روايات

رواية سماعه قلبي الفصل الأول 1 بقلم روفيدة حسن

رواية سماعه قلبي الفصل الأول 1 بقلم روفيدة حسن

رواية سماعه قلبي البارت الأول

رواية سماعه قلبي الجزء الأول

رواية سماعه قلبي
رواية سماعه قلبي

رواية سماعه قلبي الحلقة الأولى

الو ازيك ي عمتي عامله ايه
العمه / الحمدلله بخير انتِ اخبارك ايه
انا الحمد لله تمام
العمه/معلش ي حبيبتي مش هعرف اجي احضر السنويه تعبانه شويه
ربنا يرحمه لا مفيش مشكله الف سلامه عليكي
العمه/الله يسلمك لو احتجتي حاجه كلميني
تمام شكرا وقفلت الفون
حتي السنويه بتاعته خلاص دا كان اكتر واحد بتلجئي ليه ولا خلاص عشان فلوسه خلصت وقفت امام البلكونه وعيونها الزرقا مليانه دموع
انا زمرد عندي ٢٠ سنه بدرس ف كليه طب
بابا وماما مطلقين بابا مات وماما سافرت بلدهم المانيا واتجوزت هناك
وقفت ادام البلكونه هواها بيفكرني بيه اوي الازهار اللي زرعناها سوا والياسمين والفل مش ادره اتخطي وفاته قطع تفكيرها صوت الفون
قمر/ ايه يبنتي مجتيش ليه
انهارده سنويه بابا
قمر/حبيبتي ربنا يرحمه ويهون عليكي
امين
قمر/ خلاص هروح انا وهبقي ابعتلك المحاضرات
ماشي شكرا ي قمر
قمر/العفو
لبست طقم اسود وروحت ازوره
في المقابر
بابا المفروض لما الوقت بيعدي الزعل بيقل ليه كل ما بيعدي قلبي يوجعني اكتر مش عرفه ابطل تفكير حياتي متوقفة مش قارده اتخطي حياتي من غيرك
عمها بدموع/الله يرحمه كان بيحبك اوي كان دايما بيوصيني عليكي
ربنا يرحمه
العم/يلا ي بنتي الدنيا ليلت يلا
في العربيه
فارس/عمتك مجتش ليه
اتصلت اعتذرت وقالت تعبانه
فارس بغضب/تعبانه متشلتش يعني اومال لو مكنش اكتر واحد بتلجا ليه كانت هتعمل ايه
مش مشكله بقي ي عمو هي اكيد عرفه ظروفها اكتر مننا
فارس/ لما اشوفها بس هولع فيها هي والمحروص ابنها
اكتفت بالصمت ولم تنطق
امام البيت
فارس/زمرد تيجي تباتي معانا انهارده
لامش عايزه
فارس/يبنتي تعالي بدل ما انتي قعده لوحدك
لا خليها مره تانيه سلام ي عمو
فارس/سلام
في اليوم التالي
صحيت كسلت اعمل فطار وعملت نسكافيه شربته وانا بقلب ف الفيس وبعد كدا قومت لبست بنطلون جينز واسع وتيشرت وعليه جاكيت وكوتشي سرحت شعري وعملت ديل الحصان المفضل ليا وخرجت
في الكليه
قمر/ ازيك ي شيمو
شيماء/الحمدلله مين اللي هيحاضرنا انهارده
قمر/سالت عليه دكتور فؤاد شرحه كويس بس بيطلب حاجات كتير
شيماء/حاجات؟ ازااي؟
قمر/ ابحاث حاجات كدا
شيماء /ياريت تيجي بس علي اد كدا
قمر/يارب بقولك البت زمرده مجدش ليه
شيماء /ممكن الطريق زحمه شويه وبعدين هي مجتش امبارح ليه؟
قمر/سنويه ابوها امبارح
شيماء بتاثر/ الله يرحمه
قمر/ربنا يعينها احسن نفسيتها وحشه اوي
شيماء /فعلا والله ودايما ف عيونها حزن حتي لو بتضحك
دخلت زمرد القاعه
قمر/زمرد وبدات تشاور ليها
ازيك ي قمر ازيك ي شيمو
قمر/الحمد لله
شيماء /انا كويسه الحمد لله
قمر/وشك مصفر
شيماء/تلاقيها مفطرتش زي عادتها
زمرد/صراحه اه مفطرتش بحب افطر ف الجامعه
قمر/نخلص اول محاضره وننزل نفطر
زمرد/تمام صحيح مين اللي هيدينا انهارده
شيماء /دكتور فؤاد
زمرد باستغراب/فؤاد؟
شيماء /هناك اهو يلا ندخل بدل م نتمرجح
زمرد/ههه مش ناقصين
قعدوا يسمعوا شرح الدكتور
فؤاد/وبكدا نكون خلصنا شرح المحاضره انهارده ولكن ناقص الجزء العملي بتاعي انا عايز كل طالب يروح يدرب اسبوع في اي مستشفى حكومي او خاص
بدا الجميع بالكلام
فؤاد/انا عارف ان الموضوع صعب بس عليه ٢٠ درجه يعني تلتين الدرجه
قمر/يادي النيله هنروح فين
شيماء /عمو شغال ف اداره مستشفي…. ايه رايك نروح
قمر/خلاص روحي وتكون قريبه منك انا هشوف المستشفى اللي قريبه من البيت حكومي بس اشطا
زمرد/انا ممكن اشوف عمو يوصيلي حد في المستشفى التابعه للشركه اللي بيشتغل فيها
شيماء/خلاص كدا فل اوي
يلا نروح نفطر
تاني يوم
الو ي عمو انا رايحه المستشفى اه
فارس/ انا وصتلك حد من الاداره هتلاقيه مستنيكي هو اسمه احمد شاكر
تمام شكرا ي عمو
فارس /العفو ي حبيبتي
وصلت المستشفى
لو سمحت عايزه اسال عن استاذ احمد شاكر
الشخص/اه اطلعي الدور التاني هتلاقيه
احمد/ازيك ي زمرد
انا كويسه الحمد لله
احمد/ تمام يلا اوديكي علي قسم الطوارئ
بس دا صعب اوي
احمد/هو اسبوع ي زمرده
علي رايك ي عمو
احمد/انتِ شبه ابوكي اوي
ربنا يرحمه
احمد/امين
ومشيو لحد قسم الطوارئ
احمد/هي دي الطالبه ي دكتوره
الدكتوره/تمام ي عم احمد خلاص شوف شغلك وانا هظبطها
احمد/ربنا يخليكي ي دكتوره
الدكتوره/٠اسمك زمرد صح؟
ايوا
ممرض/ في حادثه وشخص بيموتت

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية سماعه قلبي)

اترك رد