رواية حياتي الفصل الثلاثون 30 بقلم توتة

  رواية حياتي الفصل الثلاثون 30 بقلم توتة

 رواية حياتي البارت الثلاثون

 رواية حياتي الجزء الثلاثون

 رواية حياتي الفصل الثلاثون 30 بقلم توتة

 رواية حياتي الحلقة الثلاثون

حياة : انت لسه ممشتش 

إيلان : اوباااا 

حياة : اي 

إيلان : هو ايه اللي اي .. ايه اللي انتي عاملاه ده .. مره إسدال ومره برنس

حياة بخجل : أنا .. أنا كنت بحسب مفيش حد في الاوضه .. ونسيت هدومي .. اعمل ايه يعني 

إيلان : متنسيش هدومك تاني 

حياة : م .. ماشي 

إيلان : هستناكي تحت عشان تروحي معايا الشركه

حياة : ماشي 

إيلان : متتأخريش 

____________________________________________

جميل : ايه يا إيلان باشا على فين 

إيلان : رايح الشركه 

جميل : وبالنسبه للي فوق دول يقولوا عريس رايح فين يوم صباحيته

إيلان : بابا .. هيا كمان هتيجي معايا .. وبعدين هما هيمشوا انهارده .. مش عارف جبتوهم ليه .. ما كان اي شهود وخلاص 

جميل : انت عاوزهم يقولوا عليا ايه في البلد هناك 

إيلان : محسسني أنه جواز حقيقي .. ده هو يومين وهنتطلق 

جميل : ولو برضو 

إيلان : وأبو حياة مجاش من البلد ليه هو كمان .. كده هيقولوا ايه 

جميل : هما ميعرفوش العروسه تبقي مين .. ولو عرفوا أن العروسه من عندهم هناك واتطلقت بعد يومين .. يا تري سمعتها هتكون ايه 

إيلان : وعملت ايه في الحكايه دي 

جميل : وديت الورق امبارح .. وانشاء الله يكون في صالحنا 

إيلان : ده اكيد هيكون في صالحنا .. والمحامي بنفسه قال الكلام ده 

جميل : مش ضامنين برضو 

إيلان : انشاء الله خير .. عن اذنك 

جميل : وهقول ايه للي موجودين دول 

إيلان : اتصرف .. انت عارف ممكن تقولهم ايه .. بس انا مش هقدر عشان الشغل اللي ورايا ميستناش 

طنط چيلان : إيلان جوه في مكتب جميل .. انتوا هتروحوا الشركه انهارده 

حياة : اه 

طنط چيلان : ليه مكنتوا متروحوش انهارده 

حياة : الكلام ده لو احنا متجوزين بجد .. بس ده جواز مساعده مش اكتر 

طنط چيلان : طب والشهود اللي جايين م البلد دول 

حياة : مش عارفه .. بس إيلان هيحل الموضوع اكيد 

إيلان خرج من مكتب جميل : يلا !!

