رواية اخوات زوجتي الفصل الرابع عشر 14 بقلم منى عبدالعزيز

 رواية اخوات زوجتي الفصل الرابع عشر 14 بقلم منى عبدالعزيز

رواية اخوات زوجتي البارت الرابع عشر

رواية اخوات زوجتي الجزء الرابع عشر

رواية اخوات زوجتي الفصل الرابع عشر 14 بقلم منى عبدالعزيز

رواية اخوات زوجتي الحلقة الرابعة عشر


إذا امتلأ القلب بالمحبة أشرق الوجه .. وإذا احتفظت بغصن أخضر في قلبك فستأتي العصافير لتغرد فيه.

كن متحفزا في التقاط اللحظات المرحة في الحياة فإنها هبه آلهية ثمينة.

كن متحفزا لمحبة الناس والرفق بهم وتشجيعهم وغض الطرف عن هفواتهم.

كن متحفزا للتسامح مع الاخرين ..كريما في منح الاعذار لهم ..سباقا للصفح والغفران.

حرض نفسك على أن تعيش حياتك بقلب أخضر🌿💚💚


في شقه نادر .

عادت روعه بعد يوم طويل في الجامعه ومكتب المحاماه لوالدها وتوصيل خالها وسهي لها .

صعدت الي شقه حماها وبعد السلام علي حماتها ونيرة استأذنت منهم لتبديل ملابسها وتجهيز طعام العشاء .


بعد ما أخذت شور دافئ و أدت فرضها .

قامت بارتداء هوت شورت اسود وبضي احمر وربطت شعرها على هيئه قطتين وأخذت روب وطرحه بجوارها وذهبت الي المطبخ لإعداد وجبة العشاء فبالرغم أنها ابنه وحيدة ولكن امها علمتها انواع كثيرة من الاكلات والحلويات الشرقيه والغربيه .

كانت عادة والدتها أن تغني اغنيه وهي تطبخ فروعه اخذت منها هذة العادة أيضا .


عيونه لما قابلوني، نادوا لقلبي شغلوني

خذوني سفروا بيّ و ودوني دنيا بعيد🌿

لاقيت كل أحلامي، حقيقة باينة قدامي

حياتي بيه بقى لها تيجي ألف معنى جديد

حبيبي عمري أحلى بيه بلاقي راحتي بين إيديه🌿

ولو سابني وغاب ثواني ببقى هتجنن عليه

حبيبي أغلى منه مين؟ وألاقي زيه ثاني فين؟

أنا بحس بفرحة وإحنا قريبين

عيونه لما قابلوني، نادوا لقلبي شغلوني🌿

خذوني سفروا بيّ و ودوني دنيا بعيد

كلامه بحر حنية، غرامه فرحة وهدية

ده إحساس جديد عليّ قبله ما عرفتوش🌿

رقته نسمة من الجنة ضحكته غنوة تتغنى

يا ترى اِسمه إيه اللي بنا ده اللي ما فهمتوش🌿

حبيبي عمري أحلى بيه بلاقي راحتي بين إيديه

ولو سابني وغاب ثواني ببقى هتجنن عليه🌿

حبيبتي اغلي منه مين؟ والقي زيه تاني فين؟🌿

اه انا بحس بفرحه واحنا قريبين😘

عيونه لما قبلوني نادوا لقلبي شغلوني😌

خدوني سفروا بيا ودوني لدنيا تانيه.💕

في أثناء انشغالها بتحضير تحليتها المفضله وانشغالها بالغناء اتي نادر ومعه أخيه سامر ولم تسمع صوت الباب .لبعد المطبخ عن مدخل الشقه .

ادخل نادر سامر الي الصالون واستأذن منه ليدخل الحمام سريعا ويطلب من روعه اعداد مشروب له ولسامر ليتحدثوا في موضوع مهم.،


اثناء توجه نادر الي الحمام سمع صوت غناء جميل جدا وكلمات اغنيه خطفت قلبه توجه إلي حيث الصوت وقع نظرة علي روعه بهذة الملابس واللون الأحمر مع الاسود تثمر مكانه فلم تقوي قدميه عن الحركه نسي أخيه فقد كل إحساسه بالعالم الخارجي

تحرك قليلا حتي اقترب من روعه وقف فجاءة بعد أن خبط في طاوله المطبخ التي لم يرها فعينيه مصلته علي روعه لم ينظر ماذا يوجد بطريقه؟


اه خفيفه صدرت منه التفت له روعه لتراة بالقرب من الطاوله ممسك بقدمه من أعلي .

روعه:شاهقه بسم الله الرحمن الرحيم...انت جيت امته ؟ وازاي تدخل كده من غير ما تعمل صوت حرام عليك عوز تعمل ايه فيه .


نادر:, مغيب فكل تركيزة علي وجهها وشكل شعرها وهيئتها ما بين الطفوله والانوثه. .... ابتلع لاعابه ... اقترب منها وطي صوت سامر قاعد في الصالون .


روعه :اسرعت تضع الحجاب علي شعرها وتلبس المئزر ... ومرت من جانب نادر متوجهه الي غرفتها لتبديل ملابسها .

نادر: مين دي انا قربت أجنن في ثانيه بتتحول بس ايه حلوة الاغنيه دي وصوتها حلو اوي اوي.

دخل الحمام وابدل ملابسه سريعا لآخري بيتيه وتوجه الي مكان جلوس سامر أخيه ... وجد روعه التي أبدلت ملابسها لاسدال صلاة ولبست نظارتها

تضع كوب ماء أمام سامر .

روعه:اتفضل يا كابتن قهوة ايه ال عاوز تشربها خمس دقائق والعشاء هيكون جاهز. .. ناكل سوي وبعدين تحكلي مضايق ليه كده .


خالي باللك لو عاوز ترتبط بديجه انسي التكشيرة دي

ديجه حاجه كده كيوت بتنشر السعاده والإبتسامة في كل مكان.


نادر : بغيظ وغيرة فهي تتكلم مع اخيه باولفه و وديه لم تفعلها معه .... اقترب من مكان جلوسها وجلس بجوارها متعمدا رفع يدة بجوارها .


روعه: احست بيدة تقترب من كتفها قامت سريعا ثواني والعشاء هيكون جاهز .

سامر : متتعبيش نفسك يا روعه. ماليش نفس .


روعه: خالي الكلام بعدين ايه رايك هرن علي البت نيروا وانكل وماما يطلعوا يتعشوا معانا واهو نكمل لعب الشطرنج وتعوض خسارتك .


سامر: بلاش اصل هتخسري وترجعي تقولي اني غشيت .

روعه: وضعت يدها في وسطها بحركه طفوليه نعم مين ال خسر مش انت ال خسرت وقلت إن أنا والبنات بنغش وعملت جبهه انت ومروان ومعاذ وفي الاخر خسرتوا ومنفذتوش الشرط.


سامر: ما هو شرط صعب قوي يا روعه ..ازاي عوزانا ننزل نخبط علي اقرب جار ونجيب بصلتين وحده حمرة ووحده بيضه وحبيتين زتون وحده خضرة ووحده سودة .... ده اكيد اول ما اقول كده هيعمل حاجه من اتنين ييقفل الباب في وشي يا هيتصل علي مستشفي المجانين .

روعه : بضحكه لا اخواتي متعودين على احكامي انت ال لسه منفذتش بس ممكن النهاردة أن خسرت

نغير الحكم وان فزت تحكم عليا زي ما انت عاوز.


سامر : خلاص اوك موافق اهو الواحد يخرج من المود ال فيه.


كل هذا ونادر كاد أن ينهض ويمسك سامر من تلبيب ملابسه ويلكزة ويخرجه خارج الشقه .


بعد قليل دق جرس الباب فتح نادر الباب وجد نيرة وبيدها طبق كبير مغطي .

نيرة: مساء الخير يا نادورة وقامت بتقبيله ودخلت الي الد أخل

نادر :مساء الجمال يا نيروا .. اتي يغلق الباب .

نيرة :متقفلش الباب بابي ومامي طالعين ورايا .


قليلا وصل اهل نادر ... دخلوا الي الصالون وجدا سامر يجلس ووجه عابس .


أمه بلهفه وخوف علي ابنها مالك يا سامر يابني فيك ايه .

سامر وقف ضمها وقبل راسها متقلقيش يا ست الكل مافيش حاجه مشكله بسيطه في الشغل وخلاص اتحلت الحمد لله بس نادر صمم نكلم شويه


عاصم : ليه ما قلتش انك عند اخوك .


نادر:اتفضل الاول يابابا وبعدين نكلم .


روعه : اتفضلوا يا جماعه الاكل جاهز علي السفرة .


عاصم: تعبتي نفسك ليه يا روعه كنتم أنتم نزلتم اكلتوا معانا بدل ماتتعبي نفسك .

روعه :تعبك راحه يا انكل واهو بالمرة تدوق اكلي وتقلي رايك أنا عرفت من ماما انك متذوق خطير.


جلسوا علي الطاوله عاصم علي رأس الطاوله بجوارة زوجته ومقابلها روعه وجلس نادر ومقابله سامر وبجوار سامر نيرة .


انبهروا جميعا من طريقه تقديم الطعام .


بدءوا جميعا يتناولون الطعام بشهيه معادا نادر الذي سعل بعد اول معلقه ...تناول كوب الماء وشرب قليلا نظر الي الجميع وجدهم يتناولون الطعام ومبهورين من الطعم لم يستطع الكلام أخذ ملعقه أخري وجدها نفس الطعم المشطشط تناولها غضب عنه فالكل ياكل ولم يعلق ... اخذ قطعه لحم تناولها. .. وجدها نفس الشئ عليها كميه شطه كبيرة استغرب تناول الجميع دون أن يتحدث أحد عن الطعم المشطشط الذي يبغضه نادر ... ترك اللحم وتناول قطعه من النيجرسكوا وجدها لذيذة ابعد قطع اللحم بطبقه وأخذ يتناول منها بنهم حتي وصل للقطعه الأخيرة بطبقه وأكل منها بعشم لم يقوي علي بلعها بسهوله فهي مشطشطه بطريقه مهلكه .


روعه تنظر بطرف عينها لهيئته فهي تعمدت أن تضع في طبقه كميات من الشطه .. بعد اخبار نيرة لها أنه يكرة الطعام المشطشط وبعض الاكلات الشعبيه.


انتهي الجميع من تناول الطعام .

ام نادر: تسلم ايدك يا روعه الاكل لذيذ جدا .


نيرة: بجد أول مرة اكل بالكميه دي من حلاوة الاكل مقدرتش اقاوم .


سامر الذي ما زال ياكل عندك حق يا نيروا الاكل لذيذ ورحمنا من أكل سعاد وشربه الخضار ال طلعنا فيها والأكل الهالثي ال معرفش بيعمل ايه .


نادروقد شرب أكثر من خمس اكواب ماء وابتسامه روعه كادت تفضحها ... قامت هي ونيرة بحمل الاطباق الي المطبخ وعمل المشروبات وتقديم التحليه.

نادر: دخل الي الحمام يحاول إفراغ ما بمعدته من طعام فهو لديه معدة حساسه ناحيه الطعام الحاد .


لم يقدر خرج جلس بجوار أمه اتت روعه بمشروب النعناع لنادر مخصوص فهي احست بأنها زادت من كميه الشطه وأنه بدء يتالم .


تناوله نادر لتهدئه معدته .

جلست أرضا هي ونيرة وسامر. أحضروا. لعبه الشطرنج وبدؤا بالعب إلي أن فازت روعه لخمس مرات متتاليه .


روعه الاحكام يا كابتن هتتنفذ المرة دي .

سامر :بس وحيات نادر عندك بلاش احكام تحرج .

روعه :, بابتسامه نظرة الي نادر الذي بدورة نظر إلي عينيها يريد أن يعلم الحكم التي ستنفذة عليه بعد ذكرة غلاوة نادر عندها .


روعه: اممم مع اني مش بحب الوسطه بس يلا عشان حلفتني بانادر، زي الشاطر كده تدخل المطبخ تغسل الاطباق وتخلي المطبخ بيبرق .


الكل ضاحكا هههههههههههه ايه الغلاوة الجامدة دي طلع نادر غالي قوى .


سامر: بغيظ اهو ارحم من حكمها بتاع المرة الأولي .


نيرة : الحمد لله اني ملعبتش معاكم وإلا كنت ادبست معاك في غسيل الاطباق .


ظل ا يضحكون ويتجادلون قام سامر بخلع جاكت حلته. الرسميه وأثنا أكمام قميصه ودخل علي المطبخ لتنفيذ الحكم .


نادر:جزب يد روعه وجلس أرضا تعالي نلعب احنا دور

وال يفوز يشترط علي التاني شرط .


بالفعل لعبت روعه للنهايه وبغفله منها فاز نادر عليها .


نيرة : كده ياروعه كنتي خلاص هتفوزي بس نادر موت الملك وفاز عليكي.


ام نادر : ضاحكه ها يانادر ايه الحكم ال هتحكم بيه علي روعه ...لم تكمل لسماعهم بدوي اطباق علي الارض مصاحب لأصوات كسرها .


عاصم : استر يا رب ياتري سامر عمل ايه.


دخلت نيرة وامها ووراهم عاصم وروعه التي جزبها نادر اليه هتنفذي الحكم ال هقوله ولا تحبي اقوله قدمهم ولا بيني وبينك احسن .


روعه : برجفه أحس بها نادر ايه هو الحكم .


نادر : نظر الي شفتها احس برعشتها بين يديه. .. همس بالقرب من اذنها أنا سمعتك وانتي بتغني عاوز بقي اشوفك وانتي بترقصي .

جحظت اعين روعه ونفضت يدة بعيدا عنها واقتربت من إذنه هامسه عارف لم تشوف الجمل بيطلع علي النخله يبق أنا ارقص ليك .


لما تشوف العصفورة بترضع ولدها ابق تعالي وانا أنفذ حكمك .


نادر: مبتسما فهو توقع رفضها .... هترقصي وبرضاكي ولا هقول الحكم قدامهم كلهم .


روعه: بتحدي :لو قدرت تقوله قوله وساعتها أنا هنفذ طلبك علي طول .

نادر:يعني بتلوي دراعي ماشي ياروعه انا وانتي والايام بنا .


خرج عاصم من المطبخ يضحك على شكل سامر وكلمات أمه له ونيرة ... بعد كسر مجموعه من الأطباق ....ومساعدتهم له .


ابتعد نادر عن روعه سريعا توجه الي الصالون يجلس على الكرسي يفكر في طريقه يجعل روعه ترضخ لحكمه.

بعد خروج الجميع من المطبخ وأكمل السهرة نامت نيرة علي الكرسي .

عاصم :يلا يا ام نادر ننزل ننام نيرة نامت وهي قعدة .

وسامر بيسقط اهو .


سامر : والله ما قادر ااقوم من مكاني أنا هنام هنا مكاني بعد ازن روعه ونادر...هنام هنا للصبح .


عاصم : قوم يابني بطل غبائك ده وقوم انزل علي اوضتك نام .

روعه :بضحكه بتكلم مين يا اونكل ده راح في النوم .

ام نادر:,

بنعاس صحي نيرة خاليها تقوم عشان ننزل .


نادر : نيروا يلا قومي .

نيرة بنعاس: امم انا عوزة انام ...سبني يا سوموا .

نادر يانيروا يلا فوقي كده عشان تنزلي مع بابا وماما .

نيرة فتحت اعيونها بصعوبه وقامت ومشيت داخل الشقه وفتحت غرفت الاطفال ورمت نفسها علي السرير ذاهبه في نوم عميق.


ضحك نادر :خاليها نائمه للصبح أنا مش هقدر اشلها زي زمان.


نزل عاصم وزوجته وبعدما اغلق نادر الباب توجه إلي المطبخ وراء روعه .

نادر: روعه في حاجه مهمه جدا لازم تعرفيها .

دلوقتي سامر نايم في الصالون ونيرة في اوضه الاطفال واكيد بما انهم هنا نايمين لازم ننام في اوضه واحده .


روعه :نعم ال هو ازاي لا طبعا أنا هدخل انام علي السرير التاني جنب نيرة .


نادر: اه والكل يعرف أننا بنام كل واحد لوحده ويجتمعوا يحاولوا يعرفوا ايه السبب ونفضل في حوارات مش بتنتهي .

روعه : قصدك ايه .. بحوارات .

نادر: ال جه في بالك. تجي تنامي معايا في الاوضه وبكده الكل الصبح يعرف أننا عيشين مع بعض بشكل طبيعي ... ونجنب نفسنا اي تدخل من الكل.


روعه بتفكير وافقت علي مضض.


تبسم نادر فهو يريد أن يلعب بأعصابها .

داخل غرفه النوم .

قام نادر بدخول الحمام اخذ شور وابدل ملابسه الي برمودة قصير فقط وجزعه عاري وبطنه ذو العضلات السداسيه وصدرة البارز رمي المنشفه علي اقرب كرسي ..واقترب من السرير التي تجلس عليه روعه تنظر إليه ببلاهه فهذا المرة الأولى لها تراه بهذه الهيئه .

روعه: حاسب عندك انت رايح فين .


نادر: هو ايه ال رايح فين هنام.


روعه : نعم لا طبعا لا يمكن تنام جنبي علي السرير ..تقدر تنام في أي مكان ال السرير.


نادر: روعه أنا تعبان وعاوز انام ومش عاوز منهده كتير وبلاش رغي المحامين ... من الاخر أنا هنام علي السرير يعني هنام علي السرير...متقلقيش مش هقرب لك. لا لبسك ولا فيكي حاجه تجزبني فنامي وانتي مطمنه واهو ياستي هنفصل السرير بنا وال هيتعدي علي الفاصل ده يبق يستاهل ينام علي الارض.


روعه : بغيظ منه اوك موفقه ... روعه وهي تبتسم بمكر اوك أنا هدخل اغير هدومي. يارب ارجع القيك. نمت .. اهو ترتاح وتريح.


دخلت روعه الي الحمام أبدلت إسدال الصلاة وظلت بالهوت شورت والباضي واطلقت لشعرها العنان .


امسك نادر الهاتف وضعه علي الصامت انتبه بعد قليل لفتح باب الحمام واخراج روعه راسها للتأكد أنه نائم تبسم واغلق عينيه ليوهمهاأنه ذهب في النوم.


فتح نادر عينيه لتقع علي هيئه روعه التي ألهبت مشاعرة. ... اتته. فكرة سريعه وقرر أن ينفذها .


روعه وهي تسحب الشرشف. عليها لتخفي جسدها وملابسها تسحب نادر مقتربا منها ولكنها لحظت يده التي تتحرك نظرت إلي عينيه وجدتهم ثابتتين .


ابتعدت قليلا بعد قليل وجدت نفس الشي .


جلست روعه لا كده كتير انت كدة خليت بالاتفاق يبق تقوم من سكات كده تنام في مكان تاني

نادر: وهو يفرق في عينه. مالك يا روعه فيه ايه .


روعه : مش عارفه انام كل شويه ايدك تقرب مني ..واظن انت ال عملت الشرط.


نادر:,بتمثيل النعاس الشديد أنا هنام الجنب التاني .


روعه : أمسكت وساده ووضعتها بينهم للتأكد أنه لن يقترب منها ال إذا ابعد الوساده ...ظلت روعه تتقلب طوال الليل حتي غفت في ثبات قرب الفجر .


نادر : اخيرا نمتي وقام بأبعاد الوساده واقترب منها رفع جزعه لاعلي وظل يتطلع في وجهها نظر يتأمله فهي ذات جمال هادئ جزاب شفتاها بلون الوردي الطبيعي رفع يده يتلمسها بلع ريقه بصعوبه نزل بجسده بجوارها اقترب قليلا منها ظل يقترب حتي لمست شفتاه شفتاها بقبله خفيفه حاول أن يعمقها لكن التفاف روعه للجانب الآخر حال دونها.


نادر: بتنهيدة أنا مش عارف انا عاوز ايه بالضبط عاوز وليه قلبي بيضعف قدمها وليه بفرح وانا بعندها وايه الاحساس ال بحسه ده لم تتكلم مع سامر أو اي راجل .

ظل هكذا حتي اذن الفجر قام تؤضاء وصلي وعاد لينام بجوار روعه بعد فترة من النظر الي روعه راح في ثبات عميق.


صباحا تململت روعه من نومها وجدت يدتحاصر خصرها حاولت رفعه دون جدوي احست بأنفاس بالقرب من رقبتها اهتزت اوصلها حاولت افاقته لمست جسدة العاري اقشعر جسدها هزته ليفيق من نومه اتت اعيونهم مواجه لبعض ظلوا صامتين لفترة إلي أن روعه وجه نظرها لاسفل خجلا من نظرات نادر .


نادر :بصوته الرجاليوالاجش وباحته أثر النوم ..صباح الخير .

روعه : وهي مازالت تنظر لاسفل ودون وعي منها ردت عليه الصباح برقه صباح النور .


نادر: ليه صحتيني أنا منمتش غير بعد الفجر ولسه بدري. هي الساعه كام .


روعه نظرة الي يديه التي تطوقانها من أعلي وأسفل

مش عارفه اقوم وايدك محوطاني .. وبعصبيه وانت ازاي ترفع الفاصل بنا وتنام كده جنبي وو.

نادر: اقترب منها أكثر ضاحكا مالك قطعتي ليه

متقولي وايه .

روعه: بلاش طريقتك دي ولو سمحت ابعد ايدك عني عوزة ادخل الحمام واخد شور .

ابعد نادر يده وقامت سريعا التوجه إلى الحمام بعد فترة خرجت مرتديه إسدال الصلاة ... أدت فرضها وتت لتخرج من الغرفه .

نادر: روعه انتي رايحه فين .


روعه : هروح الاوضه عند نيرة أبدل هدومي والحق الجامعه عندي محاضرة مهمه جدا.

نادر : استني اشوف سامر نايم ولا .

بعد قليل عاد نادر يخبرها أن سامر فاق من نومه ودخل الحمام الآخر .

روعه مرسي :,وتوجهت الي غرفه الاطفال عند نيرة

التي تغوص في نوم عميق.

دخلت اخذت بعض الملابس والحجاب وعادت مرة أخري لغرفه نادر لتسطيع تبديل ملابسها .

دخلت الغرفه وجدت نادر بالحمام شكرت الله مردفه

الحمد لله الحق اغير قبل ما يخرج .

أنهت روعه تبديل ملابسها سريعا ووضعت حجابها مع فتح نادر باب الحمام .


ذهبت سريعا الي المطبخ وقامت بتحضير الفطار الي الجميع وإعداد القهوة لنادر وسامر .

بعد الانتهاء من وضع الفطار علي الطاوله

سامر ذهب لنيرة التي أفاقت وغسلت وجهها وادا فرضها وانا وسلمت علي روعه وقبلتها وجالسوا جميعا ليتناولوا الفطار

روعه : ممكن بقي يا استاذ سامر تحكي ايه ال مزعلك من امبارح .

سامر قص لها ماحدث من استشهاد أحد أصدقائه أثناء مطاردة أحد العناصر الاجراميه .

روعه ونيرة بتأثر اترحموا عليه .

وصمتوا فهن حالهم لا يفرق علي حاله نيرة احست بوجع فاخواتها ووالدها يعملون في نفس المجال

وروعه أخيها وزوجها .

-------اللهم صلي وسلم وبارك على سيدنا محمد وعلى اله وصحبه اجمعين 🌸

بعد مرور يومين عادت روعه إلي جامعتها وقابلت الفتيات في مكانهم المعروف بمدرج الجامعه قبل بدء المحاضرات واتفقوا علي طريقه عمل كل واحدة منهم وسرعه إنهائه للتفرغ الفترة القادمه للمزاكرة لقرب الامتحانات.


بعد فترة اتفقت روعه علي معاد الذهاب الى المحلات التي لها نسبه بها .


دخل الدكتور وبدء في الشرح وبعد مرور ساعتين انتهت المحاضرة .


روعه : الحمد لله المحاضرة اخيرا خلصت.

هنسبكم أنا وحنين ودارين ونتقابل أن شاء الله بكرة

في مكتب لوزة.


ذهبت روعه الي منطقه مصر القديمه. لمحه ثقافيه عن حي مصر القديمه


مصر القديمة هو أحد أحياء مدينة القاهرة عاصمة مصر. يقع حي مصر القديمة جنوب القاهرة، ويضم القاهرة القبطية وجزيرة الروضة وغيرها. ويعد حي مصر القديمة من الأحياء العريقة في القاهرة، وكانت مصر القديمة سابقا تسمي "مصر العتيقه".


.


الموقع

يحد حي مصر القديمة من الشمال حي السيدة زينب ومن الجنوب البساتين ودار السلام ومن الغرب يفصل النيل بينه وبين حي الجيزة والدقي.


تنقسم مصر القديمة الي عدة مناطق فرعية "الفسطاط" و"خرطه أبو السعود" و"عزبه الفسطاط" و"الفرنساوي" و"خرطه الشيخ مبارك" و"المنيل" و"الروضه الزهراء" و"منطقه كوم غراب"، "فم الخليج"، " المدابغ"، "حسن الأنور"، "السكر والليمون"، "أرض السادات"، "دير النحاس" و"هرمل"، "أثر النبي"، "أبو سيفين"، "الفرنساوي"، "الطيبي"، "الجباسة"، " حوش الغجر "، "عشش القرود"، " العلواية". ويوجد بها نفق الملك الصالح وكوبري الملك الصالح ومحطة مترو الملك الصالح وكوبري عباس وكوبري الروضة للمشاة وكوبري معهد السرطان ومستشفى مبرة محمد علي، ونادي محلة الرواد ومستشفى هرمل ومدرسة الفسطاط الثانوية. ومن أهم شوارع مصر القديمة "شارع جامع عمرو" و"كورنيش مصر القديمة" و"الجياره" و"شارع حسن الأنور" و"شارع أبو سيفين " وشارع "محمد الصغير" و"شارع عبد العزيز السعود" و"شارع القم" و"طريق الامام" ومن أهم مناطقها هي (الخوخة. القناية. القبوة. البولك. الشرم. حوض الفجل. العشش. الجعجعي).


مناطق سياحية

يوجد بالمنطقه عدد من الحدائق مثل "حديقة الفسطاط" والتي كانت في الماضي محلا لجمع المخلفات و"حديقة العاشر من رمضان"، "حديقة أحمد رامي" نسبة للشاعر "أحمد رامي"، "حديقة أم كلثوم" نسبة لسيدة الغناء العربي أم كلثوم. ويوجد أيضا العديد من المتاحف مثل كالمتحف القبطي، متحف قصر المنسترلي، متحف أم كلثوم وكذلك متحف قصر محمد علي الصغير والمتحف الجيولوجي.


وتوجد بعض الجزر في نهر النيل كجزيرة الدهب وجزيرة الروضة. وتوجد مراسي للسفن النيلية السياحية.


آثار المنطقة

ويوجد بمصر القديمة العديد من المناطق الأثرية مثل "المعبد اليهودي" والكنيسة المعلقة ومسجد عمرو بن العاص أقدم مسجد في أفريقيا، وفيه يتم احياء الليالي العشر الأواخر من شهر رمضان في مسجد عمرو ابن العاص، إضافة لإقامة صلاة العيد أمام ساحته التي تعد خصيصا للأمر، ومن آثار مصر القديمة سور مجري العيون, "السبع ساقيات" و"مقياس الروضة" و"قصر محمد علي".


وصلت روعه وصدقتيها حي المنيل .


توجهت الي اهم محلاتها محل ملوخيه ..ما أن رائها العاملون حتي اسرعوا بالالتفاف حولها بسعادة فهي دائما تعاملهم بود وفي بعض الأحيان تساعدهم بالعمل معهم وقت الزروه.


قام محمود صاحب المحل وشهرته حودة ملوخيه وتوجه لها هي وصديقتيها. مرحبا بها وابتسامه صادقه وترحيب حار

اهلا وسهلا بست الأستاذة ال نورت ملوخيه والمنيل ومصر القديمه كلها هي والأساتذة ال مشرفنا .


روعه: اهلا بيك يا حودة المكان منور بأهله .


حودة،: اتفضلوا يا أساتذة علي المكتب ...اعزريني يا ست الأستاذة انا اضطربت اجيب محاسب الفترة ال غبتي فيها عشان نفضل مشين صح وحاولت بردة

اخليه ماشي علي النظام بتاع حضرتك .


روعه:عين العقل يا حودة ربنا يباركلك ..ياريت لو موجود اتعرف عليه وكمان يجيب الدفاتر ارجعها قبل ما امشي .


حودة : عبال ما تأكلوا لقمه يكون رجع أصله في الكليه لسه مرجعش .. هو صحيح طالب بس ما شاء الله عليه نابغه يا ست الأستاذة ميتخيرش عنك في الحسابات .

دارين: طالب ليه كده يا استاذ حوده من قله المحاسبين في البلد.


حوده :, لا المحاسبين كتيرا علي قفي مين يشيل.

بس انا بحاول اساعد الشباب ال ظرفهم ذي ظروفي

ال لولا الأستاذة روعه وقفت جنبي أنا وأمي الله يرحمها كان زماني شغال نشال ولا متسول .. بشحت القمه من الخلق ..عمري ما هنسي يوم ما اتقبض عليا وانا بشحت من قدام جامع عمرو ابن العاص.


وهي شافتني وفضلت معايا بالقسم وخالت والدها ربنا يديه الصحه ينهي القضيه ويخرجني منها. لا دي روحت معايا البيت وسألت عن ظروفي أنا وأمي بعد ابويا ما رمانا في الشارع عشان مراته الجديدة .

مش هنسي القلم ال ضربتهولي علي وشي وانا اطول واعرض منها وبيني وبنها كام سنه ..وهي بتشاورلي علي امي ال بين الحياة والموت وتقول لو كنت اتسجنت ايه ال كان هيحصل لامك المريضه دي .


وقتها القلم منزلش علي خدي وبس لا نزل قلبي فوقني نزلت فضلت حاضن امي وابوس فيها ومطولش عليكم اخدت من الأستاذة روعه درس عمري ما هنساه طول عمري ..واتصلت علي دكتور قربها وعالج امي وعملت ليها اكل واكلتها بايديها .ومشيت وحتي معرفتش اسمها بس المرحومه امي سمتها الأستاذة رحمه .


بعد كام يوم لقيت باب البيت بيخبط وست روعه وقفه ومعها كياس كتير وادويه ومعاها صندوق كبير .

دخلت وسلمت علي امي وطلعت من كيس اكل واكلتها وعطتها الدواء ..وبعدين قامت فتحت شباك في البيت وبصت علي الحارة كلها منه وبعدها قربت مني وقالتلي أنها عرفت اني كنت شغال طباخ وانك

عندك نفس في الاكل مش علي حد .

فاعمل حسابك هنفتح بدل الشباك ده باب ونقفل الجزء ده وماما الحاجه هننقلها لمكان تاني جوة البيت وهنفتح مبدائيا المطعم هنا وهنسميه مطعم ملوخيه . حتي بعد وفاة امي وقفت جنبي وحزنت عليها زيي واكتر


واهو الحمد لله فتحنا ملوخيه وبقي من اشهر محلات مصر القديمه كلها...وزودته بالاختراع واهو الحمد لله مشين بما يرضي الله وكل ال شغلين معايا.

ظروفهم زي ظروفي وأمكن اكتر .

بعد قليل حضر المحاسب واعطي روعه دفاتر الحسابات علي الفترة التي غابت فيها انبهرت روعه بدقته واثنت عليه وطلبت منه الحضور الي مكتب والدها بعد انتهائه من امتحاناته.


بعد فترة قام حودة بإحضار حقيبه سوداء بيده واعطاها لروعه وقال لها أن هذا المبلغ هو نصيبها في إيرادات المحل. طول الايام ال ماضيه .


أخذتها روعه وأخرجت منها مبلغ ووضعته في ظرف وطلبت منه إعطائه المحاسب نظير عمله .


حودة : متقلقيش يا ست الأستاذة حسبته.

روعه : احنا شركه يا حودة وده باقي مرتبه من نصيبي .

بعد انتهائها من السلام علي الموجودين واعطائهم مكافئه ماليه لتشجيعهم وطلبت منهم عدم التردد في الاتصال بها أي وقت يحتاجونها . خرجت روعه وتوجهت بعدها الي محل برجر .


ورحب بهم ولكنه كان مذبذب وكأنه يخفي شئ فهو يتلجلج بالحديث .

روعه : طلبت منه إحضار الحسابات والمبلغ المستحق لها بعد قليل عاد بحقيبه بها مبلغ من النقود وبعض الدفاتر .

زهلت روعه من الأخطاء والحسابات المفبركه نظرت إلي صديقتها واعطت لها الحسابات لمراجعتها ومقارنتها مع الحسابات القديمه .

روعه: بص يا عمنا رجب انت متعرفش تلعب عليا ولو فاكر اني هزعل لا تبقةغلاطان بس معاك يومين من دلوقتي يا تشيل نصيبي في المطعم يا اشوف حد يشتريه .

وخلال عليك ال اخدته وانا يا سيدي مسمحه فيه .


رجب : بصي يا ست الأستاذة انا عن نفسي مش ناسي معروفك معايا وانقاذك ليا انا ومراتي من السجن ايام القضيه بتاعت النصب الله لا يعودهاوانك تساعدنا ونرجع محل ابويا يكبر بس معلش المحل كان موجود وتراخيصه انتي صحيح تعبتي معايا بس انا تعبت لحد ما بقي كده


روعه عندك حق يبق حلال عليك يا معلم نحيب حد يتمن نصيبي ومن ليك هسيبلك عشر ألف جنيه .


بس دول مش ليك دول للعمال .

انتهت روعه بتوقيع العقد وبيع نصيبها لرجب الذي طمع في نصيبها .


خرجت روعه وصديقتها الي خارج المحل ... علي وجهها العبوس الهذة الدرجه هناك أناس ناكرين الجميل ... مرت علي بعض المحلات وكوافير حزنت بشده لوجود بعض الأشخاص أنكروا تعبها هي وأصدقائها ...

انتهت روعه من الجوله علي المحلات فهي لم تكمل

مرور لاحساسها بالاحباط .


دخلت روعه في حاله نفسيه صعبه بعد هذا اليوم وقررت التفرغ للمزاكرة. . والبعد عن جميع الناس فقد انعزلت تماما لمدة ثلاث ايام. لم تقم فيها بالتواصل مع أحد مما اقلق اخواتها ووالديها ونيرة وأهل نادر

حتي نادر الذي تجنبته حاول معرفة السبب لم يعرف فهو اشتاق الى مناغشتها وخجلها منه من وقت نومهم في الغرفه اشتاق للتحرش بها في المطبخ وهي مشغوله بالغناء وقت قيامها بالطبخ وخجلها

منه .

نادر : الذي حاول أكثر من مرة إخراجها من عزلتها ..

بطلب اشياء منها كانت تؤديها من غير مجادله منها كالعادة ...حزن علي نظرتها ..

أتي

يوم من عمله مبكرا ومعه بعض من الاطعمه التي تحبها وبيتزا مخصصه لها حتي الطرشي لم ينساه .


دخل الشقه ورص الطعام علي الطاوله ودق باب غرفتها ..وبعد سماحها له بالدخول ..دخل و

جلس بجوارها وطلب منها أن تخرج معه لخارج الغرفه وبعد الكثير من المحايلات وافقت وخرجت ابتسمت له عندما رأت ما احضر ه لها من اطعمه ليخرجها من حاله العزله التي فرضتها علي نفسها


شكرته روعه وجلست مقابله تاكل قليلا حتي لا تسبب حرج له .

----🌸استغفر الله العظيم رب العرش العظيم و اتوب اليه 🌸

اتي يوم الخميس وحضرت عائله نبيل الاسيوطي الذين انبهروا من جمال نيرة بالحجاب ومروان الذي سعد كثيرا ...اتفقوا العائلتين علي معاد الخطبه وعقد القرأن الذي صمم عليه مروان ..عدت الايام واتي يوم عقد القران ومازالت روعه تشعر بالحزن عد اليوم باحتفال. العائلتين بعقد القران والتقاط الصور التذكارية وسط فرحه مروان ونيرة .

حتي معاذ أخيها الذي نفذ كلمات روعه وبدء بالعلاج.

وقرر الاعتراف لدارين بحبه ورغبته بالزواج منها .

وإصرار نادر علي روعه أخذ بعض الصور التذكارية ليهم .

بعد انتهاء الاحتفال الذي لم يحضر ه ال قليل من أصدقاء نيرة وروعه وخالد صديق نادر وعبدالله خطيب لوزة وعماد الذي لم يتوقف عن مواقفه المضحكه لإخراج روعه من عزلتها التي احزنتهم جميعا .

بعد الانتهاء ورحيل الجميع صعدت روعه الي شقتها بعد الاستاذان منهم للمزاكرة واقتراب الامتحانات .

صعد نادر خلفها بحث عنها في الشقه فلم يجدها ..

خبط علي باب غرفه نوم روعه .

نادر: ممكن نكلم شويه في موضوع مهم جدا.

روعه : ثواني أنا هغير واجي .

نادر : لم ينتظر دخل سريعا. فقد اشتاق لها لم يتمالك نفسه أن يسمع صوتها الضعيف كذالك..اشتاق الي النظر الي وجهها ..وقف نادر عندما صرخت روعه به فهي كانت ترتدي ملابس قصيرة جدا بحملات رفيعه ورافعه شعرها لاعلي بصورة ظهرت. رقبتها وصدرها بسخاء توجه إليها وهو مغيب تماما جلس جوارها علي السرير امسك يدها وهي تحاول جزب الغطاء عليها .

نادر: محمحما لاجلاء صوته يحاول إخراجه فلم يقوي .

روعه: ممكن لو سمحت تسيب ايدي وتخرج وانا هبدل هدومي واجي وراك .

لم يمهلها نادر وجزبها اليه ونظر الي شفتيها وانقض عليها وقبلها بنهم شديد لم يتركها الا بعد مدة. وهو يتنفس بصعوبه من هيئتها التي ضعفته . .. فهو بالرغم من قيامه بعلاقه مع هنا الذي لم يلتقي بها منذ تللك الليله التي اغوته بها. فهي دائما تتفنن في اختلاق الاعزار وحتي نادر فقد شغفه بها فهو تأكد أنه لم يحبها يوما فهو انبهر بجمالها

حتي مع اخر اتصال لها التي أخبرته أنها مسافرة لعدة أيام مع اختهاوطريقه حديثها معه لم يحس معها بقلق لبعدها عنه

كما احس بالم علي حزن روعه وحالتها النفسيه .نادر اسف أردف بها وهو ينظر إلي عينيها وانقض مرة أخرى عليها وظل يقبل روعه قبلات متفرقه علي صدرها. رقبتها وهو يتلمس منحنياتها برغبه جارفه .

روعه التي خانها جسدها فهي لم تقاومه الا قليلا

اصبحت تبادله قبلاته علي استحياء تاوهت من عنف قبلاته وهو يقبل رقبتها بنهم قام نادر بنزع قميصه والقائه أرضا خلع بنطاله وظل بشورت قصير .

أزاح الاوراق التي تذاكر بها روعه واعتلاي روعه وظل يقبلها وهي مغيبه تمام فأصبح جسدها يطلبه أيضا ...فهذة الفترة تقرب منها حاول إخراجها عن حزنها وعزلتها حاول كثيرا الكلام معها حتي أنه زاكر لها اكثر من مرة وساعدها في عمل ملخص لتحدي المواد ببراعه منه ...روعه احست بقلبها يميل له

مع قبلاتها ولمست يده لجسدها لم تقدر على مقاومته في في فترة تشتيت نفسي وجسدي فهي أيضا في فترة التبويض بعد انتهاء دورتها الشهريه .


وسط قبلات نادر المتملكه لها تاوهت برغبه احس بها نادر الذي طلبه جسدة أيضا .


نادر : كاد أن يكمل زواجه وتملكه لها وتصبح زوجته قولا وفعلا ...قام من عليها علي دقات جرس. الباب الذي لم يتوقف ابدا...


قام بارتداء بنطاله وخرج سريعا ليفتح الباب وهو يلعن من بالباب لإخراجه من هذا النعيم .


وجد سامر شقيقه وخالد صديقه يقفون أمام الباب.


نادر الذي وجد سامر وجهه عليه عبوس شديد ...في ايه مالك قالب وشك ليه كده.

سامر :خالد عوزك في موضوع مهم.


نادر: خالد. مالك يابني في ايه .

خالد: نادر ،انت ليه قافل تلفونك رنت عليك فوق الخمسين مرة .

نادر: مش قفله ولاحاجه أنا عمله. صامت ايه جري ايه .

خالد:. مصيبه كبيرة الإدارة كلها مقلوبه في هجوم إرهابي حصل من ساعتين علي المطار و قتلوا عدد كبير من المسافرين غير الرهائن ال محتجزنهم .


نادر: ثواني هغير هدومي واجي معاك .

خالد: ما هو ماهو .

نادر:في ايه يا بني مالك بتقطع .

خالد: انت وسيادة اللواء والدك وكام اسم من كبار المسؤولين في الدولة ..مطلوبين نظير إطلاق سراح الرهائن ال معظمهم اجانب وعرب .


سامر: دول اجننوا. ازاي يطلبوا حاجه زي دي ومش عجب بابا ونادر.

خالد: لسه محدش يعرف السبب بس القيادة العليا طلبت من وزير الداخلية سرعت فك حصار الرهائن والمساوة مع الخاطفين .


نادر:ذهب ليرتدي ملابسه فتح أحد الإدراج وقام بإخراج مجموعه من الأجهزة الحساسه قام بوضعها في أماكن متفرقة من جسده وقام بارتداء ملابسه .


روعه التي احست بنغزة في قلبها مما سمعت ..اقتربت من نادر .

روعه: وهي لا تقوي على الكلام ... نادر انت وانكل هتسلموا نفسكم الارهابين دول .


نادر : ابتسم بوجهها واقترب منها ده واجبي وشغلي ولازم ااديه ..بس أن شاء الله بابا مش هوافق أنه يدخل في أي مساومة مع الارهابين ..هم عوزين يكسروانا أنا وبابا مع بعض واحد فينا يشوف التاني مزلول ..

روعه : اومت براسها ربنا يحفظك ويحميك ...نزلت دمعه من عينها لا تعلم لم قلبها يتلهف عليه .


نادر : ابتسم بوجهها وجلس علي حافه السرير وجزبها للجلوس علي قدمه .. روعه أنا عارف ان ظروف جوازنا جت بطريقه غريبه. وفضلنا طول المده ال فاتت قط وفار بس بجد معرفش ايه ال حصل كل يوم اتاكد اني حبتك انا مش قادر ابعد عنك بالرغم من مقلبك معايا. .. كل ده. بيجزبني اكتر

ال حصل من شويه ده مش رغبه أو شهوة وهتعدي لا ده حب واستمرار لحياتنا مع بعض ...نظرت روعه الأرض بخجل ...قام نادر برفع وجهها وقام بتقبيلها .

ابتعد عنها سريعا ..أنا لا زم امشي كل دقيقه تاخير مش فصلح الرهائن .

روعه: ابتسمت له واومت براسها وقامت من علي قدمه توجهت الي أحد الإدراج وأخرجت مصحف صغير وقبلته وأعطته لنادر الذي آخذة ووضعه في جيبه بعد تقبيله ...جزب روعه لاحضانه وقبل جبينها


مهما حصل عوزك تكوني قويه زي عادتك وخالي بالك من ماما ونيرة هما محتاجينك دلوقتي .


خرج نادر : لأخيه سامر وصديقه خالد ورحلوا جميعا متوجهين للمطار. لمساومه الارهابين .


طول الطريق نادر يتذكر روعه ويبتسم فهو لم يكن يتخيل أن يعترف لها بحبه بهذة الطريقه تحسس جيبه لمس المصحف الذي أعطته له تبسم وأقسم أنه فور نجاته من هذة المحنه سوف يقوم بتصليح غلطه مع هنا ومصارحه روعه بهذة الغلطه لبدء حياتهم الزوجيه علي الصراحه والصدق.


تذكر أحد الأيام التي رجع فيها البيت وجد روعه جالسه مع اخيها معتز ...وهو يتحدث مع روعه واخذ رأيها في كثير من الموضوعات الخاصه بحياته الشخصيه حتي أنه زعل من كلمات شقيقها وهو يطلب منها رأيها في كل تفصيله من مشروعاته.


حتي في الفتاة الذي يريد الارتباط بها وكيف يقوم باخبارها والاعتراف بحبه لها ؟

تبسم وهو يتذكر ردها عليه وتحليل كل رسمات المشروعات حتي انتهي معتز من تظبيط كافه الرسومات .

حتي وصلت روعه لموضوع الاعتراف بحبه .


قالت روعه : أنا لو كنت مكانك كنت عملت حاجه واحدة أاقول لبابا واروح لوالدها واطلب منه معاد لتقديم لطلب أيدها .


بس لو أنا البنت فأكيد هستني جو رومانسي وانك تحضرلي ورود وبلونات وعليها كلمات حب وغرام وتطلب أيدي وانت نازل علي ركبتك .


معتز : يعني انتي كده بتقوليلي بالحداقه اني اعمل الطريقتين .

روعه تبسمت طول عمرك زكي يا موزو .


تبسم نادر عندما اتي إليهم مازن ليلا اول ايام زواجهم ..واحتضن روعه وبكي بحضنها ويقول لها أنه لم يعد يتحمل بعدها عن البيت بالرغم من استهتار نادر بهذا الموقف ال أن جزبته كلمت روعه لأخيها ... أنا لو اعرف اني بعدي عنكم هيتعبنا كده مكنتش فكرة اعمل الفيديوا ولا اي حاجه تبعدني عنكم. وجدكم بحياتي واني اكون بينكم عندي بعمري كله وانا بعد الايام ال ارجع اعيش بنكم من تاني.

نادر : وقلبه نغزه بشدة لا يعلم أن كان من كلماتها وتأثره ولا من خوفه من بعدها عنه.

تذكر : روعه قبل دخولها هذه الحالة مقابلها معه

وضع يدة علي قلبه داعيا أن تنتهي المهمه بنجاح ليعود لإصلاح ما حدث .


وصلوا اخيرا الي المطار نزلوا من السيارة توجهوا الي مكان القيادات أدوا التحيه العسكريه وناقشوا الكثير من الخطتت واستقروا علي خطة استبدال الرهائن بنادر دون غيرة ..بعد الكثير من الجدل مع الخاطفين الذي. عرف نادر أحدهم أحد الا رهابين الفارين من العداله وقد نجح نادر مرة سابقه من القبض عليه وضربه وإصابته بعجز في أحدي يديه ..وقتل قائدهم الذي اتضح أنه والد ذالك الإرهابي .... فتأكد أنه يريد الانتقام منه بقتل والده ..حمد الله أنه صمم علي عدم رضوخ والده لهذا الطلب .


وصل نادر الي مكان الارهابين الذي بدء بعينيه يجوب المكان بعد خروج بعض الرهائن نظير تسليمه نفسه ..وجد أن عددهم سته أفراد ملثمين ومعهم احزمه ناسفه واسلحه اليه .

تحدث نادر : يحاول أن يرفع صوته للوصول للقوات بالخارج لمعرفته أعدادهم عن طريق الأجهزة الدقيقه التي زرعها في أماكن متفرقة من جسده.

برافو عليك يا سليم بالرغم من العدد القليل ال معاك ال متعدوش عشرة أفراد ال انت نجحت المرادي في ال مقدرتش عليه من سنين وانت معاك اكتر من ميه فرد ده انت طلعت عبقري ورجالتك مدربين بكفاءة عالية .


سليم : لسه مغرور زي ماانت يانادر يا مصري بس خلاص انا هنهيك. من النهارده مش هيكون في حاجه اسمها نادر المصري لأنه هيكون بح خلاص ..بس بعد ما اخد حقي منك وحق ابويا ال قتلته .


نادر: بضحكه عاليه وهي علامه متفق عليها مع قادته. .. لتأكيد أنه تأكد من أن الخاطفين مغخخين أنفسهم بعبوات ناسفه .

اتكلم علي قدك يا سليم ال حصل لابوك مش انا السبب فيه هو ال هرب من القوات ووداس علي الحزام الناسف بالغلط وده لانه معرفش يتعامل معاه ....أنا كان يهمني القبض عليه حي لإنهاء الإرهاب من البلد بعد اعترافه علي باقي القادة .

سليم : متحولش يا نادر يا مصري انت ميت ميت أنا هقتلك بايدي لم يكمل كلامه إثر تلقيه رصاصه في رأسه من نادر علي غفله منه اخرج نادر مسدس صغير كان يثبته في أحدي اطراف بنطاله بجوار جيبه .. في ثواني تشتت باقي الارهابين محاولين قتل نادر ..حتي اسكنهم واحد منهم أنه هو الوحيد طوق نجاتهم من هذة المحنه بعد مقتل زعيمهم الذي أكد لهم بنجاح المهمه وخروجهم من البلد بطريقه أمنه .


ظل صريخ أحدي الرهائن حتي قام نادر بتهدئتها وطمأنتها باقتراب خروجهم من هذا النازفة.


بعد مساومه مع باقي الإرهاب نجح في إخراج الرهائن والبقاء معهم لحين استقارهم علي راي لحل طريقه خروجهم .

جلس نادر بمكان يستطيع أن يراقبهم جميعا .


جلس نادر واضعا رأسه علي الحائط اتي اليه أحد الارهابين. ايه يضمن أننا لم نسلم نفسناا ونخرخ من هنا منصفاش .

نادر : أنا اضملك كده انتم لسه شباب صغير واكيد اتغرر بيكم ومكنت ش تعرفوا نوايا سليم السمان وأبوه ايوب .


الشاب :فعلا هو اقنعنا أنه بيعمل كده عشان يخرجنا برة البلد لاي بلد أجنبي وهيشغلنا هناك ومناش علاقه بالمنظمه بتاعته ال بيدرها .


نجح خالد واصدقاءة من اقتحام المكان وتسليم الست أفراد لأنفسهم بعد وعد نادر والقيادات تخفيف الأحكام عليهم .

انتهت المهمه بنجاح توجه ا جميعا الي مقر الإدارة العامة لمكافحة الإرهاب ..للتحقيق مع أفراد الخليه للوصول إلي معلومات عن باقي الاماكن المتواجد بها باقي الارهابين .


اتصل سامر علي أمه ليطمئنها بنجاح المهمه وخروج نادر ووالده من هذة المحنه.


بعد تحقيق طويل ويوم مرهق ..

نادر وهو جالس بمكتبه اتي له اتصال من هنا. وافق منه .

نادر :الو .

هنا:ببكاء مصتنع ورقه نودي في مصيبه يا نودي لازم تجي عندي نحلها ..

نادر: لأنها فهو أراد أن يذهب يرتاح قليلا والذهاب الي رو عه ليعلمها أمر هنا .

مصيبه ايه ورجعتي امته من السفر .

هنا : رجعت النهاردة لازم تجي متتاخرش .

خرج نادر ذهبا الي هنا بعد قليل وصل عندها .

نادر ببرود لم تشهده هنا من قبل أراد أن يعلم ماذا تريد .

هنا : أنا حامل لازم تتصرف وطلب مراتك وتتجوزني

شرعي عشان ابننا ما يكنش ابن حرام .


نادر:بفاة مفتوح آفاق من زهوله حامل ازاي وعرفتي منين احنا مقدناش مع بعض ال يوم واحد وبس .

هنا: اكيد يوم واحد بس كان في اكتر من لقاء بنا.

نادر : لا لازم ينزل أنا مش مستعد ابدا لفكرة الاولاد

هنا : لا لو فاكر انك هتنكر ال حصل فاانا اوديك وراء الشمس انت لازم تطلق روعه وتتجوزني وابننا يكون ابن شرعي .


نادر: أنا مش هطلق روعه ابدا وهكمل معها .

هنا: أخرجت هاتفها واسمعته تسجيل بصوته وهو يتحدث عن جوازة من روعه ويوصف شكلها بأبشع الألفاظ ويسب لباسها ونعتعا القردة .


واسمعته الكثير من التسجيلات بصوته حتي لقائهم الحميمي معها وجسده العاري .


نادر جلس علي اقرب كرسي بعد اهتزازه وخوفه من وصول هذة التسجيلات الي روعه وأهله كما هددته هنا.

نادر: انتي ازاي تعملي كده وتسجلي كلامي وكمان تعملي فيديوا بالطريقه القذرة دي .

هنا: عشان اللحظه دي كان لازم أأمن نفسي ... دلوقتي المرة بملعبك تطلق روعه ونكتب رسمي بعد ما تجيب اهلك وتطلبوا ايدي رسمي .


نادر ظل يحاول أثنائها عن قرارها إلي أن رضخ لها بالنهايه وذهب معها الي المأذون وكلف روعه وارسال لها ورقتها عندطريق القسم ..

كما طلبت هنا لتضمن عدم رجوعه عن كلمته معها.


عند روعه التي علمت بنجاح نادر ونجاته قررت أن تقوم بمفجاءة له قامت بتنزين المنزل له واقمت بارتداء فستان زفافها ووضع قليل من مسحيق التجميل الذي ظهر جمالها الهادي الجميل.


عاد نادر الي منزله صعد الل شقته وهو حزين يجر قدميه وازيال خيبته

يدخل نادر الي منزله يجد المنزل مزين بورود


والكثير من الزينه وبلونات تتطاير بالوان مختلفه


يوجد بكل بالون ورقه بها بعض الكلمات ..يقراء كل ورقه وقبله يكاد يقف من الصدمه .


تتبع القراءة إلي أن وصل غرفه النوم وجد بدله فرحه موضوعه علي السرير وبجوارها ورقه مطويه .


اخذها نادر وقراءته

البس البدله وأخرج علي الصالون في مفجاءة مستنياك.


نادر: ليه النهاردة بالذات ياروعه تختاريه. للمفجاءة.

وانا ال استعجلت وبعتلك ورقتك أنا مستهلكيش.

أنا جبان ياريت كنت رفضت ولا اني ابعد عنك امكن لو كنت حكتلك كنتي سامحتيني.


فجاءة دق جرس الباب اسرع نادر يفتح الباب وجد روعه تقف وبيدها ورقه نظرت إلي نادر بعيون كلها وجع وألم أشارت إلي فستانها والزينه التي تضعها لأول مرة في حياتها تتنزين من أجل رجل .


أيعقل بعد ما قامت به من أجله وتنازلها علي كثير من من مبادئها. وشخصيتها من أجله .

لم تبكي ولم تصرخ نظرة له من أعلي لاسفل وقزفت الورقه بوجهه وذهبت الي غرفة نومها أبدلت ما كانت ترتديه واحضرت أحدي حقائبها وأخذت بعض الاوراق المهمه و غسلت وجهها واعدلت حجابها وخرجت الي الصالون لتأخذ هاتفها وحقيبه يدها .


نادر: روعه أنا اسف .

روعه: دون أن تلتفت له. أنا اسفه لنفسي اني حبت واحد اناني زيك اسفه لنفسي اني اتنزلت وفكرت أننا نبدء زي اي اتنين مجوزين .

اسفه لكرمتي اني واقفه اكمل معاك .. أنا هدوس علي قلبي لو أتوجع وافتكر أن في يوم حبيتك هغسل جسمي بميه نار علي اليوم ال قربت لي فيه ..هلعن كل ثانيه فكرت فيك وأوعد نفسي مفيش دمعه هتنزل من عنيا عليك ولا هفتكرلحظه عدت عليا معاك .

اوعد نفسي اني هكون روعه الاسيوطي بنت نبيل الاسيوطي ال اتعلمت وتربت أن ما فيش حاجه تكسرها أو تهذمها ..خرجت روعه ونادر حاول أن يفهمها أسبابه لعلها تسامحه لكن دون جدوى منها .


نادر بدء بتكسير كل ما تطوله يده صارخا باسم روعه.

يُتبع ..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية اخوات زوجتي)
google-playkhamsatmostaqltradent