رواية جنان في بيت صعيدي الفصل الرابع 4 بقلم اسماء حبيب

 رواية جنان في بيت صعيدي الفصل الرابع 4 بقلم اسماء حبيب 

رواية جنان في بيت صعيدي البارت الرابع

رواية جنان في بيت صعيدي الجزء الرابع

رواية جنان في بيت صعيدي الفصل الرابع 4 بقلم اسماء حبيب 

رواية جنان في بيت صعيدي الحلقة الرابعة

جنان،،، اقسم بالله لو فكرت تقرب مني يا ابن الجبلاوي او من الباب لكون فتحه كرشك ووخده فيك اعدام مع وقف التنفيذ علشان الحبايب.

منصور وبيحاول يسيطر علي غضبه،،،،، فكراني هخاف منك أياك يا بنت الدهشوري مش اكده لااا فوقي مش منصور الي يخاف من حرمه وطلعي لكسره بحق.

جنان وكانت لبسه هدومها الي جت بيها ونامت بسبب التعب فتحت الباب بسرعه ،،،، عايز اي وبسرعه علشان مش فضيه ورايه كتوشي عايز يتغسل.

منصور وبصلها بجديه شديده وكان ساكت.

جنان وبتبلع رقها،،، في اي يا ابوا الصراصير هتتحول ولا أي اللهم حفظنا.

منصور بجديه،،،  عايزك تركزي معايه أكده وتفتحيلي مخك النور ده. 

جنان،،،  طيب فتحته اتفضل بس معندناش بن في شاي بتهيألي. 

منصور بغضب،،،  بت انتيييي جنااان مش عايز جنااان. 

جنان بضيق،،،  خلاص امشي لو مش عايزني اي وقفان الحال ده يا فتاح يا عليم يا رزاق يا كريم. 

منصور بصلها بغضب وكان ساكت. 

جنان بتنهيده،،،  ايوه وبعدين. 

منصور وقرب منها شويه،،،  شوفي يا بت الدهشوري اني لا رايدك ولا عايز اشوف خلقتك دي بس بوي عايز يجوزني ليكي وكلمت بوي متنزلش الارض فجاي اكده علشان ارسيكي هتعملي أي. 

جنان بسخريه،،، استني بس يا ابو الصراصير من قالك اني هوافق اصلا علي جوازه زي دي، ومين كمان أنتَ توء توء استحاله اوافق.

منصور،،،، حلو قوي أكده.

جنان بصتله بأبتسامه خبيثه،،، بس برضوا محبش اكسر كلام عموا حموده وهوافق.

منصور،،،،، يبقي نتفق احنا التنين علي حل هيرضيكي ويرضيني.

جنان،، ولي هو أي!

منصور،،، بوي قال انك اول ما تتمي السن الجانوني وتستلمي املاكك كدا يبقي حققك في جيبك وعمك مش هيقدر يهوب نوحيكي ودي فيها حوالي سنه ونص اكده احنا نتجوز بس يبقي علي ورق واني هعتبرك زي زينه اختي، واني علشان يكون في علمك بحب بت عمي جوي يعني اني حر وانتي حره وعيه الحديت زين!

جنان بتوهان،،، اي الفلم الهندي ده، بس ادامه زي الاخوات وكل واحد حر خلاص اتفقنه.

منصور،،،، حلو اكده بس اياكي حد يعرف يا ام المصايب انتي.

جنان،،، شكراً علي ثقتك الغاليه... جنان قفلت الباب ورجعت اتصلت علي زهره وحكتلها كل حاجه بالحرف....

~ في اوضه حمدان الجبلاوي.... 

حميده وبتحك رجل جوزها بالحجر ودي عوايد عندهم،،،،  جري اي يا حمدان،  عايز تجوز منصور لبت البندر الغريبه دي،  وخوووك يقول أي عنا! 

حمدان بأسترخاء تام،،،  خوي خابر زين وصيه محمد الدهشوري الي موصيني علي بته ومحدش يقدر يهوب نوحيها وهي تحت جناح منصور،  الواحد مش ضامن عمره يا حميده ودي أمانه. 

حميده بضيق،،، يعني ملقيش غير منصور يا حمدان ما ك.... 

حمدان بجديته،،،،  خبر اي يا حميده عيل اصغير اني اياك علشان ارجع في كلمتي وان كان علي بت اخويه اني هنقلها زين شباب البلد دي بنت الغالي وزي بتي كومان.

حميده بغيظ مدفون،،، الي تشوفه يا حمدان.

~ في الجنينه تحت....

فاطمه وحطه الطرحه علي وشها،،،،  يعني اي يا منصور تتجوزها بس مش هتبقي مرتك مفهماش! 

منصور ووقف قدمها،،،، جواز علي ورق يا فاطنه وحسك عينك الكلام ده حد يعرفه بوي بكره هيفاتحها وهتوافق وهجوزها وستنه لما تاخد حقها وطلقها. 

فاطمه بحزن،،، انتَ عارف يا منصور انتَ عندي بالدنيا كلاتها. 

منصور،،،  عارف يا فاطنه وانتي غاليه عندي جوي جوي و... 

لحظوا ان جنان كانت وقفه في الشباك وسمعت كل حاجه. 

جنان وبتبصلهم بهيام،،،،  يا نوحي يا نوحي كملوا كملوا اعتبروني مش موجوده اييييح مسم مسم قيس وليلي يا ناس. 

منصور بصدمه،،،  هو هي .... 

جنان،،،  هم هن... اي يا عم هتقلب مدرس لغه عربيه،  معلش اقتحمت الخصوصيه كنت بنشر الكوتشي بس كملوا. 

فاطمه اتكسفت ومشيت بسرعه... 

جنان بزعيق،،،  يا بت خووودي يا بنت فتحيه يا بت متتكسفيش يتك نصيبه الحق البت يا ابوا الصراصير فلسعت. 

منصور،،،  كله منك انتي يا أم المصايب. 

جنان،،،  جري اي يا صراصيروووو مختش بالي انك عامل جو يا عم خلاص حقك عليا هبقي استخبه وري الستاره الدور الجاي مع انها عيبه في حققك لاني مش غريبه يعني اخص مكنش العشم. 

دخلت جنان اوضتها ومنصور واقف متنح،،،  اه يا بت المجانين! 

~ في الحاره الشعبيه....

عمار جاي من شغله الي بشتغله بعد المدرس كا العاده وقعد شويه علي القهوه،،،، ياااض يا كزوزه انتي يااااه كوبايه شاي في التمنينه كدا.

صديق عمار احمد وشد كرسي وقعد جمبه،،، مساء الناس السقطه...

عمار بيبصله بملل،،، عايز اي ياض مني! مش طلبه خنقه علي المسي.

احمد بضحك،،، شكلك رحتلها ومش لقتها صح فلسعتك تاني هههههه.

عمار بزهق،،، لا يا ابو دم شربات عند خالتها انا مش عارف امي محبكا معايه التعليم دا لي يا اخي كاتب كتابي بقالي سنه ومش عارف حتي اكلمها كل شويه عند خالتها دا انا نفسي اشوف خالتها دي مقطعه علينا السكك.

احمد،،، طيب يا عم ما تنجح بقي وتخلصنه منك في ام الحوار ده!

عمار،،، منا خلاص نويت انجح السنادي.

احمد،،، مششش معقول عمار هيذاكر يا جدعااان.

عمار،،، اذاكر مين يا ابن نفيسه هبرشم طبعاً هو احنا بتوع المذكره.

احمد،،، تصدق بالله انك عيل مش نافع ابقي قابلني لو نفعت في حاجه.

عمار،،، اديني العنوان وهقبلك علي طول.

احمد بجديه ومسكه من قميصه،،، شوف ياض انا امك موصياني عليك السنادي يعني هتذاااكر غصب عنك فاااهم.

عمار بصوت مبحوح،،، حاضر بس سيب القميص كرمتي بقت في الحلبسه خالص كدا.

احمد وزقه لوره،،، عيل مش نافع بصحيح، انا بعد الشغل هنذاكر هنا علشان عرفك لو في البيت هتنام.

عمار،،، عفارم عليك يا ابن جهتي فهمني، حماصه مين الواد الي بدقن الي هناك ده!

احمد،،، دا ساكن جديد هنا في الحته بس محترم اوي.

عمار،،، اسكت يا عم دا بدقن تلاقيه ارهابي.

احمد،،، والله انتي الي عايزني اتهيبر عليك، بقولك محترم تقولي ارهابي، وبعدين ما انا عندي دقن اهو ابقي ارهابي.

عمار وبيمثل الصدمه،،، يلهوز يلهوز احمد انتي اتأرهبت امته يا ولاه.

احمد بسخريه ،،،، اصل لقتني فاضي قولت اعمل ارهابي،  ياااا شلللل  هو حد في علتكم كان متخلف! 

عمار بيمثل التفكير،،، يا تري ستي ام امي ولا ام ابويه!

احمد،،،، منك للله يا عمار يا ابن نرجس كشفت راسي ودعيت عليك ربنا يريحني من تخلفك ده.

عمار بضحك،،، ربنا يخليكي للغلابه ياستي بس مينفعش تكشفي راسك هنا في نص القهوه احنا من عيله محافظه.

احمد وبينادي للعامل الي في القهوه،،، كزوووزه هتلي كوبايه كركديه علشان ضغطي علي يا ابني الله يسترك.

كانت دنيا مروحه البيت وبتتكلم في التلفون،،، ايوه يا ماما جبت الحجات اهو بس مجبتش فلفل اصل الراجل غلاه عليا ومعرفتش افاصل معاه لقيتوا هيغلبني وانا دنيا متغلبش ابدا انا طالعه اهـ...

شاب  بيرزل علي دنيا،،، دنيااا غدااره يااااه بس حلوه اوي.

دنيا بغيظ وبتلفله،،، ما تتلم يااااعز ولا عيزني المك.

عز وقرب منها،،، ادام انتي الي هتلميني معنديش مانع يا دنياااا اااه قلب...

وهنا لقي شاب واسمه " فاروق " بيشده وضربه بالقلم وقعوا ألارض..

عز بغل ووقف قدام الشخص ده،،، انتَ هتعمل فيها الوحش وربنا منا سيبك.

عز جه يضرب فاروق بس لقاه مسكه من ايده وتناها وري ضهره وهنا قرب من ودنه بكل هدوء،،، عيب لما تعاكس بنات الناس يا محترم عيب ماشي اتقي الله.

فاروق زقه بعيد عنه وعز بصله بغل ومشي..

فاروق مشي ودنيا جريت وراه وهي مسكه كياس الخضار،،، يا اخ يااااعم استني.

فاروق وقف وبص في الارض وغض بصره عنها،،،، نعم!

دنيا بأبتسامه،،، علي فكره كنت هصوت ولم الناس بعد اما ادي عز ابن خالتي علقه محترمه بس شكرا علي القلم دا كان بيرن رنه تسلم أيدك.

فاروق سبها ومشي، بس هي جريت وراه تاني،،، يا عم استنيييي يا اخ.

فاروق وقف بس مش لفلها،،، عايزه أي!

دنيا،،،، علي فكره انتَ طيب ومغرور بس شكراً يا صغنن.

دنيا لفت ومشيت بخبث...

فاروق ويشير لنفسه،،،، انااا صغنن؟!!... كمل طريقه وهو بستغربها بس بسرعه وبعدها عن تفكيره....

~ في الجامعه.... 

جهاد بتنهيده،،، مش كفايه رغي بقالك ساعه بتتكلمي ولا الي بلعه راديوااا. 

زهره،،،  طيب يا جوجو أكلمك في وقت لاحق يرجي اغلاق الخط حاليا وسأعاود وصله الرغي ألاااا نهائي بعد قليل سولام. 

جهاد بضيق،،،  داااا كله رغي يا زهره مش بتفصلي دا التلاجه نفسها بتفصل. 

زهره،،،  انتي بتغلطي فيه! 

جهاد بضيق،،،  لا بهذئك بس. 

زهره بأبتسامه بلهاء،،،،  أذا كان كدا ماشي. يلا نذاكر بقي!. 

بتد مرور ساعه الي ربع كان حسام مروح وشاف زهره وهي بتذاكر مع جهاد...

حسام راح نحيتهم،،، السلام عليكم..

جهاد وقفت بأحترام للدكتور بتعها،،، وعليكم السلام يا دكتور.

زهره وهي قعده،،، يااادي ام مفرق الشمل، انجز عايز أي!

حسام بأحراج وغيظ،،، زههههره.

زهره،،، وربنا المعبووود عرفه اسمي اشتهجاه يعني علشان تصدق!

حسام بعيون مليانه غضب،،، طيب يلااا قدامي.

زهره،،، معلش يا اخت جهاد بعض النظره الرمنسيه دي انا ضعفت ولازم اروح كدا كدا مبقاش فاضل غير صفحتين وهخلي حوسه يذاكرهملي.

زهره وبتكمل كلمها وبتمسح علي أفاها من فوق الطرحه،،، مش كدا يا حوسه.

حسام بشر،،، اييوه يا قلب حوسه امال اي دا انتي اخخختي وبعزك هو في احلا من معاذه ألاخوات!؟

جهاد وقفه وكتمه الضحك بالعفيه،،، ههه احم طيب اشوفك بكره يا زهره.

زهره بأسي وهي بتحضن جهاد ،،، طيب ابقي اسألي عليااا ها اسألي يمكن منقدرش نشوف بعض تاني وبجد يا بنتي لقد سوررت وانشكحت بمعرفت سلااامو عليكو.

جهاد ضحكت ومشيت بعد اما وقفت تكس...

حسام وبيجز علي سنانه،،،، ان ما قتلتك و ربيتك من تاني يا زهههره.

زهره وبتبلع رقها،،، لي بس تقتلني انا وحده مستهلش علفكره تاخد فيا اعدام وضيع مستقبلك علشان وحده تفها زي.

حسام بأبتسامه لا تبشر بالخير،،، في طريقه احسن من القتل قدامي علي العربيه.

~ في البيت بعد اما روخو...

زهره طلعت بسرعه ودخلت وجريت علشان تستخبه،،، يارب اممم تحت السرير هتقفش، طيب فوق الدولاب لااء لااء مفقوسه ويلسوعني بالحزام امممم اه لقتها هههه وريني هتلاقيني ازايي ابن روحيه.

حسام طلع علي السلم ووشه مكنش مبشر بالخير...دخل الشقه وقفل الباب بغضب،،،، يااااااا بلوووه انتي فين ياااا زهره اطلعيليييي.

روحيه بضيق من صوت ابنها العلي وكانت بتكلم حد في الموبيل ومعاها جوزها،،، وطي صوتك لاجي اخرسك فاااهم.

حسام بأسي،،، خلاص كدا بقيت المهزء في البيت ده، انتي فين يا زهره بسسس.

زهره من تحت السفره،،، استرها علي عبيدك يارب.

موبيل زهره رن وكانت جهاد فتحت بسرعه علشان متتفضحش وبصوت هامس،،، الوووو.

جهاد بضحك،،، اين صوتك الملعلع يا أخت زوزو.

زهره بضحكه خفيفه،،، صوتي مش هينفعني في الوقت ده أبداَ الوقت بينطبق عليه مقولت اضرب بأيدك محدش هيفيدك.

جهاد،،، كنت بطمن عليكي بس.

زهره وبترفع مفرش السفره وملقتش حد وطلعت وبتنهيده،،،، الحمد الله انا في ألامان.

وهنا لقت سكينه بتتحط علي رقبتها وكان حسام قاعد علي السفره من فوق...

زهره وبتبلع رقها،،، بس مش في الامان قوي يعني الدنيا غرووره يا جهاد يختي.

جهاد،،،، المهم بكره لازم تحضري في كام محضره مهمين متنسيش الدفاتر .

زهره بأسي،،، العلم عند الله بقي لو ربنا اراد يا بنتي هاجي مع اني حسه ان انا والعياذ بالله من كلمت انا يعني ممكن اكون مع دفاتر اعداد انتم السابقون ونحن الاحقون، قسم المرحومين.

جهاد سمعت صوت خالتها بتنادي،،، طيب يا زهرتي سلام علشان خالتوا بتنادي.

زهره،،، مع السلامه ودعيلي ينوبك الثواب يا أخشي.

حسام ونزل من علي السفره براحه ولسه حاطط السكينه علي رقبه زهره،،،، تحبس تموتي ازاي.

زهره،،، الي تشوفه انتَ وضميرك بقي.

حسام موبيله رن ساب السكينه وتكلم بجديه،،، نعم يا حضره العميد.

......

حسام،،، تمام خلاص بأذن الله كله في الميعاد.

.......

حسام،،، في رعايه الله يا فندم.

حسام قفل الخط وملقاش زهره،،، زهرتي يا زهوره يا زازا.

زهره من تحت رخامه المطبخ،،، وربنا منا رده هه.

حسام وفك حزام البنطلون ودخل المطبخ،،، يا سلاااام علي احلا غباء مش موجود في الوجود ومتجمع في كائن بشري غتت اسمه زهره.

زهره وبتبص للحزام بترقب،،، اهدي يا حوسه والله انتي بس الي بتكبر الامور وبتخليها تترعرع.

حسام وجاي علشان يضربها بس نطت بسرعه من علي الرخام لبره،،، استني بس دا انا هترعرع عليكي لحد اما تقولي ان الله حق

زهره وبطنت من مكان لمكان وهو وراها،،،  يا عم هو كله ضرب ضرب مفيش مره تفتح نفسي بي شتيمه. 

 حاتم بتعب من ولاده،،، بااااااااس.

 ‏حسام ساب شعر زهره من ايده ووقفوا بأحترام لأبوهم...

 ‏روحيه وبتمسح علي وشها بتعب من خلفتها المجنونه،، يارب الهمني الصبر من عندك.

 ‏حاتم بتنهيده،،، بكره انا نازل قناه رايح لبنت خالتكم علشان هتكتب كتابها وياريت بقي مرجعش ألاقي البيت حلبه مصارعه شويه هدوء ماااشي.

 ‏زهره بتمثل الصدمه وبتخبط علي صدرها،،، يلهوي انتي تعرف عننا كدا دا احنا مليكا يا ولدي، ولا أي يا حسام!

 ‏حسام بأبتسامه،،، لاااء... زهره خبطته في جمبه.... ااااه ااه ان شاء الله ربنا مش هيجيب مشاكل وسلملي علي جنان يا بابا وحشتني والله مع انها نفس التخلف بتاع زهره بس والله وحشتني.

 ‏زهره بمحلسه وراحت عند والدها،،، ابو حوسه يا حبيب الملايين ما تخدني معاك ألاهي تنستر يارب.

 ‏حاتم بملل وداخل أوضته،،، لاااء.

 ‏حسام بضحك عليه،،،، مدخلتش عليه ههه اتفقستي يختي هاااهااااه.

 ‏زهره راحت عليه وضرته بالبوس في بطنه وحسام مسكها من شعرها وكانوا هيدخلوا في الحرب ألالف في سلسله الحروب المنزليه الي مبنهم بس شافوا حاتم والدهم بصلهم بضيق...

 ‏حسام وبمسح علي شعر اخته بحنان،،،، معلش يا زوزو ربنا علي المفتري يختي بكره هخدك افسحك بلا نروح الصعيد قال.

 ‏زهره وبتحضنه،،، حبيبي اختك يا فوزي تعاله علشان تذكرلي الصفحتين بقي وربنا لستغل الموقف هههه.

مر اليوم علي الجميع ببهجته وجنونه ومصاااااايبه واتي اايوم الي فيه هيتغير مصير جنان....

زينه اخت منصور بتخبط علي الباب،،، يا جوجووو اصحي يا نضريى.

جنان بنعاس،،، جايه اهو يا مقصوفه الرقبه حاضر.

زينه بضحك،،، حتي انتي يا جوجو ههه بس طلعه منك زي السكر يلا علشان تنزلي...

جنان وبتشد المفرش وبتقوم بتكاسل،،، مش عرفه الساعه 8 مصحيني ابيع لبن دول ولا أي.

جنان دخلت غيرت هدومخا وصلت ومسكت الموبيل وحطت الهاند فري بتسمع مقطع من المحادثات ألانجليزيه بتسليه،،، فتحت الباب وهي بتضرب بأديها في الهوي وكأنها بتضرب حد وراحت نزله بتتزحلق علي سور السلم من اول فوق الكل انصدم من تصرفها وهي ومكنتش شيفه الحشد الي تحت اول ما خدت بلها اختل توازنها ومش فاقت الي وهي بتسلم علي السجادي الي في ألارض لانها وقعت،،، يا مفصلي يانااايمااا.

منصور وبمسح علي وشه بغضب،،، وصلت ام المصايب.

زينه وبتقومها،،،، سلامتك يا جوجو بس أيه الي عملتيه ده!

جنان بأحراج لأن الكل كان متجمع وتنغز زينه،،، كدا يا مقصوفه الرقبه كدا متقوليش ان قوم حنظله في الصاله، احم كنا بنقول اي يا جماعه!

حاتم بضحك،،، تعالي يا جنان هنا.

جنان بفرحه وبتجري عنده،،، عموووا حاتم اعععععع.

حاتم بحنان،،، اخبارك أي يا جنان.

جنان،، الحمد الله بخير يا عموا حاتم امال فين زهره!؟

حاام بضحك،،، لا كفايه انتي هنا يا جنان.

حمدان بهدوء،،، جنان كنت عايز اكلموا أمعاكي في حاجه أكده.

جنان وبتمثل الجهل،، نعم.

حمدان،،، اني جبت خالك اهنه علشان أطلب أيده منك لأبني منصور عارف ان ألاصول مش أكده بس انتي خابره زين الظروف.

حاتم بأبتسامه،،، عداك العيب يا كبير.

حمدان،،، أي قولك يا بنايتي!

جنان بصت لمنصور وبتمثل الكسوف،،، ألي تشوفه يا اونكل حموده.

حمدان بأبتسامه،،، علي خيره الله، اني قولت انك هتكوني بأمان طول ما انتي تحت جناح منصور.

جنان بضحك،،، جري أي يا ابو الصرصير انتَ اتقلبت ذكر اوز ههههه.

يتبع..

لقراءة الفصل التالي: اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية جنان في بيت صعيدي)

google-playkhamsatmostaqltradent