رواية جنان في بيت صعيدي الفصل السادس 6 بقلم اسماء حبيب

 رواية جنان في بيت صعيدي الفصل السادس 6 بقلم اسماء حبيب 

رواية جنان في بيت صعيدي البارت السادس

رواية جنان في بيت صعيدي الجزء السادس

رواية جنان في بيت صعيدي الفصل السادس 6 بقلم اسماء حبيب 

رواية جنان في بيت صعيدي الحلقة السادسة

حاتم وقطع شرودها،،،  جنااان ابوس ايدك كفايه احراج وامضي بأي حاجه. 

جنان،،  ولوووو ولوووو لازم قلم احمر احب حياتي تبقي فرش يا اما بلاااش. 

برعي ومعاه قلم احمر،،،  اتفضل يا جناب البيه. 

منصور خد القلم بعصبيه وداه لجنان،،،  امسكييي. 

جنان ببرود،،،  مرسي ابو الصرصير ان شالله تسلم يارب. 

مضت جنان علي الورق وبصمت كمان زي ما عمل منصور. 

المأذون بجملته الشهيره،،،،( ♕بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكم في الخير♕) 

المأذون قفل الدفتر وبيطبط علي كتف منصور،،،  ربنا امعاك يا ولدي. 

منصور بتنهيده فيها بعض الغضب،،،  يااارب يا مولانا. 

جنان وبتجري وهي بتزغرط،،،،  لووولووولووولي وتفك نحسك يا جوجو وبقيتي مرات ابو الصرصير. 

حمدان الجبلاوي وحاتم وافراد العيله من ستان ورجاله ضحكوا علي جنان وكان المكان كله فرحه ما عاده فاطمه وام منصور... 

منصور بضيق،،، صحيح ام المصايب معتسكتش غير بفضيحه. 

جنان وبتسلم علي الموجودين وبالخصوص فاطمه،،،،  عبال عندكم عبالك يا فاطمه ياارب،  عبالك يا زينه بس ميكنش زي ابو الصرصير وربنا ميورهالك يا بنتي ا.... اي ده الكلام اخدنه هو احنا مش هناكل في ام اليوم دي ولا شو، ابووو الصرصير يا زوجي العزيز انا جعانه  اكلوني لوربنا اقع من طولي ولم عليكم الشعب.

حمدان وقف جمب منصور وبتكلم بهدوء،،، خد مرتك وتغدوا في المنضره.

منصور بطاعه،،، امرك يا بوي.

منصور راح وقف جمب جنان وبصوت مخنوق،،، قدامي يا ام المصايب.

جنان بترفع وبتمشي قدامه،،، يلا ورايه احم احم ثواني هناكل فين ارشدني بالخريطه وان شاء الله هنوصل.

منصور بنفاذ صبر مسك جنان من اديها وشدها لجوه وهي مشيه جمبه ومبتسمه..

فاطمه من بعيد بملامح كلها غضب وغيره بتبص عليهم وبتفرك في اديها...

حميده والده منصور وبتمسك اديها وبهمس ،،،، اصبري يا بت كمال ان مخليتها تقول ان الله حق مبقاش اني حميده مرت عمك حمدان. 

فاطمه بضيق،،،، كيف بس يا مرت عمي،  هو عمي حمدان بستحمل عليها الهوي الطاير دا كان بهدلك لو حوصلها حاجه بس. 

حميده بخبث،،،  اصبري ألايام جايه كااتير يا فاطنه وزي الناس ما بتقول الصببببر حللللو جوي.

في المنضره.....

جنان بقرف،،، يعني اي مش عايز تأكلني يخويه هااا مش احنا متجوزين ولا كان المأزون بلعب معانه كيلوا بميه!

منصور بضيق،،،، منتي خابره زين اني متجوزك اكده علي ورق امال احنه اتكلمنه في ايه قبل سابق.

جنان وقفت ولفت وكان دهرها ليه وبتضحك بخبث،،،، اااه بس دا ميمنعش يا ابو الصرصير انك تأكلني بأيدك يا اخي اعمل حساب العشره ولا الحب انتها ولي بنا كان اوهااام.

منصور كان هيتجنن من كلمها ووقف ولفها لي،،، بتخرفي تقولي ايييه اني مشفتكيش غير كام يوم بس وحب ايه أياك الي بتجولي عليه!

جنان بهدوء وبتحط اديها في الجيبه بتاعت الفستان،،، امممم يعني مش هتأكلني يا ابو الصرصير اممم،( أذ فجئتاً) عموووووووووووووووووووه حموووووووووووودا يااااعم.....

منصور بسرعه وبيقفل بقها بأديه،،،، بسسس بسسسس يا ام المصااايب بس بتعملي ايييييه اكده هتفرجي علينا الخلق.

جنان بنص عين،،،  هتأكلني ولاااا. 

منصور وبيقعدها علي الكرسي بضيق شديد،،،  اقعدييي لول اكده و.. 

جنان بصوت مسرسع،،،،  عاااااموا حم.... 

منصور ومنعها تكمل بأيده وبغضب بيحاول يسيطر عليه،،،  خلااااص هوكلك. 

جنان بأبتسامه نصر،،، ايوه كدا اتعدل صنف مبيجيش غير بالعين البني صحيح. 

منصور،،،  عايزه تكلي اي خلصيني. 

جنان بترفع،،،  شوف الاول تقطع الفرخه وتفصصها نسيرايه نسيرايه وتأكلني بالمعلقه رز وملوخيه وتأكلني النسيرايه ديةبعدها علشان انا بحب النظام با ابو الصراصيرر ولو منفذتش انتَ عارف هعمل اي يا جامد هاااهااا. 

منصور وبدا بأكلها فعلا... 

زينه من وري الستاره هي ونواره،،،، اخوي بقي قليل الادب يا نواره باكل مراته هههههههه. 

نواره بضحك،،،،  اسكتي ليسمعونه يا مقصوفه الرقبه انتي اسكتي. 

حميده من وراهم،،،،  وقفين اكده لي زي الحرميه منك ليها! 

زينه بصت لنواره بتوتر ونواره بلعت رقها ووقفوا جمب بعض وكانوا سكتين... 

فاطمه بملل مشين بس خدت بلها من منصور وهو بيأكل جنان الي قعده جمبه وقفه بغضب وغيره شديده،،،، منصوووووور. 

جنان خدت بلها من فاطمه ومسكت ايد منصور زي الاطفال،،،  انا جعانه لسه كمل. 

منصور تنح من فاطمه الي قدامه وجنان الي قعده جمبه وبيبصلهم هما لاتنين ببطأ.... 

حمدان من وري فاطمه،،،  جري اي يا فاطنه وقفه اهنه لييي! 

فاطمه بتلعسم،،،  اصل ا كو في... 

حمدان بحده في كلامه،،، روحي شوفي يا فاااطنه انتي رايحه علي فيين. 

فاطمه مشيت بسرعه ومنصور لسه علي وضعه هو وجنان الي مسكه ايده... 

حمدان بأبتسامه قبل ما يمشي ،،،  بالهنا علي قلبكم. 

جنان سابت ايد منصور وقامت مشيه وطلعت اوضتها من غير ما تبص لمنصور او تتكلم كلمه تانيه... 

منصور بأستغراب ودهشه،،، البت دي ملبوسه اه والله ملبوسه. 

زينه ونواره كانوا رجعوا يستخبوا ورا الستاره بعد ما حميده مشيت... 

زينه بهمس،،، هنطلع ازاي اكده ومنصور جاعد بس احسن حاجه اننا منتقفشي يا نواره.

نواره بهمس،،، اشش ليسم......عنه منصووور.

منصور وكان شد الستاره،،، ماشاء الله عليكم طيب يا نواره اقول زينه مقصوفه الرقبه دي صغيره انما انتي يا نواااره اي الي موقفكممم هنااا انطقوا.

نواره وكانت بتحط الطرحه علي وشها،،، والله زينه هي الي قالتلي ت...

زينه بسرعه،،، اااه اه يا منصور مش كانت في سحليه يا خويه طويله كد اكده اه امال اي ودنينا نتسحبوا نتسحبوا وراها بس ا...

منصور بسخريه،،، مني خابر السحليه دي، دا اني الي هصخطك سحليه يا زينه بتكدبي واني كنت شايفكم من لول !، امشوااا من جدامي السعادي.

نواره بهمس سريع وهما بيمشوا ،،، قعدتي تقولي مهنتقفشي مهنتفشي ادينه اتفقسنه.

زينه بتنهيده،،، اسكتي بقي خلاص يا نواااره بكفياكي عاد بس اتفرجنه برضك ههههه.

نواره بتنهيده ضاحكه،،، مهنخلصش من شقاوتك دي يا زينه ابداً.

زينه بغمزه،،، جوزوني لول واني هبطل شقاوه وهعقل زيك اكده .

نواره بسرعه وخجل،،، استحي يا بت، جواز ايييه انتي لساكي صغيره.

زينه بتزمر،،، اصغيره كيييف دي اني عندي 15 سنه متقوليش اصغيره اني اصغنونه بس اه هههههه.

نواره وسمعت صوت جوزها بيناديها اسماعيل،،، طيب اني راحه لسماعيل ابقي اطمني علي جنه وطمنيني عليها.

زينه بمحبه،،، من عنيه التنين.

زينه طلعت اوضه جنان وخبطت وبعدين دخلت لما جنان سمحتلها،،، عروستنااا الجمرررررر، اييييه مالك منصور مزغطكيش زين ولا ايييه هههههه.

جنان وكانت بتشرب شاي وبصه من الشباك وبعدين بصه لزينه،،،، اي دااا اي دااا يا مقصوفه الرقبه هو انتي كنتي بترقبيني ولا اييي اااه منك صحيح ميجبها إلي رجلتها ههههه عرفتي ازاي بقييي.

زينه بفخر،،، كنت سحليه وري الستاره ا اقصد كنت مستخبيه وري الستاره.

جنان وبتمسح دموع وهميه وبتحضن زينه،،،، تربيتيي يا خونه تربيتي، اخرتك هتبقي حرميه غسيل والله مستقبلك مشرق يا بنت حميده، كملي واوعي تيأسي ابداااً السرقه امامكم والحكومه خلفكم والي يطولك منهم وانتي ونصيبك بس سرتي متبقاش في الموضوع ودا المهم.

~ في الجامعه.....

جهاد بتعب،،، الحمد الله يا زهره كدا الفصل التاني ذكرناه ابقي رجعي كويس وعملي حساب المرجعه مهمه.

زهره بتعب وبتقفل الكتاب،،،، اراجع اي واحاسب اي بس الحساب عند ربنا وانا العبد الفقير إلي الله فمحدش هيحاسب غيره وسعي كدهون أعده علي الشنطه بسلامتك فتسطيها....

حسام وايجه نحيتهم وبأبتسامه جميله،،، السلام عليكم.

زهره وجهاد،،، وعليكم السلام يا دكتور.

حسام بابتسامه هاديه،،،،كنت حابب اشكرك يا جهاد لانك بجد خليتي زهره تتغير.

جهاد بهدوء،،،، دا وجبي يا دكتور ما انا صحبتها وعيزه مصلحتها..

حسام بأبتسامه،،، ونعم الصحوبيه صحيح.

جهاد بابتسامه هاديه،،، شكرا يا دكتور.

حسام،،، دا انا ال....

قاطعته زهره الي كانت بتبصلهم هما لاتنين،،، يا نوحي يا نوووووحي ناقص اتنبن لمون، وانا اي كيس جوافه واقفه.

جهاد،،، احممم في اي يا زهره.

زهره وبتبص لحسام،،، لااا بس نفسي في جوووافه يا جهاد احم اشوفك بكره يا حب سلام.

جهاد بتودعها،،، سلام.

حسام بضيق،،، جري اي يا زهره كسفتي البت كدا ينفع.

زهره بملل،،، طيب قدامي يا نحنوح قدامي.

حسام بتعجب،،، نحنوح، ودي معناها اي بقيي.

زهره وبتفتح باب العربيه،،، لما تكبر شويه هبقي اقوللك يا ابن روحيه.

حسام وبركب العربيه وبشغلها،،،، شكلك كدا نفسك في قلمين يا زهره.

زهره،،،، ولاااااااه اغزي الشيطان وتلاشاني لديك بوكس الماااني واديني حظرتك اهو ويلا شد علي القسم احم اقسد روحني البيت.

حسام بضحك،،، بت هو انتي عيشه معانه ولا مع مين!

زهره،،،، لا بعمل ورديه بالنهار معاكم وبليل مع شله المتشردون الصيع.

حسام،،،، نعم يا روح امك!

زهره،،،، حسام وهو بسوق علي افاه لانها قعده وري ،،،، اعتبر دي عربون محبه.

حسام بغضب،،، لما نروححح يا زهره الزفتتت.

زهره،،، حبيبي يا ابو حوسه.

~ في الحاره الشعبيه في بيت عمار....

جهاد دخله بتعب،،، السلام عليكم.

دنيا وبترمي الكراريس،،، صفففففر وربنا عيال مهي نفعه بقي يا ناااس مصر في امريكا الشماليه دا منظر شعب يبقي فامريكا يا تعبك الي راح في الشرح يا دنيااااا.

نرجس والدتها،،،، بس بقي صدعتيني يا بنت الورمه.

جهاد بضحك،،، لا انتم مش معايه خالص ههههه.

دنيا بتمسح دموع وهميه،،، معلشي يا بنتي تعالي في حضن اختك.

جهاد بأستغراب،،،، امال فين عمار مجاش لسه!

دنيا ونرجس بضحكوا اوييي...

جهاد،،،، ههههه بتضحكوا كدا لي!

دنيا وسط ضحكها،،،،، روحي كدا عند اوضته وهتعرفي ههههه.

جهاد بفضول شديد قامت تجري ووقفت قدام اوضته...

عمار ورابط الطرحه علي راسه وقدامه كتاب الانجليزي،،،

منك للللله يا بنت ام نغم اشوف فيكي يوووم يووووم كدا يانفوخي يانفوخي اعاااااااء ألهي عصايتك تتصخت بورص يا شيخه منك للللله وربنا لطلع عليكي المستخبي كله والمستنيل علي عينك اااه يفرستي منك.

جهاد دخلت بضحك،،،، ههههه يا لهوي مالك يا اخشي بس.

عمار بتمثيل ،،، سبيني في حالي يا ام خميس يخشي.

جهاد بضحك،،،، قلبي عندك يختي مالك.

عمار بحركات تمثيليه مضحكه،،، قال اي يختي الوليا في الفصل قفلت علينا الفصل ونزلت عليا ضرب استكترت عليا بس كمني وحداني اهييييء كشفت راسي وضعيت عليكي يا نغم الزفت.

جهاد،،، اضربت يا عمااار هههههههههههههه.

عمار وقف بشجاعه،،، بس هدخل عليها الفصل وقف وقولها بالمفتشر كدت ابله ا اقصد مس اصل لو قولت ابله دي فيها تمن غرز ولا حاجه احم وقولها مسسسس لو سمحتي بعد اذنك انا منضربش تاااني.

جهاد بسخريه،،،، لا حمش يا ابني.

احمد من تحت البيت،،، يا عمااااااار.

عمار بصله من شباك الاوضه،،، نحم.

احمد بضيق،،، هات الكتاب ونزل يلا.

عمار بأبتسامه،،، من عنيا يا ننوس قلب عمورك انا عارف اليوم باين من اوله.

عمار نزل وراح عند القهوه وقعد،،،، مالك يا احمد وشك مقلوب لييي!!!

احمد بتنهيده،،، مش مهم يلا وريني اخت اي!

عمار قفل الكتاب،،، لا يا اخي ميصحش تزاكرلي وانتي زعلان كدا مش هتزاكرلي بنفس قولي مالك.

احمد بتنهيده،،، كنت كلمت بنت من علي الانترنت و...

عمار قاطعه،،، يخربيت النت وسنينه السوده وبتقول عليا مش نافع كمل.

احمد،،، المهم يبني بعتتلي صور اييي ولا تقولش مس ايجبت جمال اي يبني.

عمار بملل،،، كمل يا ابن نفيسه.

احمد،،، رحت المحطه علشان اقابلها زي ما اتفقنه بس تخيل اي الي حصل.

عمار،،، انا محبش اتخيل اتخيل انتَ انا عندي ولايا يا عم.

احمد وبيعمل حركه بأيده شبه المشلولين،،، طلعت عمله كدااا يلااااااه عملا كدااااا سبتها وطلعت اجري من علي المحطه.

عمار وقع من علي الكرسي بضحك شديد والناس في القهوه اتلمت وهوا قاعد يقول،،،، همووووت يا ابن فيسه بسببك الحقووني بموووت ههههههههه.

راجل كبير،،،،، استرها يا رب الواد اتلبس يا احمد ولا اي اللهم احفظنا يارب.

احمد بضحك وبسند عمار الي مش مبطل ضحك خالص ،،،،، سيبك منه يا عم عطيه، قوم يا خبتي التقيله قوم.

عمار،،،،، ياااااه يا صايع يا ضايع يا عدو نفسك بقي بتلعب بديلك من ورايه ههههههههههه.

احمد بتنهيده،،،، يا اخي اول مره حبيت اجرب بس.

عمار،،،،، وبعدين حرام عليك علي فكره بنات الناس مش لعبه يا احمد.

احمد بضحك،،، بالله لتسكت دي مش بنت دي ام رجل مسلوخه اممم اربعه وربعين متفكرنييش ابوس ايدك خلاص توبت.

عمار،،، الحمد الله ممعيش تلفون الحمممد الله يا عم ولا حتي افكر اعمل الي انتَ عملته دا ههههه نئبك علي شونه هههههه رجل مسلوخه ههههه.

احمد وبخبطه في دراعه،،،، ما تبس بقي يااااض طلع الكتاب ووريني.

عمار،،،، اتفضل يا اخشي.

~ في بيت هدي والده فاروق...

فاروق خلص صلاه المغرب وقعد بقرء في كتاب الله...

هدي بابتسامه ودخله معاها صنيه فيها سندوتشات وعصير،،،، فاروق يلا علشان تاكل يا حبيبي.

فاروق وبيقفل المصحف،،، صدق الله العظيم، تعالي يا امي.

قام فاروق اخد الاكل وباس اديها.

هدي،،،، فاروق كنت عايزه اتكلم معاك في موضوع كدا بس اسمعني للأخر.

فاروق وبياكل السندوتش،،، قولي يا روحي.

هدي،،،، لقتلك عروسه يا فاروق.

فاروق اكل ببطء شديد،،، عروسه.

هدي،،، اااه والله طيبه جدا وهديه ومحتشمه وهتحبها بأذن الله.

فاروق بهدوء،،، طيب يا ماما بس لو مش عجبتني متزعليش مني.

هدي بفرحه،،، ماشي يا ابني هي هنا من الشارع وهكلم امها وديها معاد، اسمها دنيا دا الي عرفته.

فاروق ورجع بضهره لوري بيحاول يفتكر،،، انا بتهيألي كدا اعرف البنت دي بتهيألي كدا بس برضوا يمكن مش هي.

هدي بفضول،،، والله تعرفها.

فاروق،،، معرفش يا امي لما اشوفها هعرف.

هدي،،، طيب يا ابني، ربنا يقدم الي فيه الخير.

... عدي اليوم علي الكل بسلام وفي الوم التاني...

~ في سرايا حمدان الجبلاوي...

جنان بتقيس فستان ابيض بسيط،،،، الله حلو الجلبيه دي.

زينه بأستغراب،،،، جلبيه اي دي فستان فرحك.

جنان بصدمه،،،، نعااااااااااااااام فرحي مين دنا اقتل نفسي ووديكوا في دهيه.

نواره بضحك،،،، والله جميل عليكي.

جنان وهتتشل،،،، جميل اي دااا فستان دا.، لا انا عيزه من الي هو منفوش اوي وتكعبل فيه وانا مشيه وبديل طويل لااااااء اعاااااااء مليش فيييي عيزه فستان منفوش.

حميده دخلت علي صوتها العالي،،،، جرييي اي الرجاله يقولو ايييي.

جنان بسرعه،،،، شفتي يا طنط الفستان ده عامل ازاي انا عيزه واحد تاني من الي هو منفوش.

حميده بسخريه،،، واحد تاني لي هو انتي فكره نفسك هتتزفي زفه عرايس، انتي هتقعدي اهنه مع الحريم لحد اما منصور يجي ياخدك وبعدين انتي عارفه جيتك هنا وجوازك من منصور اتعمل ليييي.

حميده طلعت وجنان وقفت بصدمه وحست انها هتعيط من كلامها السم.

زينه بهدوء وزعل،،، متزعليش هي امي اكده كلامها دبش والله ومن وري قلبها.

نواره بزعل،،،، جنه احنا معاكي وقعدتك اهنه منوره الدنيا والله.

جنان بضحك،،،، جري اي بت انتي وهي الروج فين ولا هطلع قدام البنات أورديحي كدا عوزني ابقي زي عمي يونس البواب بالجلبيه دي هههههههه.

يتبع..

لقراءة الفصل التالي: اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية جنان في بيت صعيدي)

google-playkhamsatmostaqltradent