روايات

رواية ذكريات طفولتي الفصل الرابع 4 بقلم مجهول

رواية ذكريات طفولتي الفصل الرابع 4 بقلم مجهول

رواية ذكريات طفولتي البارت الرابع

رواية ذكريات طفولتي الجزء الرابع

ذكريات طفولتي
ذكريات طفولتي

رواية ذكريات طفولتي الحلقة الرابعة

= انتي بتعملي اي بالسجارة في ايدك دي !!!!!!
رديت ببرود: هكون بعمل اي؟ وطي صوتك
– ماتدري عليا يا جميلة ! هو انتي مخك لسع !!!!!
= بشربها في حاجه ؟
– المفروض اني اصدق انك بتشربي سجاير زي بقا عشان تستفزيني صح
= اها بشرب و مخي لسع زيك!
– فكراني عيل؟ طيب هصدق انك بتشربي حاضر.
” فضلت اكح من ريحتها قدامه و جيت اجبها ناحيه بوقي لما استفزني بالكلام ملحقتش احطها على شفايفي اصلا شدها جامد و رماها رد فعله خضني بس فضلت ثابته قدامه ”
– انت عبىىىط كنت هتلسع !
بزعيق: باعته كريم يجبهالك و عايزه تشربيها كمان قدامي ايييييه مش هامك
بخوف: الله يخربيتك وطي صوتك ده !!!!!!
زعق فوشي اكتر: مش هوطي صوتي يا جميلة ! بطلي هبل متفكريش اني كده هصدق انك ممكن تشربيها
” يخربيت تافهتي وعبطي الى عارفهم و فاهم كل حاجه بعملها مني لله الخطه بتبوظ مني بسبب هيافتي المكشوفه!! ”
– طب اي رأيك هعمل بقا! زي زيك و هشربها عادي واقلدك هو انت احسن مني
” كان مصدوم كليا من ردودي عليه و كنت حساه هيفرتك وشي وعايزة اعيط بعدت عنه شوية بخوف ”
جز على سنانه جامد و شد مني العلبة فرتكها قدام عيني ورماها: اقسم بالله انا لو شوفتك مسكاها بس عارفه يعني اي مسكاها بس؟ مش هقولك هعرف طنط و الشغل ده عشان انا وقتها الي همسك دماغك ادغدغها بنفسي انتي سامعه يابت؟
= بت كمان ؟ لا بقا يا حبيبي ملكش دعوه بيا و لا نسيت قولتلي اي؟ محدش لي دعوه بالتاني وانا بقا ها
” مكملتش كلامي فجأه وقعدت اكح جامد حسيت اني نفسي بيروح ”
– جميلة ! جميلة ! في ايه؟! جميلة
” كان لسه هيروح ينادي على ماما مسكته”
= لاء لاء هبقي كويسة متقلش لماما
مكنش عارف يتصرف فضل يبصلي بقلق: طب اهدي اتنفسي اهدي وخدي نفسك براحه
” فضلت اكح جامد المره دي كان بجد كنت حاسه اني هموت و روحي بتطلع وعيوني بدمع”
اياد بخضه: طب اعمل اي جميلة انتي كويسة انا لازم اكلم حد انا هنادي طنط
فضلت ضاغطه على ايده وماسكه فيها وانا بكح و ثواني وبدأت اهدي رفع وشي ناحيته: انتي عملتي اي ردي عليا عملتي اي خلاكي مش قادرة تتنفسي كده السجاير صح ؟ جميلة هو انتي شربيتها بجد شربتي منها قبل ما اطلع؟؟ قوليلي
” هزيت راسي بالنفي ”
بصلي بنفاذ صبر و عصبيه: امال في اي مالك!
رديت عليه بصوت رايح: الدخان بتاعها.. وانا حساسه ناحيه الحاجات دي
زعق: وبتعملي رْفت كده ليه لما انتي تعبانه منهم انتي متحْلفْة !!!!! كل ده عشان اي قولتلك مش بشربها كتير مش همو& ت نفسي انا متبقيش مجنو_ نه
بدأت اخد نفسي: وانا بقا لو قولتلك نفس كلامك هتقبل ؟ لو قولتلك مش هشربها كتير بس هشربها يا اياد ؟؟
مسح على وشه بنرفزه: استغفرالله العظيم يارب ملكيش دعوه بيا انا بتعملي زي ليه ! هو اي هبل وخلاص
= عشان انا.. مش عاوزاك تعمل كده ومش عارفه اخليك تبطل ازاي!! احنا صحاب و انا بخاف عليك و كمان لأن ده غلط و حرام انت بضر نفسك مستهون بصحتك!! انت متعرفش الصحه دي غالية ازاي !!! وفي ناس قد اي بتمو**ت و تتعذب و بتتمني بس لو تقدر تاخد نفسها بسلام بس تتنفس كويس!!
