روايات

رواية حكاية مي الفصل الخامس 5 بقلم فاطمة محسن

رواية حكاية مي الفصل الخامس 5 بقلم فاطمة محسن

رواية حكاية مي البارت الخامس

رواية حكاية مي الجزء الخامس

رواية حكاية مي الحلقة الخامسة

بعد ما روحنا وبابا ضربني
-رحمة: انا هتقعدي هنا في البيت ومش هتخرجي منه تاني
-مي بعياط: طب انا عملت اي انا مش فاهمه
-عادل: ازاي تروحي وتحكي كل حاجه انتي فاكره ان احنا كدا هنصالحك تبقي غلطانه
-مي: طب انا عايزه اعرف انا عملت اي عشان تعاملوني كدا انا لحد دلوقتي معرفش في اي
-رحمة: هو كدا انتي عشان مبتسمعيش الكلام وعشان غلطاتك اللي كترت مع اخواتك انتي بقيتي تكدبي كتير ودا عقابك ان محدش هيتكلم معاكي تاني ابدا
-مي: يا ماما طب اسمعيني انا والله
-رحمة بمقاطعة: مش عابزه اسمع ادخلي اوضتك ومن بكرا الصبح تقومي تشوفي وراكي اي في الشقه
-مي: حاضر
ودخلت اوضتي وفضلت اعيط كتير انا مبقتش مستحملة معاملتهم ليا خالص انا مش عايزه امشي من عند زوزو عايزه افضل عندها علي طول
“تاني يوم”

 

انتي ي زفته، ةدلقت عليا مايه
-مي بخضه: اي في اي
-رحمة: خلصي قومي روقي انتي لسه هتناكي قوميي وقالت اخر كلمة بزعيق
-مي: حاضر حاضر قايمة اهو
وخرجت برا وفضلت اروق وكلعادة اخواتي زعلوني كتير اوي وكل مره العقاب بيزيد عليا لحد م وصلت للصالة وبروق كانو هما بيفطرو
-مي: ماما ممكن افطر معاكم
-رحمة: جعانه صح؟
-مي: اه
-رحمة: مفيش اكل خلصي ترويق يلا ودلوقتي
فضلت تخليني اروق كتير اوي وكل شويه يبهدلوا الشقه لحد م بابا جه بقلمي فاطمة محسن ♥️.
-رحمة بعصبية: شايف بنتك بتتمرقع من الصبح والشقه وحشه ازاي

 

-عادل: انتي بتحبي تتضربي بجد يعني اجي اضربك تاني مكفكيش اللي عملته معاكي امبارح
-مي بخوف وعياط: والله ي بابا انا روقت كتير هما بيبهدلوا الشقه وانا بروق تاني
-رحمة: شوفت كمان بتقول علينا بنبهدل الشقه ازاي والله انتي متربتيش فعلاً
-عادل بعصبية: ادخلي جوا حالا وعارفه لو لقيتك خارجه وبتاكلي انتي حره
-مي بعياط: حاضر
ودخلت اوضتي وفعلا مخرجتش منها وكنت سمعاهم وهما مبسوطين مع بعض للدرجة دي قلبهم قسي عليا انا معملتش حاجه لكل دا خالص
وعدي الوقت وكنت جعانة اوي وخرجت بليل من الأوضة عشان اكل ودخلت وللأسف ملقتش اكل كله اترمي رطعت لأوضتي تاني ونمت جعانه اوي
تاني يوم صحيت علي صوت ماما وهي بتتكلم مع تيتا
فرحت طدا وكنت خارجه عشان اكلمها بس وقفنس صوت ماما وهي بتمثل ل تيتا وبتعيط
-رحمة: شوفتي عشان قولتي اعتذرلها اهي مدت ايدها علينا انا واخواتها وخليتنا نروق كتير واسلوبها وحش اوي
-زوزو:ازاي الكلام دا مي مستحيل تعمل كدا هتيها اكلمها
-رحمة: حاضر، امسكي كلمي
-زوزو: مي ي حبيبتي هو الكلام دا حصل

 

-مي: واقفه ساكتة خايفه من مامتها اللي بتتهدها بصوت واطي
بقلمي فاطمة محسن ♥️.
-زوزو: مي انتي لو متكلمتيش هفهم انك عملتي كدا فعلا
-مي بخوف: اه ي زوزو انا فعلا عملت كدا
-زوزو: انتي تيجي وتقعدي معايا وساعتها اشوف اللي حصل دا بجد ولا لا
-مي بفرحة: بجد ي زوزو الله انا جاية حالا
-زوزو بشك: مالك فرحتي كدا ليه انتي حد عملك حاجه!
-مي: ل لا خالص هما محدش عملي اي حاجه
-زوزو: طيب البسي وتعالي
-مي: حاضر
-رحمة: يلا روحي انتي بجد محدش بقا بيحب يتكلم معاكي انا معرفش اي كمية التمثيل اللي بتعمليها دي
-مي: حاضر انا همشي بس مش هرجع من عند زوزو خالص عشان كمان اعرف اركز في مستقبلي
-رحمة بشماتة: مستقبل اي اللي بتتكلمي عليه دا انتي هتنسي نفسك ولا اي انتي ساقطه في في تانيه اعدادي فكرك هتعدي ولا تدخلي حاجه
بقلمي فاطمة محسن ♥️.
-مي بزعل وكسرة: بكره هوريكوا كلكم ان انا هعدي وهبقي حاجه كبيرة عن اذنك
ودخلت لميت هدومي والمرادي مقررة ان انا همشي ومش راجعة تاني خالص

 

وانا خارجه قابلت نور بس متكلمتش وعديت من قدامها مفكرتش حتي تقزلي خليكي معانا بصتلي بقرف ومشيت
عدي الوقت وروحت عند زوزو اول م وصلت وفتحتلي
حضنتها وفضلت اعيط كتير اوي احساس ان اقرب الناس ليك بعاد عنك شئ وحش جدا مكنتش اتمني اوصل للمرحلة دي ابداا فضلت علي الحال دا شويه وبعد كدا دخلنا جوا وقعدنا بقلمي فاطمة محسن♥️.
–زوزو: انتي متأكدة ي مي انك عملتي اللي حصل دا
-مي: لا والله انا معملتش حاجه خالص
-زوزو: طب في اي احكيلي براحة
-مي: حاضر،؛ وبدأت احكي ليها كل حاجه
-زوزو: ي عيوني هما عملوا فيكي كل دا حقك عليا انا مش هسيبك تاني خالص متزعليش مني يقلبي
-مي: مقدرش ازعل منك ي زوزو ربنا يديمك ليا انتي احلي حاجه في حياتي اصلا
-زوزو: حبيبتي، تعالي يلا نفطر عشان انا مستنياكي من بدري
-مي: يلا بسرعة انتي متتصوريش انا جعانة قد اي بجد
-زوزو: حقك عليا يعمري يلا تعالي
وقعدنا اكلنا وبعدها بشوية

 

-زوزو: انتي مدرستك امتي يحبيبتي
-مي: الأسبوع اللي جاي إن شاءلله
-زوزو: بإذن الله، اي رأيك نروح انا وانتي ونشتري كل اللي هتحتاجيه بكرا
حضنتها اوي وقولتلها
-انا بحبك اوي بجد
-وانا كمان يلا بينا ننام عشان نصحي بدري وننزل علي طول
-مي بفرحة وحماس: يلا بينا
وعدي اليوم اللي بعده ونزلت انا و زوزو وجبنا كل حاجه وحقيقي كنت مبسوطة جدا انها معايا ومش هتسبني ابداا
وعدي الوقت بنفس الروتين وكل يوم انا و زوزو بقينا نحكي كل يوم شويه حاجات ونقرأ مع بعض
وجه اول يوم دراسه
-زوزو: يلا ي ميوي قومي عشان تلحقي تعملي كل حاجه
-مي بأبتسامة: صباح الخير ي زوزو
-صباح النور يعيون زوزو يلا قومي كدا عشان نبدأ نعمل كل حاجه مع بعض
-مي: حاضر وعدي الوقت وكنت خلصت كل حاجه وانا وزوزو جت توصلني للمدرسة
-زوزو: خلي بالك علي نفسك يقمري وانا اول م المعاد المدرسة يخلص هتلاقيني موجودة

 

-حاضر ي زوزو، يلا سلام
-زوزو: سلام يحبيبتي
ودلخت المدرسة وسلمت علي زمايلي الحقيقة محدش قريب مني غير صحبتي ندوش هي اقرب واحدة ليا وبتفهمني دايما من غير م اتكلم
-ندي: ميوش روح قلبي وحشتيني اوي بجد حقيقي كنت مفتقداكي اوي
-مي بفرحة كبيرة: وانتي اكتر ينور عيني انا مش هبعد تاني عنك وهنفضل مع بعض العمر كلة
-ندي: ربنا يديمك ليا نعمة في حياتي يحبي
مي: ويديمك يعيوني’يلا بينا نشوف هنعمل اي انا متحمسة جداا
-ندي: يلا وانا كمان اوي
واحنا قاعدين بنتكلم حصل اللي مكنتش اتوقعة

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية حكاية مي)

اترك رد

error: Content is protected !!