمه…نفسي اشوف عيالكم والحق افرح بيكم قبل ما اموت
صلاح…متقوليش كده يا اما بعد الشر عليكي حسك فالدنيا ديما
نعمه….ربنا يفرحني بيكم يارب قولت ايه يافاروق
فاروق…مانا قولت موافق هما بس ياخدولنا معاد ونروح نتقدم بس اسمع انت وهو كل واحد فيكم في يوم
صالح…ماكيد يا ابا متقلقش هنظبط كل حاجه
انا بكره هكلم بوسي تقول لامها اننا هنروحلها بكره ايه رايك
فاروق…علي خيره الله وانت يالاحه بعد بكره
صلاح…تمام هكلم انا الولا ايهاب وعامر وهقول لعم حسني كمان
فاروق…يبقي علي خيره الله وتنزلوا تجيبوا الشبكه علي طول والفرح يبقي واحد فالعيد
صالح….ماشي
نعمه….وتبتدوا شغل في الشقق بتاعتكم بقي عشان الخطوبه متطولش وتتجوزوا علي طول
صالح…احنا شغالين في الشقق يا اما متقلقيش
فاروق…طب يلا كلوا الفول هيبرد….
…………….
في منزل احمد العربي
رحاب…ايه رايكم فالفول بتاكلو كده من غير ما تقولوا اي حاجه
احمد…تسلم ايدك يا حبيبتي
ادهم…تسلم ايدك يا ست البنات
هيما…هو ايه اللي تسلم ايدك تسلم ايدك يابت ده كيمو اللي مظبطه انتي حطتيه فالطبق
رحاب…ياباي متعرفش تقول كلمه حلوه وانت ساكت وبعدين هو احطه فالطبق ده شويه
ادهم…الله يكون في عون اللي هيتجوزك كسفانا😂
رحاب…بزعل كده يا ادهم بتعوم علي عومه انال مين ان شاء الله اللي بيعملكم الاكل
هيما…يابت احنا بنجبر بخاطرك بناكل بس ربنا عالم باللي بيحصل فينا بعد ما ناكل
احمد…هو اللي هيتجوزها يطول اصل
رحاب…ربنا يخليك ليا يا احلي اب فالدنيا
هيما…يابت متفرحيش اوي كده ده بيجاملك
رحاب…بزعل طب والله ما انا واكله ولسه هتقوم مسكها عيما من كف ايدها وهو بيضحك طب خلاص بهزر
رحاب…اوعي بقي وراحت دموعها نازله
ادهم….الحق دي بتعيط 😂😂😂😂😂يخربيت هبلك
هيما..حط ايده علي كتفها وخدها في حضنه وربنا بنهزر يا بت
رحاب…اوعي بقي ملكش دعوه بيا
احمد…عيال رخمه عارفين ياولاد الكلب لو حد فيكم زعل حبيبه ابوها تاني
ادهم…ياعم وربنا بنهزر هي اللي عيوطه ودموعها بتنزل من اقل حاجه يابت وربنا بنهزر طب بزمتك احنا مش بنمسح الاطباق يعني اكلك يجنن
هيما…وهو بيغمزله اتلهي ده بس عشان بنبقي مخلصين لعب وجايين واقعين
رحاب..زقته بايدها طب اوعي بقي كده اوعي
ادهم…وربنا بيغمزلي
هيما…يابت الواحد ميعرفش يهزر معاكي علي طول تعيطي كده انشفي كده يا بت🤨 مينفعش تبقي بسكوته واخواتك ادهم وهيما العربي
رحاب..وهي بتمسح دموعها طب اكلي حلو ولا لا
ضحك. هيما…بحب والله العظيم احلي اكل باكله يابت ده انا بخلص صنيه المكرونه كلها وبطلب منك اي اكله بتعمليها.
ضحكت رحاب..علي فكره انتوا رخمين
احمد…طبعا رخمين ومعندهمش دم كمان في خد يزعل القمر ده عارفه يابت يارحاب انتي اللي هيتجوزك امه داعيه عليه
ادهم…بمناسبه الجواز بنتك جايلها عريس
احمد….مين
ادهم…ايهاب ابن عم حسني
شرقت رحاب وهي بتشرب
هيما…ايه شرقتي يا اختي قال يعني مش عارفه
رحاب…وشها احمر وارتبكت انا خالص وانا هعرف منين
احمد….ايهاب جدع ومحترم وابوه راجل طيب ايه رايك يا رحاب
ادهم…رأيها في ايه مانت شايف يا حاج وبتلقطها وهي طايره
رحاب…وهي بتقوم وربنا ما هكلمكوا تاني
هيما…استني يابت عامله فيها عروسه ومكسوفه اقفي يابت
رحاب…نعم عايز ايه