– طب يا جميلة انا هبطلها خلاص و انتي تبطلي تحْلف ! فاهمه ؟ متعمليش زي فأي حاجه كده وخلاص انتي الى لو امك عرفت بجد هتد**بحك علي الى حصلك ده انتي كنتي هتموتي وانتي بتكحي!
= انت بتضحك عليا وبتهاودني و هتشربها
– انا بقول اي وهي بتقول اي! يابنتي ارحميني و بعدين قولتلك خلاص! مش هتزفت تاني مش بهاودك
غمض عينه و اتنهد بتعب: مش هتعمليها تاني دي اول واخر مره فاهمه يا جميلة؟
– مش هنعملها متنساش نون الجماعه يا اياد
بصلي بسكوت و برم شفايفه وهو كاتم غضبه وابتسم: تمام يا جميلة ماشي مش هنعملها محدش فينا هيعملها حلو كده ؟
= اها حلو انا عايزه انزل عشان ماما وسع
” اتحركت وهو فضل مقرب ومستعد يسندني وفاكرني هقع كتمت ضحكتي بسبب شكله و هو خايف عليا وقلقان عمري ما شوفته كده ”
– انتي بقيتي كويسة ولا اجي اسندك لحد تحت لحسن تخشي ف كومه كحه
رفعت حواجبي وبصتله: اسند نفسك ياولا!
” ضحك بغلب على طريقتها و فضل واقف شوية واطمن انها نزلت خلاص ”
بص للسما واتكلم بندم: اها يارب مكنتش متخيل اني ممكز اشيل ذنب حد غيري معايا هو انا قادر اشيل ذنوبي لوحدي يارب اهديني …اهديني انا و يوسف ليك هو بيغلط و بيفطر ساعات بسبب السجاير لكن هو مش وحش! ولا انا.!
” بسم الله الرحمن الرحيم ”
( وَاللَّهُ يُرِيدُ أَن يَتُوبَ عَلَيْكُمْ وَيُرِيدُ الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الشَّهَوَاتِ أَن تَمِيلُوا مَيْلًا عَظِيمًا )
صدق الله العظيم سورة: النساء
***********************************
بقلمي / Salspil A Mahmoud
” نزلت بسرعه قبل ما ماما تلاحظ حاجه و كنت تعبانه جدا وكمان لأني مختش العلاج الصبح ”
” فضلت افكر ف موضوع اياد وقد اي مش مقدر صحته! لكن هو لو يعرف بعاني ازاي عمره ما هيعمل كده !!”
( اللهم صلي وسلم وبارك على سيدنا محمد )
|| 5 رمضان | 2021 ||
– قومي يا جميلة… قومي يلا معاد الدوا و عندنا معاد فالمستشفي بدري قومي!!
” قومت بضيق وانا مش قادره اتحرك اصلا ”
= قومت اهو خلاص
– يلا اجهزي عشان ننزل
***********************************
بقلمي / سلسبيل احمد محمود
|| في بيت ملك و مليكه ||
فاتن: اي يا ملك يا حببتي مالك
ملك: مفرهده ومش قادره اكمل ترويق
فاتن: مليكة كملي انتي عشان اختك مش قادره
ملكية: مانا صايمه زي زيها!!
فاتن: معلش خليها عليكي
ملك: لا خلاص يا ماما انا هكمل
فاتن: لاء ! انا قولت ليها خلاص !
” مشيت وسابتهم و ملك بصت لمليكة بأسف ”
***********************************
( استغفروا )
|| في بيت ليلي و يوسف ||
– يوسف يوسف يوسف
= ايييييييه انا مفرهد و مش طايقك يا ليلي
= الجاكيت بتاعك اخي ف الله عندي درس حالا
– لاء
= شكرا جدا تسلم
– ليلي انا قولت لاء!!
= ميغلاش عليا؟ الله يخليك
– يابنتال
قاطعته: هاا صايم صيامك هيروح بص اعتبره زكاة
” مشيت بسرعه وهي اصلا كانت مسكاه ف ايدها لبسته و نزلت وشافت جميلة و هدي ”
– اي ده جوجو رايحه فين بدري كده ؟
بصيت لماما بتوتر فا ردت هي: ازيك يا ليلي رايحين مشوار كده انتي رايحه فين
ليلي بفقدان شغف: الدرس ربنا يتوب عليا
جميلة ابتسمت: ربنا معاكي يا لولي
” كملنا مشي انا وماما ”
– انا مش حابه حد يعرف حاجه بالذات هما
= انا مسألتش يا جميلة براحتك.
**********************************
” وَأَقِيمُوا الصَّلاَةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ وَارْكَعُوا مَعَ الرَّاكِعِينَ ”
(سورة البقرة: الآية 43)
– اياد
= خير يا تيته؟!
– شوفت جدة كريم لو محتاجه حاجه
= ايوه حصل جبتلها الى عاوزاه
– ربنا يديك الصحه يا حبيبي و يجزيك خير
= ويخليكي ليا يا فطومة.. بقولك يا تيته انا عايزك تقولي لطنط هدي تسيب جميلة تنزل معانا شوية ونصلي الفجر و كده
– انت عارف ان هي مش بتحب بنتها تنزل هنعمل اي
= مانا عارف يا فطوم الاه! انال بصدرك ليه! خشي عليها بالحنين بقا و ليني قلبها
ضحكت: اما نشوف ان شاء الله
– ماشي انا نازل اشوف الواد يوسف كده عاوزة حاجه
= سلامتك
************************************
|| في عيادة في إحدي المستشفيات ||
– التحاليل كويسة ولا انتي اي رأيك يا جميلة
= انا حاسه اني تمام يا دكتور
– طيب مفيش اي حْطر الحمدلله
هدي: بجد؟! يعني هي ماشية مظبوط
– ايوه جدا متقلقوش
” خلصنا معاد الدكتور و كنا مروحين وانا مرتاحه ان محصلش حاجه بسبب عملتي امبارح قابلت مليكة على اول الشارع وبعدين ماما سابتنا نروح سوا وراحت تشتري حاجات ”
– امال فين ملك؟
= قاعده فوق يختي مفرهده
– الاه ومالك مدايقه كده ليه؟!
= عشان ماما نزلتي بدالها
ضحكت: خلاص متزعلش رايحه تجيبي اي واجي معاكي
– رز من عند عم حسن الى هاروح اللقيه مفرهد هو كمان
“فضلت اضحك جامد عليها وهي كمان ضحكت وسمعنا صوت ورانا واحنا ماشيين ”
– ده اي العسل ده ؟ هوا القمر بيطلع بالنهار
ملكية بصوت واطي: اي ده احنا الكلام ده لينا؟!
– اكيد لا
“بصينا ورانا كانوا تلت شباب و شكلهم مش من منطقتنا بعدين بصيت حواليا و ملقتش حد فا خوفت”
– بصي يلا نمشي احسن وكأن مسمعناش
“جينا نتحرك وقفوا قصادنا و احنا كنا شوية و هنعي…
لا دي ملكية بتعيط اصلا ماشي بدات ازعق فيهم لما لقتها خافت لأني خوفت عشانها”
– امشي انت وهو من هنا و بلاش قلة ادب !
= اية ده ؟ دي طلعت قطه و بتخربش يا عيال
– اي ياض السماجه دي !!
“قرب علينا شوية و انا لمحت جرجس واحمد من بعيد فا ناديت عليهم بصوت عالي وجم عندنا بسرعه”
جرجس وقف قصادهم: انتوا مين وفي اي ؟؟؟!
احمد بص لمليكة ومسك واحد فيهم بسرعه لما لاقاها بعيط: في اي عملوا ليكوا حاجه ؟؟
جميلة: قلوا ادبهم علينا و
” مكملتش كلامي لقيت جرجس واحمد نزلوا فيهم عجن جامد الناس بدأت تتلم ”
جرجس بزعيق: بتعاكس و ف نهار رمضان يابن الجرْمه
” اياد و يوسف لاحظوا التجمع من بعيد ”
– اي ده يا يوسف خناقة دي ولا اي
= انت اهبل ماهم بيعجنوا بعض اهو ده باين جرجس؟ تعالي بسرعه
” اياد و يوسف راحوا جري يسلكوا مع الناس يوسف مسك احمد و اياد مسك جرجس ”
– جرا اي انت وهو حد يتخانق ف نهار رمضان كدا !!! ما تهدوا في اي !!! اهدوا كده
جرجس بعصبيه: امسكوا ياعم انت متسبوش ده كان بيعاكس جميلة و ملكية
اياد بصله و لمح جميلة واقفة هي ومليكة: بيعاكس مين ؟؟
جرجس: جميلة و ملكية!
__
“احمد و جرجس بقوا يسلكوا اياد و يوسف”
– خلاص ياعم اياد العيال هتموت ف ايدكم !
