رواية جنان في بيت صعيدي الفصل العشرون 20 بقلم اسماء حبيب

 رواية جنان في بيت صعيدي الفصل العشرون 20 بقلم اسماء حبيب 

رواية جنان في بيت صعيدي البارت العشرون

رواية جنان في بيت صعيدي الجزء العشرون

رواية جنان في بيت صعيدي الفصل العشرون 20 بقلم اسماء حبيب 

رواية جنان في بيت صعيدي الحلقة العشرون

منصور وباس راس جنان وشلها وبيلف بيها ،،،، اني بحبك والللله العظيم بحبك بحبااااااااك ياااااجنااان بحبك.

جنان بصدمه ومش مستوعبه الي حصل حسه انها لاول مره انها ملكت الحياه حسن انها طيره فوووق العلالي ومش عايزه تبص تحت ابداً عايزه تدنها عااايمه في عيون منصور خلاص كدا خلاص فعلا قلهاااا من قلبه.... 

جنان ومسكه ايد منصور بفرحه عارمه،،،  مش مصدقه يا منصور والله مش مصدقه خلاااص كدا ااااه يا منصور لو تعرف قد اي كان نفسي اسمعها من زمان قد اي كنت ببقي زعلانه لما اشوفك واقف مع فاطمه كان نفيب ابقي مكنها بنت فتحيه ولا اقولك كنت ببقي عايزه اخنقها بأديه بس خلاص عفوت عنها ياااه اييييح. 

منصور،،،،  والله انتي مجنونه كنتي عايزه تموتيني يا جالوص الطين. 

جنان مسكت منصور من الجلبيه من عند رقبته بعصبيه،،، لي يا منصور مصمم انك تموت علي ايدي منصور حرام عليك انا نفسي تبل ريقي بكلمه عدله.

منصور وببعد اديها بخبث،،،،، من عيوني ياااه دنتي تأموري هجبلك احلا عصير قطب من الي بتحبيه.

جنان بمعالم وجه انقلبت 360 درجه وبتبص في لارض. 

منصور،،،  بدوري علي اي! 

جنان،،،  السكينه اصلها عهده. 

منصور،،،،  هههههه مفكراني غبي اياك تعالي تعالي نروح. 

جنان بتبصله بغيظ،،،  اكيد بعد جاالوص الطين لازم اروح لااازم اصل السلوك بتاعت عقلي شاطط والله اعلم اي الي ممكن اعمله يلا نروح. 

منصور وقفها قبل ما تدخل العربيه،،،  هو احنا هنروح،  بس علي السرايا يا جنان محبش ابعد عن بيتي. 

جنان بتنهيده،،،  خلاص ماشي حتي زينه وحشتني هي ونواره والله كنت بتسله عليهم وهرهيروا و...  علفكره حرموص بتاع الاسطبل بقي كنت عاااايزه اشتكيلك منه. 

منصور بابتسامه مع ضحكه خفيفه،،،  اسمه محروص مش حرموص هههه ماله. 

جنان،،،  بقي انا بقوله يا منصور دخل هرهيروا جمب شداد يقولي لاااء انا مرات منصور الجبلاوي علي سن ورمح يقولي لاء منصور عيزاك تشقلطه. 

منصور،،،،  ههه طيب ادخلي ادخلي. 

جنان دخلت العربيه وركبت مع منصور..... 

جنان بتسأل،،،  منصور! 

منصور ومشغول في السواقه،،،  امممم. 

جنان،،،، انت بتحب فاطمه مش كدا. 

منصور بصلها ورجع بص للطريق وهو ساكت. 

جنان بهدوء ،،،  يعني مش رديت يا ابن حميده يعني! 

منصور،،،  اصل حديتك ماسخ. 

جنان بسخريه،،،  لي كااان ناااقص ملح يا خفيف ولا اي. 

منصور،،،، جنااان اعقلي. 

جنان،،،  طيب عقلت جاوبني بتحب فاطمه ولا لاء. 

منصور بغيظ ،،،  اااه بحبها ارتحتي بقي. 

جنان بصدمه،،،  وانا يااا منصور وخدني كدا شروه طماطم فوق البيعه ولاا اي منااام.... 

منصور وقف العربيه وجنان سندت بأديها علي الطبلوو علشان متتخبطش،،،،،  جري اي يا جنان عيزاني انكد عليكي صوووووح. 

جنان بزعل،،،  خلاص مش تتزرزر كنت بسأل بس هو السؤال حرام.........  اه وعلي فكره من حقي اني اسألك وكمان من حقي اني امنعك تحب وحده غيري كمان علي فكره انا احلا من فاااطمه دي هي اه حلوه بصراحه وعليها عود صاروخي انما اي بس برضوا انا حلللوه برضوا اااه ووثقه من نفسي كمان ولو فكرت يا منصور تبصبص هنا ولا هنا هتلاقي جسمك متقطع ومتعبي في كياس سوده ويا انااا بقي يا فاطمه دي هه. 

منصور بتعب وبسند علي الكرسي بدهره وبغمض عينه،،،،  ياااامثبت العقل والدين يارب.

منصور دنه علي الوضع ده دقايق بس حس بحاجه بتقرب فتح عينه وتخض من جنان الي كانت مقربه منه ومبرقه،،،،  اي يااااا جنان هتقطعي خلفي اكده. 

جنان بتنهيده ارتياح،،،  الحمد الله فكرتك مت كنت هترمل بدري واجري علي يتامه بقي وكده بس الحمد الله خلاص يلا بقي روحني احسن احنا عيله محافظه.

~اما عند عمار...

طالع السلم بسرعه وفاروق وراه..

عمار بصدمه لما شاف اخته منخرها بتنزف ومغمي عليها علي لارض جري بسرعه عليها وضمها ليه بلهفه،،،، دنياااااا دنياااا حببتي فوقي فااااروق هو مش انت دكتور.

فاروق بقلق شديد وعدم تركيز،،،، دكتور اسنااان يا ع. عمار معرفش اتصوف انااا بس هتصل بدكتوره تيجي حالاً.

نرجس بدموع بتنزل بحرقه علي بنتها،،، بالله عليك يبني بسرعه.

فاروق اتصل علي دكتوره يعرفها ووصفلها المكان ونزل علشان يستقبلها.

اما عمار ببص لخته بدمع،،،، دنيا يا دنيا ردي عليا كدا طب والله انا زعلان منك هه.... دنياااااا ردي عليااااا يا دنيااااا ( ضم اخته بقوه وكان بعيط بحرقه قد اي صعب شخص بنحبه يكون بين ادينا بالشكل ده)

دخلت الدكتوه ورا فاروق وكان عمار نقل اخته علي السرير  بس مش بعد عنها....

الدكتوره بهدوء،،،، متقلقوش النزيف دا اثر ضغط نفسي بتمني يا دكتور فاروق تديها الحقنه الي هكتبلك عليها وهي هتفوق بأذن الله والنزيف وقف اهو. بس ياريت بلاش تزعلوها اي.

فاروق بارتياح،،،  شكرا يا دكتوره.  

فاروق نزل مع الدكتوره واشتري الحقنه وطلع عندهم البيت وكانت حقنه وريد.....

فاروق قاعد في الصالون ونرجس كانت علقت علي لاكل لي دنيا تبع ما الدكتوره قالتلها وقعدت مع فاروق الي حاطط ايده علي راسه بتعب.

اما عمار فمش سايب اخته.

نرجس،،،، شوف يا ابني دنيا بنتي مش وحشه ولا حاجه هي اه صوتها علي حبتين وبلطجيه في نفسها كدا بس قلبها طيب بتحب الخير للناس ومبترضاش بالغلط ابداً بنتي كانت وهي صغيره جبانه جدا بس مع تومت جوزي الله يرحمه اتغيرت قوي بس عمرها يا ابني ما ظلمه حد ابداً.

فاروق بابتسامه،،،، عارف ده وانا عارف اخلي دنيا تهدي ازاي واعلمها بطرقتي  اناااا بس بالعقل

نرجس باستغراب،،،، دنيااا دي مش عايزه تعليم بالعقل هههه دي عايزه حد يضحك عليها بكلمتين..

الباب اتفتح وكانت جهاد دخله بفرحه،،،، احم السلام عليكم..

نرجس،،، وعليكم السلام خشي لدنيا يا جهاد دنيا مع عمار.

جهاد دخلت ونصدمت من دنيا،،،، يلهوي ملها يا عماااار.

عمار وساند راس اخته علي رجله،،،، ملها في جبها يختي تعالي اتأخرتي لي لاول!

جهاد،،،، متأخرتش علي فكره النهارده بس ببقي عندي محضرات كتير، بس ملها دنيا.

عمار،،، لا ولا حاجه اغمن عليها وفرفرت مننا وكانت نفسويتها تعبانه كدا.

جهاد،،،، مالها ياربي هي دي نفسيتها بتتعب كدا لااااء اكيد في حاجه.

دنيا بتعب وبتفتح عنيها،،،، لي ياااااروح خلتك مش من البنئدمين الي بمشوا علي الارض ولا كنت من فصيله الصراصير الطائره ولا اقولك يمكن اونثي بجع البط.

عمار ضحك وحقوم اخته عدلها وحضنها اويييي،،،، خوفتيني عليكي يالي تتشكي في صوابع رجلك.

دنيا وبتبادل اخوها المحبه وبتضحك،،،،، كتك ضربه في معميعك بتدعي عليه يا ابن نرجس ياااساقط.

عمار وبيبصلها بهدوء،،،، دا يصح الي بنعمله ده كدا بوظنه اللحظه العاطفيه دي بنستناها من العيد للعيد.

دنيا،،، ربنا يعوض علينا يا ابني.

جهاد بفرحه،،، دنيا اسكتي مش الواد حوسه... احم الدكتور حسام هيجي يخطبني.

دنيا،،، ان شاء الله ربنا يفرحك كدا بس انتي فرحانه كدا لي هو مش كنتي عملها فيها استاذ سقراط ولن اتجوز ولن اترعرع عن بيت ابي هو العمل اتفك الحمد الله.

نرجس بفرحه دخلت،،،، دنيا اقعدي عدل يا بت.

دنيا بدهشه،،، دا بدل ما تقوليلي الف سلامو عليكوا ولا حاجه هو انا مش معترفين بيا كا بنأدمه ولا اي هو وشي شبه فصيله غريبه من الحيوانات والا اي با عمار اجبني يا ابني لحسن شويه كدا وهقتنع اني مش بنأدمه بصراحه 

 نرجس،،،  اتعدلي في القعده يا بت  فاروق عايز يكلمك. 

 ‏جهاد ضحكت علي دنيا الي تنحت،،،، سلمتك يا دودو الف سلامه.

 ‏فاروق دخل بهدوء وجهاد خرجت بحجه وقعد علي كرسي.

 ‏دنيا بنص عين،،، عااايز ايى.

 ‏عمار بضيق،،، يا بنتي هو جاي يعقد معاكي سفقه سلاح ما تفردي وشك.

 ‏دنيا،،،، اتهد يا ابن نرجس لفردك اناااا بأديه.

 ‏عمار،،، حاضر يا معلمي.

 ‏فاروق،،،، اييييح شوفي يا دنيا عارف انك مريتي بظروف صعبه بس قررت اني ابقي سندك بالحلال.

 ‏دنيا،،،،،، والله اممم ودا الي هو ازاي لمؤخذه.

 ‏فاروق،،،، اي يا دنيا قصدي نتجوز.

 ‏دنيا،،،، لي دنا فتوه مش بستحي ولا عندي دم ليييي تتجوزني.

 ‏عمار وبهدي اخته،،،، صلي علي النبي يا سيد يا خويه اهداااا بس كدا.

 ‏دنيا،،، ما تتلم انت كمان.

 ‏فاروق،،،، بصراحه بقي كداااا مش هقولك الي لما نكتب الكتاب.

 ‏دنيا،،، يفتح الله انا مش موفقه روح دور علي وحده تحنوحه تنفعك اخويه.

 ‏فاروق،،،،، طيب اجهزي الماذون جاي وهات يا عمار شهود علشان معرفش حد هنا غير احمد.

 ‏عمار قام بفرحه،،، ياااه من عيوني زغرطي يا اخت نرجس وبلي الشربات والبت ام ضفيره وهيبقي عندها عيلا وهيصاااا( وبيسقف بايده وهو خارج)

 ‏فاروق طلع وهو بضحك علي دنيا الي تنحت ليهم.

 ‏جهاد بفرحه،،،، اللللف مبروك.

 ‏دنيا،،، اية ده بايني هتجوز وانا مش وخده بالي.

 ‏جهاد،،، هههههه اه يا جميل هتتجوزي.

 ‏دنيا،،،، يااااه تصوري يا جهاد فاروق صعبان عليا حبيب امه.

 ‏جهاد،،، لي بس!

 ‏دنيا،،، اصل انا شيله منه بصراحه شويه كدا وهطلعهم عليه بس بالحلال بقي.

 ‏جهاد،،،،، هههههههههه انا قولت ان الواد هيعاني معاكي ههههههه ربنا يقويه بس طيب والله يا دنيا ابقي خفي شويه عليه.

 ‏دنيا،،،، معاكي حق طيب وعسول كدا ايييي ده انا رفضه اصلا اييي هو انا شفااافه كدا تجوزوني وانا بعترض..

 ‏نرجس دخلت بسرعه،،،،، دنيا يا بت قومي كدا وفوقي ولبسي حاجه عدله وشربي الشوربه دي كدا علشان تقوي نفسك ولبسي فستان ملعلط بس محترم وطلعي المأذون زمانه جاي وهدي معاهم.

 ‏دنيا قامت بسرعه،،،، حاضر يا ماما قيمه اهو.. وبتجري تطلع علي الدولاب،،،،، فستان ملعلط بس محترم هو فين ده تعالي سعديني يا جهاد مش عرفه اختار حيرانه.

 ‏جهاد بتنهيده،،،، ربنا ما يحرمك من العبط 

دنيا،،، لقيييتوه ياااعاااس ادخل اخد حمايه وجايه بقي.

اما في الصاله كانت هدي مع نرجس وعمار بفرق بيبس علي الناس واحمد دخل ومعاه كام علبه جاتوه.

عمار،،،،، دخل المطبخ بسرعه ال5 علب وسيب واحده بس.

احمد،،، لي اسيب وحده هتكلها لوحدك يعني في الخباسه هو لسه فيك الحركه دي.

عمار،،، فشر يا حبيبي واحده علي الضيوا والباقي ليا.... مس نغم اتفضليييي.

نغم بابتسامه،،، شكراً انك بعت ذكي يعزمني وكده.

عمار بابتسامه هديه،،، ولو يا مس دا واجب حتي دنيا هتفرح اوي.

نغم ابتسمك،،، الللف مبروك...

عمار بغمزه،،،، عبالك يا مس لما نفرح بيكي.

نغم بحده،،، اتعدل لعدلك وبرضوا هتمتحن بكره.

نغم راحت عند الستات واحمد بيبص لنغم بهيام،،،، يا سلام اي الشوكااليطه دي ياض.

عمار ضربه في كتفه،،، اتلم لا ألمك دي المس بتعتي أنا بس.

احمد،،، مسم وانا كمان عايز مس برضوا.

عمار،،،، لا والله معلش لمؤخذه دي بتعتي وبصراحه كدا تخصني وملكش دعوه بيها.

احمد،،،، ايييي دااا اي دااااا اوعي الي يكون في بالي صح.

عمار،،، اه بس لسه اما اخلص بصراحه كدا اتكسف اكلمها في الموضوع ده بأحرج لو فاتحتها في اني اتجوزها.

احمد،،،، هتتجوزها لوحدك.

عمار بشلل،،،، امال هدخل بيها جمعيه ما تظبط كلااامك.

احمد،،، مقصدش يا اهبل قصدي يعني هتتجوزها من غير ما حد بعرف انك عايز تتجوزها و....

عمار،،،، لا انت اكيد في حد في علتكم متخلف يا ابن نفيسه اجرييي شوف الضيوف معااايه يلا..

دنيا خرجت وكانت لبسه فستان ابيض وطرحه جميله عليه وجهاد معاها....

فجأه زهره دخلت وهي بتزغرط،،،، لوووولووولووولييييي الللف مبروك ياااا دنيااا.

جنان وراها،،،، يااااااا عروسه ياااعروسه انتي احلا من صينيه البسبوساااا.

 حسام بمسح علي وشه بتعب،،، يااارب صبرك..

 ‏جهاد بفرحه،،، اتفضلواا تعالي يا زهره والعسوله دي.

 ‏جنان،،، يكرم اصلك يا بنتي والله اسمي جنان.

 ‏جهاد،،، اهلا يا حببتي شكلك عقله والله ههههه.

 ‏جنان،،، انااااا.... شكراً لثقتك الغاليه.

 ‏دنيا بترحيب،،،، زهراااعاااااه حببشي حببشي.

 ‏زهره وبتحضنها،،،، قلباااعاااي.

 ‏جنان وبحضنهم،،، وانا كمااااعاااان حببشييي.

 ‏دنيا،،،، مين لاخت.

 ‏جنان،،،، انا بنت خاله زهره.

 ‏دنيا،،،، ايواااااه انتي بقي جنان صح.

 ‏جنان،،، يخربيت الشهره والله مظيطاني كدا.

 ‏ فاروق من بره،،،  اتفضل يا شخنا. 

 ‏دنيا بتوتر وفرحه،،،، النأذون جه المأذون جه. 

 ‏جنان بفرحه،،،  الله المأذون جه يا ناس.

 ‏كانت مراسم عقد القران تمت ودخل عمار معاه دفتر وقال لدنيا تمضي.

 ‏دنيا مضت بفرحه وكانت زهره وجنان ولا هنا بيكلوا جاتوه.

 ‏زهره،،، هاتي الببس يا جنان ابلع.

 ‏جنان وبتاكل،،، لاااء دا بتاعي روحي هاتي من بره مليش فيه هتخدي بتاعي ولا اي هي سيبه.

 ‏فاروق من بره نادا دنيا...

 ‏دنيا بتوتر،،، اطلع يا جدعان ولا اعمل اي بطلوا طفح وركزوااا معايه.

 ‏جهاد وبتاكل،،،، روحي روحي مش تقرفينا حتي في لاكل.

 ‏زهره وبتحط الطبق علي سفره موجوده في نص القعده،،،، شوفي يادنيا يا اختي روحي بس اوعي يمسك ايدك احنا عيله محافظه لو عمل كدا صوتي ولمي عليه الناس.

 ‏جنان قامت بسرعه ومسكت دنيا،،، سيبك منها دي عندها تخلف وراثي دا جوزك يا بت خليكي عقله كدا وتكلمي بحنان وربنا ما يجعله زي صرصيرا مطلع عين امي والله.

 ‏جهاد بسرعه،، بصي خليكي رومنسيه كدا وبلاش بلطجه ينوبك الثواب.

 ‏نغم،،، انا بقول خليكي قويه كدا.

 ‏دنيا،،، هو انا راحه العب ملاكمه اقعدوا اطفحوا اي هجوم رباعي انا طلعه للواد ليرجع في كلامه سلام.

 عمار،،، احم لمؤخذه يا انسات تعالي يا دنيا فاروق بقاله فتره.

 ‏دنيا،،، حاضر جايه.. وانتوااا دنكم كلواا كدا وانا هموت علي جتوهايه.

 ‏جنان،،، سلااام والقلب داعيلك.

دنيا طلعت من لاوضه بتوتر ولقت فاروق واقف مبتسم.

عمار بخبث،،، احم امشي انا بقي علشان مبقاش عزول هههههه ولا اقولكم اي رأيكم اقف محرم.

فاروق زقه،،،، يلا يا ابني من هنا هي نقصاااك.

دنيا،،،، مش تضرب اخويه لو سمحت.

عمار،،، واللله اصيله.

دنيا بضحك،،، انا بس الي اضربك يا عموري.

عمار،،،، متحرمش من القافا الي بخده منك اصتباحه يا عسل.

فاروق،،، طيب شوف انت رايح فين يا طحينه ولا اقولك تعالي نخرج احنااااا.

عمار بصدمه،،، والناااس هنا يا عم ولا كنا فتحين البيت سبيل.

فاروق،،، يلا يا دنيا تعالي.

دنيا،،، يلا يا فرفوري.

عمار بغيظ،،، فرفورك يا بنت نرجس اللله يرحم لما كنتي بتلبسي تشرتاتي ونلعب برله برله برليله.

اما زهره،،،، الحمد الله كدا كفايه خلصنه علي الجاتوه ولا في تاني يا جهاد متتكسفيش قولي.

جهاد،،،،هههعهه وربنا خلتي هتدعي علينا خلصنه علبه لوحدنا احنا لاربعه.

جنان،،، يا بنتي بدل ما يترمي دي نظريه اقتصاااديه ولا اي يا استاذه نغم.

نغم،،، صححححح Very Good.

حسام علي باب لاوضه،،،، زهراااااه جنااان.

جنان ،،، جري اييي يا حووووسه عااايز ايييي.

حسام،،، مش يلا بقي منصور بيرن ومستحلفلك.

جنان وبتمسح دموع وهميه،،، ليييي كدا كنت عملت اي وربنا دنا غلباااانه والله جايه يا خويه جايه زهره شوفي كيسه سوده ولمي حتتين الجاتوه نكملهم في البيت.

زهره،،،، هههههههههههههه كنا في فرح خااالتك يلا فضحتينا منك لله.

زهره وسلمت علي نرجس،،،الف مبروك با طنط عبالك ان شاء الله...

جنانضربتها بسرعه،،، انتي هبللله احم لمؤخذه يا طنط اللف مبروك للعروسه يلااا يلااا..

حسام لما خرجوا،،، دا كله.

زهره،،، اي هو احنا يعني بنروح كل يوم فرح.

جنان خرجت وراها،،، انتي متخلفه يا زهره.

حسام،،، عملت اي المصيبه.

جنان بضحك،،، بتقول لي ام العروسه عبالك ههههههه.

حسام،،، هتتوقعي اي يعني من وحده زي دي... منصور بيرن خدي بقي.

جنان اخدت الموبيل،،، ال....

منصور بغضب،،، انتمممممم فين دلوك.

جنان،،، منصووور واللله واللله العروسه كانت مصره اننا ناكل ونقعد اعمل اي..(وبتمثيل ان دنيا جمبها... شفتي يا دنيااااا معلش لازم اروح....) احم انت معايه يا منصور.

زهره مسكه دراع اخوها وبتضحك علي جنان.

منصور،،، تيجي دلوووك الطريق طويل والوقت متأخر عيزين نوصل السرايا بدري.

جنان،،،، حاضر جايه اهو سلام.

حسام اخد منها الموبيل،،، دنتي مش سلكه يا جوجو.

جنان،،، عيب عليك يا حوسه يلا علشان مش نتنفخ.

......

~ اما في مطعم هادي دخل فاروق....

دنيا بتوتر،،،، فاروق هو اي المكان النضيف ده.

فاروق،،، هههههه اي الي مضيقك مش فاهم.

دنيا،،، اصل بصراحه مش متعوده اكل في اماكن شيك اوي كدا علطول بطلع عند عم برعي هوهو اضرب كفته وكبده والذي منه.

فاروق،،، بقولك اي بلاش تسدي نفسي الله يكرمك خدي المنيو اختاري تكلي اي.

دنيا فتحتها لقت كل الكلام فرنساوي...،،،، طيب لمؤخءه بس هو اي الشعوزه المكتوبه دي مش فهمه هو المطعم دا ببيع جثث مستورده.

فاروق ساب المنيو،،، قومي معايه تعالي.

دنيا،،، مالك يا فاروق اتعصبت ليي كدا هو احنا مش هناكل.

فاروق،،، تعالي انا عارف انتي عااايزه اي تعالي.

دنيا قامت وفاروق مسك اديها دنيا متنكرش انها فرحت اوي وطلعوا علي محل عام ببيع كفته....

دنيا،،، اااه كدا يا عم ايييوه بقي اديلوااا كباب وكفته.

فاروق،،، اسكتي مسمعش صوتك انا هطلب.

دنيا،،، حاضر هسكتبس خليه يجيب صلطه وطحينه ومتنساش العيش قوله روقه يسطا هو هيظبطهولك.

فاروق تنح،،، هاااا.

دنيا،،، يادي ام الاكله الي منحوح عليها با عم انجز جوعت.

فاروق بصوت واطي وهو بمشي ورايح المحل،،، ياربي هو انا خارج مع واحد صحبي!!!

طلبوا الاكل وفاروق قاعد علي السفره ودنيا قعده بملل.

فاروق،،،، دنيا.

دنيا،،، المره الخامسه تقول دنيا يااااانعم.

فاروق،،، انا بحبك يا دنيا...

دنيا بتنهيده ارتياح،،، اللحمد الله اتكلمت مش عرفه هو انت بتتكسف يا فرفر لي! خليك طبيعي يا حبيبي احنا اتجوزنه خلاص....

فاروق،،، شيفك يعني مش متفجأه ولا اتأثرتي ولاااا اي حاجه.

دنيا،،،، شووف يا ابني ا....

فاروق،،، ابنك.

دنيا،،، بعتبرك ابني يعني المهم شوووف يا حبيبي هااا ارتحت كدا اهديت.

فاروق،،، اه كدا معقوله.

دنيا،،، انا اصلا عرفه انك بتحبني فعادي وانا كمان حبيتك يا فاروق لانك طيب وغلبان كدا مش من الناس الهمجيه وشيفه انك هتستحملني وبصراحه مخبيش عليك يعني هههههه انت كيوته يا صغنن هههه فاكر اول يوم اتقابلنه فيه وانت بتضرب عز.

فاروق،،،،، ههههه دا انتي قلبك اسود مش فكره غير الموقف ده!..بس حلوه كيوت ده عجبتني هو انا فعلا كيووت وأمور.

دنيا،،، بلاش تتغر في نفسك اوي كدا علشان منخيرك كبيره.

فاروق،،،، هو لي انتي مصممه تحبطيني.

دنيا،،، اصل بصراحه مش عرفه اقول اي هو اه اتجوزنك بس حساك ابني كدا والله كل اما افتكر الي هيتعمل فيك بتصعب عليا.

الراجل جه وحط الاكل.

دنيا وبتشمر كم الفستان حاجه بسيطه وبدأت تاكي.

فاروق ابتسم علي عفويتها،،، انتي حلوه وانتي بتكلي بس دا في بتنا مش في الشارع نذلي كم الفستان لنزلهولك بمعرفتي.

دنيا،،،،، ايييي من اولها كدا لااااا محبش حد يتحكم في حياااتي.

فاروق،،، دنياااا اتعدلي.

دنيا،، حاضر يا فرفر تحب تاكل كبده لاول ولا الكفته.

~ في بيت زهره....

جنان مع منصور وزين ساند عليه وكانوا هينزله.

زهره،،، بالله يا بابا عيزه اررروح معااهم.

حاتم،، اعقلي يا زهره انتي مش صغيره.

زهره،،، ربنا يسترك خليني اروح مش هدني كتير هاجي علي طول.

جنان،،، اه يا عموا حاتم بالله عليك.

زين بيبص لجنان،،، مااااا بلاش ياجنااان.

جنان،،، لاااااء عايزه زهره.

زهره وجنان بصوا لحاتم الي اتنهد،،، طيب اسبوووع واحد وتكوني هنا.

زهره جريت علي اوضتها وطلعت بالشنطه بسرعه،،،، يلا انا جهزه.

حسام،،، مجهزه كل حاجه ههههه دا انت غلبان يا بابا اضحك عليك.

زهره وجنان نزلوا بسرعه وحسام شال الشنط.

جنان بابتسامه وهي وقفه جمب العربيه،،،، لااازم اخلي فااطمه دي تعرف ان منصور بتاعي وبس.

زهره وبتضرب كفها بكف زهره،،، عيييب عليكي يا جوجو ادام الموضوع في زهره يبقي اوعي العو هوديها البحر ورجعها غرقاانه.

حسام بعدم ارتياح،،، بقولكم اية مش عيزين مصاااايب علشان شكلكم مش موريح.

منصور دخل زين وقعد في المقعد لامامي وزهره وجنان قعده ورا.

زهره بطلع رسها من شباك العربيه،،، سلااام يا حوسه هتوحشني يا ابن روحيه.

حسام،،، خلي بااالك من نفسك وبلاااش مصاااايب علشاااان خطري.

زهره وبدخل رسها ،،، في المشمش.

حسام،،، كنت عااارف والله.

العربيه انطلقت وفي طرقها للسرايا.

جنان بتعب،،، منصور هنوووصل امتييي.

زهره،،، اااه اصل دهر وقف والله.

زين بضحك،،، جعديه علشان المفااصل متوجعهوش.

زهره،،، خليك في حالك وبلاش ظرافه ربنا يسترك ماااشي.

منصور،،،  معيزززش خناق مش نقصااا وجع راس.

جنان،،، طيب خلاص اهدوا يا جماعه واللله دا شطان.

زين،،،، للاسف فعلاً في شطااان.

زهره شالت دبوس وسحبت اديها بخفه وشكت زين في كتفه بسرعه ورجعت اديها.

زين،،، ااااه ( ولف ليهم بغيظ).

منصور بتعب مع نبره غاضبه،،،، ميييين عمل اكده.

زهره شورت علي جنان وجنان شورت عليها.

منصور،،، لينا حساب لما نروووح.

زين ابتسم لخوه،،، ايييوه كدا يا ناصر الغلابه.

وصلوا السرايا بعد تعب المشوار وكان الكل مستنيهم.

جنان دخلت ومسكه ايد منصور اوي وزهره حطه اديها فيجيب الدرس ومشيه بفخر كدا.

زين،،،،، دخله بيت ابوكي صح.

زهره،،، يا ابني هو انا وكله ميراث اهلك ما تتكلم معاايه عدل.

حمدان بفرحه،،، ياااا مراحب ياااامراحب والغاليه هنا كومان.

زهره،،،، تسلم يا عموا مش زي ناااس عيزه ضرب القباقيب.

زين بتوعد وهمس،،، ماشي يا زهههره ماشي.

زهره،،، ماشي ولا راااكب هههههه.

زين،،،، ركبك قطر يا بعيده.

زهره،،، مش هرد عليك علشان مبردش علي..... اللهم اغزيك يا شوشو اسكت يا لسااني.

اما كان الكل مشغول بجنان ومنصور...

جنان بابتسامه خبيثه،،، كنت عايزه اقولكم يا جماعه يعني...

زينه،،، اييي يا جوجو قولي.

جنان،،، بصراحه انا حااامل.

فاطمه وبرقت بعنيها اوي،،،، اييييييي حامل.

يتبع..

لقراءة الفصل التالي: اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية جنان في بيت صعيدي)

google-playkhamsatmostaqltradent