رواية جنان في بيت صعيدي الفصل الأول 1 بقلم اسماء حبيب

 رواية جنان في بيت صعيدي الفصل الأول 1 بقلم اسماء حبيب 

رواية جنان في بيت صعيدي البارت الأول

رواية جنان في بيت صعيدي الجزء الأول

رواية جنان في بيت صعيدي الفصل الأول 1 بقلم اسماء حبيب 

رواية جنان في بيت صعيدي الحلقة الأولى

~في سرايا حمدان الجبلاوي....               ‏

وقف بعصبيه،،،  لااااااا يا بوي متجوزش غير بت عمي. 

حمدان الجبلاوي ،،،  بتعصي أمري يا منصووور! 

منصور وبيقعد بعصبيه،،،  مقصدش بس مش عايز اتجوز 

بت من بنات البندر،  انا رايد بت عمي يابوي وأنتَ عارف أكده زين!  ، وأتفاقك مع عمي أيييه هتنساه هنبقي صغيرين جدامه يا بوي!

حمدان الجبلاوي بهدوء،،، ملكش صالح بعمك ، وبت الدهشوري امانه يا ولدي ابوها موصيني عليها قبل ما يموت،  ومش هتتجوزها غير لما تشوفها كومان. 

منصور بضيق،،،،  ألي تشوفه يا بوي. 

خرج منصور وقبل ما يطلع وقفته بنت جميله،،، خبر أي يا منصور، ألي سمعته ده صوووح، هتتــــــجوز يا منصور.

منصور بضيق،،، سبيني في حالي يا فاطنه السعادي.

فاطمه بصدمه ،،، منصور اني بت عمك أوعــاك تسيبني.

منصور بحزن مع نبره غضب قبل ما يمشي،،، مش بيــدي حاجه يا فاطنه ومخبرش أي الي هيجري.

فاطمه وبتخبط علي صدرها،،، يـــا ميله بختك يا فاااطنه.

والد منصور من وري فاطمه وبيخبط بعكازه علي ألاض،،،، وقفه عنديكي لي يا فااطنه. 

فاطمه بأحترام وقبل ما تدخل وبداري صدمتها،،،،  متوخذنيش يا عمي، عن ازنك.

~ في البلكونه..

بتنادي من البلكونه،،، عندك اندواامي يا عم عبده. 

عم عبده،،،،  اه يا جنان عندي. 

جنان،،، من ألي هو بالخضاار ده. 

عم عبده بزهق،،،  ايييوه عندي. 

جنان،،، وببسي وشبسي بالطماطم. 

عم عبده بتنهيده،،،  ايييوه. 

جنان بأسي،،،،،  يا بختك يا عم عبده،  هتلي قطعتين جبنه ليستون وأرصه ساده ووحده بالعجوه لزوم التحليه. 

عم عبده،،،،  طيب نزلي السابت احطلك فيه. 

جنان نزلتله السابت وحطاله الفلوس،،، يا عم عبده اتطور وهتلك واحد يوصل ألاوردر تاعب نفسك والشعب معاك لي يا عم عبده كدااا ميصحش. 

عم عبده بصوت واطي،،،، ربنا يهديكي.

جنان بتاكل في البلكونه،،، انتي فين يا زهره كدااا متجيش وربنا لنفخك ، افطر ازاي انا كدا.

جنان جابت طبق صغير فيه لب بتتسلي فيه وترمي القشر علي الناس وتستخبه بسرعه وتضحك.

~في جامعه القاهره.....

دخلت بنت المدرج وكانت جديده في المكان قعدت جمب بنت وبتسألها،،، لو سمحتي هنا مدرج الفرقه الربعه مش كدا!

زهره،،، اه هو انتي جديده.

ردت عليها بأحترام،،، اه جديده هنا اصل انا مش من القاهره.

وحده كانت معديه وبتسلم علي زهره بضحك،،، زهره هناا فينك يومين مختفيه هو علقك من قفاكي ولا أي.

زهره بنص عين،،، كدا تكسفيني قدام الجماعه الجديده اخصصص عليا معرفتش اربيكي بصحيح.

البنت الجديده بصتلها بأستغراب،،، هو في أي!

زهره،،، متخديش في بالك دا الجمهور بسلم عليا دا انتي هتنبسطي هنا اوي.

دخل الدكتور وألقي التحيه وزهره قعده بملل بتلعب في الموبيل من تحت البنش.

البنت الجديده،،، ميصحش كدا ركزي في المحاضره د....

الدكتور بزعيق،،، انتييييي قومي اقفي.

البنت الجديده بخوف وقفت،،،، ن نعم.

الدكتور بزعيق،،،، بتـكلمي لـــي هو انا مش بشششرح !

البنت سكتت بخوف...

الدكتور بتحدي،،، جوبيني بقي لأمي تطردي انتي وهي.

زهره،،، يااااحول الله يااارب هو انا اتكلمت يا اخ!

الدكتور،،، أحترررررمي نفسك، جوبيني بقي أي هي اكبر اكبر هضبه في مصر.

البنت الجديده مكنتش عرفه وزهره حبت تغلس علي الدكتور وبسرعه جوبت،،،،، عمر دياااااب دي فيها كلام يا راجل .

المدرج كله ضحك وهنا الدكتور اتنرفز،،، طيب بره انتي وهيا وهاتوا الكرنيهات.

زهره سحبت الكتب بتاعتها وبتسلم علي زميلها وهي خرجه،،، هتوحشوني اشفكم في المحاضره القادمه بأذن الله لو ربنا أراد ومتقتلتش سلاااااام عليكم يا قووووم.

اما البنت الجديده سلمت الكرنيه بحزن وخرجت ورا زهره...

زهره مسكتها من اديها لما شفتها بتعيط في جمب،،، بتعيطي لي بسسس يختي هما ألي اتعلموا أخدوا أي ما اخرنه هنقعد نقطف ورق العنب وعلي حله المحشي والعيال يقرفوا الي جبوكي عاادي متيأسيش كدا من الحياه.

البنت الجديده وضمه الكتب بتعتها،،، بس انا مش عيزه اتجوز انا عيزه اتعلم.

زهره،،، اسم ألاخت أي ألاول؟!

البنت الجديده،،،،، اسمي جهاد.

زهره بضحك،،، من معرقت قادش مش كدا ههههههه.

جهاد وبتقوم تقف ،،، بتضحكي عليا شكرااً.

زهره قعدتها تاني،،، استني بس وربنا بهظر معاكي منتي قعده تعيطي وانا قلبي رهيف يختي احبش الدموع، وربنا لجبلك الكرنيه وبكره هدهولك ولتزعلي بقي.

جهاد بستغراب،،، هتجبيه ازاي ده!

زهره،،، انا بدخل وهو نايم اروح متفشه درج المكتب بتاعه بالبنسه بتاعت شعري وسحب الكرنيه ولا منشاف ولا من دري وبعدين بدخل الجامعه عادي بس بعدها باخد علقه مخدهاش حمار في مطلع بس علي مين بروح ردهالوا بس لما اكون فضيه وعلي رواق حاكم انا احبش اتسرع يلا بقي الصبر حلو.

جهاد بصدمه،،، ه هو انتي تعرفي الدكتور!

زهره،،، امال أي بعيد عن السمعين والغييبين ابقي اخت المتعوس الي جوه ده.

جهاد،،، وبيزعقلك كدااااا !!؟

زهره،،، عادي مفيش كرامه بين ألاخوات وبعدين هو انا بسكتله انا وراه وراه لحد اما ينقل من الجامعه دي بجيب امتيااز في كل المواد ألي مادته بجيب فيها كحك جميل مدور كدا، يا أختاه انا امل الطلبه في الجامعه، وراااك وراااك يا ابن روحيه.

جهاد مسحت دموعها بضحك،،، دا انتي مجنووونه هههههه.

زهره بضحك،،، ايوه كدا اضحكي متعيطيش وبعدين هو في أحلا من الجنان.... يلهوي جنــــــان سلام سلام اشوفك بكره يا عنتره.

جهاد بضحك،،، سلام يا عبله ههههه

~جنان في البلكونه....

جنان بزعيق،، طيب تعالوا اتخاانقواا هنااا مش عرفه اشوف.

راجل من تحت،،، يا ست اسكتي بدل ما تهدي الخناقه.

جنان بزعيق،،، بتزعقلي لي ما تتشطر علي الراجل الي كل شويه يهزء فيك وانتَ ساكتله.

الراجل،،، دا دا حيوان بس مش هرد عليه.

الراجل التاني،،، انا حيوااان.

جنان،،، دا غلط فيك علي فكره اديلواااا.

وقامت اخناقه كبيره وزهره كانت مسكه كيس وجايه تطلع بس وقفت تتفرق..

جنان بتشاورلها،،، زهـــره تعالي نتفرق من هنا أحلي.

زهره،،، جااايه اهو.

زهره طلعت  بسرعه وجنان فتحتلها،،، ها جبتي ألأكل انا دينصورات بطني بترفص من الجوع.

زهره وبتفضي الكياس،،، أجدع طبقين كشري يلا بقي شاله ما حد حوش.

جنان،،، أي ده وانتي هتكلمي معايه ولا أي!

زهره وبتقعد علي الكرسي ،،، أيماااال أي اسيبك تكلي لوحده وابقي قليله أزوق .

جنان وبتشدها من قفاها علشان تطلعها بره،،،، انا بحبك وانتي قليله الزوق يلا بره.

زهره وبتمثل الزعل،،، كدا يا جوجو وانا بقول انتي الي بقيالي في الدووونيا الغداره دي ايعاااااااء.

جنان،،، جعري زي الحمير برحتك بس سبيني أكل بقولك دينصورات بطني بترفص أييي معندكيش دم!

زهره بضحك،،، لا عندي صبون سايل.

الباب كان بيخبط في الوقت ده.

زهره بشك وكانت لسه وقفه مع جنان،،، بت أنتي بتخونيني ولا أي مين غيري هيجيلك انطقي.

جنان بتمثيل الخوف،،، والله يا سي عطوه معرف مين استني.

جنان لبست الطرحه علي البيجامه ألي بكم واسع وبنطلون واسع وفتحت الباب لقت راجل كبير وشاب بس لبسيت جلابيب وعمه وليهم شنب.

منصور لسه هيتكلم جنان سدت الباب في وشهم بخضه وقفلت بالترباس وجريت علي جوه.

زهره وبتنزل المعلقه من بقها اول ما شافت جنان بتبصلها بصدمه،،، وبنا كنت لسه هدوق الكشري مختش حاجه.

جنان بتمسك اديها بسرعه،،، كشري اي بس شكل عمي باعت ناس يقتلوووني شكلوااا عرف مكاني يا زهره.

زهره وبتخبط علي رسها،،، يلهوييي طيب مش يستنوا لما امشييي لازم يجوا دلوقتي.

جنان،،، نعم يا روح الطنط ، المهم هنعمل أي دول شكلهم يخوف وبشنبات صرصيرو متخيله.

زهره مسكت جنان من البجامه،،، شنبات صرصيييرو بتتكلمي بجد، طيب انا هااا اقفز هيلا هوبا من البلكونه وحصليني.

جنان وبتستجمع قواها،،،، مش هنقفز ولا حاجه احنا رجاااله يا بت هنفز خطة عبيلواا وديلووو.

زهره وبتسلم علي جنان،،، ايوااا يا معلم هو ده، اممم بس ألي هو أزاي يعني!؟

جنان ببلاها،،، عليا الطلاق من دراعي معرف!؟

يتبع..

لقراءة الفصل التالي: اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية جنان في بيت صعيدي)

google-playkhamsatmostaqltradent