رواية رغم احزاني الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم ياسمين غانم

 رواية رغم احزاني الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم ياسمين غانم

رواية رغم احزاني البارت الثاني والعشرون

رواية رغم احزاني الجزء الثاني والعشرون

رواية رغم احزاني الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم ياسمين غانم

رواية رغم احزاني الحلقة الثانية والعشرون

فرصه تانيه 💔

المقدم:استاذ رعد أنا اسف علي سوء التفاهم ده 

رعد:سوء تفاهم ايه مش فاهم مش المفروض اروح معاكم 

المقدم:لا مدام مريم اتنازلت وقالت ان ده سوء تفاهم وصل مدام اميره غلط 

رعد:فرح انها عملت كده:طيب شكرا

برق:بصوت عالي:حضرت المقدم.

المقدم:بستغراب نعم 

برق:مش المفروض تاخدوا مدام اميره معاكم علشان ده بلاغ كذاب وبيبص لاميره بقرف 😏

اميره:وانت مالك ي بارد 

المقدم:عندك حق بس مدام مريم قالت ان اميره فهمت غلط وده السبب اللي اتنازلت عنه 

برق:اه تمام بس ممكن تاخدها معاك يوم اسبوع سنه ايه حاجه تخلصنها منها

المقدم:قدم بلاغ وانا اخدها 

برق:سيبني ادبرلها حاجه تاخد فيها اعدام 

رعد بيدخل عن مريم:دق دق طق طق ممكن ادخل 

مريم:مانت دخلت 

رعد ابتسم😊 وقعد:احم مريم انا 

مريم:مفيش داعى تقول  حاجه اانا اتنازلت علشان جدو و سمعة العيله مش علشانك لو علشانك كنت قطعتك و رميتك واستخسرت ادفنك 

رعد:مريم ممكن تسمعيني دقيقتين 

مريم:انا مش عايزة اسمعك ولا عايزه أشوفك ممكن تخرج بقي 

رعد:دققتين بس 

مريم:قولتلك لا مش طايقه اشوفك افهم بقي 

رعد:علشان خاطر صلة القرابه اللي بينا 

مريم:اتفضل 

رعد:انا مش هقولك سامحيني ولا اغفرلي لان انا مش قادر اسامح نفسي بس اديني فرصه تانيه وهعوضك عن كل حاجه حصلت معاكي وصديقني انا مش هسامح نفسي ابدا بس ده شي خارج ارادتي انا تايهه مش عارف اعمل ايه ولا اتصرف ازاي انا جي وانا مادد ايدي ليكي علشان تساعديني انا زي زيك عيشة حياه صعبه يمكن اكتر منك انا طول حياتي عايش لوحدي انا برجع البيت ده علشان جدي بس لو عليا مستحيل افكر ارجع البيت ده تاني انا لقبي في البيت ابن الخاينه تعرفي يعني تسمعي كل يوم الكلمه دي وبضحكه وجع ابويا بيسمع ولا حتي بيدافع لا بلعكس كل مايشوفني يقولى انت بتفكرني بلخاينه انا كرهت نفسي وكرهت كل حاجه بسببهم انتي متعرفيش انا مريت بايه بدموع انا لما قربت منك شوفت فيكي الست الخاينه كان غصب عني مقدرتش اتحكم في نفسي اديني فرصه تانيه علشان خاطر جدو 

مريم بدموع: قد ايه عاش حياة صعبه: انت فاكر بعد كل ده اسامحك واديك فرصه تانيه تبقى عبيط 

رعد: انا عارف انها صعبة عليكي بس والله انا محتاجلك جامد انا بامدلك ايدي انجتيني من العذاب اللي انا فيه 

مريم: بدموع: صدقني مش هقدر انا مقروفه منك ومش طايقه اشوفك اخرج بره الله يخليك بره انا مش قادره والله تعبت تعبت ليه بيحصل كل ده معايا انا معملتش حاجه وحشه في حد ولا عمري اذيت حد ليه انا اشمعنا انا يحصل معايا كده  