الخناقة اتفضت بالعافيه و التلت الشباب كل واحد خارج هدومه مقطعه و متعو////رين
************************************
” إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَأَقَامُوا الصَّلاَةَ وَآتَوْا الزَّكَاةَ لَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَلاَ خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلاَ هُمْ يَحْزَنُونَ ” (سورة البقرة: الآية 277).
احمد بضحك جامد: و جرجس يعمل للواد ازاي وهو بيعجنه بتعاكس ف نهار رمضان يا ابن الجرْمة ؟؟
“كلهم ضحكوا عليه طريقته وهو بيقلده”
جرجس: وانت يعني مسكت فيا وسبت اياد لما بقوله جميلة و مليكه بدل ما كان جي يسلك كمل عجن فالعيال
يوسف: اها هموت اياد طلع عصب
اياد: كنتوا عاوزني اعمل اي ماهم يستاهلوا
احمد: بصراحه أها و اصلا مش من هنا فا جايين يقلوا ادبهم عندنا لا أحسن انهم كلوا علقه
اياد: بالظبط كده ، انا مروح بقي يا شباب المغرب قرب يأذن
” قبل ما اروح البيت قولت اطلع اشوفها الأول ”
“روحت وخبطت على الباب فتحت طنط هدي”
– اياد اتفضل يا حبيبي تعالي
دخلت لقيت جميلة قاعده: اي انتي كويسة؟
هدي: انت الى عامل اي فيك حاجه؟!
– لا عيب عليكي يا طنط
ضحكت بخفه: ماشي يا جامد
ابتسم: انا بس جيت اطمن عليها و مليكة عامله اي؟!
– لسه كنت بكلمها اهو ملك ردت وقالتلي كويسة
= احنا عدمناهم العافيه مش هيجوا هنا تاني
هدي: جدع انا عارفه انك بتخاف علي جميلة زي اختك
اياد ف نفسه ” اختي ؟ طب ماشي ”
– اها اكيد يا طنط هنزل بقي
= خليك افطر معانا
– عشان تيته لوحدها بقا
= ماشي يا حبيبي خلي بالك من نفسك
***********************************
سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم
” فطرت انا و ماما و بعدين دخلنا نصلي و اتفاجئت انها بتديني الاذن اصلي الفجر مع صحابي! ”
– الو يا جميلة
= ملك!! عدوا عليا استنوني انا هنزل اصلي الفجر معاكم
– بتهزري
= بكلم جد
– هيييييييييييييه
” قفلت معاها وهي فرحانه وانا اكتر منها زمان واحنا صغيرين كنا دايما نروح الجامع ونصلي سوا لأنه قريب للبيت ف ضهر شارعنا علطول ”
” وفعلا اتجمعنا كلنا و روحنا يوسف و ايااد و احمد وانا و ليلي و ملك و مليكة ”
” بعد الصلاة وقفوا يستنوا قدام الجامع ”
احمد: تصدق ناقصنا جرجس
اياد بضحك: اهي دي الوحيده الى ناقص يعملها
يوسف: اها والله ، البنات اتأخروا ليه؟
اياد: انت فاكرهم زينا يابا دول ناس تقيه بيصلوا بالراحه
يوسف: تلاقيهم بيسمعوا درس دين جوه نلف لفة ونجلهم طب ولا اي
احمد: انا عايز أروح عشان ده معاد صحيان البوبيهات
“كلهم ضحكوا”
يوسف: احمد فوييا
” وفعلا كان مشي اتحرك خطوتين و بص قدامه لمح شوية عيال جايين عليهم ”
يوسف: اي يابو حميد متمشي ولا خايف ؟
نيجي نوصلك؟؟
احمد: مش دول العيال الى عجناهم الصبح!
اياد بص قدامه: احمس لاء مكنوش كل دول!
يوسف: هو انا ينفع اجري!
اياد: اقف يجبان هنسيب البنات جوه واختك
احمد: اديك قولت هما جوا احنا برا!
“العيال قربت عليهم خالص واتكلم واحد”
– هما دول يا اوشا الى علموا علينا

يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية ذكريات طفولتي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *