روايات

رواية أسيرة عائلة القناوي الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم يوستينا سامي

رواية أسيرة عائلة القناوي الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم يوستينا سامي

رواية أسيرة عائلة القناوي البارت الحادي والعشرون

رواية أسيرة عائلة القناوي الجزء الحادي والعشرون

رواية أسيرة عائلة القناوي الحلقة الحادية والعشرون

قبل ما ندخل في الحلقه الجديده هنوضح حاجات بسيطه في الحلقه اللي فاتت 🔥
عاصي اثبت ان طاهر القناوي ابوه ما كانش السبب في موت جابر ابو ملك وتماره 🙏
وخمن ان اللي قتل جابر و ولع في البيت هو اللي هرب زهره وبناتها وكان شاكك في جمال 🙏
يلاااا ندخل الحلقة الجديدة بقي 💕💕
في العربية
نور بتوتر/ جمال تفتكر بس لا اكيد لا جمال يبقى اخو ماجدة
عاصي وقف العربية بسرعة و قالها/ اخوها ازااااي ؟
نور بصيتله بخوف وقالت / في ايه يا عاصي انت وقفت العربيه كده ليه مش انت قلت انك متعرفوش
عاصي وهو بيتنهد بخنقه وبيضرب ايده على الدركسيون وقالها/ دول عصابه بقى معقول جمال يبقى اخوها ازاي
ازاي وعمي ما يعرفش الموضوع دوت ولا ابويا
نور /علشان هو مش شقيقها ، انا عرفت ان هو اخوها من نفس الام ولكن هي ما قالتش كده بنفسها دي رهف هي اللي وقعت بالكلام ، اي سكت كدة ليه .. انت كويس
عاصي / لا مش كويس انتي مش هينفع تيجي معايا البلد انا هوديكي الفيلا عند مراد هتقعدي مع شغاله هناك وبنتها لحد ما ارجع انا ما اضمنش ماجده تحاول تاذيكي ازاي
نور/ بس انا مش عايزه اسيبك وانت برده وعدتني انك مش هتسيبني مش كدة يا عاصي
عاصي / وانا مش هقدر اعيش تاني لو حصلك حاجة انتي بالذات ، علشان خاطري يا نور اسمعي الكلام
و اخدها عاصي و وصلها لحد الفيلا و بعدها طلع علي البلد ..
________________________________________________
بليل في اوضة ماجدة
ماجدة كانت بتتكلم في التليفون و هي في البلكونة بتاعتها بصوت واطي جدااا
ماجدة / بقولك لاا ، انا لازم اخلص من نور دي
انا اساسا لحد دلوقتي مش مصدقة اني بعد ما ربيت فيهاا العمر ده كله علشان تبقي سندي و دراعي تبعني بالمنظر ده و تتجوز اللي اسمه عاصي كمان
و في نفس الوقت ملك كانت قاعدة جمب الشباك بتاع اوضة رهف و هي تعبانة و كانت سامعة كل كلام ماجدة ..
ملك بصدمة اتكلمت في سرها / تخلص من نور .. ازاي بس
و كانت لسه هتقوم من جمب الشباك و تروح تحاول تكلمهاا ولكن سمعت ماجدة بتقول حاجة خلتها تقف في مكانها متسمره
ماجدة / انت ليه بتستغبى ما اكيد عاصي اثبتلها ان مش طاهر اللي حبس ابوها وان سامح وجابر هما اللي حبسوه ياابني عاصي ده مش سهل ده نار ماشيه على رجليه
الشخص / وانتي مين قالك انها عرفت و لا انتي بتخمني
ماجدة / لان ببساطه نور من ساعتها ما كلمتنيش يعني صدقته وبقت معاه ، انا اصلا خايفه لتمارا وملك يعرفوا حقيقة اللي حصل لابوهم و يعملوا زيهاا
ملك كانت مصدومة من اللي بتسمعوا و سابت اوضة رهف بسرعة و راحت قعدت في اوضتها علشان ماجدة متشكش انها سمعت حاجة ..
____________________________________________
في الفيلا عند مراد
مراد كان قاعد في الجنينه وشغال على اللاب توب بتاعه وعلى ورق صفقه جديده وماسك تليفونه برده عمال يحاول يرن على اسر بس ما كانش بيرد علينا
نور قربت وقعدت على الكرسي اللي جنبه لكنه ما اداهاش اي اهتمام
نور باحراج / ما هو ما ينفعش نبقى قاعدين في نفس البيت وكل ما تشوفني تلف وشك الناحيه الثانيه
لو لسه زعلان من الموقف اللي حصل في البلد انا اسفه بس صدقني انا كل حاجه عندي كانت متلخبطه
مراد بملل قفل اللاب وقالها / مش انتي لوحدك احنا تقريبا كل حساباتنا كانت غلط .. يعني حبينا الناس الغلط وكرهنا برده الناس الغلط بس عادي اهي الدنيا ماشيه
نور ابتسمت وقالت / طب خلاص ليه مكشر في وشي احنا ممكن نبقى اصحاب على فكره ونتعرف وكاننا اول مره نشوف بعض استنى كده
وقامت نور وقفت وعدلت هدومها ومدت ايديها
وقالت / مساء الخير انا نور اسماعيل حرم عاصي القناوي اخو حضرتك ممكن نتعرف
مراد ضحك على كلامها جامد وقالها / طب ما انتي دمك خفيف اهو و بتعرفي تهزري ماشي يا ستي
ومد ايده وسلم عليها وقالها / انا ابقى مراد القناوي والمفروض اني راجل اعمال و لكن سمعتي في السوق زي الزفت
نور بهزار / بسم الله ما شاء الله طب ليه بتقولي كده مش خايفه احسدك مثلا
وبعدين من ساعه ما صحيت وانت ماسك التليفون و عناب وترن على حد بس هو مش معبرك. بترن علي مين هاا
مراد رفع حاجبه باستغراب وقالها / مش معبرني !
لا ما شاء الله دقيقه زي جوزك بس عندك حق انا بحاول اكلم اسر بس هو قافش مني قوي ومش بيرد عليا
نور / طب احكيلي عملت ايه وانا احاول اصالحكم على بعض
مراد ضحك بتريقه / تحاولي تصالحينا يا بنتي واحنا عيال معاكي وبعدين ايه ايه اللي غيرك كده ما انت ما كنتيش طايقانا فجاه كده حبيتينا
نور باعتراض / لا لو سمحت انا حبيت عاصي ما حبيتكوش كلكم ما توقعناش في غلط ارجوك انا مش ضامنة اخوك بصراحه يبقى ازرعلنا المايكات فين
مراد بضحك / لا في دي بقى الصراحه عندك حق بس مش غريبه انك تحبي بني ادم اذاكي .. والغريبه اكتر انك تحبيه بالسرعه دي
نور اتوترت قوي وبدات تفرك في ايديها بقلق / كلامك صح وانا نفسي خايفه اكون لسه ما بحبوش هو عاصي اه اذاني جسديا و نفسيا
لكن لو جيت تحسبها صح .. ان في غيره اذاني اكتر بكتير وباعني في نفس الوقت اللي عاصي هو اللي اشتراني فيه
وفجاه وطيت نور راسها وبدات تعيط بحزن وقالت / شكلي مكتوب عليا ان كل اللي حواليا يدوسوا على قلبي وانا يبقى لا حول ليا و قوة
مراد قرب منها ومسك ايديها وقالها / ما تقوليش كده انتي دلوقتي بقيتي مرات عاصي القناوي يعني من النهارده هتبقي زي اختي وفي حمايتي ولو حصل اي حاجه تعالي قوليلي واعتبريني اخوكي الكبير صدقيني يا نور انا مش وحش اوي كدة
نور ضحكت بهزار ومسحت دموعها وقالت/ يمكن مش وحش بس عينيك زايخه ولو عاصي شاف الحركه اللي انت عملتها دي هيولع فيك وفيا
مراد ركز ان هو ماسك ايديها بعد بسرعه عنها وقالها/ صدقي عندك حق اوعي تقوليله الله يكرمك احسن ده ايده طارشة .. لا بس انا بجد بتكلم من النهارده مش هتبقي لوحدك تاني انتي خلاص اتكتبتي على اسمنا
نور ابتسمت وفضلت انها تسكت ومراد رجع تاني يكمل شغله ويرن على اسر يمكن ترد عليه
و في الوقت دوت نوم سرحت وقالت في خيالها / كنت زمان عايشه مع بني ادمه بتحط الكره في قلبي ورمتني لعيله القناوي بس عشان ارجع حق بنتها وما خافتش عليا من كل الخطر اللي كان حوالياا
لكن دلوقتي عاصي بيعمل كل حاجه عشان يبعدني عن اي خطر .. يا رب ما اكونش مخدوعه فيك انت كمان يا عاصي
________________________________________________
في المستشفى عند زين
عاصي كان قاعد جنبه كان مستنيه يفوق واول ما فاق
قاله / حمد لله على السلامه يا بطل الدكتور قال ان اخدت رصاصتين بس واضح ان جسمك نحس من العلق بتاعه زمان فستحملهم عادي
زين وهو مش قادر يتكلم بص لعاصي وقاله / تمارا فين اخذوها مني … اخذوها من حضني يا عاصي غصب عنها ياريته كان برضاها