حياة : يلا 

ركبت حياة سياره إيلان وكان السكوت هو سيد الموقف 

قطعت حياة السكوت : ممكن أسألك سؤال 

إيلان : اممم

حياة : انت ليه بتاخد البرشام اللي انت بتاخده ده قبل متركب عربيتك ؟

إيلان : وانتي مالك 

حياة : والله !؟

إيلان : عايزه تعرفي ليه ؟

حياة : وانت مالك برضو 

ضحك إيلان بصوته كله : انتي مجنونه ولا اي 

حياة : م انت زي البني ادمين وبتضحك عادي اهو 

إيلان : اها .. بضحك عادي جدا .. بس انتي اللي بتسدي نفسي عن اي حاجه 

حياة : وايه بقا اللي خلاك تضحك دلوقتي 

إيلان : عشان انتي مجنونه 

حياة : لو سمحت احترم نفسك .. أنا مش شغاله عندك عشان تكلمني كده 

إيلان وقف العربيه قدام الشركه وهو بيقول : يبقى متتدخليش في اللي ملكيش فيه 

نزلت حياة من العربيه وطلعت فوق وكان كل طلاب البحث موجودين 

حياة : صباح الخير

الكل : صباح النور 

طالب : احم .. هو احنا بعد مخلصنا مراجعه وحل هنعمل ايه تاني 

حياة : نراجع تاني وتالت .. وبعدين هانت كلها اخر الاسبوع وبعدين نرجع تاني للجامعه 

طالبه : هو ده تبع الجزء الاول بس 

حياة : بالظبط تبع الجزء الاول .. ولسه بقا هنعمل سيرش للشهر الجاي

طالبه : تمام 

____________________________________________

تاره : م اليومين اللي فاتوا دول كان الشغل كلوا مترحل 

إيلان : رحلي بتاع انهارده كمان .. عشان مش هكون موجود انهارده كمان 

تاره : م حضرتك موجود 

إيلان : لاء منا نمشي دلوقتي 

تاره : بس كده الشغل هيكون كتير 

إيلان : مش مهم .. ومش عايز مناقشه بعد كده 

تاره : تمام 

____________________________________________

طالبه : دي تالت مره نراجع فيها انهارده 

حياة : طب نعمل ايه .. مش هينفع نمشي قبل الساعه 4 ولا ينفع نغيب عشان بيتعوض في يوم الخميس او الجمعه 

طالب : دي المجموعه التانيه لسه محلوش اخر صفحتين 

حياة : ملناش دعوه بيهم .. في عز ما كنا احنا تعبانين كانوا هما زهقانين وبيتدلعوا .. وهما دلوقتي تعبانين في عز م احنا زهقانين من كتر اعاده المسائل 

طالب : دي لسه الساعه 2 .. هنستني كل ده 

حياة : طب أنا جالي فكره 

طالبه : اي 

حياة : نتسحب واحد واحد ونخرج م الشركه 

طالب : ولو السكيورتي عرف بقا وقال للمدير 

حياة : متخافش المدير ده اهبل ومش هيعرف حاجه 

إيلان : اهبل اوي .. لدرجه انه مش هيعرف كل واحد شغال في شركته بيعمل ايه 

طالب : ه .. هو حضرتك المدير 

إيلان : اه أنا المدير الاهبل 

طالبه : شيلنا الماده 

حياة : لاء متقلقيش مشلناش حاجه .. احنا حلينا كله بمجهودنا .. وميفرقش معايا حد 

إيلان : خليكي قد كلامك 

حياة : بالحرف 

إيلان : تعالي على مكتبي  

قال ايلان جملته وذهب إلى مكتبه 

طالب : انتي المسؤوله وكده ممكن نشيل الماده

حياة : متقلقوش هحلها 

حياة : مش هتقدر تعمل حاجه علفكره .. وحتي لو عملت مش فارقه معايا 

إيلان : وبالنسبه للطلاب المسؤولين منك 

حياة : أنا المسؤوله عن الكلام اللي قولته مش حد تاني 

إيلان : وايه بقا اللي انتي قولتيه 

حياة : اللي انت سمعته 

إيلان بصوت عالي مع شويه غضب : حياااة .. انتي زودتيها اوي ومش عارفه أنا لو اتعصبت عليكي ممكن اعمل فيكي ايه 

حياة بقوه رغم الخوف اللي جواها : وانا ميهمنيش حاجه .. وأعلى ما في خيلك اركبه 

قالت حياة جملتها واتجهت إلى الخارج ثم ذهبت الي غرفة البحث 

حياة : متقلقوش انت متأذتوش من حاجه .. أنا الوحيده المسؤوله 

طالب : هو قالك هيعمل ايه 

حياة : ميقدرش يعمل حاجه 

طالبه : متأكدة 

حياة : اممم .. هضطر استأذن أنا .. 

