رواية جنان في بيت صعيدي الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم اسماء حبيب

 رواية جنان في بيت صعيدي الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم اسماء حبيب 

رواية جنان في بيت صعيدي البارت الثاني والعشرون

رواية جنان في بيت صعيدي الجزء الثاني والعشرون

رواية جنان في بيت صعيدي الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم اسماء حبيب 

رواية جنان في بيت صعيدي الحلقة الثانية والعشرون

جنان بتبص من فتحه الباب ورجعت بصت لزهره بصدمه. 

زهره بصت بسرعه وبصت لجنان بنفس الصدمه. 

لاتنين في صوت واحد،،،،  يلهوي مصيبه. 

جنان اول ما شافت منصور داخل جريت عليه ووراها زهره. 

جنان،،،  منصور فا فاااطمه. 

منصور باستغراب معالم وجه جنان بهديها،،،  اهدي مالك. 

زهره،،،،  فاااطمه يا منصور. 

زين،،،  هو في اي بقيييي! 

جنان،،،،  فا فا فاط مه معاها تعبان في لاوضه. 

منصور بضيق،،، اوعي تكوني بتكدبييي. 

زهره وجنان،،،  لااا والله. 

منصور طلع يجري وجنان معاه وزهره وزين بحاول يحصلهم. 

جنان فتحت الباب بسرعه وكانت فاطمه وقفه قدام الصندوق.. 

منصور،،،  فاااطنه في اي الصدوق ده. 

فاطمه بخضه مصتنته،،،  كيف تدخلواا اكده علاي. 

زهره بضيق،،،  واللله افتحي الصندوووق وهتعرفي دخلنا ليييي. 

جنان،،،  اااه افتحي ورينا جيبااا تعباان كبير اوي يا منصور. 

فاطمه بسرعه وفتحت الصندوق وكان فيه دهبها،،،،،  اهووو اهووو يا منصور دهبي تعباان اي الي هجيبه جري اي يا مرات منصور هو انتي مفكراني عايزه ا ازيكي مثلاً. 

زهره انصدمت من الدهب وجنان بصت لمنصور بسرعه،،،،  والله انا شفته بعنيا يا من.... 

منصور بزعيق لجنان،،،  اطلعيييي يجنان حسبنااااا بعدين. 

زهره وبصت لفاطمه بضيق وبتكلم منصور،،،  يظهر فعلا التعبااان اختفه بس لسه واقفه قدمنا تعبااانه،  بس جنااان مبتكدبش. 

منصور وبكل صرامه كلم زهره،،،، شووووفي اني مبحبششش المشاكل وانتي من اول ما دبيتي رجلك اهنه ومش ملحقين علي مشااااكلك انتي اييي معندكيش دم كيف تخلي مرتي تكدب وكومان بنت عمييي متعجبش تعبااان أذا كان في تعبان هنااا فهو انتي. 

زين بضيق شديد وبصوت مخنوق،،،،  منصووووور جري اي ه... 

جنان بغضب،،،،  بس زهره مكدبتش ياااا منصور،  انا الي شفت بعنيااا. 

منصور بغضب عارم الكل اتفزع منه حتي فاطمه،،،،،  اطلاااااااااعيييي فووووق. 

زهره بتحاول يداري خفها،،،،،  عليييي فكره انا مش كدابه وبنت عمك ديييي هي الي نويه علي شرررر. 

منصور بغضب،،،  ملكييييش صالح بينااا فاااهمه. 

جنان بغضب لبنت خالتها،،،،  منصوووور كفااايه ز.... 

زهره،،،  خلاص يا جنان انا طلعه. 

زهره خرجت ومنصور طلع من لاوضه بعصبيه وزين وري منصور علشان كان مضايق منه وعايز يكلمه. 

فاطمه قربت بضحك،،،،،  خبر اي يا مرات الغالي وشك اتقلب اكده لييي،  ااااه اني هوريكي ايااام اسود اهنه اني مرته بس اني قلبه منصور عمره ما يقدر يفكر انييي اعمل حاجه بس ان مخليته هو بنفسك يطلعك من اهنه بأديه مبقاااش فاطنه. 

جنان وبصتلها بكره شديد،،،، يبقي انتييي متعرفيش مين جنااان ولو فكرتي ان منصور هيرجعلك يبقي بعد موووتي ودا بأيد ربنا مش بأيدك يا فاااطمه. 

جنان طلعت من عندها وعدت من الصاله الكبيره الوسعه وكان منصور قاعد فيها وزين بكلمه بصت لمنصور بضيق شديد ومنصور لاحظ ده وطلعت علي السلم فوق بس اتفجأت بزهره ومسكه الشنطه ونزله من علي السلم. 

جنان بصدمه ووقفه،،،،  زهره ا انتي هتمشي ولا اي. 

زهره عدت جنان بهدوء،،،  اه يا جنان. 

جنان نزلت وراها وزين ومنصور شافوها. 

زين بسرعه،،،  بتعملييي اي استنيييي. 

زهره وبتبص لمنصور،،،،،  اصلي محبش اقعد في بيت واحد شطااايفني عايزه اوقع بين الناس وبكدب اصلي يا زيا انا تعبااااانه انا التعبان مش كدا ولا اي يا منصور واداما كدا فطلوعي ارحم من هنااا. 

جنان ومسكه ايد زهره وبتعيط،،،  لاااا يا زهره بالله عليكي مش تمشي كدا هتسبيني. 

زهره وبتمسح دموعها بأديها،،،، انتي مش اي حددد يا جنان انتي جنااان محمد الدهشوري يعني محدش يقدر عليكي حتي لو بت معفنه زي الي جوه دي،  بس انا مينفعش ابقي في البيت ده. 

منصور واقف ساكت ومضايق. 

زين بزعيق،،،،  لااااء مش هتمشي هو بمزاجك. 

زهره،،،،  اااه كنت ولي امري سلاااام. 

جنان مشيه وري زهره وبتعيط وزهره مشيه وركبت تكس وودعتها. 

منصور وطلع وزين واقف مضايق جداً من همجيه اخوه. 

منصور وبمسك ايد جنان،،،،  جنان يلااا ادخلي. 

جنان راحت بعد ايد منصور بغضب شديد وبتمسح دموعها،،،،،  اول مره يا منصووور اول مره احس اني بكره وجودك جمبيييي ابعد ايدك عنييي. 

جنان سبته بسرعه ومشت ودموعها نزلت تاني وعدت من جمب زين الي واقف علي الباب. 

منصور بص لجنان بصدمه مكنش يتوقع تصرفها ده. 

زين بضيق،،،، كنت عااارف ان ده هيحصل بسبب كلامك الدبش يا منصور طيب. 

منصور واقف وحس بخنقه من المكان وكان هيمشي. 

زين مسكه من دراعه،،،،  شوف بقي انا بسكت احترام لانك الكبير والكل بعملك حساااب لاااكن انا اخوووك وليا كلمه عليك يااا منصور انتي تصرفك غلط في غلط وممكن تخسر جناان كمان،  ولييي تتهمهم بالكدب مفكرتش لو كان كلمهم ده صحيح  مفكرررتش جنان هتحس بأيه بوقوفك جمب فاطمه في اللحظه الي كانت نفسها انك تكون في دهرهااا لي يا منصووور بتعمل كدااا وزهره زنبها اي تسمع منك كلااام سم كدا هي مغلطتش هي يااا منصور ولو ابوك عرف هتبقي مصيبه وحلت علي راااسك. 

منصور حط ايده علي راسه بتعب،،،،  والعمل اييي. 

زين،،،  حاول تلحق زهره وترجعخا قبل ما ابوك ياخد باله لو كنت اقدر اسوق مكنتش زماني واقف قدامك.

منصور هز راسه وخرج.

اما جنان فنزله ومعاها شنطه هدومها وبطعيط.

زين بتنهيده،،، راااحه فين يا دهيه اقعدي.

جنان،،، ابداً يا زين شووووف دا عالمني ازاي واكني حشره ابن حميده مش يزعل زهره واسسسكت وكمان مفكرش يصدقني حتي لييي هووو انا اهمه هووو دنا حيالله مراته يابني.

زين بتنهيده،،،يا هبله لو مشيتي كدا يبقي فاطمه لعبتها صح وانتي بتنفذي الي هي عايزه.

جنان بزعل شديد،،،، مش شفت يا زين شفت منصور زعقلي ازاي قدمها وقل مني ومن بنت خالتي، زهره مش وحشه ابداً يا زين زهره بتحاول تبعد بس تفكير فاطمه عن منصور وده علشاني وخفها عليا.

زين بابتسامه،،،، عارفها المصيبه دي،،، ايييح زهره دي تركيبه غريبه كدا، بنت بتمشي بمزاجيه وكمان عنيده بس بصراحه مش بحب اليوم يعني الي لما استمتع بمصيبها الي بصراحه بتشلني حبتين كدا ههههه بس بحيها حبوب راحه هههه، تحسيها بنت رقيقه كدا واي حاجه بتطلبها لازم في دقيقه تكون قدمها، بنت جريئه اويييي ومش كل افكرها بريئه هههههه  ، بس انا بحب اسمع صوتها في البيت بحس انه ليه حس كدا مش في ممل، صوتها بملا المكان لعب وضحك وفرفشه رغم المصايب دي والله.

جنان بضحك وبتمسح اثر دموعها،،،، شكلك وقعت ولا اي يا ابو السيد اللله اكبر تحيا مصر.

زين،،،، ههههههه بس يا هبله وقعت اه بس مش اوي كدا لدرجه مصر تقع معايه.

جنان بفرحه،،، بجد يااا زين والله احلف.

زين،،،، يا بنتي هو انا كافر كل اما اتكلم معاكي لازم ادني احلف والله بقي انك مجنونه.

جنان بتغمض عنيها وبتهز جسمها يمين وشمال بحركه خفيفه،،،، انااا عرفه.

زين ومسك الشنطه،،،، هطلعها وجيلك متتحركيش منصور بجيب زهره وجاي.

جنان بسرعه،،، احلففففف والله.

زين بصلها،،،، يا بنتي هو انا مكتوب علي وشي كااافر لا حول ولا قوه إلا باللله.

زين طلع وجنان قعده فرحانه.

جنان قعده علي كرسي الي في الجنينه بمرح وبصه للباب الرئيسي بس حسه بعد فتره قصيره جداً بحاجه بتتحرك جمب رجليها بصت لقت تعبان محاوط الكرسي وكان كبير وشكله يرعب. 

جنان كانت هتقف زين واليكان جاي واخد باله،،،،  اششش اوعي تتحركي اوووعي. 

جنان برعب،،،،  اللحقني يا زييين يااارب.

زين مسك الفاس بتاع الزرع وبيحاول يقرب.

منصور كان داخا ووراه زهره،،،، اظن كد.... جناااااان.

منصور طلع يجري نحيتهم وهدي خطواطه خوف عليها لان التعبان كان عند رجليها وهي غمضت عنيها وثبته زي ما زين قلها.

زهره،،،، يااارب هشش هششش.

زين بص لزهره،،،، وكدااا هيمشي يا فلحه.

منصور قرب اكتر من رجل جنان وقدر يمسك راس التعبان ومسمه بأحكام وقابض علي راسه.

زين،،، ياااواد يا منصووور يا لعيييب.

منصور بضيق،،،، هات الفاس اقطع راسه يلااا.

زين،،،، طيب وسع ايدك لعورك.

زين لسه هيقطع راسه التعبان من قوته قدر يفلت راسع وهنا قدر يوصل لأيد زين وعضه وتسم بأثر قرصه التعبان.

التعبان هرب ومنصور فك شملته بسرعه وربط دراعه منع تسرب الدم لجسمه.

زين بصراخ،،،،، سكيييينه بسرعه.

زهره جريت علي السفره وسحبت سكينه الفاكها ودرتها لمنصور وهنا منصور عمل فتحه بسيطه في دراع زين الي بتألم بشده وكان دم اسود بنزل وجنان وزهره مرعوبين.

اما فاطمه من فوق قفلت الشباك بضيق،،،، نفدتي منها يا بت الدهشوري.

بعد حوالي ربع ساعه في اوضه زين...

زهره طلعه ومعاها كوبايه شاي بالليمون،،، خد يا زين روق دمك.

زين،،، يا بنتي هو انتي مبتعرفيش تعملي غير الشاي بالمووون مش بحبه.

زهره،،، خلاص اعملك شاي بالنعناع.

زين بشلل،،، مبببحبش الشااااااااي يارب نفهم.

زهره،،، طيب اعملك قهوه بالمون.

زين،،، مش عايز اشرب حاجه مش نقصه تسمم.

جنان،،، احم طب يا زهره تعالي معايه.

زهره خرجت وكان منصور مع زين بطمن عليه.

جنان،،، ها اي الي حصل.

زهره،،، ولا حاجه اتفاجأت بعربيه منصور قدام التكسي ووقف وقعد يعتزر بقي ويعتزر.

جنان،،،، هههه بلاش كدب علشان انا عرفه منصور اخلصي.

زهره،،،،، هههههه مدخلتش عليكي.

جنان،،، ابداً هههه.

زهره،،،،، كلمني بعقل كدا والله وانا زي الهبله منزوعه الكرامه اقتنعت 🙂.

جنان،،، لا علشاان انتي طيبه وقلبك ابيض بس يا هرهر.

زهره،،، ااام اه هو كدا، بس عايزاكي بصييي عايزاكي تطلعي كل الي عمله فينه تقطعي صوبعه تشوهي وشه بميه نار اتصرفي ورجعي كرمتنا.

جنان،،، هيحصل بس دا في المشمش.

زهره،،، لاااا جمده يا بت.

جنان،،، طووول عمري.

عندي اليوم بس جنان مكلمتش منصور وكانت زعلانه منه بص صالحها بكلمتين وطيب خاطرها...

في صباح يوم جديد...

في بيت عمار كان مشي وبيكلم نفسه،،، يارب بس اعدي النص.

دنيا،،، سلامه عقلك يا ابن نرجس.

عمار،،، متشكر سولااام.

عمار نزل وراح المدرسه بدري ومش من العاده ووصل وقعد يتكلم مع بعض الي في الفصل...

نغم دخلت بهدؤها المعروف،،،، Good Morning.

عمار وقف بأيده اصحابه ،، استنوا احم Good Mo Morning.

نغم.،،،، ههه اخيراً وصلت.

عمار،،،،، ايوه دا انا قعت احفظها والحمد الله بعد عناء وصلت بالسلامه.

نغم ابتسمت وبدأت الحصه وبعد شرح الدرس اليومي بدأت تعلن نتايج لامتحان.

نغم،،،، احمد ابراهيم 11 من 20.

عمار،،، عملتها ازاي يا نمس.

نغم،،،، بصراحه وحش جدا يا احمد بتمني تحسن ادااائك، عمار حسن.

عمار،،،، يختاااي السعقه كااام.

نغم،،،، فاااشل.

عمار،،، سقط ولا اي.

نغم،،،،، 14 من 20.

عمار نط بفرحه،،،،، اللللله اكبرررر الللله اكببببااار خمسه في كل الي سمع الدرجه ومش صلي علي النبي.

نغم ضحكت والفصل كله علي تصرف عمار المفاجئ.

بعد الحصه ماخلصت وعمار منشكح علي لاخر.

نغم كانت خرجه عمار وقفها،،، احم نغم.

نغم باستغراب،،، نغم من غير مس كدااا.

عمار،،،، مهو انا جاي اتكلم معاكي في موضوع مش ينفع فيه القاااب خالص لاني هطلع صغير اوييي كدا هههه.

نغم بانتباه،،، اااه واي هوه.

عمار ورما الكلمه،،،، تتجوزيني.

نغم مكنتش هنا خالص انصدمت من الموقف ومش مهد خالص وسكته من الصدمه......

عمار وبحرك ايده قدمها،،،، يا اهل البيييت انتي معايه ولا مع العالم السفلي.

نغم،،،، عماااار.

عمار،،،،، شوفي هو غلط تزعقي لجوزك بس هسامح لحد اما نكتب رسمي يا قططتي بس انا هخلص علطول واجي اتقدم لأهلك.

نغم،،، وكمان خلتني اوااافق.

عمار،،، اه في اعتبار ما سيكون يعني.

نغم،،، امشي يا عمار ربنا يهديك.

عمار،،،، اممم طيب مش هتفكري حتي!

نغم،،،، اعقل وركز في دروسك.

عمار،،، وعد مني هذاكر ومش هبين لحد خالص بس واافقي ينوبك الثوااب.

نغم،،، هو انت هتشحتني.

عمار،،،،، لو طلبت ان اقف علي كبري وقوول لكل الناس انك مراااتي زحدش هيخدك غيري وقلهم دي ملبوووسه علشان مش يبصولك هعمل كدا.

نغم،،، خلاص بعد ملبوسه انا موافقه.

عمار،،، مش مصدق اضربيني كداااا.

نغم ضربت عمار بالعصايه علي كتفه...  

عمار،،،، مش للدرجه طيب، سلام بقي علشان صدقت.

نغم ضحكت عليه وتفجأه بذكي بضحك من وراها.

ذكي،،، طيب اوي عمار يا مس.

نغم،،، ذكي ه...

ذكي،،، اه سمعت تعرفي يا مس عمار ده مراتك خنته وهي علي زمته وده كله وهو ولا يعرف قلبه الطيب خلاه ميشكش فيها ابدااً.

نغم،،، هوووووو متجوزز قبل كدا.

ذكي،،، هو كان كاتب كتابه  بس معملش الفرح بعني عمار مت لاخر زيه ذي اي شب يا مس مدخلش دنيا.

نغم،،، احمم طيب روح يلا.

ذكي،،، سلامتك يا مس دا احنا في المرواح.

~ في الجامعه....

جهاد كانت قعده بزهق اتعودت علي زهره.

حسام وجه قعد قدمها،،، زهقانه.

جهاد قامت وقفه،،، لااا خالص دنا همشي مستنيا عمار.

حسام،،، لو تحبي اوصلكم.

جهاد،،، لااا شكراً.

حسام،،، طيب استناه معاكي طيب.

جهاد وقفه متوتره،،،،، ط طيب.

عمار داخل بالعجله بعد ما فال للحارث انه تبع الدكتور حسام.،،،، حووسه حبيب الملايين.

حسام،،،، هههههه بالعجله طيب مش كدا.

عمار،،، هتستعر من نسيبك من اولها، وبعدين انا اهبل اسيب العجله تتشقط 

حسام،،، وانااا اقدر!

عمار،،، يلا يا ست جهاد.

حسام،،، كنت عايز اوصلكم بالعربيه بس جه...

عمار بسرعه،،، بسسس اي يا عم صلي علي النبي في قلبك يلا بينااا.

عمار حط العجله في شنطه العربيه بس متقفلتش لانها كبيره وركب جمب حسام.

عمار،،،، اللله لا انا لازم اشتري عربيه مريحه اوي تحس انك قاعد علي البحر تراااوه كدااا.

حسام،،، عجبتك مع ان العجل احسن علي فكره.

عمار،،، خلاص هتنازل وديك العجله وهضغط علي نفسي وقبل العربيه.

حسام وجهاد ضحكوا علي عمار وروحه الحلوه.

حسام جته مكالمه ورد وكان الدكتور بتاع الحاله الي في المستشفه،،،، ااااه ط طيب جاااي حالاً.

عمار،،، يا ساتر في اييي.

حسام،،، معلش هأخركم رايح اقابل حد في المستشفي بسرعه ونكمل ولا وراكم حاجه.

عمار،،، لاء انا صايع متشرد خدنا معاك.

حسام طلع علي المستشفي ونزل من العربيه،،، مش هتأخر.

جهاد بدهشه،،، امراض عقليه.

عمار،،، يا زين ما ناسبنه هههه.

جهاد،،، ما تيجي ندخل.

عمار وقعد مكان حسام،،، الله القعده حلوه هنا اوي تحسي اني أليط كدا وانا قاعد ما تخديني صوره.

جهاد،،، ما تبطل فشخره وتيجي معايه.

عمار،، اااه منك يلا بينا نسلم علي اخونه.

دخل عمار وجهاد باذن طبعاً ومشيوا وراحوا للمكان الي فيه حسام لانه واقف قدمهم وبتكلم مع الدكتور.

حسام،،، ازاي حلته بتتأخر مكنتش خبطه تأثر للدرجه دي لاما هنا فيي اهمااال (وبص علي الي قاعد علي الكرسي المتحرك مبتكلمش.

جهاد قربت من حسام،،، دكتور ممكن ت..... بااااااااباااااااااااااااااا.

عنار بصدمه،،، خاااالييي.

~ في سرايا حمدان الجبلاوي...

جنان قعده مع زهره في الجنينه وزين قاعد معاهم وبيكلوا لب بس منصور راح الشغل....

زين،،، تعرفوا انا بقول فاطمه دي مش هتسكت كدا بسهوله وطبعاً انا كا حمال المصايب والنتايج بتاعتها بقولكم انا مش مؤهل لتحمل مصيبه جديده اهدوا شويه عليا.

زهره،،،، انا بقول نخلص علي البيت دي بس بطرقتي.

زين،،،، يا بنتي شكلي مخدوع فيكي هووو انتي سفااحه.

زهره،،،، مش قتل يا ابن حميده انا قصدي الجواز دي حلها انها تتجوز ونخلص منها ومن شيطنتها دي.

جنان،،، اه احم هاتي حبه لب الي معايه خلصوا 🥺.

زهره،،، يا بنتي هو انتي معا الناس التنيااا ولا مع مين.

جنان،،، مش بعرف اعمل دماغ غير بكدا يا ستي هااتي بقي.

زهره،،، لاء وخليكي قعده كدا.

جنان،،،،  عادي هطلع اجيب من اوضتي فيها اننننننن. 

جنان مشيت...

زين،،، احم زهره.

زهره،،، امممم.

زين،،، هو انتي حبيتي قبل كدا او بتحبي حد.

زهره،،، اه طبعاً.

زين بغيظ،،، مين.

زهره،،، بابا ومامه وحوسه وزهره وجهاد ودنيا و... انتي مالك اصلا.

زين،،، خلاص مليش.

زهره،،،، السؤال بلف يلف ويرجع لصحبه جاوبني بقي.

زين،،، اه حبيت بنت بس طلعت جبله..

زهره،،، يا عم فكم من البنات التنحه دي دول بيوجعوا الدماغ وتحس انهم بنأدمين براس كلب.

زين ضحك اوي.

زهره،،،،، يتضحك لي.

زين،،، علشان انتي طلعتي بني أدمه براس كلب..

فاطمه بصت لجنان الي دخلت لاوضه وراحت كبه زيت علي السلم،،،، وريني بقي ابنك هيجي الدنيا كيييف.

جنان طلعه ومسكه طبق فيه لب.

حميده نزله علي السلم وفاطمه برقت بعنيها وهنا حميده اتزحلقت وكانت هتقع لولي ايد جنان الي مسكتها بسرعه.

جنان بخضه،،، انتي كويسه هااا كويسه.

حميده بصت لجنان الي كانت ملهوفه عليها،،، ا ايوه بس الزيت ده ايجه اهنه ازااي.

جنان لقت فاطمه وقفه تحت،،،، معلش يا حماتي اظاااهر الناس هنا معندهاش اخلاااق ولا ضمير قومي.

حميده بسرعه واول مره تخاف علي جنان،،،  لاااه خلي بالك انتي حبله.

جنان،،، طيب هنادي حد يساعدك..

فاطمه دخلت اوضتها وفتحت الدولاب وطلعت رقم غريب كانت مخبياه ومسكت التلفون لارضي ورنت علي الرقم.

فاطمه،،، ايييوه يا كامل اني موافقه..

جنان نزلت وراحت الجنينه ونصدمت من زين الي علي الشجره وزهره مسكه مقشه في اديها،،،، انزللل يا ابن حميده وربنااا منا سيباك انا براااس كلب يا فااار الغيطااان.

زين،،، ابعدييي يا جمنونه والله بتوجع هههه.

جنان بزهق،،، انا راحه لاسطبل اطمنعلي هراهيروااا دا انتم شلل.

جنان مشيت وقبل ما تدخل لقت خبطه علي رسها شافت فاطمه وهي بتبصلها بشر وهنا جنان فقدت الوعي.

منصور كان شعال في الديوان ويعد حوالي ساعه منصور طلع من الديوان يطمن علي الخزين بس جاله اتصال.

منصور بزعيق لانه مش سامع من الدوشه ،،، ايييوه مين!؟

كامل عم جنان،،،،، مراااتك معااايه لو مش وصلني ورق الطلاااق اتشاهد علي روحها.

منصور منزل الموبيل من علي ودانه وكان مصدوم،،،، لاااء جناااان لاااء جنااااااان لااااااااء

يتبع..

لقراءة الفصل التالي: اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية جنان في بيت صعيدي)

google-playkhamsatmostaqltradent