عاصي بغل كان بيحاول ان هو يكتمه وقاله/ وغلاوتك عندي انت ومراد لافرمهم تحت رجلي واوريهم ان الله حق
زين بتعب / انا مش عايز اخذ حقي من حد فيهم دلوقتي انا اللي يهمني الحق تمارا ابني جواها حس بيا يا عاصي أرجوك و ساعدني
زين حط ايده مكان الجرح لانه شد عليه وخصوصا لمااتعصب
عاصم بتوتر /.خلاص اهدا اهدا هعملك اللي انت عايزه بس انا كلمت امك وقلتلها ان ما ينفعش نقعد هنا بعد اللي حصل مش هبقى مطمن عليكم وبكره بالكثير هنتنقل كلنا فيلا مراد نقعد فيها
زين بارهاق / الاقي تمارا وبعدها ابقى ارجع على امريكا انا مش عايز اعيش هنا اساسا
عاوز بصله بغيظ ولكن ما رضيش يكمل كلامه معاه عشان ميتعبش اكتر خرج من الاوضه وطلع تليفونه عشان يطمن على نور وبدا يكلمها
في الفيلا نور لقيت تليفونها بيرن بصيت لمراد
وقالتله / شفت قلتلك يا بابا ما يقدرش يستغنى عني دقيقتين
مراد ضحك / يا شيخه اتلهي ده تلاقيه بيطمنك انك مقعدتيش معايا .. اخويا وانا عارفة
نور و هي بتطلعله لسانها / بس ياض يا رخم
وقامت من جنبه وهي متحمسه جدا وردت على عاصي بلهفه وقالت / اي عاصي عامل ايه
عاصي ابتسم اول ما سمع صوتها واطمن عليها / انا الحمد لله كويس المهم انتي قاعده بتعملي ايه كده لوحدك
نور بخبث ابتسمت وقالت / لا ما هو انا مش قاعده لوحدي انا قاعده مع مراد في الجنينه تحت اصل زهقت اوي من قاعدة الاوضة
في اللحظه دي عاصي اتغاظ جدا وملامح وشه اتغيرت وبدا يضغط على التليفون بعنف لدرجه انه كان هيتكسر في ايده وقالها/ قاعده مع مراد بتهببي ايه انت اتهبلتي صح ، هو انا مش منبه عليكي اوعي تنزلي من اوضتك
نور اتغاظت جدا وقالتله / يا سلام وانا هفضل محبوسه فوق ليه ان شاء الله جارية ولا جارية
عاصي حاول يتمالك اعصاب وقالها / انا ما قلتش كده بس انا جوزك ومنبه عليك ما تعمليش حاجه معينه يبقى تسمعي الكلام و لا انا كلامي غلط
نور قبل ما ترد عليه لقيت مراد عمال يصفرلها بصت ناحيتي و هي بتتكلم بصوت واطي / اي يا زفت عايز اي
مراد و هو بيضحك / بيتهزئك صح قلتلك اخويا وانا عارفه
عاصي اول ما سمع صوته اتعصب جدا / هو الواد ده بيقولك ايه بالضبط
نور / شمتان فيا علشان انت بتزعقلي ، خلاص يا عاصي انا هطلع اقعد في الاوضة بس علفكرة انا خرجت علشان كان نفسي احاول اتخطي كل اللي حصل زمان و اتعود عليكم بس اظاهر انك مش حابب كدة …انا طالعة دلوقتي بعد اذنك
و قفلت نور التليفون و طلعت اوضتها منغير ما تتكلم مع عاصي تماما
عاصي بزعل / يووه مش ناقصك انا دلوقتي خالص يا نور ..
و دخل عاصي يطمن علي زين و امه …
و عدي اليوووووووم بصعوبة عليهم..
_______________________________________________
تاني يوم الصبح
صحيت تمارا و قعدت علي السرير و هي بتحاول تفتح عينيها ..
تمارا / ملك .. اي ده ايه اللي انتي بتعمليه ده
ملك كانت قاعدة علي السرير جمبهاا و ماسكة قلم و عمالة تكتب علي الحيطة رموز غريبة و كان شكلها متبهدل اوي و دموعها علي خدهااا
تمارا بخوف قربت ناحيتها / مالك.. فهميني انتي عاملة كدة ليه
ملك بصتلها و مسحت دموعها بشكل عشوائي بكف ايديها و قالتلها بغل و كره / انا هقتل ماجدة 🤦
طب كفاية كدة عليكم النهااااردة و استووووووب
تفتكروااااا ملك عرفت الحقيقة و عرفت تربط الخيوط ببعضهااا ، و معقوول نور تتعلق بعاصي بالسرعة و لا وراها سر هي كمان 😂🙈

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية أسيرة عائلة القناوي)

اترك رد

error: Content is protected !!