روايات

رواية عشق ارسلان الفصل الخامس عشر 15 بقلم حليمة عدادي

رواية عشق ارسلان الفصل الخامس عشر 15 بقلم حليمة عدادي

رواية عشق ارسلان البارت الخامس عشر

رواية عشق ارسلان الجزء الخامس عشر

رواية عشق ارسلان الحلقة الخامسة عشر

أمل بفرحة : صوفيا حضنتها بشوق لأنها ماشفتهاش من سنة ..
صوفيا : إزيك ياحبيبتي وحشتيني أوي ..
أمل : بخير الحمدلله إنتي إزيك تعالي ندخل جوا إيه إحنا هنتكلم قدام الباب دخلت صوفيا وهي بتدور على بنتها لحد ما شافتها قاعدة والتعب باين على وشها ..
صوفيا : حياة
حياة رفعت وشها مصدقتش إن أمها واقفه قدامها جريت ناحيتها رغم تعبها والألم اللي حاسه بيه اترمت في حضنها وهي بتعيط
حياة : ماما أنا اشتقتلك أوي ليه ماقولتيليش إنك هتيجي ..
صوفيا : كنت عايزه أعملهالك مفاجأة إنتي بخير شكلك تعبان أوي ..
حياة : أنا بخير ياماما أومال بابا فين هو مجاش معاكي ..
صوفيا : سافر علشان شغله قال إن معاه شغل ومش راجع دلوقتي قلت أجيلكم مش هبقى لوحدي هناك
أسيل بمرح : وأنا مشتقتليش ولا إيه ولا لتكوني نسيتيني ..
صوفيا : إزاي انسى عروستنا الحلوة تعالي لحضني ياحبيبتي ..
أسيل : ارتاحي ياخالتي أنا عملتلك كل الأكل اللي بتحبيه ..
حياة : إنتوا كنتوا عارفين إنها هتيجي ..
أسيل : إتصلت وقالت لنا إنها هتيجي وقت ما كنتي مخطوفه ..
صوفيا بصدمه : إيه مين اللي خطفها وماقولتوليش ليه خبيتي عليا ليه يا أمل ..
أمل : كنت هقولك والله لكن حياة رجعت أهي الحمد لله ..
صوفيا : حصلك إيه ياحبيبتي إنتي كويسه مين اللي خطفك ..
أسيل : ضربوها بالنار لما كانت بتهرب منهم ومنعرفش مين هما اللي خطفوها ..
حياة : أنا بخير ياماما هو أنقذني في الوقت المناسب ..
صوفيا : مين هو اللي أنقذك منهم ياحبيبتي ..
حياة بتوهان : أنا كنت بستناه بطلي ..
صوفيا : إيه مين بطلك دا حياة أنا بتكلم معاكي ..
عرفت حياة إنها غلطت لما قالت بطلي هي نسيت إنها قاعدة قدامهم كلهم هو بقى مسيطر على كل تفكيرها ..
حياة بتوتر : أنا مقصدش حاجة ياماما صديقي أرسلان هو اللي أنقذني ..
صوفيا : لما أرجع فرنسا هنسافر سوى هنا مش أمان ..
حياة : أنا مش هسافر أنا بكره المكان هناك وبابا هيجوزني من صاحبه ..
صوفيا :أبوكي سافر ومش هيرجع لفترة طويلة هو معدش بيفكر في الموضوع دا أنا مش هسيبك هنا ..
حياة : ماما أنا مش هسافر خالص أنا عايزه أبقى هنا قوليلها ياخالتي ..
أمل : في إيه ياصوفيا سيبيها مع أسيل هي مش عايزه تسافر إحنا إتعودنا عليها ..
صوفيا : المرة دي الحكاية عدت بسلام المرة الثانية معرفش هيحصل إيه هتسافري ياحياة ..
حياة بدموع : مش عايزه مش هسافر ودخلت أوضتها وهي بتعيط ..
أمل : زعلتيها ليه بس البنت كانت مبسوطه إنك جيتي ..
صوفيا : أمل دي بنتي الوحيدة لوحصلها حاجة أنا هعمل إيه وقتها أنا معنديش غيرها أنا مش هسيبها هنا ..
أمل : خليها دلوقتي ترتاح ولما تبقي تسافري كلميها بالهداوة
يلا نأكل لقمه الأول أسيل من الصبح بتحضر كل الأكل اللي بتحبيه يلا قومي الأكل هيبرد ..
****************
في الغابة في مكان هادئ كانوا قاعدين بيتكلموا مع بعض
أرسلان : فرحك إمتا إحنا مستنيين من فترة مستني إيه ..
أريان : يوم كتب الكتاب إتفقنا إن الفرح هيكون بعد شهر الوقت بيقرب لكن إحنا عندنا عملية لازم نقبض على الراس الكبيره علشان فرحي يتم بسلام ..
أرسلان : متخيلش البنت تستنى قولها إن عندنا عملية مهمه وبعدها تعملوا فرحكم إنت قولتلها إنك قائد في القوات الخاصة ..
أريان : أيوة قولتلها من مدة وإنت إين نظامك ..
أرسلان : نظام إيه دا اللي بتتكلم عنه ..
أريان : بتكلم عن البنت الفرنسية إيه اللي بينكم وليه خطفتها ..
أرسلان : خطفتها لأن الزعيم قبل مانقبض عليه إتصل بيا وهددني إنه هيأذيها علشان كدا أنا طلبت من رجالتي إنهم يخطفوها قبل ماهو يوصلها لكن لما روحتلها رجالة الراس الكبيره لحقوني ..
أريان : دا معناه إنهم عارفين إن أرسلان هو رماح ..
أرسلان : الزعيم الأول كان عندوا جاسوس بيننا علشان كدا هو كان عارف لكن دلوقتي محدش يعرف حاجة أمي بأمان في المستشفى لكن حياة لازم أخلي حد وراها علشان يحميها ..
أريان : إنت حبيتها ..
أرسلان : حب إيه اللي إنت بتتكلم عنه دا أنا عايش علشان أنتقم من اللي قتل بابا وكان السبب في عذاب أمي هانت فاضل شويه بس وأمسكه ..
أريان : إحنا أصحاب من زمان يعني عارفك إنت بتحبها لكن خايف إنها تكون مش بتحبك ولا بتبادلك نفس المشاعر ..
أرسلان : أنا أكبر منها بكثير إزاي هترضى بيا ولا وشي اللي الكل بتهرب إنها تبصله إزاي هتقبل بكل دا ..
أريان : ماتنساش إنها الوحيدة اللي وقفت جنبك لما كنت بتمثل إنك بتبيع الخشب علشان تعرف الناس على حقيقتهم هي عملت المستحيل علشان تساعدك ..
أرسلان : مش عارف حصلي إيه لما اتصابت فكرت إنها بتغير عليا لكن نفضت الفكرة دي من دماغي ..
أريان : قولي حصل إيه ..
فعلاً حكاله كل حاجة من لما جت ندى لحد ما خرجوا من القرية
أريان : من كلامك أنا شايف إنها بتغير عليك وأكثر حاجة بيثبت الحب هو الغيرة سيب الموضوع مع الأيام هتعرف ..
*****************
مرت ليلة كاملة حياة مخرجتش من أوضتها دخلت لها أسيل لقتها على نفس حالتها قعدت جنبها
أسيل : حياة لازم تاكلي حاجة كدا هتتعبي علشان تشربي الدواء وأغيرلك على الجرح ..
حياة : مش عايزه حاجه إنتوا عايزيني أسافر أنا مش هاكل حاجة ..
أسيل : إحنا إتكلمنا مع خالتي هي لسه قاعدة هنا وممكن تغير رأيها ..
حياة : أسيل أنا عايزه أطلب منك طلب لكن الموضوع يبقى سر بيننا ..
أسيل : تمام هعملك اللي إنتي عايزاه بس تاكلي الأول ..
حياة : تمام هاكل أسيل أنا عايزه أخرج قولي لماما إننا هنخرج سوى ونرجع بسرعة ..
أسيل : حياة إنتي عايزه تعملي إيه قوليلي متعمليش حاجة تندمي عليها ..
حياة : ماتخافيش أنا بس عايزه أشوف أرسلان إنتي إستنيني في أي مكان وأنا هروح أشوفه وأرجع بسرعة ..
أسيل بقلة حيلة : طيب ياحياة لكن ماتعمليش حاجة من غير ماتقوليلي إتفقنا كلي يلا ..
خرجت أسيل قالت لهم إن حياة عايزه تخرج
صوفيا : بس المكان مش أمن أفرضي حصلها حاجة ..
أمل : ماتخافيش أسيل هتروح معاها وهيرجعوا بسرعة ..
حياة : متقلقوش مش نتأخر يلابينا ياأسيل..
*****************
خرج من بيته شافها بتجري ناحيته كانت أسيل مستنياها في مكان بعيد
أرسلان بقلق : إنتي بتجري ليه في حاجة حصلت ..
حياة : ماتخافش أنا كويسه كنت عايزه أتكلم معاك في حاجة مهمه تعالى بسرعه ماعنديش وقت تعالى ندخل عند والدتك ..
أرسلان : أمي مش هنا تعالي نقعد
تحت الشجرة
قعدوا أرسلان استناها تتكلم لكن كانت ساكته طلعت فلوس من شنطتها وحطتهم قدامه
أرسلان باستغراب : حياة إيه الفلوس دي حطاها قدامي ليه ؟
حياة : أنا كنت بجمعها قلت يوم ما أكمل المبلغ هدهولك لكن الظاهر إني مش هقدر اكمله الفلوس دي علشان علاج والدتك خذ الفلوس وديها عند الدكتور علشان تتحسن و تبقى معاك ..
أرسلان خذ الفلوس ورجعها شنطتها
أرسلان : الفلوس دي من حقك إعملي بيها اللي إنتي عايزاه وبالنسبة لأمي أنا ودتها المستشفى علشان تكمل علاجها علشان كدا أنا قاعد لوحدي ..
حياة : إنت بجد ودتها تتعالج طب ليه مقولتليش ..
أرسلان : كنت هقولك لكن ملقتش الوقت المناسب بعدين سألها
إنتي ليه قلتي إنك مش هتقدري تكملي الفلوس هو إنتي مش هتشتغلي معايا ثاني إنتي زهقتي مني ..
حياة و الدموع في عينيها : ماما عايزه تاخذني معاها فرنسا ..
أرسلان : طب وبتبكي ليه إنتي كنت بتقولي إنها وحشتك أهي جت علشان تاخذك زعلانه ليه دلوقتي ..
حياة : مش عايزه أرجع هناك أنا بكره المكان هناك وبابا هيرجع يعاملني زي ماكان بيعاملني قبل كدا ويغصب عليا إني اتجوز صاحبه ..
أرسلان : اهدي ياحياة لسه قدامك وقت طويل قولي لوالدتك إنك مش هتسافري قبل فرح أسيل وفي الوقت دا شوفي هتعملي إيه ..
حياة : فكرة حلوة أنا هروح دلوقتي هشوفك إمتا ..
أرسلان : مش عارف وقت ماتحبي تشوفيني تعالي هنا وهتلاقيني ..
حياة : تمام مع السلامة ..
بعد ماراحت بص لأثرها
أرسلان : مافيش بإيدي حاجة أعملها دلوقتي لكن أنا مش هسيبك تبعدي عني اطمني أنا هعمل المستحيل علشانك ياصغيرتي ..

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية عشق ارسلان)

اترك رد

error: Content is protected !!