رواية روح الصقر الفصل السادس عشر 16 بقلم رنا احمد عماد

 رواية روح الصقر الفصل السادس عشر 16 بقلم رنا احمد عماد

رواية روح الصقر البارت السادس عشر

رواية روح الصقر الجزء السادس عشر

رواية روح الصقر الفصل السادس عشر 16 بقلم رنا احمد عماد

رواية روح الصقر الحلقة السادسة عشر

في قصر العزايزي ...

كانت تقوم الاستعدادات علي قدم وساق لخطوبه صقر .

في الخارج ..

كان يقف عرفان بسعاده مع الجزارين وهو يقومون بدبح الدبايح فكانت السعاده تملأ المكان واصوات الزغاريط تغطي علي جميع الانحاء.

صقر بسعاده /ربنا ما يحرمني منك ي ابوي .

عرفان بحنان /ولا منك ي ولدي الف مبروك ي صقر .

صقر وهو يقبل يده/الله يبارك فيك ي ابوي .

عرفان بهمس /بس برضك ي ولدي متنساش الغلبانه الي فوق احنا عندينا ولايا برضه .

صقر بضيق /حاضر ي ابوي حاضر .

في المطبخ ..

حنان بضيق/هما البنات مجوش يساعدونا ليه عاد .

صباح بابتسامه /معلش ي أما هما هيروحوا ل روح دي بت غلبانه وملهاش حد لازما تحس ان بقا ليها عائله.

خديجه بصدمه وهمس/هي البت بنتك دي اتلبست ولا ايه .

حنان باستغراب/والله ي اختي مانا عارفه ايه الي جرالها البت دي ربنا يهدي .

في غرفه رحمه ..

كانت تقف أمام المراه وهي ترتدي حجابها .

شاكر بحده /رايحه فين .

رحمه /رايحه ل روح لازما اكون معاها في يوم زي ده .

شاكر بغضب /اه دلوقتي مش تعبانه واصل مش كده .

رحمه بتنهيده/فيه ايه ي شاكر عاد ليه مكبر الموضوع كده فيه ايه .

شاكر بحده /رحمه احنا كونا كويسين ايه الي حصل ليه بتحاولي تبني السور ده بينا تاني.

رحمه بضيق/ليه ده كله عاد علشان قولتلك اني مش قادره هو انت متجوزني علشان أكده بس ي شاكر مكنت اتجوزت واحده من الشارع احسن .

شاكر بغضب وهو يمسك يدها بحده/بلاش حديدك الماسخ دي واتكلمي عدل مش عايزين نرجع للي فإت ايام مكنت بصبحك بعلقه واماسيكي بعلقه.

رحمه بغضب وهي تنفض يده/طب بلاش بقا عاد تفكرني بده والي كنت بتعملوه فيا علشان مرجعش اكرهك تاني سلام ي شاكر .

ليمسك شاكر ذلك الزهريه ليدفعها بغضب وغيظ  في  المراه ..

في غرفه ندا ..

كانت تستعد للذهاب الي روح لتوضح سوء الفهم الذي حدث وتكون معاها في ذلك الليله لتسمتع الي طرق الباب.

ندا /اتفضل .

صقر بابتسامه/ينفع نتكلم شوي .

ندا بحنان /طبعا ي اخوي اتفضل .

صقر بتنهيده/موضوع انبارح لسه مخلصش عاد.

ندا برجاء/صقر ارجوك بكفايه النهارده عايزين تفرحوا .

صقر/الدكتور قاسم طلب يدك مني وانا وعدته اني هرد عليه ومستني اعرف ردك .

ندا بارتباك /ايه طالبني الجواز .

صقر بمكر /ايوه طبعا علشان يديري علي الاشعائات الي طلعت عليكم واكيد حاسس بالذنب أنه السبب.

ندا سريعا/لا لا ي صقر ده هو بيلمحالي بقاله فتره وو ليقف الكلام في حلقها عندما علمت ماتفوهت بيه.

صقر وهو ينظر لها بسخرية/وايه كمان ي اختي كملي كملي علشان اقطع خبرك .

ندا باحراج شديد/حقك عليا ي اخوي والله ما قصد.

صقر بابتسامه ساحره/أكده عاد مش هستنا اسالك واصل بكره انشاء الله هرد عليه واكلم شاكر وعمك عرفان ونقعدوا معاه والف مبروك ي عروسه انا دلوقتي مطمن جوي انك فتحتي قلبك ل حد غير جاسر .

ندا بوجع/بحاول ي اخوي لازما نكمل حياتنا مش كل حاجه هتيجي علي هوانا ي صقر وقاسم انسان زين .

صقر بسعاده /الف مبروك ي خيتي .

في غرفه هبه ..

كانت تنظر إلي جاسر ب عشق وهو يجلس بالاسفل ليلبسها حذائها .

هبه بسعاده /ربنا يخليك ليا يارب معقول انا استاهل الدلع ده كله .

جاسر ب حب قد تمكن منه /وتستاهلي اكتر من كده كمان وقريب اوي انشاء الله هنسافروا بره وتعملي العمليه وانشاء الله ترجعي تمشي تاني وتنوري الدنيا بخطوتك .

رحمه بمرح /يا سلام علي العشق ي سلام .

جاسر بغيظ /يادي المرار الطافح .

رحمه بضحك /ههههه طيب ي اخوي كتر خيرك يلا ي هبه علشان اتاخرنا علي روح .

هبه بابتسامه /يلا .

جاسر بهمس /خالي بالك منها ماشي .

رحمه بمرح /حاضر ي حنين .

في امريكا ....

عند علاء ...

كان يجلس البروف بغرور وهو ينظر إليه لتقيم ليتحدث من بين دخان سيجارته .

/فيه ايه من ساعه مجيت هنا فيه ايه .

علاء بغضب/انا عايز أخرج من هنا عايز ارجع بلدي .

البروف بضحك /هههههه بالبساطة دي دخول الحمام مش زي خروجه ي حبيبي انت خلاص داخلت جوه الخيه ومش هتخرج منها غير لما انا اقررر واحسالك اسكت وتهدأ علشان روح متكونش واحده من الي هنا .

علاء بغضب شديد /الا روح ا لا اختي ده انا اولع في الدنيا.

البروف بغضب /اتكلم علي قدك يلا بدل ماحسرك عليها فاهم يلا غور نيفين نيفين .

نيفين باحترام وهي توطي رأسها/اومرك ي بروف .

البروف /انا رايح البار جهزي الفيديوهات المطلوبه.

نيفين /اومراك بروف .

في منزل عثمان ..

كانت تقف روح بحيره من بين الفساتين الذي ارسلهم لها صقر .

بدريه يزهق/ي بت كفياكي كده زهقتيني كلهم حلوين يضنايا البسي بقا اي حاجه خلينا نشوف حالنا ورانا حجات كتير.

رحمه بابتسامه /العوافي عليكم ي أهل الدار .

بدريه بحنان /العوافي عليكم هبه حبيبتي عامله ايه .

هبه باستغراب/اهلا ي خاله انتي تعرفيني .

بدريه وهي تحتضنها بحنان/طبعا ي قلبي ده انا الي مربياكي .

ندا بابتسامه /ربنا يخليكي لينا ي خاله.

بدريه بحنان /ربنا يخليكم لبعض ي بنات هروح اعملكم حاجه تشربوها.

رحمه بمرح /ايه ي بومه مالك عاد .

روح يزهق/محتاره ي رحمه مش عارفه البس اي واحد فيهم .

ندا بارتباك /روح انا عايزه اتحدد معاكي شويه .

روح بتنهيده /حاضر ي ندا بس مش وقته بعد الخطوبه انشاء الله هنقعد ونتحددوا.

ندا بابتسامه /تمام ي خيتي .

رحمه بمرح /يلا عاد ي عروسه ورنا شغل كتير جوي يلا .

هبه ببراءة/الف مبروك ي روح .

روح وهي تحتضنها بسعاده /ربنا يخليكم ليا يارب وميحرمنيش منيكم واصل .

في امريكا ..

في البار ..

كانت تجلس شاهنده وهي تشرب الخمر بشراهه لينظر إليها البروف بشهوه ليتحدث بأمر ل رجاله.

/البت دي عاوزها حالا في مملكتي .

الحراس /اعتبره حصل ي بروف .

في قصر العزايزي ..

في غرفه صقر ..

كان يقف صقر بهيبه و وسامه وهو يربت كرفاته بسعاده .

جاسر بابتسامه /اووو ايه الحلاوه دي ي صقر لاع عاد ي اخوي ده البنات هيقعوا من الحلاوه دي .

صقر بابتسامه /بكاش اوي ولا ايه ي شاكر .

شاكر بانتباه/بتقولوه ايه .

جاسر باستغراب/مالك ي شاكر فيك ايه انت مش طبيعي.

شاكر بغيظ/هو فيه واحد يبقا متجوز اختكم ويرتاح واصل .

صقر بحده \مالها اختي ي ياض دي قمر منور .

جاسر بضحك/هههههه فاكر ي صقر زمان كان يقول الي هيقرب من لحمه هموته .

صقر بضحك /هههههههه.

شاكر ب عشق /ولسه ل حد دلوقتي الي يفكر بس يمس شعره منها احرقه بايدي بس مش عارف ليه الدنيا مستكتره علينا الفرحه .

صقر وهو يربت علي يده باخوه/ولا يهمك ي اخوي كل حاجه هتتعدل صدقني.

شاكر /انشاء الله قولي عاد انت فعلا ناويت تتجوز روح .

صقر بتصميم/ايوه ي شاكر .

جاسر باستغراب/بس البت اكيد مش عامله حسابها ي صقر تتفاجأ كده اان كتب كتابها النهارده .

صقر /متشغلش بالك عاد انا عارف انا بعمل ايه .

شاكر بغضب /انت غلطان ي صقر انتي كده بتتضيعها من ايدك .

صقر وهو يكمل لبسه /سيبكم من كل ده واخلصوا روحو البسو يلا مفيش وقت ..

في ليله من اجمل اليالي كانت الانوار تتلألأ في جميع أرجاء القصر كان الجميع يقفون بسعاده وهو يراقبون ذلك الملاكان فكانت روح كالملكه المتوجه المتلالا أما صقر فكان يشعر بالسعاده وهو ينظر إلي عيناها الذي تشع فرحه وسعاده من تحت نقابها .

كانت تسير صباح وهي تقدم المشروبات للاقاربها ليقترب منها حاتم بهمس .

/معقول القمر بنفسه هو الي وقف علي الارض القمر المفروض مكانه في السماء .

صباح بإعجاب/واه عليك عاد ده انت واعر جوي في الكلام ومحدش قدك .

حاتم ب عشق /والله ابدا ده اول مره ابقة ملبوخ كده وانا بتكلم مع واحده بس بصراحه مش اي واحده وانا خلاص مش قادر .

صباح بدلع وخجل/خلاص عاد مش قادر روح اطلبني من عمي لترحل بخفه من أمامه .

حاتم بابتسامه /ده انا هطلبك من الجن الازرق كمان .

سوزي بغيظ /ايه ي سي حاتم هو الموضوع بجد ولا ايه .

حاتم بزفر /اووف ايوه بجد ي سوزي وانا خلاص مبقاش حاتم بتاع زمان واظن اني بساعدك ي عني مقصرتش .

سوزي بغضب /ده علي اساس ايه  احنا كنا بنحب بعض ولا نسيت .

حاتم بسخرية /هههههههه لا بجد ضحكتيني متفوقي بقا من الوهم ده احنا علاقتنا كانت متعه وخطط قذاره وخلاص وانا خلاص توبت عن كل ده ي ريت انتي كمان تتغيري وتبعدي عن الي انتي فيه سلام .

سوزي بغضب شديد /طيب ي حاتم .

عن روح وصقر .

صقر ب عشق /زي القمر ي حبيبتي .

روح بجمود /شكرا .

صقر /انتي هتفضلي عامله كده الحفله كلها ولا ايه فوكي كده انا محضرلك مفاجاه هتعجبك جوي .

روح بغرور مصتنع /أما نشوف .

صقر بغمزه /ماشي اتقل  براحتك ي حلوه فاضل تكه وتكوني تحت ايديا .

روح باستغراب /قصدك ايه عاد .

ليسير صقر ويمسك المايك وهو ينظر إلي الحاضرين .

/يريت تسمعوني شوي صحيح انتوا كلكم جيتوا النهارده علشان حفل خطوبتي بس بصراحه انا مبقتش قادر ابعد عن حبيبتي روح اكتر من كده فيشرفني انكم تحتضروا كتب كتابي كمان .

لتتعالي اصوات التصفيق والفرحة والزغاريط .

روح بغضب /ايه الي انت بتعمله ده ي صقر .

جاسر بعشق /تتتحوزيني .

هبه بدموع وسعاده /طبعا ..

صقر ببرود /ايه عاد إلي انا بعمله هنتجوز ي روح .

روح بحده /تتجوزوا أكده خدت القرار ده لحالك .

صقر ببرود طاغي/ايوه اتفضل ي حاج علام .

الحاج علام /استهدي بالله ي بتي مش كده .

روح بحده/ي عم علام ده بيلوي دراعي عيازني امينه وهو سي السيد مش هيحصل واصل ي صقر .

صقر بخبث/خلاص عاد اتجوز سوزي مانا لازم انقذ الموقف وصورتنا قدام الناس .

روح بحده /تعال هنه بدل مارتكب جنايه اكتب ي حاج علام اكتب .

صقر ب عشق /بحبك .

روح بهمس وحب/وانا بموت فيك والله .

الحج علام /قول ورايا ي صقر ..

روح بابتسامه /أبا عرفان هو الي هيبقى وكيلي .

عرفان بسعاده /من عنيا ي ضنايا .

بارك لكم وبارك عليكم وجمع بينكم في خير ..

كان ينظر اليهم بابتسامه وهو يتخيل هو وصباح مكانهم ليعلن هاتفه عن رساله ليصعق مما بها

/اضحك اضحك لسه الضحك جاي قدام والماضي الي انت فاكر انك دفنته هيرجعلك من اول وجديد .

ليقع منه الهاتف أرضا من هذا وماذا يقصد ...

كان صقر يقف مابين المدعوين بسعاده اذا بذلك العصفوره الجريحه وهي تبكي بشده لتصرخ بذلك الكلمات الذي توقف العالم من خلالها..

طلقني ي صقر طلقني  ..

ترا ماذا حدث 🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔

يتبع..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية روح الصقر)
google-playkhamsatmostaqltradent