روايات

رواية خطيبتي واخواتها التوأم الفصل السادس عشر 16 بقلم رحاب القاضي

رواية خطيبتي واخواتها التوأم الفصل السادس عشر 16 بقلم رحاب القاضي

رواية خطيبتي واخواتها التوأم البارت السادس عشر

رواية خطيبتي واخواتها التوأم الجزء السادس عشر

رواية خطيبتي واخواتها التوأم الحلقة السادسة عشر

احمد بدموع
انتي خايفه مني انا ليه انا ما عملتش حاجه..
نسمه ببكاء وخوف
كدااب انت اللي عملت كده انا فاكره كل حاجه انت عملتها كويس….
احمد
طيب اهدي وتعالي معايا وانا هفهمك كل حاجه…
نسمه ببكاء
سيبني في حالي بقي يا امجد. الحقني..
احمد زعق فيها وقال
بتتحامي فيه يا نسمه بعد ما دمرك ودمرني معاكي بتتحامي فيه ومني انا من احمد ..
_لما شافت نسمه دموعه وعصبيته حست بأنه بيتكلم بجد بس خوفها منه اللي زرعه جواها امجد. خلاها برضو تخاف منه..
احمد
واغلي حاجه عندك مش وقت خوفك عشان انتي فاهمه غلط واللي عمل كل حاجه وحشه فيكي هو مش انا..
نسمه ببكاء
انت جاي ليه دلوقتي بعد العمر ده كله، عايز مني ايه سيبني في حالي..
قرب منها احمد ومسكها من ايدها جامد وقال
مستقبلي ضاع علي اني الاقيكي وانتي جايه تقوليلي عايز ايه منك…
نسمه بخوف
سيبني يا احمد انا مستحيل اسيب امجد انت فاهم ولا لا..
احمد بهدوء
ماشي تعالي بس معايا دلوقتي هقعدك عند عمك وبعدين هبقي اخليكي ترجعي..
نسمه بخوف
انت عايز مني ايه وليه عملت فيا كده انا كنت اذيتك في ايه عشان تعمل اللي عملته وتخليني الجأ لامجد عشان يحميني منك..
احمد
لو انا اللي كنت عملت كده انا كنت سيبتك وما دورتش عليكي، كنت سيبتك ليه بس انا مستحيل اعمل كده يا نسمه والله كل ده الكلب امجد هو اللي عمله عشان ياخدك مني غصب عنك..
نسمه بدموع
اطلع بره يا احمد هغير هدومي واجيلك…
_طلع احمد ونسمه غيرت هدومها وطاعت معاه ولما شافت امجد واقع علي الارض وسايح في د*مه راحتله بسرعه وقالت لاحمد بعصبيه..
نسمه بخوف
انت عملت فيه ايه حرام عليك امجد رد عليا…
صفاء ببكاء
كلمت الاسعاف وجايه في الطريق..
احمد مسك نسمه من ايدها جامد وقال
مش هتلحقي ان شاء الله هيفضل يتعذب لحد. ما يموت ونخلص…
_وبعدين اخد نسمه غصب عنها ومشي، وجات الاسعاف ونقلت امجد للمستشفي…
صفاء
ابني كويس يا دكتور هو عايش مش كده؟..
الدكتور
اطمني يا صفاء هانم احنا هنعمل كل اللي نقدر عليه وزياده ومدام لسه النبض شغال يبقي خير…
_قالها كده وبعدين دخل اوضة العمليات..
ـــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ــــ
_وفي بيت عزت الشندويلي بعد ما دخل اوضة جني ومعاه جيلان بنته، قفلت جني بسرعه مع انس وقالتله..
جني
خير يا خالو في ايه؟..
عزت
معلش يا حبيبتي دخلنا من غير ما نخبط احنا سمعناكي بتتكلمي في الفون وقولنا اكيد صاحيه…
جيلان بغيظ
انتي كنتي بتكلمي مين اصلا دلوقتي؟..
جني ما ردتش عليها وقالت لخالها
عادي يا خالو بس خير في حاجه ولا ايه؟..
قعد عزت قدامها وقال
تعالي يا جيلان اقعدي يا حبيبتي، بصو يا بنات انا لما جيتي هنا وانا فرحت جدا وقولت هتبقي في اخت لجيلان بس انا مالقيتش ده وحاسس انكم بعيد اووي عن بعض..
جيلان بضيق
الموضوع ببساطه ان مش كل حاجه حضرتك عايزها لازم تحصل وانا وال.. وجني مش شبه بعض خالص في فرق كبير بينا..
عزت بحده
والله انا نفسي انتي تبقي زيها او ربعها وقتها هترتاحي وانا كمان هرتاح..