طالبه : لسه الساعه مجتش 4 

حياة : عادي مبقتش فارقه 

نزلت حياة إلي الأسفل 

رغدان : على فين 

حياة : رغدان ... انت جاي لمين 

رغدان : لإيلان .. انتي رايحه فين بدري كده 

حياة : افتكرت مشوار مهم 

رغدان : اوصلك طيب ؟

حياة : لاء مش مهم .. أنا هاخد تاكسي 

رغدان : لاء تعالي اوصلك 

حياة : معلش يا رغدان مش هينفع .. لازم اروح لوحدي 

رغدان : خلاص براحتك 

____________________________________________

إيلان : جاي ليه؟

رغدان : ايه السؤال ده يا عم 

إيلان : مش فاضيلك .. اخلص 

رغدان : مش جايلك 

إيلان عقد حواجبه : نعم !! اومال جاي ليه 

رغدان : جاي لواحد صاحبي هنا 

إيلان : استناه بره .. هنا مكان شغل 

رغدان : مالك كده مش على بعضك 

إيلان : مفيش 

رغدان : لاء مفيش ايه .. باين علي شكلك 

إيلان : متضايق من اللي حصل بس 

رغدان : ايه اللي حصل 

إيلان : قبل كده يا رغدان 

رغدان : قلبك ابيض يا عم .. انسي بقا .. الا بقولك ايه 

إيلان : ارغي 

رغدان : مالها حياة 

إيلان : وانت شفتها فين 

رغدان : كانت خارجه من هنا 

إيلان : ورا .. ايه .. كانت ايه ؟

رغدان : في ايه ؟

إيلان : خرجت من هنا !

رغدان : اه 

إيلان : وقالتلك رايحه فين 

رغدان : مقالتش .. حتي قولتلها اوصلك قالتلي لاء مينفعش 

إيلان : طيب امشي انت 

رغدان : هغور من وشك يا عم .. ده انت القعده معاك تقصر العمر 

____________________________________________

براء : انتي غبيه يا حياة 

حياة : هو أنا كلمتك ليه اصلا سلام 

براء : استني يا ماما .. في ايه ؟

حياة : عايزه ايه ؟

براء : انتي فين دلوقتي ؟

حياة : مش هقولك  

براء : ايه ده ليه ؟

حياة : مش ضامناكي ممكن تقولي لرغدان وهو يقول لإيلان وانا هربانه منه اصلا 

براء : أخص عليكي يا اتش .. مش واتقه فيا 

حياة : اه .. يلا سلام 

براء : قوليلي ومش هقول لحد .. وهجيلك 

حياة : لاء .. عايزه اقعد لوحدي 

براء : ليكي حق بعد اللي عملتيه 

حياة : سلام 

____________________________________________

إيلان : ردي بقا 

حياة : نعم ؟

إيلان : انتي فين ؟

حياة : وانت مالك 

إيلان : اه .. انتي بترودهالي بقا 

حياة : احسبها زي متحسبها 

إيلان : اخلصي عشان لو جتلك بنفسي مش هعديها على خير 

حياة : عالنيل 

إيلان : شاطره انك قولتي .. روحي بقا عالبيت زي الشاطره كده 

حياة : لاء مش هروح 

إيلان : روحي واستهدي بالله عشان متندميش .. وبعد كده أما اكلمك تردي عليا علطول 

حياة : شايف الكلام اللي انت قولته ده 

إيلان : ماله 

حياة : بله واشرب ميته 

إيلان : متنرفذنيش 

حياة : زعلت ؟؟

إيلان : اكيد 

حياة : اهلك راسك في اتخن حيطه قدامك 

إيلان : الو .. حياة .. الو .. ماشي انتي اللي ابتديتي يبقى انتي اللي تتحملي بقا 

يتبع..

لقراءة الفصل التالي: اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية حياتي)

google-playkhamsatmostaqltradent