رواية اخوات زوجتي الفصل الثالث عشر 13 بقلم منى عبدالعزيز

 رواية اخوات زوجتي الفصل الثالث عشر 13 بقلم منى عبدالعزيز

رواية اخوات زوجتي البارت الثالث عشر

رواية اخوات زوجتي الجزء الثالث عشر

رواية اخوات زوجتي الفصل الثالث عشر 13 بقلم منى عبدالعزيز

رواية اخوات زوجتي الحلقة الثالثة عشر

يُساءُ فهمُك بين الناسِ أحيانا

فيخلقون لك الأوصافَ ألوانا

فقد تكونُ ملاكاً عندَ بعضِهِمُ

وقد تكونُ بعينِ البعضِ شيطانا

طبائعُ الناسِ شتَّى وهي أمزجةٌ

ولن تُطيقَ لها بالفهمِ إمكانا

فلا يغرُّكَ مدحٌ لو أتوكَ به

ولا يضرُّك ذمٌّ كيفما كانا

لا يعرفُ النفسَ شخصٌ مثلُ صاحبِها

فكُنْ لنفسِك في التقييمِ ميزانا..

بعد عودته روعه وزهول نادر مما راي من لباس روعه وجمالها .

نادر: هب واقفا اقترب منها يجمع شتات نفسه فلا يعلم لما قلبه بوجودها يكاد يقفز من صدرة .

اجلي صوته محمحما يقترب منها بصوته ذو الباحه الروجليه .... ممكن نكلم مع بعض شويه.

روعه: وهي متعمدة أن تتجاهله عمدا لتنفيذ خطوتها 

خطتها التي ستبدأ بها ... ممكن نأجلها لبكرة أنا مرهقه طول اليوم وعوزة اخد شور واصلي وانام.

نادر: يتمني أن يلتهم هذه الشفاه ذو اللون الوردي الطبيعي ابتلع ريقه بصعوبه ممكن بس لازم نتفق .

روعه : نتفق علي ايه .

نادر: أننا ننام في نفس الاوضه. اكيد مش هفضل طول العمر انام على سرير الاطفال . أنا جسمي تعبني من النومه دي.

روعه : اوك عادي تقدر تنام في اوضه النوم بس شويه صغيرة. انقل هدومي اوضه الاطفال ونام برحتك قالتها ببرود اغضب نادر.

نادر: وهو يكاد يخرج نار من اعيونه.... وليه منمش فيها سوي زي اي اتنين مجوزين .

روعه : سوري يا نودي أنا مش بعرف انام جنب حد. .. ولو اطضريت في يوم انام بيكون ضيف في البيت ومامي أو عمتو سهي يناموا جنبي غير كده مش بسمح لاي حد ينام جنبي.

نادر : مستغربا كلمه نودي فهي تعيدها كثيراوقد تملكت منه العصبيه حاول التقرب منها وإمساك يدها أشارت له أن يتوقف لو فاكر اني هسمحلك تلمس قماش فستاني مش ايدي تبق غلاطان ولو سمحت عوزه اخدشور وانام أنا مودي 

كويس مش عوزة حاجه رخمه تعكنن عليا.

روعه : برقه اقتربت منه تصبح علي خير يا نودي .

نادر: برق بعينيه وحاول أن يقلب الدفه لصالحه وانت من أهله يارويعي .

روعه : ببتسامه فهي تعلم أنه سوف يرد لها ما تفعله به .

سوري يا بيبي رويعي ده من اجمل الألقاب ال دمها خفيف علي قلبي وال بيقلهالي ساكن هنا مش بحب اسمعها من غيرة .. شاو يانودي.

نادر ايه حكايه نودي الله دي حاجه تغيظ 

تركته يكاد ينفجر من الغيظ جلس قليلا يفكر ماذا يفعل معها أتاه اتصال نظر وجدها هنا.

نادر: هنا اخيرا فكرتي تتصلي عليا. ... بقالي اكتر من ساعتين متصل عليكي ومش رديتي.

هنا: سوري يانودي اصل اختي كانت طول اليوم معايا. يدوب دخلت تنام وانا تصلت. عليك علي طول .... اصلك وحشتني موت .

نادر: انتي كمان وحشتيني اوي ايه رايك تنزلي وانا هعدي عليكي ونروح شقتنا.

هنا: لا مش هينفع اصلا اخرج افرض اختي صحيت من النوم مش لقتني. .. وهي عارفه اني وخده إجازة من المستشفي.

نادر: انا تعبت طول اليوم مش عارف اتلم عليكي وايه حكايه اختك دي ... امته بقي نجوز رسمي ونعيش زي اي اتنين مجوزين طبيعي.

هنا : في ايدك يانودي لو تنفذ الخطه هنرتاح.

نادر: بدءت انفذها بس مافيش حاجه محوقه فيها .

هنا : طيب رقبها اكيد عندها سر أو علاقه أو حبيب .

انتم جوازكم جه فجاءة. .. واكيد ملحقتش تعرف عنها حاجه .

نادر: بغيرة واضحه علاقه ازاي يعني .

هنا: اي علاقه عادي بتحب شخص. زميل ليها . اخو وحدة صحبتها كده يانودي .

نادر: متزكر كلامها. ال بيقولي اللقب ده ساكن في قلبي هنا تملكت الغيرة منه ..هنا سوري متطراقفل معاكي دلوقتي شويه وخرجت ارن .

نادر محدثا نفسه نعم علاقه ده يكون اخر يوم في عمرها ...أنا لازم افهم ايه حكايتها .

نادر : توجه إلي غرفه النوم التي دخلتها روعه. مناديا عليها بغضب...روعه تعالي هنا .

روعه: بخضه من دخوله دون استاذان.... تضع يدها علي قلبها تتحدث برجفه في أوصالها ...حصل ايه داخل كانك هتقبض علي عصابه ..مش تخبط علي الباب ولا تنادي عليا بصوت هادئ بدل الجعير ده.

نادر: بقلك ايه ما تخدنيش في دوكه ... انتي قلتي ال بيقولك يا رويعي ساكن هنا بقلبك انطقي مين هو واذاي تفكري في راجل تاني غيري .. قصدي غير جوزك .

روعه: ترمش أكثر من مرة محاوله تجميع شتاتها .. اقتربت منه بدلال ووضعت يدها علي صدرة وهمست بالقرب من إذنه انتي بتغيري يا بيضه ..

اطمن يانودي أنا أعرف ربنا كويس مش انا ال بفكر في راجل غير جوزي أو انطق اسمه. او اسم. اي راجل بوجوده .. اوعدك لم نبق نطلق هبقى ااقولك عليه . ... اقترب اكتر ولكزته سقط علي السرير 

أمسكت بحقيبتها التي جمعت فيها بعض الملابس لها و ذهبت الي غرفه الاطفال .

نادر : هو ايه ال أنا فيه ده بقي في ظابط قد الدنيا جسم. وعضلات وحليوة يتعلم عليك كده. ويثبت بالطريق دي.

🌸 سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم 🌸

في بيت نبيل الاسيوطي.

مروان الذي حدث والده علي الأمر فقرر أن يذهب إلي والده واخبار ه ما حدث بينه وبين نيرة وأنه يريد مقابله اللواء عاصم المصري لتحديد موعد المقابله لطلب نيرة منه .

تبسم نبيل ايه رايك أكلمه أنا واحدد معاد معاه واهو الراجل مش هيتاخر لو أنا طلبت منه المعاد .

مروان : قبل يد والده بابا اكيد أنا يذدني شرف أن حضرتك تكلمه وتاخد منه معاد. بس انا مش هستحمل كلمه لو رفض ولا صدرت منه أو عائلته كلمه كده اوكده ممكن تسبب جرح ليك أو حد من ولاده يفكر أن داخل البيت ابص علي حريمه واستغليت اختي هناك .

نبيل : ربت علي كتفه أنا دلوقتي اقدر اقول اني خلفت رجاله كل يوم بحمد ربنا علي تربيتكم واخلقكم وتدينكم ودائما بتراعوا ربنا قبل كل شي .. النهاردة روعه خلت راسي مرفوع لفوق 

وانت يابني بكلامك ده عزيت من شاني ورفعت مقامي وأنا فخور بيك وباخواتك .

ربنا يديني العمر وافرح بيكم وأشوف ولادكم.

روح يا بني قابل اللواء عاصم ولو ليك نصيب في جوازك من بنته اوعك في يوم تعاملها قصاد 

معمله اخوها لروعه ..ظروف جوازكم شي وروعه 

ونادر شي تاني مفهوم .

مروان: بابتسامه قبل يده مرة أخري واستأذن منه وخرج.

بعد قليل وصل مكتب اللواء عاصم وطلب مقابلته .

عاصم: اهلا بحضرة الضابط .

مروان :, مؤادي التحيه العسكريه ومد يده بعدها وسلم علي اللواء عاصم باحترام .

مراد،: اهلا بحضرتك أنا بعتزر اني طلبت أقابل حضرتك في الشغل بس انا حبيت تكون المقابله 

في مكان محايد لو الموضوع ال جاي فيه حضرتك وافقت عليه أو رفضته ما ياثرش علي علاقتنا كاهل ونسايب.

عاصم: اتفضل احكي وبعدها نشوف رايي .

مروان :, محمحما حضرتك قبل اي شئ لازم اوضح نقطه مهمه. والدي كان حابب هو ال يكلم في البدايه 

بس انا استأذنت منه إن أنا ال اكلم عشان ارفع عنكم اي حرج حضرتكم انتم الاتنين ومكنش سبب اي خلاف أو تغير في النفوس بنكم .

عاصم : تبسم له وطلب منه أن يكمل كلامه .

مروان،: اولا أنا يشرفني أن اطلب معاد من حضرتك تحدده ليا انا واهلي نطلب ايد الانسه بنت حضرتك .

ثانيا :, لو حضرتك وافقت أو رفضت. ده مش هيكون 

ليه اي تغير في شكل علاقة العالتين أو ليه علاقه من بعيد بشكل علاقه جواز روعه ونادر .

ثالثا :, أنا اسف انا قبل ما اطلب ااقابل حضرتك أنا بالصدفه قابلت الانسه كرمتك واخدت رأيها في ال موضوع لو في قبول اني اتقدم واطلبها ...ولو لا ابعد التفكير ده عن بالي واستنه بنت الحلال ال قلبي يتفتحها مرة تانيه .. حضرتك أنا من يوم زيارتكم الاولي لينا وانا قلبي مال لكرمتكم وانا 

حبيت أكمل نص ديني ويشرفني نسب حضرتك .

عاصم: بانبهار من كلماته وحسن تعبيره وطريقه طلبه ليد ابنته .. تقدر تتفضل انت وعالتك يوم الخميس الساعه تمانيه باليل .

وقف مروان بابتسامه ومد يده وسلم عليه وادي التحيه العسكريه ورحل شاكر اللواء عاصم .

اتصل علي والده أخبرة بما حدث مع اللواء عاصم وتحديد معاد المقابله العائلية يوم الخميس .

-----🌸اللهم صلي وسلم وبارك على سيدنا محمد وعلى اله وصحبه اجمعين 🌸

عودة لنادر وروعه .

افاق نادر من نومه ادي روتينه اليومي وصلي فرضه 

اخرج هاتفه اتصل علي شخص وطلب منه أمر ما واغلق الهاتف وأكمل ارتداء ملابسه الرسمية للتوجه إلي عمله .

خرج من غرفته توجه إلى حجرة الطعام لم يجد بها شي .

توجه إلي المطبخ أيضا لم يجد شي ..زفر بضيق فهو لم يكن يريد أن يبداء تنفيذ خطته اليوم ال بعد أن يتلذذ ويحتسيى قهوته الصباحيه .

نادر: توجه إلي غرفه نوم الاطفال دق الباب لم يجد استجابه .. قام بفتح الباب نظر الي والغرفه لم يجد أحد. وان هناك ملابس موضوعه علي السرير .

خرج مرة أخري يبحث عن روعه. وجدها. تخرج من الحمام الخارجي. فغرفه والأطفال غير مزوده بحمام .

نظر الي ما ترتديه فكانت ترتدي كاش مايوه بحماله عريضه وقصير الي بعد الركبه بقليل ولونه امواج البحر يظهر أنوثتها بطريقه مهلكه .

نادر: أراد أن يبين لها الثبات وان هيئتها الجديدة لم 

تحرك به ساكنا .. اخيرا حضرتك اتكرمتي وظهرتي فين الفطار والقهوة مش مفروض تجهزيهم قبل اي حاجه.

روعه بخضه فهي لم تعلم بأنه فاق من نومه .. اسرعت الي داخل غرفت النوم واحضرت مئزر ثقيل 

وارتدته وظلت واضعه المنشفه. علي رأسها تخفي شعرها البني المتدرج بدرجات اللون البني بطبيعته .

نادر: وهو يكاد ينطق من غيظه لقيامها بارتداء هذا الشئ الذي اخفي جمال جسدها .

أراد أن يخرج ما بداخله. .. يعني لم تلبسي الروب. هيفرق. معايا . .. لا متخفيش بيه من غيرة مفكيش 

حاجه تجزبني ده خالد صحبي في انوثه اكتر منك.

روعه: وقلبها يتمزق ولسانها فقد النطق فكرة قليلا التفتت الجهة الاخري حتي لا يري دموعها التي خانتها ونزلت فهي كحال أي فتاة. لا تحب التقليل منها ومن أنوثتها ... بابتسامه .

اولا أنا ميفرقش معايا اعجبك ولا لا. أنا يحافظ على نفسي لليستحقني محبش أنه يفكر أن غيرة شاف حاجه مني ... أن شاء الله بعد ما اخلص من طلتك البهيه وكل واحد يروح لحاله .

نادر: اقترب منها فكل مرة يحاول استفذاذها تتفوق عليه بردها اللاذع واهانتها المنمقه .. روعه انعدلي ايه تحافظي علي نفسك لواحد تاني. معناه ايه ومين الشخص ده.

روعه: اولا أنا مبدخلش في حياتك فياريت. تكون اسبور ونعيش مع بعض كشركاء سكن لا غير. محدش ليه علاقه بالتاني. اوك يا نودي.

نادر:جزبا إياها فهو بداء بتوتر من هذة الكلمه كأنها جريمه ارتكبها .. اقترب منها ايه حكايتك بالبظبط 

كل شويه نودي نودي دلع ماسخ ومالهوش علاقه باسمي ولا بيفكر ك بحد .

روعه: تؤ تؤ تؤ مش معقوله بقي نودي دلع ماسخ مش خايف هناك تزعل منك يانودي 

قالتها والتفتت عائدة إلى غرفتها لإكمال ارتداء ملابسها للتوجه إلي جامعتها ... وقفت مرة أخري 

وبالنسبه الفطار والقهوة سوري مش الفلبينيه ال جيبها تخدمك .. لم عملتها مرة فده من ذوقي وتربيتي اعمل فطار ولا لا ده حسب مزاجي ولو عاوز تفطر عندك التلاجه مليانه اكل. او تروح تفطر مع ه قطعتها مع زميلاك في الشغل .

دخلت الغرفه وأغلقت الباب. .. وظلت.واقفه خلفه إلي أن سمعت صوت خبطه عاليه جدا فتاكدت أنه لم يقوي علي كبت غضبه فقام بقفل باب الشقه خلفه بقوة .

نادر: نزل متوجها إلى بيت أهله بعد تلقيه مكالمه هاتفيه من والدة يطلب نزوله لاسفل لأمر هام .

وصل نادر شقه والده يحاول رسم ابتسامه علي ثغرة فهو لا يعلم لما يقف لا يقوي علي الرد علي روعه فهي ترد عليه بردود تجعله غير قادر على الرد او قلب الدفه لصالحه .

الام: اخيرا حنيت علينا وقررت تعطف علينا وتكرم 

تنولنا شرف زيارتك لينا .

نادر: مستغربا حديث أمه فهي المرة الأولى طول حياته تتحدث معه بهذة الطريقه .

عاصم :, مين قال هو جاي من نفسه دي لولا أنا اتصلت بيه مكناش شفنا. وشه .

أمه: والله مراتك اصيله وبنت ناس يوماتي وهي رايحه الجامعه وهي راجعه بتجي تسلم .. لكن حضرتك من يوم الصباحيه مشفناش حضرتك وكمان نزلت ومشيت من غير ما تقول خاليت وشنا في الأرض من الضيوف لولا روعه بررت غيابك وقالت انك تعبت وخرجت تتمشي.

نادر: اقترب منها وقبل راسها حبيبتي اسف متزعليش مني انا الفترة دي مشتت مش قادر اركز في أي حاجه .

اتت الخادمه تقول الفطار جاهز .

عاصم : يلا علي الفطار ونكلم في الموضوع .

اتت نيرة قبلت ابيها وأمها نظر لها والدها بإعجاب فهي ارتدت دريس طويل وحجاب ولا تضع أي مساحيق تجميل...سلمت علي نادر .

نادر: ايه الجمال ده كله يا نيروا. ...قمر بالحجاب .

نيرة : أنا أول يوم البسه وفرحانه قوي. بجد لولا روعه نزلت امبارح بيه ولا كلمها وطريقه إقناعها مكنتش وافقت اني البسه بالسرعه دي حتي الحجاب والفستان بتوعها .

عاصم: يعني يا ست نيروا روعه كلامها اقنعك احكلنا روعه قالتلك ايه .

روعه : قالتلي الكلام ال والدتها قالته ليه وهي عندها خمس عشر سنه١٥ .. وكمان هي قرت كتير عشان يكون لبسها عن اقتناع .

قالتلي مامتها. قالت الحجاب واللباس المحتشم عامل زي الموزة منقدرش نكولها ودقها ال إذا قشرتها .

ام التبرج والعري عامل زي بياع الحلويات ال بيلف بيها في الشارع الكل بيشوفها وبيدقها وبيلمسها غير الاتربه والحشرات البتوقف عليها ..ممكن بنت تكون لبسها محترم بس مش محجبه وفي بنات محجابات. وشبه العريات البنت هي ال بتحدد تكون اي وحده فيهم ...البنت هي ال تجبر ال قدامها علي احترامها 

بطريقه كلامها وأسلوبها وعدم خضوعها بالقول .

ومدح أو زم ليها ولتربتها .

وكمان روعه قريت كتير و قرت في تفسير القرآن الكريم ايات الحجاب ومعناه وطريقت الاحتشام .

روعه بتقول أن محارمنا هم ال ممكن يشوفوا شعرنا 

زي الزوج والأخوات والاب والام الاخوال والاعمام

لكن لبس الملفت وال ممكن يظهر جسمنا او قصير فهو الاب والام والزوج مش يفضل الاخوات كمان يظهر جسمنا قدامهم .

كمان قالتلي ايات الحجاب.

الآيات التي تتعلق بالحجاب :

1. قال تعالى : ( وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ وَلا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِينَ غَيْرِ أُولِي الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلَى عَوْرَاتِ النِّسَاءِ وَلا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِنْ زِينَتِهِنَّ وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِيعاً أَيُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ ) النور/31

2. وقال تعالى : ( وَالْقَوَاعِدُ مِنَ النِّسَاءِ اللَّاتِي لا يَرْجُونَ نِكَاحاً فَلَيْسَ عَلَيْهِنَّ جُنَاحٌ أَنْ يَضَعْنَ ثِيَابَهُنَّ غَيْرَ مُتَبَرِّجَاتٍ بِزِينَةٍ وَأَنْ يَسْتَعْفِفْنَ خَيْرٌ لَهُنَّ وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ ) النور/60 .

والقواعد : هن اللاتي تقدَّم بهن السن فقعدن عن الحيض والحمل ويئسن من الولد . الآية .

3. وقال تعالى : ( يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلابِيبِهِنَّ ذَلِكَ أَدْنَى أَنْ يُعْرَفْنَ فَلا يُؤْذَيْنَ وَكَانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحِيماً ) الأحزاب/59

4. وقال تعالى : ( يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَدْخُلُوا بُيُوتَ النَّبِيِّ إِلا أَنْ يُؤْذَنَ لَكُمْ إِلَى طَعَامٍ غَيْرَ نَاظِرِينَ إِنَاهُ وَلَكِنْ إِذَا دُعِيتُمْ فَادْخُلُوا فَإِذَا طَعِمْتُمْ فَانْتَشِرُوا وَلا مُسْتَأْنِسِينَ لِحَدِيثٍ إِنَّ ذَلِكُمْ كَانَ يُؤْذِي النَّبِيَّ فَيَسْتَحْيِي مِنْكُمْ وَاللَّهُ لا يَسْتَحْيِي مِنَ الْحَقِّ وَإِذَا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتَاعاً فَاسْأَلوهُنَّ مِنْ وَرَاءِ حِجَابٍ ذَلِكُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِكُمْ وَقُلُوبِهِنَّ وَمَا كَانَ لَكُمْ أَنْ تُؤْذُوا رَسُولَ اللَّهِ وَلا أَنْ تَنْكِحُوا أَزْوَاجَهُ مِنْ بَعْدِهِ أَبَداً إِنَّ ذَلِكُمْ كَانَ عِنْدَ اللَّهِ عَظِيماً ) الأحزاب/53

صدق الله العظيم.

عاصم ماشاء الله روعه كل يوم بتكبر في نظري .

دق جرس الباب فتحت الخادمه سلمت عليها روعه واعطت لها ظرف في يدها وشكرتها علي مساعدتها أمس .

توجهت الي غرفه الطعام بعد منادات عاصم لها .

روعه : بابتسامه رقيقه صباح الخير.

الجميع صباح الخير... معادا نادر الذي ينظر لها عينيه لم تفارقها .

عاصم : تعالي اقعدي جنبي هنا في موضوع عاوز اخد رايكم فيه بس سامر يوصل ونكلم .

روعه : بسم الله ماشاء الله .....ايه الجمال ده مبروك يا نيروا ماشاء الله الحجاب تحفه عليكي مخلي وشك منور ...وذهبت وقبلتها .

نيرة : مرسي ليكي ياروعه لولا انتي وكلامك وكمان الدريس والحجاب انتي ال عطتهملي .

كله بفضلك .

روعه: حبيبتي أنا معملتش حاجه ليكي .. انتي ال عندك قبول وحبه تتغيري وتتحجبي .

عاصم : تعالي يا روعه اقعدي جنبي ماشاء الله انتي قدرتي تقنعي نيرة بكلامك أنا وامها اغلبنا معاها ومقدرناش نعمل ال عملتيه.

روعه: تيته الله يرحمها كانت بتقول ..

امراءة بلا حجاب مدينه بلا اسوار.

زهرة جميله ينظر إليها الكثيرين ويشم رائحتها العابرين .

مراءة بلا احتشا م وجسدها علي الاكوام تتباهي به 

للعيان وفي الآخرة وقود النار .

راعيها سيأتي يوم الحساب يقطر دما وندما فهو من ربها علي العري والانفلات .

البنت بحشمتها وعفتها وحجابهاستر نفسها وعرضها وشرف ابيها ومديح امها وحسن تربيتها .

في حشمتها وان كانت متبرجه افضل من حجاب لايسطر غير بعض شعيرتها .

المرأة إذا تححبت واحتشمت كالالماس الغالي ثمين الثمن لايقدر علي شراه غير من يقدر على ثمنه و يعرف قيمته .

ام نادر: فعلا كلام جدك جميل جدا ..ربنا يرحمها 

كل هذا ونادر يقارن بينها وبين هنا .

عاصم : نادر اتصل علي سامر. . كنت متصل بيه قال إنه بالطريق.

سامر أنا جيت اهو .

اهلا استاذة روعه ما شاء الله صورك منورة كل المجالات. والفيس كله مالوش غير روعه وال عملته روعه ..وفي طلبات كتير جدا بيطلبوا الداخليه بتوفير حمايه شخصيه ليكي .

نادر بزهول مما يسمع ايه العملته روعه .

عاصم: ايه. يابني هو الزوج اخر من يعلم ..روعه بقت اشهر طالبه حقوق برتبه محاميه عبقريه ...دي قدمت مرفعه القاضي نفسه نسي أنها شاهدة ولسه طالبه .

ام نادر: ليه يا روعه مقلتيس كنت رحت معاكي المحكمه وشفتك وانتي بتترفعي.

اخرج سامر هاتفه وتروحي ليه المحكمه كلها تجيلك . .... الفيديوا كامل اهو .

روعه جبته ازاي كان ممنوع النشر والتصوير.

سامر : ممنوع علي الصحفين لكن الضباط ال بيحموا القاعه لا طبعا.

نيرة اقتربت من أمها بجوار نادر الذي يستمع إلي كلمات روعه بالمحكمة وطريقه ذكرها الادله. وقد لفت نظرة نظرات أحد الأشخاص لها بهيام نظر الي روعه التي تنظر إلي عاصم ويتحدثون بود وابتسامتها علي وجهها احس بجمرة ألهبت قلبه .

انتهي الجميع من رؤيه الفيديو ا .

عاصم : برافوا عليكي يا روعه مخفتيش من تهديدات جلال الجارم وابنه وعملتي ال بيمليه عليك ضميرك .

روعه : تعدل نظرتها والله يا انكل ده مجهود كل صحباتي مش مجهودي لوحدي كل واحده فينا مشيت وراء معلومه لحد ما جمعنا كل الخيوط 

ورفعنا القضيه .

نيرة ليه انكل نبيل ما مسكش القضيه وخاليتي عمتك لوزة .

روعه : بابا معرفش بالقضية غير من يومين لما جاله اتصال من جلال الجارم يهدده .

وكمان القضيه دي عوزة ست ال ترافع فيها وكمان ما تكنش مشهورة وتكون في بدايتها عشان الخصم ما يخدش حزرة وما يكنش حريص يستقل بالقضيه وبضعف المحاميه .

بابا عمره ما كان هيرفض القضيه بس مكنش هيتعدا علي صديق عمرة ويطلعه فاسد ويشهر بيه بالرغم أن انا استأذنت الاستاذ اكرم. وسمحلي بأخذ اوراق القضيه بس محبتش اكون سبب الخلاف بنهم.

عاصم : كل يوم بتكبري في نظري..عن اليوم ال قبله.

المهم أنا جمعتكم النهاردة عشان اخد رايكم في حاجه 

امبارح أتقدم عريس لنيرة وان شاء الله هيجي يوم الخميس الجاي هو وعائلته ..

نيرة: بحرج نظرت إلي طبقها فهي تعلم أن مروان هو العريس فقد أخبرتها امها صباحا .

نادر: مين هو وعائلته ايه وشغال ايه 

عاصم: مروان نبيل الاسيوطي .

روعه : بابتسامه فهي أيضا تعلم فقد اتصل بها أخيها واخبرها قبل أن يذهب ويتحدث مع أبيه وعاصم وحتي بعد انتهائه من مقابلة اللواء عاصم في مكتبه حكي لها كل ما دار بينهم .

سامر: بما أنه موسم جواز أنا كمان عاوز أخطب وده في ايدك انتي يامرات اخويا ياعسل.

نادر : ليه هي شغاله خطبه كمان ولا ايه. وايه ياعسل ال بتقلها دي ... قالها بغيرة .

سامر: لا روعه تعرف العروسه وهي ال تقدر تقولي إذا كانت مرتبطه ولا لا .

روعه: مين سعيدة الحظ اكيد ربنا بيحبها .

سامر: ربنا يخليكي ليا يا احلي روعه في الدنيا .. ال عوز اخطبها بتكون خديجه صحبتك .

روعه: ما شاء الله ربنا يجعل ليك نصيب فيها وتكون ماما دعيالك لو ليكم نصيب مع بعض ..خديجه بنت خالتي ايه من الجمال والاخلاق وناجحه جدا في شغلها وكمان اهم حاجه طبعا أنها صحبتي .

سامر: طبعا انتي الخير والبركه انبي ياروعه كلميها لو توافق على أننا نتقابل. نتعرف علي بعض ونشوف في قبول ولا لا .

روعه: سوري يا سامر كل ال اقدر اعمله اني هكلم خالتوا وجوزها واخد معاد نروح كلنا نتقدملها .

عاصم: عين العقل يا روعه.

ام نادر: احكيلي عنها ياروعه بما انها بنت خالتك وصحبتك.

روعه : أنا شهاتي مجروحه كل ال اقدر اقوله لو حضرتك دعيه لسامر تبق خديجه من نصيبه .

نادر: ولو دعيه عليه تكون نصيبه مين.

روعه تجاهلت كلامه فهي فهمت ما يقصده .

قامت روعه من علي الكرسي واستاذنت من عاصم وقبلت حماتها واخذت حقيبتها وكتبها وسالت نيرة هل تذهب الجامعه ام لا.

روعه :نيروا هتروحي الكليه ولا لا.

نيرة ايوه هجيب الشنطه واجي ثواني .

نادر: بغيظ منها وتعمدها تجاهله. أراد أن يظهر لأهله أنها هي من تتسبب بالمشكلات ..وهي التي تتعمد استفذاذه . ... السوائق هيوصلكم ولا هتروحوا ازاي .

نيرة : لا مراد اخو روعه هو ال بيوصلنا.

نادر: لا أنا هوصلكم النهاردة .

روعه: مراد وصل تحت البيت ومن قلة الذؤق بعد ما يجي لحد هنا يرجع تاني .

عاصم : لاستفذاذ نادر اكيد يا بنتي كلامك صح خلاص مراد يوصلك ونادر يوصل أخته ..كده نبق حالينا المشكله .

روعه : طيب بعد اذنك يا اونكل انا يدوب الحق اول محاضرة .قبلت نيرة وحماتها وأشارت إلي سامر وتجاهلت نادر الذي يكاد يخرج نار من أذنيه .

نادر: يلا يانيرة. الحق اوصلك واروح المقر .

خرج نادر مسرعا ليلحق روعه قبل أن توصل لعربه أخيها نزل درجات السلم سريعا وصل الي المصعد وجده فارغ خرج سريعا خارج مدخل العمارة .

وجد ها تصعد الي سيارة شقيقها ...الذي أشار له وغادر سريعا .

نادر :بغيظ ماشي ياروعه لما عرفتك ازاي تقللي مني قدام اهلي .اتت نيرة وذهبوا لجامعه نيرة وبعد قليل توجه إلي مقر عمله وكل تفكيرة في روعه .

-----🌸 استغفر الله العظيم رب العرش العظيم و اتوب اليه 🌸بقلمي مني عبدالعزيز.

عند جلال الجارم .

جلال : بقي حتت عيله لا راحت ولا جت تعمل في جلال الجارم ال اكبر رجال البلد بيعملوله الف حساب 

ابنه أحمد : بندم ياما قلتلك يابابا خالي ليله عايشه معانا هنا كزوجه تانيه ومكنتش هتعرف أن الولاد باسم دولت بس حضرتك ال رفضت امكن كانت جابت ولاد ونكتبهم باسمها ..بس انت ال رفضت عشان شعور دولت هانم ال اصلا كل ال يهمها نفسها وبس حتي الولاد ولا تعرف عنهم حاجه حتي موضوع القضيه وتحليل دي إن ايه ولا فارق معاها .

أنا ال اتفضحت وخسرت الانسانه الوحيدة ال حبتها ودلوقتي هخسر ولادي الاتنين .

جلال: قول كده حضرتك لسه بتحن لحبيبه القلب 

ولا فاكرني نايم على وداني وأنك كل اسبوع  بتبعت ليها زيارة كامله للسجن اكل وفلوس وطلبت تقابلها لولا أنا  أدخلت  ووقفت الزيارة في اخر لحظه ..عارف انك لسه بتحنلها .

احمد:  بتنهيدة هي الوحيدة ال قلبي  فتحلها الوحيدة ال حسيت برجلتي معاها  حاسيت. اني راجل  ليه كلمتي. ست بمعنى الكلمه  بتهتم بيا وباكلي وبلبسي اربع سنين كانوا اجمل ايام عمري ..

أنا بندم كل ساعه  علي  ال عملته واني سمعت كلامك .

جلال : اعقل وارجع علي الطريق ال ماشي فيه مش بعد ما خلاص دولت كتبت كل حاجه للولاد هنضيع 

كل ده .

احمد:  مش عاوز حاجه أنا خايف اخسر ولادي بعد كل ال عملته  .

جلال : اتصل جلال الجارم  علي   شخص عوزك تراقب  بنت نبيل الاسيوطي تكون زي ضلهامتسبهاش  تعرف  كل حاجه عنها صحابها  حاجه عنها تكون عندي  علي بليل.

🌸---استغفر الله العظيم رب العرش العظيم و اتوب اليه 🌸مني عبدالعزيز 💕

عند روعه بالجامعه  

وصلت روعه الجامعه وجدت كل الطلاب يصفقون 

لها وصورتها بالمحكمةولفيف من دكاترة الجامعه 

ضمن الطلبه مبهورين بطالبتهم  .

روعه : ودموعها  تسيل على وجنتيها أمسكت  ميك 

وتحدثت  ...

شكرت جميع زملائها  واساتذتها واثنت علي زميلاتها  .

روعه: مهنة  المحاماه من أعظم المهن   في بعض الأشخاص من اساؤ لها والكثيرين  بحمد الله يعرفون 

الحق وماهيت تفيذة وسبل تحقيقه .

ما اجمل أن تري فرحه بريئ..ودعوة ام  او زوجه .

أنهت كلمتها وشكرت  أساتذتها .

جلست بجوار  الفتيات  وشكرتهم  جميعا وتحدثت.

الحمدلله  قضيه ام جلال خلصت .

هنشتغل في موضوع زينات مرات  المعلم زغلول .

وعندي ليكم مفجاءة ...أخرجت من حقيبتها شيك بمبلغ كبير.. أعطته لتسنيم لتره لباقي أصدقائها الذين صدموا من المبلغ فهن يحتاجون نصف فقط لإكمال إنشاء المبني الذين يحلمون به .

حنين : ايه ده يا روعه انتي يعني اختراع جديد لمعاذ ولا ايه .

دارين : معقوله معاذفك الحصار وقدرتي تقلبيه في كام اختراع.

روعه :  مبتسمه لا ده من اونكل عاصم صمم عليا امبارح وعطهولي  نكمل بيه المبني ونجهز المحلات ونبدء نعطيها للستات يشغلوها..وده من  بلبل هنجهز بيهم كام شقه ..وكمان كلمنا  مقاول كبير هيشتطب  لينا المكاتب ال هنشتغل منها وندير المبني منه ..وخدوا الكبيرة ... دودو بنفسها ال هتصمم ديكورات  المبني بالكامل هي ومعتز  وهيفرشوا المكاتب  علي حسابهم .

روعه:بحزن أنا للاسف مش هبقى موجودة معاكم اليومين دول  عشان أنا حاسه اني مترقبه واخاف 

يستغلوا المبني ويخططوا للانتقام مني فيه. . ويضيع مجهود سنه علي الفاضي .. فهنبعد أنا وحنين ودارين وال هيتولوا المهمه دي تسنيم وخديحه وجيهان وريناد وكل البنات بس اي بنت ليها علاقه مع انغام سلام  ممنوع تتواصلوا معاها لأن ال خان مرة يخون ألف مرة .

اومت الفتيات بصمت بعد دخول  الدكتور لبدء شرح المحاضرة .

دخل الدكتور بدء في شرح المادة وبعد مرور ساعتين ... خرجت روعه وحنين  اولا لجزب اي أحد يقوم بمراقبتهن واتاحه الفرصه لباقي أصدقائها  للذهاب في أمان للتوجه إلى المبني لاستكمال المعدات والمواد ودفع  المرتبات .

---🌸اللهم صلي وسلم وبارك على سيدنا محمد وعلى اله وصحبه وسلم 🌸مني،عبد العزيز 💥

وصلت روعه بعد قليل مكتب والدها ..

دخلت فجاءة مكتب خالها عماد  وجدته يقبل سهي قبله طويله ابتسمت  ونظرت إلى الأرض خجلا  ووضعت أحد الديسوهات علي وجهها .

روعه : انتم بتعملوا ايه وايه القرف ده .

عماد: بخضه ايه في ايه حرام عليكي ياروعي خضتني مش هخلف قطعتيلي الخلف .

روعه : احمد ربنا ال أنا ال دخلت  ومدخلش بلبل ولا لوزة كانوا مسحوا  بيك الأرض .

سهي: بالهوية لو بلبل هو ال دخل كان زماني ارمله .

عماد:ليه أن شاء الله مجوزه كيس جوافه ... انتي مراتي ومحدش ليه حاجه عندنا ...وبصراحه أنا جبت اخري بقالي خمس سنين كاتب كتابي واول بوسه أحدها ..تدخل روعه هادمه الزات زي ابوها بالظبط .

روعه : بمكر  شايف يا بلبل عمدة بيقول عليك ايه .

عماد:برعب دي دي انا كنت بشكر فيك ماصدقهاش بتوقع بنا يا ... قطع كلامه عندما وجدها تجلس علي الارض  تضحك بهستريا .

عماد:منك لله يارويعي بقي يا عملي الراضي تخضيني الخضه دي دا انا قطعت الخلف .

سهي: اخصةعليكي يا روعه كده تخضي. عمدتي كده 

استني حتي لم اعمل الفرح. والبس الفستان الابيض ..  ... وبعد كده خضيه زي ما انتي عايزة .

عماد بفاة مفتوح لا وكتاب الله المجيد  العيله دي جنتها ضربه  وفي و مخهها مفوته. أنا همشي قبل ما اجلت من البنت وعمتها ...هو ياربي ال بعمله في الناس هيطلع عليا ...ما هو لو مصيبه وحده كنت قلت ماشي بتحصل في احسن العائلات. لكن اتنين مراتي وبنت اختي لا كتير عليا .

روعه : من اعمالكم  يا خالوا  .

عماد:ايه لزمتها خالوا  خالصي يا ختي اتحفيني جايه مكتبي ليه. تعكنني  عليا وخلاص ولا توريني سحنتك البهيه والله ال يكون في عونه الواد نادر يطفش ويسبلك البيت ..قليلي يابت انتي  اوعي تكوني بتلبيسيله النظارة والصلتنيه .

سهي شاهقه: بالهوية ياروعه حرام عليكي كده بترتكبي زنوب ومش بتعفي زوجك وكمان اللبس اللي دودو مختاره تحفه بجد حرام ياحببتي  تركنيه .

أنهت سهي كلامها وسط استغراق روعه في التفكير تبسمت وهي تحدث نفسها  بضرورة تغير خطتها لتأديب نادر  . .. للوفاء بعدها لحماها عاصم بتغير نادر.

يُتبع ..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية اخوات زوجتي)
google-playkhamsatmostaqltradent