رعد: مريم علشان خاطري اهدي 

مريم: بتعب وارهاق: بقولك بره كفايه كده بره اطلع بره بقي 

رعد: خرج وهو حزين 😔 على الحاله اللي وصلت ليها بسببه: يارب ارحها فكلما باكت انكسر قلبي فهي هشه مثلا قطعه الماس 💎 كلما اقربت منها تفقد جملها يارب سلمها من كل سوء ومكروه يارب 😍

رعد: اميره ادخلى لمريم هي محتاجالك 

اميره: رعد يمكن مريم عدت اللي انت عملته بس لو مريم جرالها حاجه اقسم بربي مهسيبك دقيقه واحده حي 

رعد: بزعيق انتي عايزة ايه انتي فاكره ان مريم ممكن تسامحني بسهولة دي تبقي غبيه افهمي بقي مريم صعب تسامحني بسهولة او حتي ممكن تفكر تسامحني انتي غبيه ي اميره انا اعرف ان الاخوات بيحاولوا يخففوا عن بعض مش بيزيدوا الحمل ي اميره ساعدي اختك وادعميها مش دمريها

اميره: بصتله شويه وسابته 

اميره: بتفكر: معقول رعد بيحب مريم كل الحب ده وانا عاوزة افرقهم لو مريم محتاجه رعد يبقي هساعدهم مش هفرقهم يارب ساعدني بقي 

طق طق ممكن ادخل ي جميل

اميره: يالهووي الجميل بيعيط ليه 

مريم: بترمي نفسها في حضنها انا تعبت اوووي يا  اميره والله تعبت ومبقتش مستحمله حاجه تانية خديني من هنا عايزة ابعد عن عالم ده كله

اميره: اهدي ي قلب اميره واستغفري ربنا ي قلبي كل بيهون وهيعدي والله بس انتي قولى يارب 

مريم: استغفر الله العظيم واتوب اليه 

الله لا إله إلا انت سبحانك اني كنت من الظالمين 

اللهم ارفع البلاء والابتلاء عني يا الله 

اميره: جدعه كده ي حبيبتي عايزة ايه وانا اعمله لو عايزة تتطلقي من رعد  وتبعدي عنه او تقدري اانا معاكي انا كده كده هطلق من الحيوان تاني ده 

مريم: حست بنغزه في قلبها بس، مش عارفه ليه: انتي هتطلقي من الحيوان قصدي برق 

اميره برفع حاجب: 🤨لا والله يعني سبتني طلاقك وامسكتي في طلاقي انا 

علشان تعرفي انهم عايزين يفرقون عن بعض بس انتي غبيه وبتصديقهم 

مريم: ابتسمت 

اميره: انت! انت مش بتشوف ان في حاجه اسمها باب تخبط عليه قبل متدخل 

برق: والله يااختي خبطت بس انتي صنجة مش بتسمعي مش ذنبي 🤷‍♂️ صح ي مريموه 

مريم: صح يا باشا 

برق: ازيك ي مريم حمدلله على سلامتك 

مريم: الحمدلله الله يسلمك 

اميره:تبقي اخرج انا 

برق:ياريت وتسبيني مع أبو عيون 👀 ملونه ده 

مريم:اتكسفت اما اميره هطق منه 😪

برق: الا ي مريم لون عيونك ايه 

رعد: وهو بيدخل ده مزيج بين ازرق والاخضر 

مريم: صبتله 

برق: فعلا سبحان الله لون عيونهم جميله زي عمتو 

رعد: انا اتكلمت مع دكتوره وكتبت خروج عادي وجدو كان عايز يجي بس، انا قولته خليك احنا جين 

مريم: انا مش هروح مع حد انا عايزه اروح عند مروان و ماما هناء 

اميره: وتسبيني لوحدي تاني 

مريم: بس 

اميره: مفيش بس، لو عايزة انا اجي معاكي بس، استني شويه نجهز نفسنا بس 

مريم: ماشي 

رعد: طيب يلااا ولا ايه 

برق: انا هنزل اجهز العربيه 

مريم: بتحاول تنزل بس مش قادره وانها ليها فتره متحركتش ف لسه تعبانه 

اميره: اساعدك 

مريم: هزت راسها 

اميره بتساعدها 

رعد: سبيهاا يا اميره انا هساعدك 

مريم: مسكت في اميره اكتر وبتهز راسها 

اميره: لاحظت ده : لا سيبها انا هاساعدها

رعد: بحزم: اميره ابعدي 

رعد قرب و شال مريم اول ما ماسها غمضت عنيها 

رعد بهدوء : انتي خايفه مني 

مريم: فتحت عنيها وبدون وعي لاااا 

رعد: يعني بتثقي فيا 

مريم: بوجع: اخر شخص ممكن اثق فيه 

رعد: طيب انتي ماسكه فيا كده ليه 

مريم: باحراج احم انا 

رعد: خلاص خلاص انتي قلبتي فروله كده ليه 

مريم: هااا 

رعد: انا عارف اني حلو بس، مش لدرجه 

مريم: و مين قالك انك حلو😒

رعد : كل البنات قولولى كده 😂

مريم 🤨: يمكن 

رعد: لا ده اكيد واسالى اختك كمان كانت واحده منهم 🌝

مريم: ممكن متكلمنيش تاني واسكت بقا 

رعد: مش بقولك مش هتقدري تقاومي جمالى 

مريم: مريم من كتر التعب نامت علي صدره 

رعد: وعد مني هخليكي تحبيني ي حبيبتي 

اميره كانت واقفه بتراقبهم من بعيد برق بيخبطها من ورا 

اميره بخضه: هااا في ايه 

برق: رعد بيحب مريم بجد بلاش تفرقيهم عن بعض شوفتي، اختك بتتكلم معاه ولا كانهم زعلانين مع بعض تحسيهم بيحبوا بعض من زمان 

اميره بحيره: مش عارفه ي برق انا محتاره خايفه اسيبها تكمل معاه وياثر عليها الماض 

وخايفه ابعدها عنه يبقي باذيها 

برق:انا من راي تسبيهم هما يختاروا هم عايزين ايه مريم و رعد فيهم كتير من بعض وماض بينهم مشترك ده هيساعدهم يكملوا

اميره:وانا كمان شايفه كده 

برق:حبيبي شطور وبيفهم بسرعه 

اميره افتكرت لما ضربها:بصتله ودمعتهاا نزلت غصب عنهاا وهتمشي برق مسكها

اميره:برق لوسمحت سيبني 

برق:اميره هتفضلي زعلانه مني لحد ايمتى 

اميره:انت اسبب ف اللي احنا فيه 

برق:اميره انتي اكتر واحده عارفه رعد مر بيه متنسيش انك اقرب حد لرعد لما كان صغير 

اميره:واختي ذنبها اهاا انت مستحملتش كلمه في حق رعد لو كنت مكاني كنت عملت ايه

برق:اميره ادوارنا مختلفه 

اميره:برق مفيش،اختلاف بس انت اللي دايما سابق بخطوه نا مش حمل كل ده سبيني في حالى بقي 

برق:اميره انا اسف والله انا كنت 

اميره:قولتلك خلاص كفايه

برق:لا مش كفايه لازم نتكلم

اميره:يبقي مش دلوقتي بجد مش قادره 

برق: براحتك ي اميره 

وبيخروج من المستشفى الي البيت 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

عصف: ها عملتوا ايه في الصفقه 

واحد من العملاء: عصف بيه السعر غالى اوي و ده هيكلف كتير

عصف بغضب: مش عصف اللي، يجي واحد زيك يتناقش معايا فهمت 

العميل: حاضر. ي باشا هبلغهم بسعر انهارده 

عصف: اتفضل وابعتلي، حازم 

العميل:امرك ي فندم 

عصف:ادخل 

حازم:اهلا ي عصف 

عصف:اقعد ي حازم عايزك ضروري

حازم: نفسي ترد السلام عليا مره 

عصف: جبت الملف اللي طلبته منك 

حازم: يخربيت تجاهلك ي شيخ اه جبته اتفضل

عصف: بيمسك الملف ويبدا يقرأ فيه و هكذا 

عصف: بس اسم بابا مش موجود ليه 

حازم: لا موجود تحت عندك 

عصف: ياسمين الخاتم 

حازم: عايز  حاجه تاني مني 

عصف:في اي معاد انهارده

حازم:في واحد مع الشركه المانيه بس هيكون واحد من هنا 

عصف بانتباه': واحد من هنا ازاي 

حازم:انا لسه معرفتش كل حاجه الي وصلتله ان فيه واحد لسه فاتح شركه في مصر  و هم بيدعموا من هنا و ده هيكون اول صفقه ليهم 

عصف:ياهااا قلبهم جامد صفقه كبيره زي دي يمسكوها لشركة لسه مبتدئه

جازم:الله اعلم بقي 

عصف:تمام انا هتصرف روح انت 

عصف:في داخله:معقول يكون اللي بفكر فيه صح 

عصف:بيستخرج الفون و يرن 

عصف:هاا وصلت الحاجه

المتصل:اه ي باشا هيا موجوده قــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــدامي ونص ساعه بكتير وهتكون معايا 

عصف:الله ينور عارف هتجيبها فين 

المتصل:عارف ي فندم ده انا تلميذك 

عصف:و فلوسك هتوصلك

المتصل:خيرك مغرقني والله

تن تن تن لاقهه قفل في وشه 

عصف: و هو بيقوم من علي الكرسي  دوري بقى وبيخرج من المكتب بلا الشركه كلها 

يا. 🤔 تاره عصف:هيعمل ايه؟

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

نور:ايوه فهد 🐆 

فهد:عايزة ايه 

نور:باستغراب:انت بتكلمني كده ليه 

فهد:مفيش ي نور تعبان شويه 

نور:لا في حاجه و كمان ليه خمسه ايام مرنتش عليا 

فهد بعصبيه:قولتلك مفيش، حاجه افهمي بقي 

نور بزعل :انا اسفه ي فهد اني رنيت سلام 

فهد.حس انه مينفعش يسيبها زعلانه:نور استني 

نور:نعم 

فهد:انا اسف بجد بس انا تحت ضغط في الشغل  و ده موترني اكتر 

نور: ولا يهمك فهد 

فهد:طيب علشان خاطر نوري تحبي نخرج فين 

نور:وانت فاكر ان احنا ف بلد واحده

فهد:بضحك:لا بس جيران

نور:بطل استظراف 

فهد:و هو في احلي من كده 

نور:اللي هو ايه 

فهد:انى اتصبح بوشك ي نور عيوني 

نور:طيب سلام 

فهد:بسرعة:استني والله انا عندي اجازه اليومين اللي جاين دول ايه رايك انزلك انا و بلمره اتعرف علي عيلتك 

نور:دلوقتي مش هينفع انت عارف الظروف اللي في البيت انا ممكن اجي احسن علشان عندي مقابله مع دكتور في جامعة اسكندرية 

فهد:يبقي خلاص هروح معاكي المقابلة وبعدين نخرج

نور:اتفقنا 

فهد بداخله: معقول اكون حبيتها و كمان بغير عليها لا لا انا بعمل كده علشان هدفي انا مليش دعوة بالحب والكلام الفاضي ده انا لازم اغير الخطه دي علشان شكلي انا اللي هقع فيها،

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

الأهم من إنك تتحب هو إنك تحس إنك كفاية، مشاعرك كفاية حُبك كفاية ووجودك دايمًا كفاية، تغيب الناس بس إنت لا وإن غبت الحياة تكون ناقصة بغيابك، الحُب عُمره ما كان بس كلام الحُب بيبان فى التفاصيل الصُغيرة فى الإهتمام وفى الحنّية إنك تحس دايمًا إنك مطمن إن مفيش ليك بديل، الحُب أمان .♥♥

رعد: برق خد اميره في عربيتك وانا مريم في عربيتي 

برق: انا كنت هقولك كده برضو  

اميره: ومين قالكم ان انا ومريم هنركب في عربيه حد فيكم 

برق: هتروحوا  مشي يعني مش فاهم 😹

أميرة: ملكش دعوه انا اتصرفت وطلبت اوبر 

برق: وانا موجود طيب عيب عليكي والله 😂

اميره بغيظ ان البني ادم ده: انا قولت كده  واهي العربيه جات 

رعد: بصي اميره انتي وبرق مع نفسكم اما انا هاخد مراتي ونمشي، وهنا مريم وشها بقي عباره عن الفروله 

اميره: بت انتي استرجلي وشك قلب حبه طماطم 🍅 كده ليه 

مريم: باحراج: هااا 

اميره: اسكتي لما نروح  انزل البت وسيبنا نمشي، 

رعد: سابها ومشي بدون كلمه زياده 

اميره:بزعيق انت انت مش بكلمك ورعد ولا هنا ولا هناك 

وبينزل مريم في كريسي العربيه وبيركب 

مريم:احم مش اميره قالتلك اني هركب معاها 

رعد:اه 

مريم:طيب مسبتنيش ليه بقي 

رعد ببرود:انتي طلبتي ده 

مريم:اهاا هي قالتلك والمفروض انت كنت نزلتني

رعد:مشوفتكيش اتعرضتي انا قولت هركب انا ومراتي عربيتي مكلمتيش ابتسمتي

مريم:علي فكره انت كذاب انا مضحكتش 

رعد ببراءة:بصراحه اه اتكسفتي ووشك قلب حبه طماطم علي راي اميره 

مريم:اووووف بس يلا خلينا نوصل علشان زهقت 

رعد:ولا علشان دايما بتنسحبي في نقاش معايا

مريم:بصتله اوووى:او يمكن علشان بخاف منك 

رعد:شاف:دمعه في عيونها وفضل انه يسكت 

عند برق واميره🤷‍♂️🌝

برق:اظن كده مفيش داعي للأوبر 

اميره:انا هركب لوحدي 

برق:تبقي عبيطه لو فاكره هسيبك لوحدك و شدها من ايدها و دخلها جوه العربيه

أميره:انت حيوان ايدي وجعتني 

برق:بغضب وعصبيه: اميره انا ساكتلك وده مش معني انك تتخطي حدودك وتعلي صوتك عليا فاهمه 

اميره:خافت منه علشان عارفه ان برق عنده طوله البال  اه بس،لو اتخنق   ممكن يعمل آيَهّ حاجه 

برق حس بخوفها: طيب كان من الاول بقي لازم صوتي يعلى يعني علشان تخرسي 

اميره: بصتله وسكتت 

برق بجديه : اميره انتي عاوزه ايه عاوزنا نتطلق فعلا 

اميره: ساكته 

برق: ردي عليا لو عايزة كده صدقيني مستحيل اجبرك علي حاجه زي دي 

اميره: بدموع: و يهون عليك 

برق بحنيه: يعز عليا فراقك بس مقدرتش افرض نفسي عليكي 

اميره: بس انت في اغلب الوقت بعيد عني و الباقي وقت عصبي معايا 

برق: اولا انتي عارفه تطبيعه شغلي ثانيا بقي انتي بتشليني ي اميره والله 

اميره بطفوله: انا مجنونه 

برق: اهووو بتقولي كلام مقولتلوش بس احلى مجنونه 

اميره انا بحبك وانتي عارفه كده كويس 

اميره: وانا كمان بحبك والله ♥

برق: مالك مكسوفه كده ليه دانا حتي جوزك والله 😂

اميره: برق الله 

برق: عيونه بقولك ايه ايه رايك نقضي اليوم بكره مع بعض وغمزلها 

اميره: بخجل: لا 

برق: كذابه عيونك بتقول ياريت 

اميره: بصتله وضحكت وبعدها رمت نفسها في حضنه 

اميره: انا بحبك اوووي بلاش تآسى عليا علشان خاطري 

برق: انتي عشقي الابدي ي اميرتي و ده غصب عنى بس وعد مني هحاول متعصبش عليكي انتي بنوتي اولى ي حبيبتي 

اميره: ابتسمت ربنا يخليك ليا وميحرمنيش منك ابدا ي حبيبي 😍

احم احم احم 

بعد. فتره رجعوا البيت 

مريم: قولتلك نزلني انا كويسه واقدر امشي 

رعد برفع حاجب: لا والله مش قولتي كده عند العربيه ومعرفتيش تمشي 

مريم: علي فكره بقي انا كنت مستنياك تمشي الاول بس انت فضلت واقف 

رعد: لا والله 

مريم: اووووف بقي 

رعد بيقرب جنب اذنها: لو مخنوقه اووي كده انزلك 

مريم: تاهت في عيونه:هاا

رعد:وهو لسه قريب منها:صدقي لون عيونك جميل:بس انا احلى 

مريم:فاقت احم ممكن تنزلني لو سمحت 

رعد:لما نوصل الوضه وبطلي كلام كتير 

مريم ببراءة:انت اللي بتكلمني

رعد:انتي بريئه زي الاطفال

 مريم: مروان كان دايما يقولي كده

رعد:وصلنا انزلى 

مريم استغربت تغيره المفاجئ: في ايه 

رعد:مفيش 

مريم:براحتك

رعد:لسه هيتكلم الباب خبط 

اتفضل ادخل 

الجد و بنته سهير:ممكن ندخل 

رعد:اتفضل ي جدو

سهير:قولتله والله استني دول لسه داخلين قالي لا 

الجد:قولتلك نفسي احضنها وتسامحني 

رعد: عادي ي عمتو ده الجدو برضو و غمزله

الجد:حبيبتي قلب جدو اخبارها ايه 

مريم: الحمدلله كويسه 

الجد: تعالى في حضني 

مريم: بصتله وبعدها بصت ل رعد فهزلها دماغه قامت براحه حاسه بشعور غريب اوي مره تحس ان في حد هيحتويها و لحد مقربت منه ومقدرتش تمنع نفسها عنه رمت نفسها في حضنه وفضلت تعيط 

الجد: اهدي ي قلب جدو كل حاجه هتتصلح والله وهعوضك عن كل اللي فات 

مريم: بعياط: كان نفسي احس بشعور ده من زمان حاسه بامان و قوي اول مره احس بيها حاسه ان وريا ظهر اقدر اتسند عليه دعم ليا وقت ضعفي 

الجد: انا معاكي في كل حاجه وقبل حتي متفكري انك محتاجني هتلاقيني معاكي  

اميره: خياااااانه لااااا ومين اختي مع جدو لاااا مش  قاااااادره 

سهير: يخربيت فصلانك ي شيخه ده شويه كنت هعيط جيتي ضيعتي عليا الفرصه 

اميره: وسعي كده ي سوسو 

سهير برفع حاجب: سوسو قدك انا هتصاحبني 

اميره: بلاش انت ي سوسو هتزعلي مني استني لما اشوف الخيانه اللي بتحصل قدامي 

مريم: انتو مستحملين البت دى ازاي 

اميره بزعل: كده ي مريومه وانا فاكركي اختي حبيبتي اللي هتدافع عني اهيييي اهيهيهيي 

مريم: انتي مش تؤامي بس انتي روحي ونن عيني 

اميره: وانتي روح قلبي ي حبيبتي الغالية 

الجد: بيحضنهم اول مره احس اني حاضن سمر بجد كل مره كنت بحضن اميره بحس بنقص بس دلوقتي انتي كملتي ربنا يخليكم ليا وميحرمنيش منكم ولا. يوريني فيكم حاجه وحشه 

الجد: بصوا بقي انتوا الاربع انا قررت قرار وكلكم هتوافقوا عليه بدون نقاش 

يا تارا ايه هو القرار اللي الجد هياخده 

يتبع..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية رغم احزاني
google-playkhamsatmostaqltradent