ضحكت جيلان بسخريه وقالت
ههههههه بقي انت عايزني انا ابقي زي البتاعه دي..
عزت بحده
امشي اطلعي بره يا جيلان وتترزعي في اوضتك وما اشوفش وشك غير لما تبقي بني ادمه محترمه..
جيلان بحزن
حاضر ياريت تكوني مرتاحه كده يا جني…
قالت كلامها وطلعت وجني قالت
ليه كده بس يا خالو انت عارف جيلان عصبيه شويه..
عزت بضيق
دي اسمها قلة ذوق بنتي مش متربيه للاسف، علي العموم انا عايزك تحاولي تقربي منها وتستحمليها شويه عشان خاطري انا..
جني
من غير ما تقول يا خالو جيلان اختي مش بنت خالي..
_طبطب عليها عزت وطلع وهو مدايق جدا، وجني ردت علي انس اللي كان بيرن عليها وقالت..
جني
يا ابني في ايه خالو وجيلان دخلو فجأه وانا خوفت يكون سمعني وقفلت..
انس بحده
عارفه لو الفون اتقفل في وشي تاني لاي سبب هتلاقيني في وشك فاهمه انا خوفت عليكي و.. وبس..
ضحكت جني وقالت
لا لا ما تخافش هو كان جاي يكلمني في موضوع تاني علي العموم انا هقفل عشان رايحه اذاكر..
انس بسرعه قال
لا استني انتي هتيجي بكره عندنا مش كده…
جني
مش عارفه بصراحه لان عندي سنتر الساعه خمسه ومش عارفه هخلص امتي..
انس
بصي انا ماليش دعوه انا هستناكي بكره والا هجيلك وخليني بقي اتعب اكتر ومالحقش الماتش..
جني
لا خلاص هاجي بس يعني هاجي بصفتي ايه..
انس
يا ستي تعالي بس وما تشليش هم ما حدش في بيتنا هيركز ده انا جيبت كتير قبل كده و..
جني بغيظ
لا والله طيب سلام ومش جايه عند. حد.
ضحك انس وقال
ههههه استني والله بهزر، المهم تعالي وبعدين بابا وماما زي ما انتي شوفتيهم مش هيدققو اووي معاكي..
جني
تمام ممكن بقي اروح اذاكر..
انس
طيب اخر سؤال بس انتي نفسك تدخلي كلية ايه؟..
جني ابتسمت وقالت
هندسه..
انس فرح وقال
لا وكمان هنبقي نفس المجال بس انا هندسة الكترونيات..
جني.
لا انا اي هندسه وخلاص مش مهم، بص مش عايزه ارغي معاك اقفل لو سمحت..
ضحك انس وقال
ههههه طيب بالراحه ما تزوقيش سلام يا جني..
ابتسمت وقالت
سلام يا انس…
_قفلت معاك وطلعت صورته اللي محتفظه بيها علي الفون بتاعها، وفضلت تبصلها وهي مبتسمه وفجأه لقيته باعتلها رساله علي الوتساب وقال..
انس
الله علي المذاكره طيب قولي انك كنتي بتوزعيني..
جني ردت عليه وكتبت
عارف انا لو مستقبلي ضاع هيكون بسببك انت يا انس معتز…
رد عليها بايموشن ضحك وكتب
مش مهم المهم بس تكوني بتعرفي تطبخي، وتعملي موز باللبن..
جني
مش بحب اللبن ومش هعمله..
انس
هو ايه اللي مش هعمله لا يتعمل والا هيتعملك بلوك..
_وفضلو يتكلمو لحد ما جني نامت وهو كمان وكان كل واحد. منهم بدات مشاعره تتعلق بالتاني اكتر..
ـــــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ـــــ
_وفي المستشفي عند بهاء كان قاعد ومعاه خالد والمحامي اللي مد ورقه لخالد وقال..
المحامي
اتفضل يا خالد باشا…
خالد بص لبهاء وقال
هو حضرتك متأكد طيب واجب ان ملك برضو تعرف ده جواز يا دكتور بهاء..
بهاء
يا خالد ده طلب شخصي ما فيش حاجه هتبعد امجد عنها غير انها متجوزه وملك طيبه وانا خايف يرجع يضحك عليها تاني، وبنتي برضو هبله لو عرفت انك متجوزها الله واعلم ممكن تعمل ايه..
خالد بجمود
تمام يا دكتور بهاء انا همضي وزي ما حضرتك عايز ملك مش هتعرف حاجه..
_وبعد ما خالد مضي قام مشي وبص للموبيل بتاعه لقي ملك بترن عليه رد عليها وقال..
خالد
هو في ايه هو مش لسه كنت بكلمك..
ملك
قلبي حاسس ان في حاجه كده. حصلت..
