روايات

رواية جواز باطل الفصل الخامس 5 بقلم بلال علي

رواية جواز باطل الفصل الخامس 5 بقلم بلال علي

رواية جواز باطل البارت الخامس

رواية جواز باطل الجزء الخامس

رواية جواز باطل
رواية جواز باطل

رواية جواز باطل الحلقة الخامسة

سيف بيشدها من شعرها : احبب اقولكك اسم مديير البنك الكامل علشاان تعرفى أنا هعمل اية فيكى ! احفظى اسمة الكامل : وسام اشرف عبدالباقى الدمنهوورى ، ابووويااا !! ابوياا إللى مات فى عز شبابة علشان اتهام زوور ! أنا بكرهك يا نسمة بكرهكك انتى وعيلتك كلها !!!
انتى طا …..
نسمة اغلقت عينيها منتظرة سماع تلك الكلمة البغيضة .. ولكن بدلا عنها تستمع صوت ارتطام عالارض .. كأن جثة قد سقطت !
أزاحت يديها قليلا لتفاجا بسيف وقد وقع مغشيا علية بجوار المكتب !
نسمة برعب : سييف !! سيف ماالك والله ما كنت اعرف !! مكنتش أعرف أن ابويا اذاك كدة ! والله والله ما كنت اعرف !
ثم ترفع يديها بانهيار لتحضر المباة من على المكتب وقد ضمت راسة الى صدرها بخوف شديد ..
نسمة وهى تنثر الماء ببكاء : قووم .. قوم يا سيف بالله عليك !!
مروة تدخل الغرفة : لو سمح .. ثم تصدم وتجرى علية
مروة لنسمة : عملتيلة ايية !!؟
نسمة : اطلبى الاسعاف بسررعة على ما أحاول افوقة !
فى بيت تفيدة. .
عمر : مش عارف سمعت اسم الدمنهورى دة فين قبل كدة …
تفيدة بعدم اهتمام : بس أنا ناوية اكشف لجوزها تاريخ ابوها الاسود كلة لو معملتش اللى قولتلها علية !
عمر : وآية يمنع هى مجوزاة غصب ؟!
تفيدة : مكنش هو دة العريس ولا هو دة المخطط بس أهو أى حد يقبل بيها والسلام ..
عمر يحرك رأسه .. ولا يسأل عن شىء لسبب مجهول ربما لانة يعلم …
عمر بسماجة : .. عايزة تبقى تيتة بسرعة يا خالتى ؟
تفيدة بجدية : .. لازم تخلف منة علشان الورث اللى متعان بقالة سنين دة يتقسم .. فلوس أمك وحقنا !
عمر : الوصية لازم تتحقق يا خالتى الأول .. بخبث : متحلميش قبل ما حاجة تحصل …
تفيدة : قصدك أية ؟!
عمر بتنهيدة : مقصديش .. وعموما أنا عايز اروح ادفع مصاريف مستشفى ابويا قبل ما يطردوة … تتمسى على خير
فى المستشفى ..
نسمة بتجرى عالدكتور : خير يا دكتور !
الدكتور بأسف : الوضع سىء.. هو تعب كتير الفترة اللى فاتت ومع فرط تدخينة كمان خلى رئتة معدتش تستحمل أى انفعالات .. مبتقدرش تدخل اكسجين كافى لجسمة .. عموما أنا مش عايز اى انفعالات ، أى تأثر أو مفاجآت .. تدخين طبعا لا ، أكل كويس ونوم كويس و .. حب .. !
نسمة : حب ازاى بعنى ؟
الدكتور بيغمز لنسمة : يعنى دلعية يا مدام .. احمم شوفية محتاج اية واعملية ..
نسمة وقد كفت عن البكاء : طب مفيش أدوية ؟!
الدكتور : .. لا هو بس هيفضل فالمستشفى فترة ، .. على ما حالتة تستقر وبعدين يخرج
نسمة : طب الحمدلله ، لو سمحت اقدر ادفع فين ؟
الدكتور : عند المكتب هناك .. قوليلهم على رقم الاوضة والبطاقة و…. . وادفعى
نسمة: تمام ، ثم تدير ظهرها ..
الدكتور : احمم مدام نسمة ؟
نسمة بقلق : نعم ؟!!
الدكتور بيعدل نظارتة : مش كان معاكى آنسة شعرها طويل كدة .. هي راحت فين ؟
نسمة : .. آنسة ؟! .. آها قصدك على مروة أم ملامح باردة دى ؟ .. مش عارفة اتكلمت فالتلفون ومشيت بعدها من غير ما تتكلم …
الدكتور: أن شاء الله تيجى تانى ..
نسمة لا تهتم بل مشت للمكتب .. وهى بتمسح وشها من العياط بشال قديم كانت لابساة ..
نسمة : لو سمحت كنت عايز …
عمر بمقاطعة : نسمة !! .. بتعملى أية هنا ثم يمسك يديها بحذر : انتى كويسة !!؟
نسمة تزيل يدها بقوة : .. متقلقش أنا كويسة ..
عمر نظر إلى يدية التى تعلقت بالهواء بعد ما ابعدت نسمة يداها : ..همم كويس
ثم يدخل يدة فجيبة .. : جوز عمتك مرمى هنا فالمستشفى وكنت بدفعلة المصاريف .. مش كأنى ماشى وراكى يعنى ..
نسمة : .. اتمنى أنك متكونش بتعمل كدة .. وبعدين أنت اكيد عارف أنا بعمل أية هنا !
عمر يضحك : أنا بطلت اراقبك من زماان .. لدرجة مكنتش اعرف… ثم انخفضت طبقة صوتة: مكنتش اعرف انك اتجوزتى ..
نسمة بغضب : اتجوزت من اللى أرجل منك !
عمر يمسك ايديها بقوة لدرجة بيطبقها بين ايدية : .. أنا مبحبش الكلام فالموضوع دة ! أنتى كنتى .. كنتى خطيبتى ومبقتيش !
نسمة : كلة بسبب جبنك من عمتى .. يا جباان سبتنى وانا كنت فامس الحاجة لايد تنقذنى من الغرق اللى كنت فية ! أنا بكرهك يا عمرر ..!!
عمر بصياح سمع كل المستشفى : .. اخرسىى !! ولما هو حبيب القلب حنين عليكى اوى كدة بتعلمى أية هنا لوحدك ! اية قضيتة ليلة حلوة ومنتظرين خبر الحمل !؟!
صوت كف هز ارجاء المستشفى .. وبعدها تعالت نبرة نسمة فى وجهه : أنت اخر واحد تتكلم عن الشرف ! ولسانك القذ*ر دة ميجيش علية سيرة سيف تانى ! أنت واحد مختل بتحاول تعلق فشلك على غيرك .. ! وهتفضل طول عمرك قليل فى نظرى مهما عملت ! ..وآه حاجة اخيرة متنساش أن اللى بتكلم علية دة جوزى ، جوزى على سنة الله ورسولة !
ثم بعدها تجرى على غرفة سيف ويلحقها عمر ..
نسمة تغلق الباب بقوة وتجلس بجانب سيف وهى تبكى تضع رأسها على كفية .. وتبكى بحرقة تتذكر ما حدث ..
نسمة : أن أنا آ آ سفة يا . س سيف .. أنا سببتلك متاعب كتير أووى أنا .. أنت متستاهلنيش هىى لا أنت ولا نور يا ريتك طلقتنى .. أنا آسفة أوى بجد ..
سيف بيفتح عينية بصعوبة ولا يستطيع الكلام ..
نسمة .. لما تفوق هعملك اللى أنت عايزة ه هخليك تطلقنى وتتجوز كمان.. أنا مش هخليك تتألم بسببى اكتر من كدة !
ثم فجأة يفتح الباب ويدخل عمر يشدها من يديها لحضنة ويقبلها بقوة !
سيف نايم عالسرير جاحظ العينين بينما نسمة لا تسطيع الفرار ! ..
سيف يتحامل بصعوبة على نفسة و ..

يتبع..

اترك رد

error: Content is protected !!