رواية حكاية عاشقين الفصل الرابع 4 بقلم دهب مبروك

 رواية حكاية عاشقين الفصل الرابع 4 بقلم دهب مبروك

رواية حكاية عاشقين البارت الرابع

رواية حكاية عاشقين الجزء الرابع

رواية حكاية عاشقين الفصل الرابع 4 بقلم دهب مبروك

رواية حكاية عاشقين الحلقة الرابعة

زياد....  يعني ده اخر كلام عندك يملك 
ملك بجمود عكس اللي جواها اها يزياد اقصد ياستاذ زياد! 
زياد.. بصلها ومشي وهو عارف هيعمل اي كويس 
ملك.... دخلت وقفلت الباب 
ملك.... صفاء والله مافيا حيل للكلام انا هدخل انام ولما اصحي نتكلم 
صفاء... ماشي وفي نفسه يلهوووي ده انا رايحه الشغل بكراا واهتنفخ اوووي وقولت حماااار ربنا يستر ودخلت المطبخ تكمل أكل 
*********************
عداا شهر ..... 
زياد...  رجع البيت عند اهلووو 
ملك...  حالتها النفسيه بقت وحشه جداا وضحكتها بتقل تدرجيا لحد ما ضحكتها اختفت وبقت كلامها قليل مع نرمين وساعات مش بترد عليها اصلا،ونرمين مستغربها اوووي 
صفاء وحسام.... ناقر ونقير وحاجه  عسل اوووي كدددا
نرمين....  متعرفش حاجه عن ان زياد خطيبها يبقاا زياد اللي ملك بتحبوه، زياد مش بيهتم بنرمين اوووي وديه حاجه مدايقه جداً وبتفكر في قرار لو خدتوه تقريباً  هيغير كل حاجه 
*****************
ملك...  قاعده في اوضتها ومسكها فونها وبتقلب في بملل مسدج واتس 
زياد...  حبيت اعزمك يملك كتب كتابي الشهر الجاي تبقي تعالي يقلبي 
ملك...  زياد!! هيتجوز نرمين!! 
ملك...  قفلت فونها ومردتش عليها ودموع نزله زي الشلال 
******************
في شركه الصفا للمعمار.... 
صفاء...  اتفضل العصير يمستر حسام 
وجت تحطوه علي المكتب هوبا ادلق منها 
حسام بصدمه....  يخريبتك يشيخه اي عاميه 
صفاء...  اسف وبزعل متغلطش فيا ها علشان انا مش عاميه انا بشوف 
حسام...  طب هاتي كوبيه عصير غير دي وخلي حد تاني يجبها الحمد لله  ان مكنش في ورق 
صفاء...  فدايا يحبيبي الورق فدايا 
حسام...  قرب منها وقال يا اي 
صفاء بتوتر...  يحبيبي متستغربش انا بستخدمها في الردح مش في محن البنات ده 
حسام....  ضحك بصوت عالي 
صفاء...  في نفسها.... تبا لك ياخي يخريبتك ضحكتك انا حبيتك من قليل 
حسام...  صفاء يصفاااء
صفاء...لا رد 
حسام...  هز صفاء 
صفاء...  سرحانه يااخي سرحاناااااا 
حسام...  قرب منها وقال في ضحكتي صح انا عارف ان البنات هتم*وت عليا وانتي منهم ها وغمز 
صفاء...  لا حوش الجمال والنبي بيخر منك 
وجريت علي مكتبها 
حسام...  ربنا يصبرني يارب امااال لما اتجوزك هعمل اي!! تتجوزها!! اي يحسام اللي بتقولوا ده!! وفي نفسه....  انا حبتها ودي حاجه لازم اعترف بيها من امتا وانا بهزر مع بنت او متعطبش علي حد وكمان اسيبها تغلط فيا بكون فرحان ومبسوط لما بكون في الشغل بكون عايز اجي الشغل ومأخدش اجازه علشان اشوفها وتفضل تغلط وتشتم وانا ابقاا مستمتع بده فاق من سرحانه علي صوت 
زياد...  حسام انا قولتلها ان هكتب الكتاب بعد شهر 
حسام...   بسم الله الرحمن الرحيم  وبصلوه اوووي واتكلم...، انت اي هتتجوز واحده مش بتحبها انتا اتجننت يزياد انت استلمت بسهوله هي تقولك روح اتجوز نرمين  وانت زي الغبي ماشي في كداا حاول علشان حبكم يستال انوه يتحاول علشانوه ده حب سنين ليه عايز تدفنوا حبكم بسرعه كداا فوق يزياد فوق واعرف انتا ماشي ازاي وايه اللي بتعملوه ده 
زياد...  متكلمش ولا كلمه وكان خارج 
صفاء...  كانت داخله في نفس الوقت
صفاء...  زياد انت اي جابك هنا 
زياد...  مكنش هنا وخارج من غير رد 
صفاء... انت تعرف البني ادم ده ده واحد غشاش وخاين تخيل بيحبي اختي واختوه بتحبوه وراح خطب صحبتها وهي ساكتها علشان صحبتها حكايتهم غريبه بس يتراا هنتهي علي اي 
حسام...  البني ادم ده اخويا 
ملك...  انت ابن عمو يحيي يالهوووي علي الصدف 
حسام...  بيجد انتي!! عمو عامل ايه يبنتي يعني انتي تبقي صفاء وملك تبقاا اختك  يااااااه المهم اخبار عمو 
صفاء بحزن... احمم بابا مات من سنه 
حسام...  ربنا يرحموا اسف لو فكرتك 
صفاء...  انا منستش اصلا 
حسام...  بقولك اي عايزين نجمع زياد وملك ونخليهم يتجوزوا بقاا واحنا وراهم ها 
صفاء....  احنا مين 
حسام...  بصي انتي تتجوزي حد تاني وانا اتجوز حد تاني افهمي 
صفاء...  امممم 
حسام...  هنعمل اي طب 
صفاء...  امضي بس الورق ده 
حسام... مضي 
صفاء...  هفكر واقولك وخرجت 
*******************
في كافيه.... 
نرمين... كانت قاعده وبتقكر في علاقتها مع زياد وبتفكر تنهي كل حاجه مع زياد 
زياد...دخل نفس الكافيه بس قعد بعيد عنا ملحظش وجودها 
زياد... في نفسه انا فعلاً غلطانة لازم افسخ خطوبتي واحاول انا استسلمت بسهوله وطلع فونه واتصل علي نرمين 
نرمين... زياد ازيك 
زياد...نرمين ممكن تقبليني دلوقتي في كافيه ***** عايزك في موضوع مهم 
نرمين......انا موجوده في نفس الكافيه دي بس قاعدها من جوه 
زياد.. قام من مكانه ودخل لجوه ولمحها 
زياد.. اها تمام جايلك اهوو وشاورلها 
وقفلوا.....
زياد... ازيك ينرمين
نرمين... تمام الحمدلله وقلعت الدبله وحطتها علي التربيزه وقالت انا مش مستريحه مش عارفه اقول اي بس مش عايزه أكمل اسفه 
زياد... مدام ماجت منك انا عايز اعرفك حقيقه انا ابقاا زياد اللي ملك بتحبوه انا بحبها وهي بتحبني بس هي قالتلي اتجوزك كانت مفكره انك بتحبني وقالت اتجوزك وقولتلها كتب كتبنا الشهر الجاي، بس انا فقت وكنت جاي علشان افسح خطوبتي منك واحاول معها مره والتانيه ومش همل انا عارف انكم اصحاب اووي فا عايزك تروحيلها وتفهميه انك مش بتحبني واتكلمي معها وسيبي الباقي عليا 
نرمين... كانت مزهوله ومصدومه ومش مصداقه ودلوقتي فهمت ليه ملك كانت بتتعامل معها كداا 
نرمين..  ماشي يزياد متقلقش انا هحل الموضوع من نحيتي وانت شوف هتعمل اي، يلا باااي ومشيت في اتجاه بيت ملك 
زياد... في نفسه... ياااه موضوع نرمين طلع سهل اهوو عبقال موضوع ملك بقااا 
****************
عند ملك....
الباب خبط 
ملك... اي نرمين اي جابك..اقصدك جيتي ازاي..ادخلي يبنتي.
نرمين... يخريبت شكلك وانتي مصدومه كداا 
ودخلواا الصالون وقعدوا 
ملك... اعمل حاجه نشربها 
نرمين... لا بجد انا مش عايزه حاجه اعدي بس نتكلم 
ملك.. اهووو قعدت وابتسمت 
نرمين... اللي اداني العنوان واللي قالي اجيلك واللي عرفني الحقيقه شخص واحد وهو زياد !
ملك بصدمه... زياد!!،نرمين انا اسفه بس والله انا قلتوه يتجوزك انتي لانك بتحبيه و..
نرمين...مين قال اني بحب زياد انا مش بحبوه ده حتي انا رحتلوه وفسخت خطوبتنا وهو كان عايزنا نتقابل علشان يفسخ الخطوبه زياد بيحبك يملك هو هيحاول معاكي متضيعهوش من ايدك علشان هتندمي بعدين عيشي حياتك بقاا وانسي وابدي من جديد مع زياد 
ملك..  الابتسامه اترسمت علي وشها 
نرمين..ايوو بقاا اضحكي كداا وانبسطي يبنتي كفايه حزن بقااا للللللللللوووولي وهلبس فستان 
ملك... ضحكت بصوت عالي 
نرمين... ايو بقاا ضحكه الرقصين ظهرت 
قعدوا شويه كتير يتكلموا ويهزروا وبعديها نرمين مشيت، وصفاء جت،وكلو هما الاتنين وناموااا 
******************
يوم جديد... 
الساعه ٤ بليل.....
تحت بيت ملك وصفاء...
"بحبك مش هتقول تاني وعايزك وانتي عايزاني بحبك حب مش عادي مشاعري من زمان تاني" 
في الوقت ده ملك وخديجه خرجوا البلكونه 
زياد كمل غني "بحبك مش هتقول تاني وعايزك وانتي عايزاني بحبك حب مش عادي مشاعري من زمان تاني،وروحك ساكنه في روح في قلبيك شفت شرياني" زياد... بصوت عالي بحببببببككككك ياملك والله العظيم بحبكككككك 
ملك... يمجنون 
زياد.... مجنون بيكي انتي وبس 
الناس بقت بتبص من البلكونه علي المجانين دول
صفاء... اطلع يزياد 
زياد... طلع وكان ماسك فستان لي صفاء وفستان لي ملك وادهولهم 
زياد... خطوبتي انا وملك انهرضه وده الفستان البسو يلا،بحبك يملك 
ملك..  استنا بس مين قال اني موافقه علي الكلام ده  
زياد... السكوت علامه الرضا يجميل وغمز وانتي يصفاء جهزي نفسك يعروسه دي ماما هتموت وتشفكم  وغمزلهم ونزل 
صفاء وملك.... بصوا لبعض وضحكوااا من قلبوهم
وبعد مده كانوا الاتنين جهزوا ولبسوا الفساتين وشكلهم قمر اووووي 
ملك.... فونها رن وكان زياد
زياد... اظن كداا لبستوا انزلوا اركبوا العربيه اللي تحت بسرعه وقفل 
صفاء وملك نزلوا....
وبعد شويه وصلوا لقاعه جميله جدااا.....
كان زياد واقف  مستني ملك 
وصفاء... واقفه عنيها بدور علي حد 
حسام... انا موجود اهوو مدوريش اووي كداا،بس اي الطاروخ ده قمر والله قمر 
ومشي بعيد عنها....
حسام... طلع علي الاستيدج ومسك الميكرفون "الميك" احمم النهرضه الفرحه هتبقاا فرحتين حابب اعترف لصفاء قدامكم كلكم اني بحبها ونزل من علي الاستيدج وفتح علبه فيها خاتم وركع علي ركبتوه وقال تتجوزيني 
صفاء  ...موافقه بس قوم كدااا بلا محن فاضي 
حسام بضحك... يخريبتك يشيخه فصيله  ولبسها الخاتم 
حسام... بحبك 
صفاء.... هنبدأ بقاا 
زياد.... شفتي انا السبب الواد واقع وانا ضبتلوه الدنيا 
ملك... حبيبي ياناس انت والله 
زياد.....بحبك
ملك.... وانا محبتش غيرك اصلا 
وخلص اليوم بفرحه الكل.. 
*****************
ايسل....ماما الحكايه بتاعتكم حلوووه اوووي 
ملك... مش احلي منك يقلب ماما 
مالك... ايواا يخلتو وانا خالص مبقتش بتحبني 
ملك.. هات بوسه يولاا 
صفاء... مغلب خالتك يولا يمالك 
مالك...ده انا غلبان 
زياد وحسام وصفاء وملك....ضحكوااا جامد 
كتب التاريخ قصص حب عن روميو وجوليت ، قيس وليلا ، عنتر وعبله ، وجه الوقت علشان يكتب حكايه _عاشقين 💛"
تمت 💛"
google-playkhamsatmostaqltradent