 

 

 

هيما…روحي افتحي الدولاب بتاعي هتلاقي فيه شنطه لونها ابيض خديها بتاعتك
ادهم…وانا كمان جايبلك حاجه في دولابي ملكيش دعوه بحاجه توته
جريت رحاب طلعت الشنطتين لقت ادهم جايبلها فانوس وهيما جايبلها عروسه طمطم
خرجت رحاب جري من الاوض وهي مسكاهم وراحت باست هيما وحضنته وجريت حضنت ادهم
ادهم…بحب كل سنه وانتي طيبه يا احلي عروسه
رحاب…وانت طيب يا اخويا
هيما…مبروك عليكي طمطم عقبال بوجي🙄
رحاب…رخم صحيح يا هيمااااا ايه الشنطه التانيه دي بتاعت مين
هيما…عض علي شفايفه بغيظ…بصوت واطي يابنت ال🤨
احمد….اكيد حبيبه القلب هي جت عليه المهم قولتي ايه
علي ايهاب
رحاب…بكسوف اللي تشوفه يا بابا
ادهم…هو عايز بس يقرا فاتحه ويلبس دبل عشان الناس تبقي عارفه ان رحاب ليه ودخله وشبكه مع بعض خلال سنه يكون خلص شقته وربنا كرمه انت عارف يعني ان هو وعامر بيساعدو مع عم حسني في جهاز شهد
احمد….عارف طبعا واحنا يا بني بنشتري راجل وهو لسه شاب في بدايه حياته
ادهم….وبوب جدع وراجل
هيما…وانا اضمنه برقبتي
احمد….يبقي علي خيره الله
يلا اعمليلنا بقي الشاي
رحاب…حاضر مشيت رحاب وهي مكسوفه وبتحاول تداري فرحتها ودخلت المطبخ فضلت تتنطط من الفرحه
هيما دخل وراها يغسل ايده اول ما شافته وقفت وبرقت
بصلها بسخريه وهو بيقلدها
اللي تشوفه يا بابا😏😏
حوشي يابت الفرحه اللي وقعت منك فالارض
رحاب…علي فكره انت رخم وان جبتلك اخبار من منه تاني يبقي بحق
هيما…ليه كده بس يا قلبي يابت انتي روحي
رحاب..روحك الوقت بقيت روحك😒
هيما….يلا يلعن ابو شكلك اعملي الشاي يابت
ضحكت رحاب هي وهيما وعملت الشاي وخرجوا اعدوا بره
………..
في منزل يوسف
يوسف…احلي اكل لاحلي روحيه فالدنيا
روحيه…تسلم ايدك ياحبيبي
يوسف..بتمثيل الزعل حبيبك الوقت حبيبك تشهد عليكي العصايه اللي نزلتيها علي رجلي
روحيه….انا يا ابني ده تتقطع ايدي قيل ما تتمد عليك انت حبيبي ياولا
يوسف….امال مين اللي كالني عصايتين بره في قلب الحاره ياروحيه
روحيه….شوف مين ضربك وجاي تتبل عليا😏
يوسف…ماشي ياستي ابه رأيك فالفول
روحيه….جميل تسلم ايدك ألا صحيح ياولا يا يوسف
يوسف…ايه ياروحيه
روحيه ليه🤔
يوسف…🙄🙄عايزه فانوس ياروحيه
روحيه…ومعوزش ليه ان شاء الله كبرت ولا كبرت
يوسف…لا ياستي انت لسه شباب بكره يبقي
عندك احلي فانوس فيكي يامصر عيزاه بشمعه
روحيه….شمعه ده ايه😏😏
انا عايزه الولا التخين ابو بالطو ده
يوسف….والا مين التخين اللي لابس بالطو انتي بتعرفي رجاله يا روحيه🤨🤨🤨
روحيه…ضربته علي راسه اختشي ياواد اللي هو اسمه كرومبه ده
يوسف…بضحك تقصدي كرومبو 😂😂😂
روحيه…ايوه كرومبو ده
يوسف…واشمعني كرومبو يا روحيه
روحيه….بيضيع مني حجات فالبيت يدورلي عليها

 

 

 

يوسف…عوض عليا عوض الصابرين يارب حاضر عيني يا اما عايزه اي حاجه تاني مش عايزه مكسرات
روحيه…وانا فيا سنان
يوسف…ماسنانك اهي زي الفل ياروحيه ومرصوصه انتي بتغزي العين
روحيه…الله اكبر في عينك انت بتحسدني يا ابن الكلب عينك وحشه زي ابوك😏😏😏
يوسف…عينك وحشه زي ابووووك مش ابويا ده اللي كنت بتعاكسي في عينه
روحيه….قوم ياواد من ادامي بدل ما اديك بطبق الفول واد مش متربي صحيح
يوسف…بضحك خلاص حقك عليا
روحيه…اوعي كده
يوسف…فضل يزغزغها والنبي ابدا القمر ميزعلش
روحيه…بضحك ياواد عيب اختشي
يوسف..مسك ايدها باسها بحبك يا اما
روحيه…وانا كمان بحبك اوي
يوسف..كلتي
روحيه…اه الحمد لله
يوسف… هعملك بقي احلي كوبايه شاي بلبن
روحيه…تسلم ايدك
شال يوسف الاكل وعمل الشاي ورجع اعدوا مع بعض يضحكوا ويهزروا بعد شويه نامت روحيه زي الاطفال عالسرير وهي اعده
نزلها يوسف لتحت وغطاها كويس وباس راسها وخرج راح علي الاوضه بتاعته.
……..
في صباح يوم جديد
علي ابطالنا جريت سعات اول يوم رمضان وابتدا المغرب يقرب كان الشباب بيجروا شمال ويمين وبيجهزوا المائده اللي بيرص الاطباق واللي بيحط العصير واللي بيجيب ميه واللي بيوزع بلح صوت القرأن شغال في كل مكان روح التعاون بينهم كانت تجنن حتي يوسف وعيسي حماه واقفين بيساعدوا معاهم ويسوف اعد يجري بسرعه وينزل الاطباق
ادهم….هيما شوف هناك في حاجه ناقصه
يوسف…ولا ياعامر هات عيش هنا
صالح….ايهاب عندك حاجه ناقصه
إيهاب…مله تمام
حاج سعيد…في اي نواقص يا زين يا ابني
زين…كله تمام ياحاج سعيد
ابتدت المائده تتملئ بالناس والكراسي تخلص وابتدوا ناس تانيه تيجي
صالح…ولا يالاحه اجري بسرعه هات كراسي من القهوه زياده
صلاح…تعالي يايوسف معايا بسرعه
يوسف…يلا اجري
صالح….يازين اربع اطباق هنا
هيما…خليك يازين انا رايح
كيمو….اعمل معاكو حاجه
حسني…هات مايه هنا ياكيمو
كريم….عنيا
واجتمعوا الناس كلهم وراح حاج سعيد علي المسجد عشان يأذن
وكل راديو كان شغال اعلن عن وقت الفطار
مدفع.الافطااااار أضرب واخيرا أذن أذان المغرب
وابتدوا الاطفال يفرقعوا صواريخ رمضان فرحه الافطار.
وابتدت انورا الشارع تنور والزينه تعكس الوانها
……..
وهو ده رمضان زمان فرحه وبهجه وسعاده ولمه ودفا
حب وترابط ومساعده
رمضان في مصر حاجه تانيه رمضان في مصر مفيش فيه فقير عشان أهل الحي كلهم بيأكلوا مفيش جار بياكل وعارف ان جاره جعان
جميله وعظيمه يامصر بناسك الطيبه وقلوبهم الصافيه اللي رغم قساوت الزمن إلا ان لسه رمضان فيكي بخير

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية 30 يوم حياة)

اترك رد