رواية الملتزمة الصغيرة الفصل العشرون 20 بقلم سمر إبراهيم

 رواية الملتزمة الصغيرة الفصل العشرون 20 بقلم سمر إبراهيم

رواية الملتزمة الصغيرة البارت العشرون

رواية الملتزمة الصغيرة الجزء العشرون

رواية الملتزمة الصغيرة الفصل العشرون 20 بقلم سمر إبراهيم

رواية الملتزمة الصغيرة الحلقة العشرون

في أوضة فهد 

تفاؤل:- احم طيب أعمل ايه دلوقتي يعني أموت نفسي من العياط ولا أعمل ايه 

فهد بعصبية:- أمشي ي تفاؤل من وشي دلوقتي 

تفاؤل:- كنت بهزر والله ي فهد أنت عارف أن بابا رباني ومستحيل أبص لراجل غير جوزي صح وأنت جوزي ي فهود 

فهد:- لما يكون جوزك قد أبوكي والفرق بينكم ١٣ سنه ومش مالي عينك وقتها تقولي على راجل غيره مز وكيوت وقمر ي تفاؤل 

تفاؤل:- بس أنا بهزر والله مش بتكلم جد أنت عارف أن فرق السن بينا مش مهم بالنسبة ليا أنت بالنسبة ليا سندي وجوزي وقرة عيني وحلمي من وأنا صغيرة ورفضت قرار ماما لأني بحبك أنت إلا إذا أنت شايفني طفله هبله ومش عاقلة ولا مناسبة ليك وعايز تتخلى عني 

فهد:- قولتك أمشي ي تفاؤل مضايق ولو فضلتي هنا كلامي يزعلك 

تفاؤل بدأت مراحل البكاء:- 😔🙁😕😟🥺😨😢😭😭😭😭😭😭😭😭🤧😭😭😭

فهد:-🤨 أنتي بتبكي ليه دلوقتي حد كلمك ي بت بطلي عياط.  

تفاؤل:- 😭😭 أنت ليه كدا من أول خناقة بينا عايز تتخلى عني ي فهد هو أنا رخيصة عندك اوي كدا 

فهد:- أنا 🤨 أنا بتخلى عنك  

تفاؤل:- ايوه أنت ويلا أعتذر مني بقى بسرعة 

فهد:- أنا أعتذر 🤨أنا أنا 😲

تفاؤل:- ايوه أنت مسمعتش مارك توين قال ايه 

فهد:- قال ايه اللي أسمه ايه دا  

تفاؤل:- قال "يُخطئ الرجل، فتحزن المرأة، فيعتذر الرجل

تُخطئ المرأة، فيغضب الرجل، فتبكي المرأة، فيعتذر الرجل" يلا اعتذر بقى وأسمع الكلام 

فهد:- لا مادام كدا أنا آسف ي حبيبتي ومراتي وقرة عيني "وباس على جبينها" 

«ومحن بقى وكلام رومنسي ربنا يحفظنا هما متجوزين بقى وكدا نزور الأخت نفس قاعدة في الجنينة لوحدها بتذاكر»

نفس:- اف الساعة دلوقتي اتنين بالليل أويس لسه بره هو أنضرب بسببي دا عشان دافع عني المفروض أنا اللي أنضرب اف أنا مالي مش هو كداب يستهل أركز أنا في مذاكرتي وكملت مذاكرة بصمت "ندله هانم" 

بعد نص ساعة عربية دخلت من باب الفيلا هي نزلت النقاب 

نفس:- وأخيراً جه لا دي عربية مصطفى ايه الأخ دا كان فين😲 ي مصيبتي ليكون ضاع بعد سالي وبيعرف بنات والخطة كلها تخرب 

مصطفى داخل تعبان شاف نفس قدامه 

نفس:- أنت كنت فين أنطق 

مصطفى:-. أنتي مالك 😒

نفس:- 😡ولد لما أسألك تجاوب كنت فين الساعة اتنين الفجر وأنت بره البيت 

مصطفى:- نفس أنتي أتصلتي بسالي انهاردة 

نفس:- لا تلفوني مع أويس من أول ما رجعت بيتها مع أسد معرفش عنها حاجة 

مصطفى:- مع مين والأخ ويصلها ليه أن شاء الله 

نفس:- عادي هو أصر عليها المهم ورق طلاقها يوصل بسرعة عشان تخلص العدة بتاعتها وتتجوز في عريس متقدم ليها وعايزها 

مصطفى قلبه وجعه ونفس مش منتبهه ليه هو جاي تعبان من بره  وعارف أن نفس مش بتكدب:- هو مين اللي متقدم ليها دا أن شاء الله

نفس:- مراد باشا صاحب محمد خطيب أختها نسرين  

مصطفى وقع فجأة ونفس صرخت بخوف وفضلت تصرخ صحت كل البيت بصرخها 

فهد:- هو في ايه دي صرخ نفس 

تفاؤل:- ي ستار الوقت متأخر تعالى نشوف حصل ايه 

نفس فضلت تصرخ وتنعش في مصطفى الكل صحي ونقل مصطفى المستشفى 

بعد ساعة الكل قدام أوضة الكشف منتظرين الدكتور يخرج 

تفاؤل:- نفس أنتي كلمتي مصطفى صح هو تعب بسببك أنتي  أنا عرفه تفكيرك مستحيل تسكتي 

منال:- أنتي ايه خلاكي تتكلمي معاه ها محامي الدفاع بتاع الست هانم اللي مشيت وسابت جوزها وهو تعبان كدا 

عامر:- ليه كدا ي نفس عارفة أنه تعبان ومع ذلك اتكلمتي معاه ليه ي بنتي كلنا سكتنا وأنتي برضو اتكلمي 

الجد:- نفس الكلام دا صح لو مصطفى جرى ليه حاجة عقابك عندي 

نفس باصه للكل بصمت من أول غلطة الكل قلب عليها بس عايزة تطمن على مصطفى هي السبب لو مسكت لسانها وسكتت 

الدكتور خرج:- هو ايه اللي بيحصل أنا قولت أن قلبه ضعيف ومش متحمل زعل صح المرة دي عدت على خير المرة الجاية يحتاج عملية قلب مفتوح دا غير أنه مش أخد العلاج ولا أكل 

عامر:- ممكن نشوفه ي دكتور 

الدكتور:- أيوه بس ي ريت بلاش تخلو يتعصب اكتر من كدا 

الكل دخل لمصطفى ونفس وقفت برا  الاوضة 

أسد:- ايه ي معلم مش قادر على فراق المدام من أول يوم ما بالك لو غابت شهر تعمل ايه

مصطفى بص ليه:- أنت توصلها بتاع ايه أنت ها ي اخ مالك بمراتي تركبها عربيتك ليه؟

أسد شتم نفس في سره بغيظ:- كانت معايا تقى ي مصطفى كنت أخدها عند الدكتورة طمنتنا على صهيب أبني هانت كلها تلت شهور ونص ويجي على الدنيا ابن أخوك 

مصطفى أفتكر سالي وهي بتقوله نفسها في طفل زي تقى وندم أنه منعها ومنع نفسه من نعمة الأطفال لما أتكلم أسد حتى هو حس بغيره وحرمان اللي كانت حاسه بيه سالي طول الوقت  

نفس دخلت ورأسها للأرض بندم:- أسفه ي مصطفى 

مصطفى أبتسم ليها بحزن وافتكر خوفها:- يعني مش جايه تشمتي فيا ي نفس زي ما وعدتني لما سالي تسبني تشمتي فيا 

نفس بتحاول تكتم دموعها:- أنت كويس دلوقتي تمام 

مصطفى:- أنت قلبك خفيف اوي كل دا صراخ يا نفس أنا فكرت نفسي مُت كان نفسي أقوم أقفل بقك دا أنتي ما صدقتي تصوتي هو ي شيخة وداني بتصفر صح أويس فين 

الكل:- بعد الشر عليك 

أسد:- هو بات بره البيت ولا ايه مش موجود 

تفاؤل:- أكيد زعلان لأن بابا ضربه البركة في الأخت نفس 

نفس سحبت نفسها من وسطهم للبلكونة تشوف الشمس وهي بتشرق كان المنظر جميل وهادي الكل جوه بيضحك ويتكلم مع بعضهم لأول مرة حست نفسها غريبة وأن دي مش عيلتها 

بعد وقت أويس وصل لأن أسد أتصل بيه 

أويس:- سلمتك ي مصطفى 

مصطفى:- الله يسلمك ي عم هههههه أسد قال أنك خدت قلم من بابا أنا اغلط بابا يتعصب أنت تنضرب هذا هو العدل 

الكل ضحك أما أويس سأل:- هي نفس فين 

تفاؤل:- في البلكونة الأخت تعمل المصيبة وتهرب زي الحرامية 

نفس خرجت:- أحترمي نفسك ي بت أنتي جرى ايه عشان ساكه تسوقي فيها 

أسد:- اشطاا ي نفس ي جامد 

أويس:- ما تحترم نفسك ي عم أنت وإلا أقول لمراتك تشد عليك 

تفاؤل:- لا تعالي اضربيني احسن ي نفس هانم 

نفس:- طيب جيبي سيرتي تاني كدا وأنا اجيبك من شعرك مش معنى أنك صحبتي تغلطي براحتك يختي 

الجد:- بت أنتي وهي مسمعش نفس وحده فيكم يلا ي شباب الكل على البيت مصطفى ساعة ويخرج يلا من غير مطرود 

أويس:- تعالي ي نفس أنتي وتفاؤل وماما معايا 

أسد:- يلا ي ماما تقى في البيت لوحدها تلقيها بتعيط من الخوف هههههههه كيوت مراتي دي  

مريم:- لا فرح معاها اطمن 

أسد 😒 :- اطمنت أنا كدا ربنا يستر 

مريم:- ليه مالها أختك يعني ممكن تاكلها 

أسد:- هههههههه مراتي قمر وتتأكل زي الجاتوه

أويس حب يخلص منه:- طيب هات حته 

الكل:- اوباااااااااااا 🤙🤙 

أسد:- ما تحترم نفسك ي حيلتها لمواخذة ي طنط 

منال:- لا خد راحتك ي حبيبي أصلي كنت مشغولة في الشغل ومش فضيت أربي 

الكل:- اوباااااااااااا 🤙🤙 

أويس:- كدا ي ماما يلا بينا بقى 

،،،،،،،،،،،،،،،،سمر إبراهيم إبتسامة عابرة 

في عربية أويس 

منال:- تعرفي ي نفس لو جيتي ناحية مصطفى تاني حسابك معايا أنا المرة دي مش مستعدة أخصر أبني بسببك 

نفس:- تعملي ايه يعني ي طنط تضربني مثلاً والمفروض أخاف أنا أهرب ي عيد ي مامي خفت خبيني 

أويس:- نفس أحترمي نفسك شكلك عايزة تنضربي تاني 

نفس:- راجل واعملها وأنا اخلي أيدك توحشك ولو هددت بالضرب تاني أعلم عليك ومش أول مرة ولا نسيت  

أويس ساق بسرعة رهيبة وصل البيت تفاؤل ومنال نزلوا وقف الباب اللي نحيت نفس بالريمود 

جات تنزل من نحيت تفاؤل أويس غمز ليها قفلت الباب على أيد نفس وهي صرخت بوجع 

نفس:- اه ي متخلفة أيدي ي بت 

أويس قفل الباب الكتروني وساق العربية ونفس جوها حست بخوف من نظرته وفضلت السكوت دا ممكن يقتلها 

بعد شوية 

نفس:- أويس أنت عايز ايه واخدني على فين نزلني  

أويس وقف العربية في مكان هادي والوقت دا الكل نايم والشمس لسه نازله  

نفس:- ايه المكان دا أويس 

أويس:- انزلي ي نفس بلاش خوف البحر اهو نتكلم شوية زي اي اتنين كبار ممكن 

نفس:- يعني مفيش قتل أو على الأقل تعمل مني حواوشي كلاب أو تجيب الحزام وتجلدني أو تفرغ فيا خزنة قنابل ومتفجرات دا أنت كان شكلك ناوي تصور قتيل عشت لحظات في فيلم رعب حقيقي  

أويس أبتسم:- لو حابه تتقتلي معنديش مانع 

نفس:- المكان هنا حلو اوي والبحر يجنن بس حرام أننا نفضل لوحدنا كدا صح يلا نمشي  

أويس:- أنتي كنتي معاه لوحدكم بالليل ايه الفرق 

نفس:- يعني أنت شايف إني رخيصة الدرجة دي وجاي تاخد دورك زيه 

أويس:- أنا بثق فيكي ودا السبب الوحيد اللي مصبرني لدوقتي كان المفروض اقتلك في وقتها بس منتظر منك تبرير موقفك 

نفس سكتت تفكر شوية وأخدت نفس عميق وبعدها:- لو قلتلك مش عايزة أقول حاجة ولو سمحت عايزة الموبايل بتاعي 

أويس بحزن:- رن عليكي خمسه وعشرين مرة والأجمل أنك مسجله أسمه بسمة ههههه تصدقي لايق عليه

نفس:- طيب ممكن الموبايل ولا عايز تعاقبني ذي فرح وتمنع عني الموبايل والدراسة 

أويس:- اتفضلي اهو تلفونك بس شلت الخط بكره أجيب ليكي وأحد جديد 

نفس زعلت هو ليه مش متعصب مش غيران ولا حتى زعلان دا ل ما يعاقبها دافع عنها 

أويس:- بصي ي نفس من انهاردة أنتي وحده غريبه عني وآسف لو اعتبرت نفسي في يوم حاجة كبيرة عندك 

نفس:- قصدك ايه بالكلام دا 

أويس:- قصدي إحنا زي اي اتنين غربا منعرفش بعض يلا تعالي اوصلك للبيت 

نفس ضحكت هههههههه 

أويس:- 😕 ايه اللي يضحك في الموضوع 

نفس:- دمك خفيف بتعرف تهزر ههههه 

أبتسمت تحت النقاب وبصت للبحر وكملت بثقة:- أنا عارفة أنك بتهزر ي أويس أعتقد أننا عيلة ومحدش ممكن يتخلى عن فرد من عيلته بسبب غلطة إلا إذا كنت معتبر إني وحده من الشارع وعمل خيري 

أويس:- ولو بعتبرك كدا 

نفس:- يبقى كتر خيرك وأنا كلمت خالد وهو قالي أقدر أرجع بيت أبويا في اي وقت 

أويس:- أنا بهزر ي نفس أنتي وحده من العيلة ولو جبتي سيره الزفت دا أو تخرجي من البيت العقاب هيكون الضعف 

نفس:- هو في عقاب 

أويس:- حبيت اضغط عليكي ضغطي عليا أنتي وخلتيني أعترف أعمل فيكي ايه 

نفس:- روحني عايزه أرجع البيت مش نمت ليا يوم كامل 

،،،،،،،،،،،،،،،،،،،سمر إبراهيم إبتسامة عابرة 

نفس:- شكراً يسطا لما يكون معايا فلوس ادفعلك الحساب 

أويس:- نعم الحساب أنا اسطا أنا أويس النديم الدكتور المهندس اللي الكل بيسمع أسمي يتشرف بيه اسمي اسطا مش المفروض تفضل تبكي وتعتذر ي جبروتك ي نفس بس ماشي 

نفس:- الله مش أنت قولت أنك غريب من انهاردة تعاملي معاك على الأساس دا  

تفاؤل أول ما شافت أويس جريت حضنته:- أنت كويس البت دي عملت ليك حاجة يخويا ي حبيبي 

"بتتكلم بصوت عالي تسمع نفس"  

أويس مستغرب:- نعم يختي ليه حد قالك سوسن 

تفاؤل:- هو مفيش غير سوسن في بنات كتير على فكرة في نادية وعايده 

أويس بهمس:- خايفة على صحبتك صح 

تفاؤل:- عملت ليها حاجة أنت شكلك كان يخوف وأنا سلمتها تسليم أهالي 

أويس:- ما اهي عفريته قدامك اهي  

تفاؤل:- طيب قول الموضوع بدل ما أصلاحها وأخصر برستيجي قدامها وكدا 

نفس فاهمة أنهم بيتكلموا عليها وعارفه أن تفاؤل خافت عليها هي مش توام روحها من قليل قربت منهم 

نفس:- احم ي أنتي بطلي تتكلمي عليا مش مخصماكي بتتكلمي عليا ليه 

تفاؤل:- براحتي تعالي أمسكي لساني 

نفس:- نينينينيني رخمة 

تفاؤل:- اهو أنتي اللي نينينينيني وستين نينينينيني بس 

نفس شدتها من أيدها بعصبية شديدة:- أنا آسفة وبكرهك 

تفاؤل:- وأنا كمان بكرهك 🥺 حضنوا بعض وفضلوا يبكوا 

نفس:- طيب خلاص هاتي صلاحك 

تفاؤل:- صلاحك بلاش تفتني عليا تاني 

أويس مذهول:- لا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم عوض علينا عوض الصابرين ي رب لله الأمر من قبل ومن بعد اللهم لا نسالك رد القضاء ولكن نسالك اللطف فيه 

تفاؤل خرجت من حضن نفس:- خلاص ي عم أنت أعلنت اسلامك انهاردة

أويس:- بس ي بت كملي عياط ي مجنونة منك ليها 

تفاؤل اه صح وفتحت أيديها لنفس:- تعالى في حضني ي فواز 

نفس:- عيب ي حرمة مش قدام العيال هههههههه تعالي في الستر ههههه 

تفاؤل ونفس مشوا وأويس مبتسم فجأة كشر ايه مش قدام العيال أنا العيال وستر هما ناوين على ايه 😲 :- بت أنتي وهي تعالوا هنا 

نفس بتجري هي. تفاؤل:- مش قولتلك فهمه قليل ويفهم بعدها بساعة 

تفاؤل:- معاكي حق طيب أجري لو اتمسكتي أبيعك أنا ندله اوي 

نفس:- اوعي تنسي إني أنا اللي علمتك النداله

يتبع..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية الملتزمة الصغيرة
google-playkhamsatmostaqltradent