روايات

رواية ذات العيون الخضراء الفصل الثاني 2 بقلم آية علاء

رواية ذات العيون الخضراء الفصل الثاني 2 بقلم آية علاء

رواية ذات العيون الخضراء البارت الثاني

رواية ذات العيون الخضراء الجزء الثاني

ذات العيون الخضراء
ذات العيون الخضراء

رواية ذات العيون الخضراء الحلقة الثانية

بعد ما ذهب اياد الي المستشفى لكي يتابع المريض
داخل المستشفى
اياد ينادي علي احد الممرضات: لو سمحتي فين اوضه المريض الا لسه داخل والتفاصيل عنه
الممرضه: اتفضل يادكتور المريض في اوضه104في الجناح الشرقي
اياد: شكرا لحضرتك
الممرضه: العفو ي دكتور
ذهب اياد الي غرفة المريض
اياد: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
المريض: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
اياد: عامل اي ي بطل
المريض: تعبان ي دكتور
اياد في مرح: والله مانا عارف ي بطل انك تعبان بس برخم المهم ي بطل لما حد يسالك عامل اي تقول بخير الحمدلله هتاخد عليها حسنات مش انت بردوا عايز تاخد حسنات
المريض في ضحك هستري من هذا الدكتور المرح: اها عايز
اياد: في البدايه عايز اعرف اسمك ي بطل
المريض: اسمي فارس
اياد: عاش الاسامي
اياد: بتشتكي من اي ي فارس

 

 

ولدت فارس: حضرتك هو قلبه تعبان واخدته عند دكاتره كتير ومحدش قبل حالته علشان احن علي حالتنا زي محضرتك شايف لحد لما واحده صحبتي قالتي علي اسم المستشفي دي فانا جبته وجيت علي طول هنا خفت في البدايه محدش يقبل حاله ولا حتي يسمحولي ادخل بيه زي المستشفيات الخاصه التانيه
اياد بهدواء: متقلقيش ي مدام ابن حضرتك هيكون بخبر هنعمله تحليل وهيفضل هنا شويه وهوصيهم عليه وانا هتابع حالته شخصيا وعلاجه علي حسابي متقلقيش انتي بس
ذهب اياد الي مكتبه
اياد للممرضه: لو سمحت ممكن تنادى علي الدكتور مصطفي
الممرضه لنفسها: يالهوي علي العسل ده ياخواتي
الممرضه: دكتور مصطفي الدكتور اياد عايزك في مكتبه
مصطفي لنفسه: هولاكوا عايزني انا عارف هتهزاء ونهار فل اروح وامري لله
مصطفي بيخبط علي باب مكتب اياد
اياد: اتفضل ي دكتور مصطفي
مصطفي: حضرتك عايزني ي دكتور
اياد بهدواء علي غير عادته: اها عايزك تتابع حاله جديده الطفل عنده 12سنه اسمه فارس حاله صعبه ولزام تتابع معه انت واه حاجه تاني هتاخد مكاني النهارده
مصطفي بنفعال علي اياد: نعم بتقول اي انت انا بقالي اسبوع في المستشفى مروحتش البيت ولا يوم وانا مش هاخد مكان انا اسف

 

 

اياد: مصطفي هتاخد مكاني لليل بس ولما التحاليل فارس تتطلع وتشوفه تران عليا وانا هاجي
مصطفي: ماشي ي دكتور اياد انا اخري للساعه 7بس ومتزعلش مني
اياد: اوكي تمام
في مكان تاني في بيت عائلة محمود
اروه: ماما انا جيت المطبخ فين انا جعانه
فاطمه: يا بنتي انت مش بتعملي حاجه في حياتك غير الاكل والنوم
احمد: سبي البنت علي راحتها ي فاطمه ومعلش ي حبيبتي خضروا الغذاء بسرعه انتي وفريده زمانه احمد والشباب علي وصول
محمود: اها ي بتني بسرعه علشان اخد العلاج احسن اياد هفضل يقولي ي جدو انت مش مهتم بصحتك والامرشح واسطوانة كل يوم
روح: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته انا جيت عاملين ايه ي عائله الحلوه
الكل في ضحك علي تصرفات هذه الصغير الاتي تشبه لحد كبير في طبعها طبع اخيه اياد: الكل وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
اروه: ي ماما هطلع اغير بقا يكون الاكل جهز
زياد: االسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اروه في مرح: زوز حبيبي عامل اي ياااه وحشتني من الصبح ياخي 😂😂😂😂
زياد: اروتي عاملة اي وبلاش حبيبي اصل حياه بتغير عليا
روح: حياه اصلا بتغير علي الكل مش انت واحدك 😂😂😂

 

 

زياد: بس ي يبت انت حياه بتحبني انا واحدي
احمد بضحك: بس يولاد في اي
روح: زياد فين حياه
زياد: حياه بره مع عمو واياد
اروه: اطلع انا بقا احسن هيتعمل مني بطاطس محمره 🙂🥲
زياد: لامه مالها بنتك ي ماما اول مسمعت اسم اياد طلعت جري كدا 😂😂😂
فاطمه الام: انت عارف ان اياد بيزعق في اختك لما بتكون لبسه كدا فا هي اكيد خافت منه احسن يشوفها كدا 😂😂😂
زياد بضحك علي اخته: اها 😂
روح بفرحه: اياد جيت ي قلبي اختك انت
اياد: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اها ي روحي جيت وانتي عامله اي ي قلب اخوكي
روح: بخير الحمدلله اها قولي جبتلي اي
اياد: كل خير ي قلبي
روح: بحبك اووووي
حياه بغيره: اها ومفيش عامله ايه ياحياه او بحبك ي حياه مفيش حاجه خالص ليا 🙂🙄🙄
روح: حياه عامله اي والله لسه ساله عليك زياد بس اول ما بشوف اياد بنساكي 😂😂😂😂وبحبك ي اختي متزعليش بس بحب اياد اكتر 😜😜
الحياه: علي فكره انا بحبه اكتر منك