خالد. بقلق
بت انتي انا بجد. بقيت اخاف منك، المهم عايزه ايه؟..
ملك ببكاء
بقي كده انا غلطانه اني بكلمك انا كنت هسالك علي بابا عشان مش بيرد عليا..
خالد
طيب فوقي يا ملك انا ما بقتش السواق بتاع الدكتور بهاء، فا مش هكون متواجد معاه كتير زي الاول..
ملك
خلاص خلاص هو انت هتشوف نفسك عليا يا عم اللي اداك يدينا..
ضحك خالد وقال
طيب عايزه تخرجي مش كده..
ملك
انت وذوقك وعلي فكره انا لو اخواتي كانو هنا والله ما كنت هبص في وشك بس انا ما فيش حد اخرج معاه ومش بثق في حد. غير فيك يا كداب ياللي كنت عامل فيها سواق وانت ظابط و.. خالد انت روحت فين الووو..
خالد
كنت بشتري حاجه اشربها لحد. ما تخلصي امم كملي..
ملك
لا خلاص نسيت المهم انا مكتئبه ومش هخرج النهارده ومدام. ما تعرفش بابا فين يبقي اقفل وهرجع اعملك بلوك عشان زعلانه منك يا رخم…
خلصت كلامها وقفلت في وشه وهو قال
يخربيت دماغ اهلك يا شيخه..
_ وبعدين طلع بره وركب عربيته وبص للعربيه اللي مرقبااه وابتسم بتسليه وقال..
خالد
خلينا بقي نلعب شويه..
_ومشي بعربيته لحد ما وصل لمكان مقطوع ووقف بالعربيه وبص للعربيه اللي ورااه وطلع الفون بتاعه وفضل يقلب فيه وبعد شويه قرب منه الاتنين اللي كانو في العربيه اللي ورااه وواحد بصله وقال..
الولد
في حاجه واقف هنا ليه؟..
خالد
هو انا واقف في بيت ابوك وانا ما اعرفش..
ادايق الولد وجه يمشي بس خالد بسرعه فتح باب العربيه جامد وخلااه وقع علي الارض وجه الولد التاني عشان يمسك خالد بس هنا ظهرت قوة هذا الاسد اللي خلا الاتنين في اقل من دقيقه واقعين علي الارض…
خالد
انتو سالتو عليا الاول قبل ما تيجو تراقبوني علي العموم وصلو للي باعتكم ان حضرة الظابط خالد مش بيخلي حد يعرف عنه حاجه هو مش عايزها…
_قال كلامه واخد عربيته ومشي، وفي بيت بهاء اول ما دخل لقي ملك قاعده ولابسه عبايه سمرا ورابطه راسها بطرحه نفس لون العبايه وقاعده بتعيط وهي بتسمع اغاني حزينه..
بهاء
هو احنا مش هنخلص بقي يا ملك من النكد ده..
ملك ببكاء
ما انا لقيت الناس كلت وشي، اتخزوقت ومش زغلانه قولت لااا بقي انا لازم ادخل في مود المتخزوفين..
بهاء
طيب وليه تامر عاشور..
ملك
ده اهم حاجه في الطقوس اللي عملاها واخد بالك انت هو وبيقول اااااه واضحه خلصااانه الحكايه..
بهاء بغيظ
صوتك ودنييي يخرب بيتك والجران تقول علينا ايه اقفلي الزفت ده وادخلي غيري هدومك هننزل نتعشي بره..
ملك
لا انا مكتئبه لو سمحت يا تواسيني يا تدخل تشوف نفسك رايح فين..
بهاء بخبث
ده انا كنت هاكلك سمك مشوي في المطعم اللي بتحبيه..
قامت ملك بسرعه وقالت
خمس دقايق وهكون جاهزه بس مش مسمحاك علي سمعتي اللي باظت دي…
_دخلت ملك اوضتها بسرعه وهوو فضل يضحك عليها وقال لنفسه بحزن..
بهاء
ربنا يسترها علي بنتك يا ندي…
ــــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب‌_القاضي ــــــ
_تاني يوم في القاهرة،في بيت معتز كان انس طالع من اوضته وسمع باباه بيقول لمريم..
معتز
مريم انا عايز رز بلبن نفسي رايحه عليه..
مريم
مش فاضيه دلوقتي بغسل في المواعين..
معتز
وانا اعملك ايه يعني انا نفسي فيه..
مريم بحده
روح يا حبيبي نام وكلو مع الملايكه اسهل ده ايه الغلب ده يا ربي..
معتز
هو انتي كل ما حد يطلب منك حاجه لازم تسمعي العماره كلها..
مريم
ما هو من عمايلك انت وعيالك انتو زهقتوني كل واحد فيكم بطلب خنقتوني كبرتوني وانا لسه في عز شبابي..
انس
ماما انا عايز اا..
قاطعته مريم وهي بتقلع الشبشب وقالت
انت ايه اللي قومك يا منيل علي عينك مش انت متنيل تعبااان..
انس بخوف
لا والنبي الشبشب لا مش هقدر اجري وبعدين قومت عشان جني جايه..
معتز
يخربيت ابوووك جايب نسوان لحد البيت كمان..
انس بغيظ
يا بابا دي جني جني قريبت عزت صاحبك ده..
معتز
اممم وجيالك ليه بقي؟..
انس
جايه تطمن عليا وبعدين هي جايه ومتوتره وقلقانه وعايز بعني لو سمحتو لمره واحده تقفو جنبي..
مريم بحماس
استني انت بس ده انا هرفع راسك قدامه هخليك تحس انك زرافه كده..
انس بقلق
ربنا يستر علي العموم انا داخل البلكونه ولما تيجي خلوها تيجي تقعد معايا هناك..
ودخل انس البلكونه ومعتز قال
مريم الرز بلبن يا ماما بسرعه..
مريم بغيظ
بقولك ايه يا راجل انت يا تنزل مع حازم يا تتخمد قعدتك في وشي كده حارقه دمي….
معتز
مش عاجبك امشي الباب يفوت جمل..
مريم
قولي بقي هي مين اللي بتطفش فيا عشانها دي..
معتز
يا وليه اتلمي بقي وبعدين اطمني انا كرهت الصنف كله،واكل رز بلبن قبل ما انام وزي ما كانت بتعمله امي الله يرحمها…
مريم
ما تروحلها وتخليها تعمله ليك بدل ما انت قارفني كده..
_وسابها ودخل اوضته وهي دخلت المطبخ وبعد شويه الباب خبط وراحت مريم تفتح وهي بتقول..
مريم
ماشي يا معتز عاملي فيها اطرش دلوقتي…
وفتحت الباب ولقيت جني، ابتسمت مريم وقالت
اهلا اهلا يا حبيبتي تعالي نورتينا..
دخلت جني وقالت
بنور حضرتك يا طنط، هو انس موجود؟…
مريم
ايوه موجود هيروح فين يعني وهو مكسح كده…
جني وهي بتديها علبه صغيره
اتفضلي يا طنط طيب انس كان قالي ان حضرتك بتحبي الملبن الاحمر واا..
مريم بفرحه كبيره
احلفي يا حبيب ماما يا انس، تعالي في حضني يا قلبي..
جني ضحكت وقالت
دي اقل حاجه يا طنط..
مريم
بصي ما تقوليش لحد انك جيبتيلي تمام دول هياكلوه مني..
جني
لا خلاص مش هقول لحد ممكن بس اشوف انس..
مريم
في البلكونه اهو قاعد مستنيكي…
_دخلت مريم المطبخ ودخلت جني البلكونه ولقيت انس قاعد بيأكل العصافير…
جني
مشغول اجيلك في وقت تاني..
بصلها انس وابتسم وقال
لا ازاي ده انا ما صدقت تعالي اقعدي ماما سالتك تشربي ايه ولا لا؟..
جني
لا لا مالوش لزوم وو..
_قبل ما تكمل كلامها لقيت مريم داخله وهي ماسكه صنيه عليها طبق مكرونه وطبق كبده وقالت..
مريم
اقعدي يا حبيبتي بصي انتي تاكلي دول لحد ما اعملك كوباية لبن عشان تدخني شويه بدل المنظر ده..
انس بصدمه
ماما ايه اللي بتعمليه ده ما يصحش..
قعدت مريم وقعدت جني جنبيها وفضلت تأكلها وقالت
اسكت انت البت ما فيهاش حاجه عايز الناس تاكل وشنا ولا ايه يوم الفرح….
جني بقلق
خلاص يا طنط انا والله مش قادره اكل تاني..
مريم
افتحي بوقك يا بت انتي بدل ما اقلع الشبشب ده انتي داخله علي جواز وخلفه وهم ما يتلم..
انس بغيظ
والله انا اللي غلطان بس مااشي وانتي كلي هي مش هتسيبك خلاص..
مريم
ايوه اسمعي كلامه، قوليلي انتي بتعرفي تطبخي ولا لا..
جني وهي بتبلع الاكل
ايوه يا طنط بعرف بس مش اووي بعني عشان لسه صغيره….
مريم
هو ايه اللي صغيره ده انتي اللي قدك فاتحه بيوت وبتربي عيال كلي كلي، المهم بلاش تتعلمي لما تتجوزي انا هبقي اعلمك اصل الواد انس ده مش اي اكل بياكله..
انس بصدمه
يا ماما مش كده والله العظيم ما ينفعش اللي بتقوليه ده..
مريم
اسكت انت، عارفه يا جني ده مغلبني في الاكل ابقي طابخه وعيني طلعت في تجهيز الاكل والاقيه جاي لاوي خلقته ويقولي انا مش عاجبني الاكل ده عايز حاجه تانيه فلازم تتعلمي الاكل اللي هو بيحبه وتعمليه والا هيطلع عينك..
جني
حاضر والله بس ارجوكي كفايه والله مش هقدر اكل تاني.
انس
ماما في رز بلبن بابا عايزه والا هيتخانق معاكي..
قامت مريم بسرعه وقالت
يالهوي فكرتني طيب خليها تاكل وما تتكسفش عشان لو جبت ولقيت الاكل زي ما هو هرمبها من فوق…
وطلعت مريم وقال انس
انا اسف جدا والله مش عارف اصلح اللي حصل ده ازاي..
جني وهي بتشرب مايه
لا عادي حصل خير وبعدين مامتك طيبه اووي و..
_قبل ما تكمل كلامها سمعت معتز بيزعق بره وبيقول…
معتز
فول سوداني ايه اللي حطااه علي الرز بابن انتي بتعكي يا وليه يا خرفاانه..
مربم بعصبيه
ما انا بقيت خرفانه من لما قعدت معاك يا راجل يا قرشانه انت روح منك لله انت وعيالك قرفتوني..
انس بغيظ
جني قومي امشي انا غلطااان اني قولتلك تيجي هنا..
ضحكت جني وقفلت باب البلكونه وقالت
لا عادي ولا يهمك والله يا بختك بيهم، يعني جو العيله ده حلو جدا..
انس ابتسم وقال
تعرفي ان عمري ما جه في بالي اخلي واحده من البنات اللي عرفتهم تيجي هنا وتتعرف علي اهلي..
جني بضيق
هما كتير بقي..
انس بتوتر
احمم يعني مش اووي بصي اللي عدي ده حاجه ولما عرفت جني بقيت حياتي حاجه تاني خالص…
ابتسمت جني وبصت للارض وقال انس
هو انتي روحتي الجامعه وجبتيلي اجازه النهارده..
جني
ايه ده مين قالك انا لسه كنت هقولك..
انس
واحد صاحبي قالي، كنت متوقع ان حد من اهلي يعمل كده بس هما هنا كل واحد مشغول في حاله..
جني
هو مش احنا اصدقاء فعادي يعني..
انس غمزلها
طبعا عادي تتردلك في الافرااح، المهم بقي كلميني عن نفسك اكتر انا ما اعرفش عنك حاجه يعتبر..
جني
مش لازم تعرف الحاجه بتكون احلي لما تكتشفها و..
انس
لا علي فكره ده اي كلام احكي يلااا..
جني بغيظ
اقولك حاجه وما تزعلش انتو عيله قليلة ذوق كل ما اتكلم تقاطعوني ومش بعرف اكمل كلامي..
انس
لا وازعل ليه احنا كده فعلا عيله مالهاش نظاام و..
دخل معتز عندهم وقال
ازيك يا بنتي عامله ايه..
جني
الحمد لله يا عمو حضرتك عامل ايه..
معتز
كويس يا بنتي الحمد لله، ممكن بس تقومي بس ابص علي المحفضه بتاعتي كانت هنا من شويه..
انس
مش وقته يا بابا طيب..
معتز
لا وقته امك واقفالي بره عايزه الفيزا عشان هننزل نجيب رز بلبنبدل اللي باظ منها..
جني
اتفضل حضرتك يا عمو دور عليها انا اصلا ماشيه عشان اتاخرت..
انس
ماشي يا جني بابا هيخلي السواق يوصلك..
معتز
يا مريم شوفي المحفضه عندك مش موجوده هنا..
مريم
هو انت اتشليت ما تيجي تشوفها وبعدين مش هنزل معاك روح هاته لوحدك…
ودخلت وهي ماسكه كوباية لبن وقالت
امسكي يا جني يلا اشربي اللبن مش عايزه نقطه في الكوبايه…
جني بخوف
لا لا والله العظيم انا مش بحب اللبن..
معتز
ليه بس ده فيه كالسبوم وحديد اسمعي كلامها واشربي..
انس بعصبيه
باااس ارحموها كفايه تعالي يا جني هوصلك لبره..
مريم
اتوكس انت قادر تتحرك يا مكسح احنا هنوصلها في طريقنا..
ابتسمت جني وقالت
مش عايزه اتعبكم والله..
انس بخوف
ده لو وصلتي بخير اصلا، علي العموم ابقي طمنيني عليكي لما توصلي..
اتوترت جني وقالت معتز
ما تتلم يالا ايه المحن ده، يلا با بنتي بينا هنوصلك…
ـــــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ــــــــ
_وفي بيت احمد. مندور كانت نسمه نايمه في اوضتها اللي كانت في بيت عمها لما كانت قاعده عندهم واحمد قاعد جنبيها وباصلها بحزن..
احمد
هتتعوض يا نسمه كل حاجه هتتصلح..
دخل مندور وقال
احمد تعالي يا ابني وسيبها ترتاح الدكتور قال هي لازم ترتاح..
طلع احمد وقتد مع باباه اللي قال
ما كانش لازم تقولها كل حاجه مره واحده كده اهي تعبت..
احمد بدموع ماليه عينه
كان لازم تعرف حقيقته يا بابا..
مندور
بس هو لسه جوزها وانت بتقول انه لسه عايش..
احمد
هخليه يطلقها ولو راجل المره دي يفكر باخدها مني..
مندور بحده
وانت فاكر الكام واحد اللي موقفهم بره دول هيسدو قدام امجد البحيري كفايه بقي انا تعبت يا ابني ومش هتحمل تجراجلك حاجه، كفايه انك بدل ما تبقي محامي محترم زي ما كان حلمك بقيت مجرم وبلطجي..
احمد بحزن
هو مش بيقولك الحب ليه ضحايا انا مستقبلي كان ضحية حبي لنسمه وانا لو معرفتش احميها المره دي منه يبقي ما استهلش اعيش يوم واحد في الدنيا، خلي بالك منها انا هروح مشوار وراجع..
ـــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ـــــــــ
_وعدي شهر علي ابطالنا وعلي كورنيش النيل في القاهره كانت قاعده ناني ومعاها اياد وقالتله..
ناني
بقالك اسبوع بتزن عليا عشان نتعشي مع بعض وفي الاخر جايبني اكل علي الكورنيش..
اياد
انتي ايه الاليطه دي ما انا عزمتك كتير في مطاعم نغير بقي شويه وبعدين ما انا جايبلك سوشي اهوو..
ناني
بس يعني مش حباها العزومه دي بس..
اياد
مش مهم المكان المهم اننا مع بعض..
سكتت ناني وكانت مدايقه وقال اياد
بصي عشان تعرفي اني فاهمك كويس انا عملت حسابي وجيبتلك شمعتين اهمم..
ناني ضحكت غصب عنها وقالت
والله يا اياد انت لوحدك. كده قادر تحلي اي حاجه…
اياد فرح وقال بصوت عالي
ايه الجمااال ده الله عليكي يا ست وقد نطق الحجر اللهم لا حسد..
ناني
ارتحت انت كده لما الناس اتفرجت علينا، ولع الشمعتين وخلصني…
_طلع اياد الولاعه بتاعته وولع الشمعتين وقبل ما يشيلها مسكتها ناني وقالت..
ناني
ولاعه يا اياد؟..
اياد بعدم فهم
وفيها ايه ولاعه بولع بيها السجاير، هو انتي ليه بتبصيلي كده كانك قافشه معايا واحده..
ناني.
لا لا انت تروحني بقي بتشرب سجاير يا اياد انا مستحيل اتجوز واحد. بيشرب سجاير..
_مسك اياد الولاعه وطلع السجاير من جيبه ورماهم. في المايه وقال..
اياد
مرضي كده يا اسطاا..
ناني
انت كمان بترمي الحاجات دي في النيل ايه الاهمال ده…
اياد
يا بت انتي مين مسلطك عليا..
ضحكت ناني وقالت
لا خلاص تعالي بقي ناكل عشان انا جعانه اووي..
اياد
صدق الشاعر لما قال”اريد أن اهديكِ كنوزاً من الكلمات لم تهدَ لامرأةً قبلكْ ولن تهدَ لامرأةٍ بعدكْ”..
ناني وهي بتخفي كسوفها
ده عصام صاصا ده..
اياد
يلا يا بت انتي من هنا…
ضحكت ناني وفجاه موبيلها رن واياد قال
مين بقي اللي بيكلمك..
ناني بضيق
مستر فؤاد صاحب القنااه..
ساب اياد الاكل وقال
اممم ماله بقي عايز ايه المستر؟..
ناني
اقولك ولا تزعلش..
بصلها اياد وسكت وناني قالت
طيب مش هقول انت خوفتني منك، لا ما خوفتنيش انا مش بخاف من حد اصلا..
اياد بجمود.
في ايه يا ناني احكي..
ناني ابتسمت وقالت
طلب يتجوزني وقالي عايز يقابل بابا..
اياد بهدوء
طيب مبروك، يلا بقي نمشي..
ناني
انا هرفض يا اياد علي فكره وعشانك و..
اياد ضحك بسخريه وقال
اممم لسه هترفضي لا برافو عليكي والله ما انا لو ليا لازمه في حياتك مش هتعملي كده انا ماشي….
وقام بسرعه وهي راحت وراه وقالت
يا اياد اي حركات العيال الصغيره دي..
اياد بحده
لا والله انا برضو، طيب ما قولتيش ليه من اول ما قالك لا وانا ما اعرفش من وقتها ليه..
ناني
ما جاتش مناسبه اقولك وبعدين انا هرفض يا اياد بس بطريقه لطيفه…
اياد
بت انتي متعصبيش امي عليكي المفروض اني بعد بكره متزفت معاكي لاسكندريه عشان اخطبك وفي نفس الوقت في واحد مستني ردك عليه علي موضوع جواز عارفه انا لو طلعت سلاحي وفضيته في دماغك دي ما حدش هيلومني اوعي كده من وشي…
ضحكت ناني وقالت
هههههههه ده يارب يتقدملي كل يوم عريس عشان تغير عليا كده…
اياد بحده
اضحكي اضحكي ما انا مفضوح قدامك من اول لحظه وايوه يا ستي بحبك وبعشق امك وبيغير عليكي ودلوقتي لو ما كلمتيش الزفت ده وقولتيله انك رافضه هخلي القطط اللي بتاكل السوشي دي تاكلك معاه..
ناني
ايه ده انا جعانه اووي… هاكل ايه دلوقتي..
اياد
كلمييه يلااا..
طلعت ناني موبيلتا وكلمت فؤاد وقالت
ازيك يا مستر فؤاد حضرتك عامل ايه..
ضربها اياد جامد علي دراعها وقال
انجزي يا ماما..
بعدت ناني الموبيل وقالتله بصوت واطي
ما تمدش ايدك عليا انت فاهم ولا لا..
وقالت لفؤاد
ايوه يا مستر فؤاد مع حضرتك…. هههههه وانا اكتر والله وو..
_سكتت بخوف وبرقت لما لقيت اياد طلع سلاحه. وحطه علي راسها وقالت بسرعه وهي خايفه..
ناني
انا كك كنت عايزة اقولك يا مستر فؤاد انا اسفه مش هقدر اتجوزك ابدا لاني يعتبر حد قايل عليا.. الو الو مش سامعه حضرتك..
وقفلت الفون وقالت لاياد
تمام كده يا باشاا..
اياد شال سلاحه وقالها
تمام قدامي يلا هاكلك كشري..
ناني
اخرتها كشري بس يلا اهو اللي يجي منك احسن منك…
ــــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ـــــــــ
_وفي اسكندريه علي البحر كانت قاعده ملك وبتاكل دورا ومعاها خالد وهي بتتكلم وبتقوله..
ملك
بس دي حكاية الكراش رقم 144،الكراش رقم بقي 145 ده حكايته حكايه بدأت لما اا..
خالد اتنهد وقال
بس اسكتي ده انتي عايزه واحد محشش يسمع حوراتك دي..
ملك بحزن
مش بفضفض معاك يا خالوده…
خالد
انتي عارفه انا كرهت اسمي بسببك اسمي خالد يا ملك…
ملك بصوت واطي
عيل بومه والله بس ما فيش غيرك للاسف..
خالد
سمعتك واتكلمي معايا بصوت عالي وبطلي برطمه…
ملك
عارف يا خالد انا بخرج معاك من ورا بابا بس هو لو سألني انا مش هكدب عليه واقوله اني بقابلك وقتها هيدبسك فيا وهتتجوزني..
خالد
اصبري يا ملك لما تتعافي وكل حاجه هتيجي..
ملك
اتعافيت والله..
خالد
طيب لما تنسي..
ملك
ورحمة امي نسيت
خالد
بعدين يا ملك مش دلوقتي..
ملك
لا دلوقتي احسن والله..
خالد
في ايه يا وليه التقل عندك اخباره ايه؟..
ملك
يا خالد ما هو اللي ناقص انك تفلت مني انت كمان..
خالد
في ايه يا سكر انتي عارفه انتي بتكلمي مين؟..
ملك
بكلم خالد فتحي هكون يعني بكلم مين، قولي صح امك قرشانه ولا كيوت..
خالد بضيق
ما اعرفش..
ملك
هي مامتك الله يرحمها ولا ايه زيي، عارف انا عمري ما شوفت ماما وكان نفسي ديما تبقي معايا ماما، انا وصغيره لما كنت بشوف صحابي بيتكلمو علي ماماتهم كنت بلبس المخده طرحه وافضل اكلم فيها علي انها ماما لحد. ما سما شافتني وفضلت تتعامل معايا علي انها ماما برغم انها صغيره زيي ومحتاجه لماما هي كمان،بس عوضتنا احنا ولو شويه عن غياب ماما ومش معايا انا بس ومع ناني كمان..
خالد بحزن
علي الاقل مامتك ده شئ مش بايديها هي ماتت، المشكله بقي لما تكون عايشه زي اللي ميته..
ملك
العجل في بطن امه..
خالد
نعممم؟..
ملك
هو مش الكلام المشبك ده فزوره اوعي تكون بتتكلم جد…
ضحك خالد وقالها
هههههه يا شيخه ده انا كنت خلاص هدمع ليه الفصلان ده…
ملك
خالد ما تيجي تحبني انا والله بعرف اطبخ واكنس و…
خالد
هو سؤال هو انا لو ما كنتش ظابط منتس هتبقي عايزه تتجوزيني..
ملك بسرعه قالت
ولاكنت هعبرك اصلا وو..، وبهزر طبعا اكيد طبعا كنت هوافق يعني..
خالد بغيظ
ما بتعرفيش تكدبي يا ملك، هاا ما بتعرفيش تكدبي..
ملك بضيق
طيب موبيلك بيرن مين ايدوو ده؟..
خالد
ده اياد ابن خالتي عارفه انس معتز بتاع كورة السله؟..
ملك
ايه اللي اعرفه ده صورو ماليه اوضتي ده اخر واحد بكراش عليه قبل امجد..
خالد
ما علينا اهو اياد ده اخوه بقي..
ملك برقت وقالت
يعني انت انس يبقي ابن خالتك..
خالد
لا انس يبقي اخو ابن خالتي..
ملك
ايوه يعني انس ابن خالتك؟..
خالد
يا بنتي لااا انس يبقي اخو ابن خالتي لانهم اخوات بس مش من نفس الام..
ملك
ايوه يعني انس ابن خالتك..
خالد اتعصب وقال
يا شيخه بس بقي دماغك دي ما بتصحااش خالص..
ملك ببكاء
انت بتزعقلي ليه دلوقتي..
خالد
عشان غبيه وما تعيطيش وكلي دورا لحد. ما ارد عليه واجي…
ومشي خالد وقالت ملك لنفسها
في حاجه انا مش فهماها ناني كده هتبقي قريبت خالد لا انا عايزه ورقه وقلم دي لفه طويله…
_وعند خالد كان بيكلم اياد وقاله..
خالد
يا ابني هاجي والله وهتعرف علي البنت اللي هتخطبها كمان، وفي موضوع كمان انا عايز اقولك عليه..
اياد
تمام يبقي هستناك بكره في الافتتاح بابا حالف عليا اخليك تيجي يا خالد..
خالد
جاي والله المهم انس بقي كويس ولا لسه..
اياد
لا بقي زي الفل وبيتدرب مع مدرب خاص دلوقتي عشان يلحق معسكر المنتخب..
خالد
طيب علي خير بأذن الله..
ـــــــــ #بقلم_المكاتبه_رحاب_القاضي ـــــــــ
_وفي بيت احمد مندور كانت نسمه قاعده في اوضتها وباصه قدامها وسرحانه، ودخل عندها مندور وقال..
مندور
ايه يا بنتي السرحان ده كله بقالي شويه بخبط عليكي..
نسمه مسحت دموعها وقالت
معلش يا عمي ما كنتش واخده بالي، تعالي اتفضل..
مندور
قوليلي بقيتي كويسه واحسن من الاول..
نسمه
ايوه الحمد لله بقيت كويسه يا عمي ربنا يخليك..
مندور بحزن
طيب انا بقي مش عايزك تفهميني غلط في اللي هقوله، بس انا عايزك ترجعي لجوزك ودلوقتي…
نزلت دموع نسمه وقالت؟؟؟
ــــــــــــــــــــ
_وفي المستشفي اللي فيها امجد. كان ماسك سلاحه في ايده ودخل عنده واحد من رجالته وقال..
الحارس
تمام يا امجد. بيه احنا تجت امرك فوزي بيه قالنا اننا تحت امرك في اللي انت تطلبه..
امجد بجمود
تمام استناني تحت وانا جاي ورااك…
_مشي الحارس ودخلت صفاء وقالت وهي قلقانه وخايه..
صفاء
رجالة فوزي بيعملو ايه تندك، وانت ايه اللي قومك انت لسه تعباان..
امجد بجمود
رايح ارجع مراتي واربي الكلب اللي خدها مني…
_تفتكرو ايه اللي هيحصل؟…

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية خطيبتي واخواتها التوأم)

اترك رد

error: Content is protected !!