Uncategorized

رواية توأمي الفصل الثالث عشر 13 بقلم منة سامح

 رواية توأمي الفصل الثالث عشر 13 بقلم منة سامح

رواية توأمي الفصل الثالث عشر 13 بقلم منة سامح

رواية توأمي الفصل الثالث عشر 13 بقلم منة سامح

الجملة بتتكرر كتير وفجاؤة الجهاز صفر 

نورين قامت بخوف:مليكة لااا لا اوعي تسبيني اوعي محتجينك ………..وقالت بصريخ:دكتووووور دكتووووور حد يلحق اختي بسرعةةةةة

الدكتور دخل بسرعة ونورين خدت جمب في ركن وقاعدة عمالة تعيط ومرعوبة وعمالة تقول لنفسها:لا لا يانورين مش هتسيبنا مش هتسيبنا اهدي اهدي …الممرضة راحت لنورين وقالت :اخرجيي بسرعة دلوقتي 

نورين مكنتش معاها اصلا وبصا للفراغ وكل الي علي لسانها مش هتسبينا 

الممرضة عمالة تهزها ومفيش فايدة …..يادكتور مش عارفة ايه الي حصلها مش بترد عليا 

الدكتور بص علي نورين بحزن :سبيها ….وبص علي مليكة تاني وبيكشف عليها وبينعشها 

وده كان علي دخول اياد 

اياد شاف منظر نورين وهي قاعدة ولقي الدكاترة كتير حوالين مليكة اتخض …وقال بخوف:ا أي يادكتور مل مليكة كويسة صح 

الدكتور وهو بينعشها:أخرج دلوقتي برة لو سمحت …..وبص للممرضة وقال بسرعة:شغلي علي 200 بسرعة هتموت مننا ….وبدأ ينعشها ومفيش فايدة 

اياد سمع الكلمة اتجنن ودموعه نزلت وقال بانكسار:لا يامليكة انتي لو مشيتي مش هعيش لا يامليكة متعمليش زيهم …..ونورين علي نفس وضعها وعمالة تتكرر كلمتها 

الدكتور بص علي مليكة بفقدان امل وبص علي نورين لقتها كدة وعلي اياد زعل جدا 

الممرضة بحزن :خلاص كدة يادكتور ….ولسة بتغطي وشها بس وقفها صوت الدكتور 

الدكتور باامل بص علي مليكة ومسك جهاز الانعاش تاني وقال للممرضة :400 

الممرضة بخوف:بس ..

الدكتور بزعيق:اعملي زي مابقولك ….وبص علي ملكية وقال :لازم تفوقي محتجينك هنا فوقي متسبيش نفسك هيموتوا من غيرك ..وبدأ ينعشها تاني وهو بيقول نفس الكلام …..بعد واحدة والتانية والتالتة …النبض بيرجع الدكتور فرح جدا وحط الجهاز الانعاش مكانه واتنهد براحة وراح عند نورين الي علي نفس وضعها 

الدكتور بابتسامة:باين عليها بتحبكوا متقلقيش عايشة ومش هتسبكوا

نورين سمعت الكلمة وقالت بفرحة:ب بجد ي يعني هي مش هتسبني ص صح …وقامت بسرعة جريت عليها ومسكت أيدها وقالت بدموع:كنت عارفة كنت عارفة انك مش هتسبينا ياحبيبتي …احنا كنا هنموت من غيرك يامليكة 

__الدكتور راح لإياد الي كان قاعد وحاطط وشه بين أيده وبيعيط زي الطفل وحط أيده علي كتفه :متقلقش يابطل هي كويسة ومش هتسبكوا 

اياد بفرحة وعدم تصديق :ب بجد وجري عليها ومسك أيدها التانية ….كنت خايف اوي اخسرك انتي كمان بحبك اوي يامليكة بحبك 

نورين بصتله وقالت بمشاكسة :ولا ولا سيب ايد اختي يالا 

اياد باستفزاز:ومراتي المستقبلية 

نورين بغيظ:مش هيحصل …..وبصت لدكتور وقالت يتساءل:دكتور هي هتفوق امتي  واي الي حصلها ده 

الدكتور: الي حصلها أن قلبها وقف بس لحقناها الحمد لله وبالناسبة هتفوق امتي فهي لسة في غيبوبة بس اهم حاجة انها بخير 

نورين بحزن:يعني هي هتفضل كدة تاني يادكتور 

الدكتور بصصلها بحزن :متقلقيش خليكي عندك امل أنها تفوق وادعيلها …بعد اذنك 

اياد باصص علي مليكة بحزن:امتي هتفوقي بقي وحشني عصبيتك اوي 

نورين قعدت تلين ورجعت لملامح الحزن من اول وجديد وبصت لمليكة بصة طويلة وقالت:يااارب 

________

في المخابرات في السجن 

يدخل العسكري :سيد جمال زياره …سيد قام ومشي معاه ودخل أوضة الي فيها الزيارات واتفاجئ بالي حاله 

يزن بابتسامة:مفاجاءة مش كدة طبعا انت متفاجئ انا ايه الي جبني هنا ….اسمع بقي انا مش هررغي كتير انا متاكد ان الي كنت بتعملوا فينا مش بتعملوا من فراغ ووراه حاجة وعايزة اعرفها ولا انت عارف وبصله بخبث 

سيد بضحك سخرية:هتعمل ايه يعني انا كدة كدة ميت بس فرق التوقيت بس ….بس مرتاح عارف ليه علشان قدرت  اخد انتقامي واحققوا في موت امك 

يزن بهدوء :ايوة وايه هو الانتقام ده سببوا 

سيد :انا هقولك علشان كدة كدة مش هيفدني بحاجة ….الحكاية بدأت لما كنا انا وابوك صحاب وكنا اكتر كمان لحد اما فريدة ظهرت وحبناها احنا الاتنين وفي اليوم الي كنت هعترف ليها عن حبي لقيتها اتخطبت لابوك وحددوا معاد الفرح كنت بموت كل يوم لما كنت بشوفها معاه  وكان عندي امل أنهم ميكملوش بس للاسف كملوا واتجوزوا ومن ساعتها وانا قررت انتقم لحد اما موت ابوك ايوة متبصليش كدة انا الي قتلت ابوك انا الي دوستوا بالعربيةوبعديها رحت لفريدة وقربت منها وهي كانت مغفلة واتجوزنا وكنت بطلع انتقامي فيكوا هههههههه ايوة كنت قاصد اعملكوا وحش والباقي انت عارفه 

يزن بصدمة وغضب:ا انت مجنون ا انت الي قتلت ابويا ومليكة الي حصلها بسببك  …وهب عليه وعمال يضرب فيه …انت مريض مريض انت لازم تموت هموتك ….العسكري دخل وحاشهم 

سيد بضحك وهو ماشي مع العسكري:هههههههه دمرتكوا هههه دمرتكوا خلاص حققت انتقامي هموت بق وانا مرتاح ومشي

يزن قعد بصدمة مش قادر يستوعب :مريييض …وقام مشي 

_____________عند مازن في الشركة 

مازن قاعد في مكتبوا …فجاءة اتفتح الباب ودخل منو واحد (بقي ايه مش عارفة اقول ايه والله ماعلينا)ومن دون أي مقدمات راحت علشان تحضنوا بس هو صدها 

مازن بجمود:اهلا شيري ….

شيري بضيق:تبعدني ليه مازن انا عايزة احضنك

مازن وهو بيرفع أيدوا وبيشاور علي الدبلة:والله انا متجوز دلوقتي 

شيري بصدمة وحقد:متجوز ا امتي مازن 

مازن:من قريب كتبنا الكتاب وهنعزمك علي الفرح 

شيري بدلع وهي بتقترب منه:وانا مازن ا انا بحبك 

مازن وهو بيبعدها بغضب :قولتلك متجوز وبحب مراتي ولو خلصتي اتفضلي علشان ورايا شغل 

شيري بحقد وكره وهي بتخرج:انا وانت والزمن طويل يامازن انت ليا بس فاااهم ليا بس وخرجت وقفلت الباب بغضب 

ومازن نفخ بضيق وكمل شغله 

_____________________عند يزن وصل المستشفي ودخل أوضة مليكة لقي نورين واياد معاها 

يزن بهدوء:هي عاملة ايه مفيش اي تحسن 

اياد كان لسة هيحكيلوا…

نورين قاطعته :اه اه ياحبيبي كويسة زي ماهي اهي متقلقش وبصت لإياد بصة هو فهمها 

يزن اتنهد بحزن وراح بأس أيدها وقعد جمب نورين وسرح

“فلاش باك” 

مليكة بصوت عالي:يزنننننن 

يزن جري عليها بخوف:في ايه يابنتي بتصرخي كدة ليه 

مليكة وهي واقفة قدام المرايا :حلوة التسريحة ديه 

يزن واقف بيستوعب هي قالت ايه وقال بغيظ:يعني انتي منادياني من الاوضة الي جمبك بطريقة ديه علشان تساليني علي التسريحة 

مليكة بابتسامة برود:امممم بس ايه رايك جميلة صح …انا عارفة هي جميلة جميلة اكيد لان انا الي عملها هاهاها قمر يامليكة ياعسل انتي 

يزن بضحك:يخربيت هبلك ياهبلة 

مليكة بنص عين:انت قد الي قولته ده 

يزن بخوف:احم انا بقول اني اجري احسن وجري 

مليكة بغيظ وهي بتجري وراه :يزززن وقعدوا يجروا ورا بعض 

ويضحكوا

“باك”

يزن قاعد وبيبتسم 

____

مليكة بدموع:انا كنت جاية ليك يابابا بس مجتش 

_ليه ليه يامليكة انا مش قولت اتمسكي يامليكة غلط غلط يامليكة ارجعي ياحبيبتي ارجعي 

مليكة بحزن:مقدرتش يابابا مقدرتش انت وحشتني اوي يابابا …بابا تعالي احضني وخدني متسبنيش يابابا باااااابا بابا سبتني تاني

_اوعي تسيبي نفسك يامليكة اوعي تسقطي في الامتحان يابنتي فوقي يابنتي ارجعي لإخواتك فوقي 

مليكة وهي بتدور عليه :بابا انت فين انا مش شافاك ليه بابا متسبنيش تاني ..بابا متسبنيش متسبنيش مش عايزة ارجع بابا مش عايزة ارجع متسبنيش تعالي خدني معاك ياباباا

نورين زياد ويزن بصدمة :مليكة 

يزن بسرعة :اياد روح نادي الدكتور بسرعة 

اياد جري علي برة يجيب الدكتور 

بعد وقت 

الدكتور:………….

_________________

شيري بشر:عايزك تعرفي كل حاجة عنوا فاهم ومين مراتوا كمان اكيد واحدة بيئة فاهم كل حاجة 

_اعتبريه حصل 

شيري :قدامك أربعة وعشرين ساعة الاقي المعلومات عندي فاااهم وقفلت 

شيري بشر:انت الي بدأت يامازن ووضحكت بشر 

يتبع…..
لقراءة الفصل الرابع عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!