روايات

رواية اللغم الفصل السادس عشر 16 بقلم زينب أحمد

رواية اللغم الفصل السادس عشر 16 بقلم زينب أحمد

رواية اللغم البارت السادس عشر

رواية اللغم الجزء السادس عشر

رواية اللغم الحلقة السادسة عشر

ميلان: انت عرفت الكلام ده منين
رشيد: مش مهم عرفت منين… المهم دلوقتى انك تكوني في امان ياميلان وانتي عمرك ماهاتكوني في امان وسطهم
ميلان: مالكش دعوه بالكلام ده واعمل نفسك متعرفش حااجه
رشيد بصدمه: يعني اي.بقلم زينب أحمد .. انتي عارفه ان جدى بيستغلك وساكته ومكمله
ميلان: مالكش دعوه بالموضوع ده
رشيد: امال مين الي ليه دعوه مين الي هايكون جنبك ويحميكي
ميلان: انا اقدر احمي نفسي كويس
رشيد ينظر لها ثم يقول بعد تنهيده: ميلان
تنظر ميلان له ولعيونها التي تمتلئ بحبه: انا بحبك وانتي عارفه كده تعالي نتجوز ونسافر ونعيش حياتنا
انتي مش مطلوب منك تنتقمي من حد انتي من حقك تعيشي وتفرحي
ميلان: لا رد
رشيد بزعيق: ردى عليا
ميلان ببرود: لا
رشيد: ليه..بقلم زينب أحمد. انا بقولك انا معاكي وهاقف جنبك ضد جدى بس سيبي اللعبه الي جدى دخلك فيها
سيبيهم وتعالي نعيش حياتنا
ميلان: انت بتضحك علي نفسك ولا عليا… هو انا اصلا عرفت اعيش حيااتي… انا ملك لجدك عاارف ليه
رشيد: يعني اي مش فااهم ملك لجدى
ميلان: يعني انا اتباعت ليه وهو دفع ثمني واخدني
روح لصاحب الملك واطلب اذنه
رشيد: يعني جدى دفع فلوس واشتراكي… انتي بتتكلمي بجد… جدى لا يمكن انو يعمل كده
ميلان وهي تشاور علي قلبه: طول ماانت مسلم دماغك وقلبك ليه ومصدق انو لا يمكن ان يعمل كده يبقي عمرك مااهتصدقني ولا هاتعرف تقف جنبي زى مابتقول
رشيد: يعني تقصدى انك عارفه ان جدى شريكه بس بتسمعي كلامه علشان هو اشتراكي
ميلان: ههههه ضحكتني اووى.بقلم زينب أحمد.. امشي يارشيد وحاول طريقنا ميتقابلش
رشيد: هو ازااى انتي اتغيرتي كده انتي بقيتي حد تاني انا مش فاهمه
ميلان بزعيق وانهياار : انت محاولتش تفهمني.. محاولتش تحط نفسك مكاني وتعرف انا مريت بايه وحسيت بايه
من وفاه امي لو فاه ابويا… لبيع مرات ابويا ليا… لتنفيذ اواامر قاسيه.بقلم زينب أحمد.. لتدريبات وتعذيب… لحيااه انا مختارتش اكون فيها…
ثم تعود لهدوئها وتقول: بس هاقولك علي حااجه… انا مش ملاك ومش عاوزه اكون ملاك…
ثم تقترب من اذنه وتقول بهمس في اذنه: فاابعد عن طريقي علشان متتاذيش.. لاني مش هارحم حد.. حتي لو كنت انت
ثم تبتعد عنه تدريجيا
رشيد بخنقه: انتي لما قولتيلي انك لما هاترجعي مش هاتكوني انتي انا مصدقتش ساعتها وقولت ده كلام… ثم يكمل بحده بس الي انا شايفه قداامي دلوقتي مش ميلان… انتي شيطاان في صوره انسان وانتي اخترتى تكوني كده… كان قدامك طرق تاانيه وانا قدمتلك طريق منهم وانتي رفضتيه
ميلان ببرود: بالظبط كده..بقلم زينب أحمد. امشي يارشيد ومتجيش تااني
رشيد: ومين قالك ان هاجي تاني ولا ان اكون عاوز اشوف الوش البلاستيك ده مره تاانيه
بس بحذرك تقربي من جدى… انتي فااهمه
وغادر دون ان ينتظر ردها… واغلق الباب بعنف ورائه
سقطت ميلان علي الارض وتحاول ان تجمع انفااسها
يذهب اليها اليكس بسرعه: ميلان انتي كويسه
ميلان بنفس متقطع: ميه
اسرع واتي لها بالماء
شربتها دفعه واحده وتساقط اغلبه علي ملابسها
اليكس: براحه خدى نفسك بصيلي واعملي زى… شهيق زفير… ايوه كده
بعد ان هدات ميلان
ميلان: روح يااليكس
اليكس: بس
لم ترد عليه ميلان وصعدت لغرفتها
…………………..بقلم زينب أحمد……………………..
في بيت سالم
في المكتب
الهام: مين ورا كل ده
سالم: مفيش غيره موافي الي يعمل كده
الهام: تقصد علشان الي حصل زمان
سالم: بالظبط
الهام: وهو مستني كل السنين دى علشان يعمل كده دلوقتي.بقلم زينب أحمد.. لا مش منطقي
سالم: مش عارف بقاا يالهام
الهام: روح قابله وانت تعرف
سالم: انا الي روح لحد عنده انتي بتهزرى
الهام: لازم تعرف عدوك مين ياسالم… ماايمكن ناوى علي حااجه تانيه كمان غير كده
سالم: تمام هااروح وهاعرف اذا كان هو او لا
……………………..بقلم زينب أحمد……………………
في بيت ميلان
دخلت الغرفه واغلقت الباب… جلست علي الارض وضمت رجليها اليها
وظلت تلهث بشده وتذكرت ماحدث من قبل
فلاش بااك
البرفيسور: دى اوضه تاديب
ميلان: تقصد تعذيب
البرفيسور: whatever مش هاتفرق… تحبي تجربيها
ميلان بتراجع: وانا اجربها ليه
البرفيسور: علشان يكون قلبك ميت وتقدرى تدخلي الحرب دى لازم تجربيها
امسكااها رجلان اخران
ميلان: لا لا
وضعوا قمااشه علي فمها ثم الماء فوقها
ثم ازااحوها ظلوا هكذاا الا ان فقدت وعيها
افااقت ميلان علي صوت سلسه حديده
ميلان بصرااخ: انت بتعمل كده ليه انت مجنون
البرفيسور: مش هاتفرق ياعزيزتي ميلان… المهم تبقي شخص تااني علشان تنفذى ومترجعيش ولا خطوه لورا
رجوع للحاضر
تضم ميلان رجليها بيدها اكثر ويرتعش جسدها
ثم تضع يدها علي اذنها
ثم تقول بصرااخ: لا لا
اتي اليكس مسرعا فلم يغاادر بعد
اليكس: ميلان افتحي الباب
ميلان: لا رد
كسر اليكس الباب بعد عده محاولات
ودخل ليجدها ملقاه علي الارض في وضع الجنين
ومغمي عليها
اليكس بصدمه وقلق: ميلاان
…………………..بقلم زينب أحمد………………………
في بيت مريم
كان يجلسون يشاهدون فيلم اجنبي
مريم: صوفيا
صوفيا دون ان تنظر لها: yeah ايوه
مريم: انتي حبيتي قبل كده
صوفيا تنظر لها باهتمام: Do you love someone, Mary?
مريم بتوتر: لا لا مين قال كده.. انا بس بدردش معااكي
صوفيا Yes, I loved a person, but he did not deserve my love for him
نعم حبيت حد بس طلع ميستحقش حبي ليه
مريم: وعرفتي منين بقاا ان بيحور عليكي
صوفيا: What does that mean? يحور
مريم: يانهار اسوح عليا ده وقت ترجمه… يعني He lies بيكذب عليكي
صوفيا: Oh, I see.. No, he’s not lying.. He’s not trying to do anything for me
ااه فهمت.. لا هو مكدبش.. هو محاولش يعمل حاجه علشاني
صوفيا: Whoever loves, Maryam, must get tired and try to do something for the sake of the one he loves الي بيحب يامريم.. لازم يتعب ويحاول يعمل حاجه علشان الي بيحبه
مريم: اه فهمت… كملي الفيلم
ثم حدثت نفسها بهمس: هو بيحاول يقرب مني وعمل حاجات علشانى يبقي بيحبني فعلا لازم اعطيله فرصه
صوفيا: What do you say? بتقولي اي
مريم بابتسامه مزيفه: لا ولا حاجه كلي فشار
…………………….بقلم زينب أحمد……………………….
في اليوم التالي
تفيق ميلان وتجد بيدها سيروم
وتنظر بجانبها تجد اليكس علي كرسي وقد نام وهو جالس
تزيح ميلان السيروم وتقف وتضع الغطاء عليه
ثم تذهب باتجاه الشرفه وتقف بها
صوت من خلفها
اليكس: انتي لسه مريضه ميلان مش المفروض تقفي في الهواء وانتي مريضه
ميلان دون ان تلتفت له: انت عارف انا بحس بالحريه امتى
اليكس يذهب ويقف بجانبها: امتي
ميلان: لما بعمل حاجه انا عاوزاها زى ان اقف في الهواء كده وانا عارفه ان هايضرني بس انا اخترت ده
اليكس: وزى مااخترتى تقولي الكلام ده ل رشيد وانتي عارفه ان قلبك هايتكسر وهايضرك اكتر منه بس اخترتي ده
ميلان بعد تنهيده: لاسف مكنش عندى حريه اختار ده كان لازم اعمل كده
ثم تدخل الغرفه ويدخل خلفها
اليكس: لا مكنش لازم ياميلان..بقلم زينب أحمد
. كان ممكن يكون في صفك
ميلان بعد ان جلست بتعب: اولا رشيد كان هايدخل حرب جوا نفسه ياترى يكون في انهي جهه جده الي بيحبه ورباه ولا انا
وانا عافيته من الاختيار
اليكس: وثانيا مش عاوزاه يعرف الي وصلناله والي هايدمره ويدمر علاقته بجده
ميلان: روح ياليكس زمانك تعبان من قعده الكرسي
اليكس: مش هاروح قبل مااعملك شوربه خضار وتاخدى علاجك.. انتي كان حرارتك عاليه جدا
ميلان بنصف عين : بتعرف تطبخ ولا هاتجبلي تسمم
اليكس: عيب عليكي هاتدوقي احلي شوربه خضار في حياتك
ميلان: عيب عليكي!! انت جيبت الكلمه ده منين… لا انت كمان شويه وهاتقلب مصرى ميه في الميه
اليكس: نامي وارتاحي لحد مااعمل الشوربه
ثم غادر دون ان ينتظر ردها
جلست علي السرير وعادت بذاكراتها.بقلم زينب أحمد.. لاول مره رات بها اليكس
وجدته ملقي بالشارع وسكينه بداخل بطنه ويخرج دماء من فمه
وعندما راها بعد ان فاق
اليكس وهو يتلفت يمين وشمال: Where am I
انا فين
ميلان بهدوء: Don’t worry, you are safe
متقلقش انت في امان
اليكس: who are you انتي مين
ميلان: It doesn’t matter لايهم
Just recover and leave فقط تعافي وغادر
ثم تركته وغادرت الشقه
مرت ثلاث اسابيع
كانت تمشي في الطرقات..بقلم زينب أحمد. وجدت رجال عصابه يلتفون حول احدهم
ذهبت لترى مااذا يحدث
احد الرجال Did you think you got away with it? هل كنت تعتقد انك هاتفلت بفعلتك
ميلان بحده: What’s going on ماذا يحدث هنا
احد الرجال: Who are you, sweetheart?
انتي مين ياحلوه
ميلان: انتو الي مين وازاى تتهجموا علي حد في منطقه اللغم : Who are you and how do you attack someone in the Algam area?
احد الرجال بسخريه: وانتي بقا تعرفي اللغم And you still know algam
ترفع علامه بوجههم المعروف عنها علامه اللغم
احد الرجال بخوف: She knows him انها تعرفه
احد الرجال الاخرين: We’re sorry اسفين
ثم غاادروا تاركين من كان يهددونه
كادت ان تغادر ولكن مسك ذراعها
اليكس: انتظرى Wait
نظرت ميلان ليده فاترك يدها سريعا
الكيس: انا اسف ولكن انتي الي انقذتيني في ذلك اليوم : I’m sorry, but you were the one who saved me that day
ميلان ببرود It doesn’t matter..بقلم زينب أحمد. لا اهتم
اليكس: ولكني اهتم بذلك But it’s important to me
ميلان Yes, don’t dream of saving you again
ايوه ومتحلمش انقذك مره تانيه
افاقت من شرودها وهو يهزها
اليكس: اي بتفكرى في اي،
ميلان: لا ولا حاجه
وضع اليكس الطبق والمعلقه امامها
ميلان اخذت معلقه من الشوربه وتذوقتها
اليكس وهو ينظر لها ينتظر نتيجه عمله الجاد
اخذت معلقه اخرى
الكيس: هل هي لذيذه ميلان
ميلان: اكيد والا مكنتش اخدت منها تاني
اليكس يهلل وكانه انتصر في معركه مهم: ثم ينظر لها ويقول: فكرى في الزواج بي فاانا رجل ماهر في صنع الشوربه
ميلان تضحك: ولو هاتجوزك هايبقي علشان الشوربه بس!!
اليكس: كبدايه يعني
ميلان: اسكت اليكس ولا تمزح كذلك مره تانيه
اليكس وهو يجلب دوائها: as you like زى ماتحبي
………………….بقلم زينب أحمد…………………….
حسام يدخل مكتب يحي بسرعه ويقول له
حسام: يحي الرقم الي بيتصل بيك وبيبلغك بمعلومات عن اللغم قدرنا نوصله
يحي: بجد
حسام: ايوه العنوان اهو.. يلا بس بسرعه
يحي: يلا بينا
……………………بقلم زينب أحمد……………………..
في بيت عيسي
كان يااكل غداءه ثم رن الجرس
عيسي: في حد يجي لحد دلوقتي
ذهب لفتح الباب
تفاجئ من الذى امامه
عيسي بصدمه حاول الا تظهر عليه: افندم
يحي بصدمه: انت الجاسوس!!

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية اللغم)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *