رواية صعيدي علمني الأدب الجزء الثاني الفصل الثامن عشر 18 بقلم حنين عادل

 رواية صعيدي علمني الأدب الجزء الثاني الفصل الثامن عشر 18 بقلم حنين عادل

رواية صعيدي علمني الأدب الجزء الثاني الفصل الثامن عشر

رواية صعيدي علمني الأدب الجزء الثاني الفصل الثامن عشر

رواية صعيدي علمني الأدب الجزء الثاني الفصل الثامن عشر 18 بقلم حنين عادل


رواية صعيدي علمني الأدب الجزء الثاني الحلقة الثامنة عشر

بيرفع يونس الستاير اللي علي الإزاز بيشوفها واقفه بتضحك مع واحد...
يونس بيتعصب : بقا كده يا ست روح
يونس بيطلع بره المكتب وبيقرب منها بتشوفه بتلف وشها وبتبتسم وبعدين بتكمل كلام مع الشخص ده..
بيلف يونس علي مكتب لوردينا ..
روح بتستغرب. 
يونس بيبتسم وبيقولها: تحبي نتغدي سوا النهارده ؟!
روح بتتصدم وبتفتح بوقها
لوردينا: ايه أكيد أستاذ نمر خچلتني بكرمك 
روح بتتك علي سنانها : بتقوله يا نمر برده !
يونس بإبتسامه: استنيني تحت بعد ما نخلص شغل. 
لوردينا: اكيد..
بيدخل يونس المكتب تاني وبيسيبها واقفه ..
_ استاذه...استاذه روح
روح: امشي انت دلوقتي ..
روح بتفكير: من ساعه ما جه هنا وهو مش هوا وبيتجاهلني وبنت المقشفه دي بتتمايص علي الراجل اما خلته قشف..
بتبص علي لوردينا وهيا واقفه ..
روح بتفكير وهيا بتبص عليها من فوق لتحت: مقشفه مين دي عامله زي اللمبه الليد ايه ده ايه الوسط ده ده قد رقبتي ولا شفايفها اللي علي مظبوطه علي وضع البوسه دي ولا ولا دا انا كا روح بعاكسها هايعمل ايه الواد..
لوردينا: استاذه روح...استاذه روح ...
بتفوق روح : ايوه ايوه
لوردينا: عم تطلعي فيني من فوقي لتحتي من فتره فس شي ؟!
روح برفعه حاجب: واطلع فيكي ليه تكوني حلوه مثلا مافيش حاجه روحي شوفي شغلك
لوردينا بإستغراب: اوك ..
روح: يلا ...
نفخت روح بعصبيه ومشت ..
كان يونس واقف في المكتب بيتفرج عليها وبيضحك ..
بيقعد علي مكتبه ...
يونس: ههه كان شكلك تحفه وانتي مبرقه علي البت من فوق لتحت كده ..
بيمسك التليفون ...
يونس: لوردينا ..الموظف اللي كان واقف مع أستاذه روح خليه يجيلي حالا ..
لوردينا: ايه استاذ 
________________________
في الصعيد ..في الجنينه الخلفيه
كريمه: كرم 
كرم: ياروح نن عين قلب كرم من جوه
كريمه: احنا مش هاينفع نكمل مع بعضنا 
بيمسكها كرم من لياقتها
كرم: نعم ياختي شايفالك شوفه تانيه ولا ايه
كريمه: نزل يدك يا كرم
كرم: مش منزل
كريمه: بقولك نزل يدك بدل ما اكسرهالك
كرم: لاه شايفالك شوفه وقوي قلبك كمان
كريمه: بقولك نزل يدك
كرم: مش منزل الا لما تقولي هو مين يا خاينه يا زباله 
كريمه: خاينه مين يا عبيط انت نزل يدك
كرم : عبيط كمان بتغلطي فيا صوح انا اللي چلعتك 
كريمه: ياعم غور انت كمان بلا چلعتني
كرم: لا بقا دا انتي عاوزه تتربي
كريمه: وديني وأيماني يا كرم يا بن نعيمه لو ماسبتني لأصوت وألم عليك البلد كله وأقول حاول يعمل معايا الردي ..
كرم: وه ...
كريمه بعصبيه: نزل يدك ..
كرم بعصبيه: طيب ..
بيلف كرم وشه الجمب التاني وكريمه زيه
كرم: ياريت كان قلبي قبل ما يحبك كنت طلعته بيدي وفرمته ..
كريمه: غبي .
كرم بص بعصبيه: احترمي نفسك بدل ما افشفش نفوخ اللي خلفوكي يا خاينه
كريمه: اوام حكمت عليا اني اعرف حد دماغك دي ايه فرده جزمه قديمه
كرم: اومال مش عايزه نكملوا ليه يا ختي
كريمه: عشانك انت
كرم: كيف يعني وضحي ؟!
كريمه: علطول محسسني اني مش هاقدر اسعدك واني ماعنديش مشاعر
كرم: انا خبرتك اكده ! 
كريمه: مش لازم تخبرني انت محسسني اكده
كرم: مش وقت هرمونات بنات يا بنت الناس انا مش كدها ..
كريمه: هرمونات!
كرم: انتوا كده بتعملوا من الحبه قبه وتألفوا قصص ومواويل من خيالكم ..انا بحبك وقلبي دق ليكي يا بت 
بيحط ايده علي كتفها : يابت طب وحياه ربنا بحبك وحياه نعيمه بحبك ..وطالما الحب موچود هانبقي اسعد تنين اغزي الشيطان في ليلتك ..
بيغمز وهو حاطط ايده علي كتفها وهيا مش مركزه..
كرم: بما اننا اتنين والشيطان تالتنا ماتجيبي بوسه بقا 
بيتك بإيده علي كتفها..
بترزع ايده.  
كرم: يابنت ال.....ااااه
كريمه: خليه يجي بعد الجواز
كرم: هو ايه ده
كريمه: الشيطان يا روح قلبي مش بيجي برده
كرم: بيجي يا بومه بس مش بتاع قله الادب والفرفشه.  
كريمه: اومال بتاع ايه
كرم: بتاع النكد ياختي ..ااه يا إيدي منك لله يا كريمه يا بنت.......الا صحيح امك كانت اسمها ايه
كريمه: احم ..حشمت
كرم: منك لله يا كريمه يابنت حشمت......ح.ايه ...حشمت هههههههه وعلطول يابن نعيمه ..يابن نعيمه ..ياختي كنتي اتوكسي ...هههههههه
كريمه: انا ايه اللي خلاني اقولك ماكنت سكت ماعنتش خالصه من تريقتك..
_______________________
في شركه النمر...
_ايوه يا فندم حضرتك طلبتني
يونس بيقوم من علي مكتبه وبيبص ليه بعيون زي الصقر خلته يخاف ..
يونس: انت شغال بقالك كام سنه هنا
_ احم...5 سنين يا فندم خير في ايه ؟!
يونس: انت مرفود ..
_ ليه يافندم انا عملت ايه غلط ارجوك انا عندي امي واخواتي بجري عليهم
يونس بعصبيه: ولما هو كده مش تخليك في شغلك واقف بتعاكس في مراتي ليه
_ مراتك مين يا فندم انا ماعرفهاش
يونس: استاذه روح النمر يا روح امك
_ صدقني ماعكستهاش
يونس: وتفسر بايه الضحك اللي كان شغال من شويه ده
_ انا كنت واقف لقيتها جت ووقفت تضحك اقولها في ايه طب محتاجه مني حاجه قالتلي اضحك وبس وقفت اضحك..
يونس: عايزني اصدق الكلام الفاضي ده 
_صدقني ده اللي حصل واللهي يافندم
يونس: طب روح علي شغلك وان شوفتك واقف معاها تاني اعتبر نفسك مرفود ..
مشي الموظف وقعد يونس عالمكتب وابتسم : مجنونه ...بس بحبك ...عارف ان كلامه صح وانتي بتعملي كده عشان اغير عليكي ..انا جربت معاكي الحب مانفعش وكنتي بتكابري لما تجاهلتك ولعتي وغيرتك واضحه جدا انتم الستات صنف غريب. وايه كمان مش اي ست دي روح النمر...
__________________
في مكتب خالد...
خالد: بقالك ساعه بتلفي وتدوري عاوزه ايه ياروح
روح: هوا انا وحشه يا خالد
خالد: انتي زي القمر 
روح: طب انا احلي ولا لوردينا
خالد: انتي...انتي قصدك علي لوردينا اللبنانيه
روح: ايوه انا احلي ولا هيا
بيضحك خالد: انتي طبعا
روح: بتضحك يبقي بتكذب انا عارفاك ..
خالد: مش كده لا بس كل راجل مننا مقايسه في الستات مختلفه يعني ممكن يشوف الست جميله وهيا مش جميله وممكن يشوفها وحشه وهيا جميله..
روح: طيب ويونس شايف ازاي
خالد: وانا اعرف منين ماتروحيله تسأليه الله وبعدين هو يونس عاجباه لوردينا ولا ايه الصراحه هيا بت جامده
روح بعصبيه: كلكوا رجاله عينها زايغه. 
بتطلع روح من عنده متعصبه ..
خالد: مالها دي ؟!
بتروح يونس علي مكتب يونس مش بيلاقيه ..
بتبص علي المكتب مش بتلاقي لوردينا...
روح بتنفخ: ماشي يا نمر ياخباص..
بتنزل تجري وبتسأل ..
روح: فين عربيه يونس بيه ..
* يونس مين ..
بتطلع روح موبايل وبتوريه صورته..
* اهي ..
روح: طيب افتحها ..
بيفتحها لانه عارف انها دلوقتي صاحبه الشركه ..
بتركب روح في الكنبه اللي ورا وبتنزل دماغها..
روح: اتأخر اوي ليه كل التأخير ده .
بتلاقي باب العربيه بيتفتح ..
بيركب يونس...
روح بتفكير: فين لوردينا ؟! 
بيسوق العربيه وبيقف مره واحده دماغها بتتخبط بتقول اه وبتكتم بوقها .
بيبص يونس للمرايه بيشوفها فيها ..
بيبتسم ومش بيبن ليها ..
يونس بيمسك تليفونه: الو...ايوه يا رودي انتي كويسه دلوقتي طب الحمد لله ولا يهمك نعوض الغدا في يوم تانب المهم صحتك...
بيقفل التليفون...
يونس: ياخساره ..حظك دكر يانمر
روح بصوت واطي وعصبيه: ماشي يانمر بقي يبقي معاك ملبن ابن بلدك وتروح تبص لتصدير الخارج المغشوش صحيح انك جحش مش بتفهم..
بيوقف العربيه مره تانيه بتتخبط ..
بيفضل ماشي بالراحه وبيرقص العربيه وهيا عماله تتخبط..
روح: ايه ده هوا اتجنن ولا ايه ده
بيوقف العربيه وبينزل منها وبيفتح الباب الوراني..
بتبصله روح وبتبتسم ببلاهه ..
يونس: ممكن اعرف انتي هنا ليه ؟!
روح: ايه ده صحيح صحيح انا هنا بعمل ايه 
يونس: استعبطي استعبطي..
روح بتبص يمين وشمال ومش عارفه تقول ايه
بيركب يونس العربيه وهيا واقفه . 
يونس: اركبي...هاتفضلي واقفه كتير ولا عجبتك قعده الدواسه ..
بتركب روح بدون اي كلام وهيا محروجه وبتبص ناحيه الشباك وهيا بنتفخ..
بيحاول يونس يكتم صوت ضحكته وبيكمل سواقه
________________________
في بيت بسمه..
بتنزل بسمه علي السلم بتلاقي جمال قاعد بتطلع تجري علي السلم تغطي شعرها اللي نازل علي كتفها...
بتدخل اوضتها ولسه هاتقفلها بيحط رجليه ..
بيزق الباب بتقع بسمه علي الارض ...
بيقرب منها وبيبقي قبالها بتقوم بسرعه وهيا بتبص ليه بعصبيه ..
بيقرب منها لحد ما بيزنقها في الحيطه
جمال: ياهوووو علي الچمال ..
بسمه بعصبيه: انت ماعندكش حيا واصل غور من هنا يا عديم الرچوله
بيبتسم بإفتزاز وهو بيمشي ايده علي شعرها: هانت وانت كلك هاتبقي ملكي..
بتزقه بعيد عنها..
بسمه: ده عند امك الكلام ده عارفها ولا مش عارفها صحيح
بيتعصب جمال وبيقرب منها ..
بتجري وبتجيب من تحت مخدتها سكينه ....
بسمه: بعد عني والا وربي وما أعبد لأكون مطلعاك من هنا علي القرافه..
بتقرب منه وهيا متعصبه وعينها بتطق شرار
جمال: اهدي ..اهدي
بيفضل لحد مايطلع بره الأوضه بتقفلها بسرعه وبتربسها..
جمال من ورا الباب: بحب القطط اللي بتخربش اخلع لها ضوافرها بيدي ..
بتقعد بسمه علي السرير وهيا متعصبه : حتي في بيتي ماعدش امان اروح فين يا ربي واجي منين ..ماليش غيرك يا حبيبي ماليش غيرك ..
__________________________
بيوصل يونس قدام الڤيلا ..
بتنزل روح من العربيه تجري علي جوه
يونس بصوت عالي: معلش يابني اخترت ليك ماما مجنونه ..
روح: ومين العاقل لوردينا يا بتاع لوردينا
بيضحك يونس عليها وعلي غيرتها الواضحه..
بيركن يونس العربيه وبينزل منها ..
بيسمع صوت صراااخ روح  ..
بيطلع يجري وهو خايف ......
يتبع...
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية صعيدي علمني الأدب الجزء الثاني
google-playkhamsatmostaqltradent