 

 

روح: لا انا اكتر
محمد: في اي يا بنات وايه ي حياه هتعملي عقلك بعقل روح وغير كدا ي روح مفيش حاجه لبابا برضو
روح: يووووه بقا كلكم بتغيروا من اياد علشان بحبه اكتر واحد فيكم 🙄🙄🙂
اياد بهدواء: انا طالع اوضتي ي ماما ولما الاكل يجهز قولي فريده الام: حاضر ي ماما
ذهب اياد الي غرفته وفي طريقه قابل اروه
اروه: ي نهار اروح فين ومش هينفع ارجع اوضتي خلاص الايحصل يحصل
اياد: اروه استني
اروه: نعم
اياد: ايه الانتي كنتي لبسه ده وازي تخرجي كدا من البيت مش قولتك ان ده ممنوع تخرجي بيه ومتخطيش اي حاجه في وشك تاني المره ده انا بتكلم بهدوء ي اروه المره الجايه مش عارف هيحصل اي مفهوم
اروه بخوف وصوت منخفض: مفهوم
اياد بعصبيه: مفهوووووم
اروه: مفهوم
واكمل اياد طريقه الي غرفته
عند اياد في غرفته
اياد لنفسه: لي ي اروه ديما بتخليني اتعصب عليك كدا لي لو ستمعي كلامي بس 🙂
تم تجهيز الغداء واجتمع الجميع علي سفرة الطعام
الجميع يتحدث ويتناقشوا الا اياد ياكل في صمت

 

 

فريده: اياد اياد انت فين مش مركز معانا خالص
اياد: اسف ماما بتقولوا حاجه
الكل في ضحك هستري علي طريقه رد اياد
محمد: مالك ي اياد
اياد:مفيش ي بابا انا خلصت جدو متنساش العلاج لانك ديما بتنساه
الجد محمود: لا يا ابني انا فاكر
وذهب اياد الي غرفته لكي ينهي تصميم
انتها اياد من تصميم المشروع
فون اياد يرين
اياد: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الدكتور مصطفي: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
اياد: في اي ي دكتور الساعه لسه 6وقولتك علي 6ونص هكون في المستشفى
مصطفي: اياد الطفل حالة خطيرع دلوقتي ولزام يتعمله عمليه دلوقتي انا جهزت كل حاجه اهم حاجه انت تجي بس
اياد: عشر دقايق هكون عندك(هيطر في طياره بقا)
وصل اياد الي المستشفي وتوجه الي العمليات
وابداء العمليه وانتهت علي خير
اياد: مصطفي شكرا لك وبتمنلك التوفيق ديما
مصطفي بتعب: الشكر لله واحده تعرف ي اياد نفسي في ايه نفسي انام
اياد بضحك: خلاص تحب اوصلك 😂😂😂والا هتكمل الليل هنا و تاخد اجازه يومين اجازه
مصطفي: بجد هاخد اجازه يومين اياد بتتكلم جد احلف مش مصدقكك
اياد: لا والله بتكلم جد لانك تعبت اوووي الفتره دي فا علشان كدا هتاخد اجازه يومين

 

 

مصطفي يحضن اياد: شكرا شكرا شكرا ي صحبي 😂😂😂(فرحته بيومين الاجازه متتوصفش باين اياد ده مش بيدي لحد اجازه 😂😂😂😂)
في الصبح
ذهب اياد للكليه عنده بعض المحاضرات ( اياد معيد في الكليه يعني بيحضر كل يوم مش ضروري يعني يشرح سكشن لاروه كل يوم هو عندها يوم واحد في الاسبوع بس في دفعات تانيه بيديهم)
بعد انتها السكشن الذي تم فيه مسح كرمة جميع الطلاب من المعيد الصعب الصارم في عمله دئما اياد
اياد: بتمني السكشن الجايه ي دكتور منك ليه ليها تلتزموا بالمواعيد والهدواء علشان ميحصلش نفس الحصل النهارده والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
وفي طريقه الي مكتبه في الكليه شاهد اروه تقف مع احد الشباب وتضحك معاه
اياد لنفسه وبيغيره شديد علي اروه: تمام ي اروه تقف مع واحد وتضحك عادي كدا اياد تمالك نفسك وايه الانت بتعمله وبتقول اهدي ي اياد ورجع مكتبك بهدوء والكلام يبقا في البيت مش هنا
وصل اياد الي مكتبه وعلامات الغضب علي وجهه
امسك هاتفه فتحه وبعت رساله علي رقم اروه محتواها
*(اروه حسابك تقل معايا ي هانم حسابك في البيت واظن انك عارفه انا اقصد ايه تمام*)

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية ذات العيون الخضراء)

اترك رد

error: Content is protected !!