روايات

رواية الطيف الأزرق الفصل السادس 6 بقلم سارة أحمد

رواية الطيف الأزرق الفصل السادس 6 بقلم سارة أحمد

رواية الطيف الأزرق الجزء السادس

رواية الطيف الأزرق البارت السادس

رواية الطيف الأزرق
رواية الطيف الأزرق

رواية الطيف الأزرق الحلقة السادسة

فيروز تلتفت يمين وشمال والرعب ملكها من شكل السرادب المرعب القابض للروح الجدران مشقق والعناكب
تتدله من الجدران والديدان تسير علي الارض وهناك صوت خرير المياه المتساقطه …….
فيروز:
انا خايفه اوي من السرادب الضلمه دي…
يا لاهوااي لا يكون فيه تعابين…
وراحت مسكه في دراع نجم بقوه واستخبت داخل صدره…. وصرخت
نجم:بضيق بقي بدل ما تساعدني بترعبني ارحمي امي بقي….
تبكي فيروز وتسيبه تبعد عنه خطوات….” وتبصله بضيق وتدير وشها عنه….
يضحك نجم من تصرفها الاطفالي…
نجم:ياربي صبرني علي ما بالتني….
فيروز:انت بتمتمت بي ايه…؟
نجم:بضحكه خبيثه ولا حاجه بدعي ربنا عندك مانع
فيروز:لا بس المهم انك تطلع حاجه تنور بيها الضلمه دي….
واخرج نجم التيلفون واول ما نور بيه وشافوا جثه فتاه مقيده …
صرخت فيروز واغمي عليها اما نجم نسي اسمه وسرح اول ما شاف الجثه وهمس
نجم:لا مستحيل اماني وجري عليها وتحسسها …

 

 

 

 

 

 

وصرخ لا لا مش اماني ومسكها وبكي
نجم:مش بعد ما لقيتك القيكي جثه ليه ليه؟”يارب ساعدني يارب…
وبعد فتره من الزمن يستعيد السيطره علي نفسه… وبصه نحيت فيروز وشافها
وقعه علي الارض مغمي عليها فجري عليها وضمها لصدره…. وبلهفه…
نجم:فيروز فوقي متسبنيش انتي… كمان انا محتجلك اوي الفتره الا جايه صعبه بجد عليه فيروززززز فوقي…..
وفضل يهزها بقوه وفعلا فاقت فيروز….
يبتسم نجم وعيناه تدمع ووجهه يبتسم مزيج غريب بين الحزن والفرح….
نجم:بفرحه فيروز انتي كويسه ردي عليه يا قلبي….
فيروز مش مصدقه نفسها ان نجم بيقول كده وبيعمل كده….
فيروز:بتعب انت بقول ايه؟
يضمها نجم ويبكي بحرقه ووجع
نجم:انا تعبان اوي اوي مش عارف الدنيا قاسيه عليه كده ليه …
فيروز:تضمه بقوه وتملس علي شعره متقولش كده اكيد ربنا شيلك الافضل…
وانا معاك مش هسيبك ابدا مهما حصل وده وعد مني ….

 

 

 

 

 

يرفع نجم وجهه لها وعيناه ملينه بلدموع والوجع والحزن تمسح فيروز دموعه وتنظر ليه بكل حب وحنان
وبعد فتره يقفان
نجم:انا لازم اعرف ايه الا حصل هنا بظبط؟’ومين الا قتل وعذب اماني…
تبصله فيروز بدهشه
فيروز:اماني مستحيل دي تكون جثه اماني
يبصلها نجم بامل ازي قولي
تقرب فيروز من الجثه وشعور القرف والخوف مرسوم عليها…
فيروز:بص دي متعذبه ومتحنطه بطريقه غريبه متحنطه ومحفوظه بطريقه تكون دليل وعبره لمن يراها زي ما تكون رساله لي حد معين…..
يقترب منها ويتفحصها ويلفت انتباه حاجه غريبه
نجم:فعلا دي محفوظه من ٢٥ سنه تقريبا وسر حفظها مجهول وكمان دي لبسه سلسله
فيروز:وريني كده صح وفتحتها وقرأت الا.. الاسم المكتوب عليها….
مستحيل دي ليال….
نجم:بدهشه صح دي ليال بس مين ليال دي ؟
فيروز :مش عارفه؟
نجم:اظاهر اني دي بدايه حل الغز..

 

 

 

 

 

 

يلا ندور علي اي حاجه تفيدنا هنا
في حل الغز دي يلا
فيروز:حاضر انت دور هنا وانا هدور هناك عند التمثال الغريب ده
هز نجم راسه بلموافقه….”وشرعاه في البحث
وبعد بحث ليس بكثير….
تصرخ فيروز الحقني يا نجم يجري عليها نجم بفزع ايه مالك….
تمسك فيه فيروز لدرجه انه رفعها عن الارض….
نجم:منك لله ده فار تصرخي كده
فيروز:برعب اومال اصرخ امتي…
وقبل ان ينطق نجم يلفت نظره بريق يأتي من التمثال فيقترب منه ويجد الماسه غريبه الشكل لونها ازرق تضياء حتي في اشد الاماكن ظلمه…..
وكانت عين التمثال هذا
فيروز:الله دي شكلها حلو اوي
نجم:دي زي ما اكون شوفتها قبل كده بس مش فاكر فين؟
فيروز :انا برتعش من البرد احنا لازم نخرج من هنا بدل منجمد زي الجثه دي…
نجم:عندك حق يلا بينا نجرج منه هنا…..؟
وفعلا خرجوا من السرداب بس في الف سؤال وسؤال يجول في البال …..
واول ما خرجوا

 

 

 

 

 

 

نجم:بنبره تحذير انا مش عايز اي مخلوق يعرف حاجه عن الا شوفتيه دي انتي سامعه….
تبصله فيروز والدمع يسيل علي خدها
فيروز:انا الا تقولي كده ماشي وسبته وجرت علي اوضتها
نجم:ياربي هو انا قولت حاجه غلط وجري ورها ونده عليها فيروز خدي هنا بس اقولك فيروززززززز
في مكان اخر
اماني هو احنا هنفضل كده لحد امتي مش نوايه ترجعي لي نجم ده بيحبك اوي.. وانا نفسي اشوف بنتي بريق دي وحشتني اوي
تبصلها اماني والدمع في عيناه وتهمس
اماني:نفسي والله وحشيني اوي اوي بس مقدرش اظهر كتير وانا في الحاله دي ممكن اموت وبعدين لازم القي سند ابني وابنه عشان يكتمل شملنا وبعدين لو عرف الا حصل زمان عمره ما هيسمحني……
بس انا عملت كده غصب عني مكنتش اعرف الا فيها والله غصب عني وبكت بحرقه
تقترب منها اميره وتضمها بحنان ولا يهمك ربنا اكيد ليه حكمه في الا حصل ده؟؛والحل عنده ان شاء الله خير
يدخل العجوز عليهم والبسمه تملئ وجهه ويحمل صنيه ملينه بلاكل الشهي والذيذ….
العجوز:يلا مش هتكلوا ‘ده انا حضرت اشهي الاطباق مخصوص عشانك يا اماني يا بنتي
تضحك اماني: ياه من زمان محدش قالي كده يا بابا سند…
يقترب منها سند ويضمها ويطبطب علي كتفها متخفيش يا بنتي فرجوا قريبا يا حبيبتي….

 

 

 

 

 

 

تتغاظ اميره:يعني ايه وانا مليش حضن زي ده مليش دعوه
يضحكان ويضماها بحب
وشرعوا في الاكل
اماني:تعرف يا بابا سند لو بابا انور كان عايش مكنش حبنا زيك كده….
سند:بحزن ابوكم كان اغلي من ابني بس الاحصله كان صعب هو وامكم ليال
بسبب نورهان الله ينتقم منها
اماني:بنظره توعد محدش هياخد حق اهالي الا انا والا عملته فيه ده حساب تاني هي وفيروز ماشي الزمن بينا طويل
في القصر
نجم فضل يخبط علي فيروز عشان تفتح بس فيروز مش بتفتح…..
نجم:بغضب افتحي احسنلك يا فيروز هكسر عليكي الباب
فيروز:ببكي والله لو عملت كده هنط من الشباك وصرخت فيه سبني في حالي
نجم خبط رجليه في الباب ماشي يا فيروز الصبح لينا كلام تاني….
وراح علي اوضته
نجم قلع الجاكت ورمها علي السرير ورمي نفسه بغضب علي السرير وحط ايده تحت راسه وهو ماسك الالماسه الزرقاء وبيبصلها باستغراب انا شوفتك فين قبل كده؟
وفجأه تلمع الالماسه الزرقاء وبريق اسود يخرج منها وتصدر صوت غريب
الالماسه الزرقاء:ماذا تريد ان تعرف يا نجم انا اجيبك في الحال…

 

 

 

 

 

 

 

رمي نجم الالماسه علي السرير والتعجب ارتسم علي وجهه
نجم: مستحيل انتي بتتكلمي….؟
الالماسه الزرقاء:نعم اتحدث وافعل اشياء كثيره انا لست كما ابدوا انا اكثر كن مجرد الماسه انا الطيف الازرقاء من اختراع شهاب وبكر ونورهان وليال
علامات الدهشه والزهول هم عنوان نجم
نجم:الطيف الازرقاء ما هو وماذا حدث في الماضي ومين هي ليال وبكر
ام نورهان فانا اعرفها
الالماسه الزرقاء: انا مشروع تجسيد الطاقه الاكترونيه وتحوليها لي طيف ازرق يمكنه فعل اي شئ مهما كان واين كان…..
ام مين هي ليال وبكر اذهب لي الشاطئ الوردي هناك ستعرف الحكايه …
نجم:الشاطئ الوردي ده الا قالته اماني

 

 

 

 

بس ازي اروح لي هناك؟
الالماسه الزرقاء:دي مهمه صعبه والبدايه من الحديقه الزرقاء هناك الخريطه الوصول
الي هنا انتهي الحديث……
واختفيت الالماسه من الغرفه فضل نجم يدور عليها كتير بس من غير اي فيده وقرر انه من الصبح هيروح الي الحديقه ويعرف ايه الحكايه
في الصباح
بريق وقفه امام صوره في احدي الغرفه والرعب مسيطر عليها وجسدها يرتجف بالكامل
يقترب منها نجم ويضمها وتصرخ بريق
نجم:بقلق مالك يا بريق خايفه ليه
تلتفت بريق ليه وتشاور علي الصوره وتقول
بريق:من دي هي دي الطيف الاحمر الا كان بيحاول يقتلني علي طول..
نجم:بغضب مستحيل نورهان ام فيروز

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الطيف الأزرق)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *