روايات

رواية الصعيدي والمغرورة الفصل الثاني 2 بقلم إسراء هاشم

رواية الصعيدي والمغرورة الفصل الثاني 2 بقلم إسراء هاشم

رواية الصعيدي والمغرورة البارت الثاني

رواية الصعيدي والمغرورة الجزء الثاني

رواية الصعيدي والمغرورة الحلقة الثانية

وتتحداه ورجال بشنبات لا يقدرون علي فعل هذه الغلطه او يرفعون صوتهم امامه وكمان اتعصب اول ما عرف انها بنت عمه اللي هتكون حرمه المصون وزوجته وكيف ترتدي مثل هذه الملابس وتقف وسط الرجال وهم ياكلونها بنظراتهم ويتغازلون بها وهنا بيلتفت لها زين وهو بيقرب عليها بغضب ويقف امامها وهو بيقول بحده اقسم بالله صوتك لو علي تاني ساعتها متلوميش الا نفسك اذا كنتي انتي نجمه الهلالي انا زين الهلالي
نجمه:: بيظهر عليها علامات الدهشة ولكن لتخفيها ببراعه وبتقول اممممم بقا انت بقا ابن عمي اللي المفروض هتجوزو
زين:: برفعه حاجب وهو ينظر لملابسها التي تثير غضبه وبيقول بحده للاسف من حظي الاسود اني هتجوز واحده زايك
نجمه:: بردح نعم يا بابا انت تطول اصلا تتجوز واحده زاي
زين:: بصلها بذهول وبيقول بصدمه انتي متاكده انك سيده اعمال وكنتي عايشه برا
نجمه:: احم احم ايوة طبعا بس لا ميغركش انا مصرية اصيلة واعرف اكون كل الحالات اجنبية وصعيدية ومصرية وسيده الاعمال وبتقول بتحدي يشع من عيونها ونبرة صوتها بص بقا الارض دي هتبقا بتاعتي يا زين وده تحدي 🤨
زين:: بيحك انفه وهو يقول بثقه وتحدي هنشوف يا بنت عمي انا ولا انتي وبيلبس نضارته الشمسية وهو يرحل بابتسامه تزين وجهه

 

 

نجمه:: بغضب اوووف بقا هنشوف يا زين
زين:: بيرجعلها تاني بعد ما بيشوف النظرات التي تنظر لها بهيام بيتعصب زين وبيقرب منها وبيقول بصوت غاضب 😡اركبي العربيه حالا وترجعي عالبيت ومفيش خروج من البيت باللبس ده تاني مش عارف اي القر”ف اللي لبساه ده
نجمه:: بصدمه قر”ف بقا انا لبسي قر”ف كل لبسي من ماركتي وتقولي قر”ف دنتا صحيح مبتفهمش فالموضة
زين:: بحده نجمه انا قولت اللي عندي قدامي علي العربيه يلا
نجمه:: بعناد وتحدي انت متدنيش اوامر ولبسي انا حرة فيه عجبني مطلبتش رايك علفكرة وبتلبس نضارتها وهي تمشي امامه بثقه وتركب سيارتها وهي تبتسم بانتصار انها قدرت علي استفزازة وبتسيب زين واقف مكانه بيطلع دخ”ان من ودانه 😂😂 وبتسوق هي بدل السائق وهي تشاور لزين بابتسامه مستفزة 😂🫢
زين:: واقف مكانه بيجز علي اسنانه بغضب منها وبيقول ماشي يا نجمه ان ما وريتك بقا انا تتحديني مفيش راجل قدر يعملها وبيبص زين للمزارعين وبيقول بصوت صارم كل واحد علي شغله يلا مش فرجه هي بيخافو المزارعين منه وكل واحد بيرجع لي ارضة وبيمشي زين
نجمه:: سايقه عربيتها وبتبتسم وهي تتوعد لي زين وبتقول بتحدي ان موريتك يا زين يا ابن ام زين مبقاش انا نجمه دنا هجننك شكلي هتسلي هنا وهنرجع للشقاوة تاني بعد ما كنت عقلت هترجعني للجنان تاني وبتشغل نجمه الكسيت علي اغنيه انا طبعي كده وبحب كده وبحب اعيش ومعنديش الا كده دي حياتي انا دي ملكي انا وانا مهما يكون برضو هكون زي منا عايشه سني وبغني وبحب الحياة وهي تدندن معها وترقص 😂😂🫢💃🏻💃🏻💃🏻 بعد شوية بتوصل نجمه وهي تركن سيارتها وتنزل منها بيشفوها الغفر وهم يبنظرو لها بانبهار وصدمه بتشوفهم نجمه وبتبتسم علي شكلهم المضحك وبتقول نجمه هلو 😂👋🏻
الغفر بصلها ومصدومين وبيقول الغفر للغفر الاخر يا ابوي هو اللي انا شايفة ده صح يا محروس 😂🥺😳😳
محروس:: علي صدمته انت كمان شايف اللي انا شايفة دي باين عليها خواجيه اي اللي جابها هنا دي 😳
نجمه:: بتضحك عليهم وبتسيبهم علي صدمتهم وهي بتدخل البيت بتشوف نجمه عمها التي يجلس بهيبه علي مقعده بتقول نجمه بابتسامه السلام عليكم يا اهل البيت

 

 

عزام:: بابتسامه وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
نجمه:: ابو العزايم وحشني يا راجل بقا كل ده مشوفكش 😌
عزام:: بابتسامه علي تلك الشقيه التي لا تتغير وبيقول بابتسامه وهو بيقرب عليها ويحتضنها وانتي كمان وحشني يا حبيبت عمك وبعدها بيخرجها من حضنه وهو يمسكها من اذنها ويشدها وبيقول بغيظ يا بت انتي انا مش قولتلك بلاش ابو العزايم دي بقا انا كبير البلد يا مفعوضة انتي تقوليلي ابو العزايم شايفني عيل اصغير جدامك
نجمه:: اه يا عمو ضيعت برستيجي كدا لو حد من اللي شاغلين معايا شافني وانت مسكني كدا البرستيج هيبقا فالارض خالص 😂وبعدين فيها اي بدلعك يا زوز يا عسل انت وبعدين اه انت كبير البلد بس حليوة وقمر فنفسك تصدق انا بفكر اشوفلك عروسة واجوزك يا قمر انت 😂اي رايك 🤔
عزام:: بابتسامه اه يا بكاشة مش هتعقلي ابدا مهما تكبري
نجمه:: بمشاكسة وهي تغمز له وبتقول طب بذمتك انا لو عقلت مين اللي هيجننكم ويضحكم غيري 🤔🤔
عزام:: بحنيه عندك حق انتي بتخلقي جو جميل وسطنا ربنا يحميكي يحبيبتي بس اقعدي عاوز اتكلم معاكي شوية
نجمه:: وهي تجلس بس كدا اديني قعدت وكل اذن صاغيه عاوزني في اي بقا يقمر انت 🤔🤔
عزام:: عاوز اتكلم معاكي فموضوعك انتي وزين انا عارف انك مكنتيش عاوزة تتجوزي كدا وان امجد ضغط عليكي بس صدقيني زين ولدي طيب جدا ومفيش اطيب من قلبه عامل زي الطفل الصغير بس محتاج اللي يساعده عشان يخرجه من اللي هو فيه ومفيش غيرك الي هيقدر يرجع زين ولدي تاني انتي بشقاوتك وحنيتك وطيبتك هتخليه يحبك ويرجع زي ما كان تاني وانا عارف انك هتقدري علي ده
نجمه:: بتنهيده صح انا كنت رافضه بس مقدرش ارفضلك طلب انت وبابا حبيبي انتو تومرو بس وبعدين زين ابنك ده سبهولي انا هعملك ليه سوفت وير وهجننهولك هخليه يمشي يكلم نفسه لسه زي مهو كشري وبيخاف يضحك بحس بيخاف يضحك لوشة يكرمش 😂😂😂🤔🤔
عزام:::بيضحك بعلو صوته عليها وبيقول الله يحظك 😂😂 زين لو سمعك دلوقتي تقريبا هيعلقك علي باب البيت 😂
نجمه:: وهي تقوم وتقف وتقلد زين فصوته ورياكشن وشه وبتقول وووووووة بقا انا وشي هيكرمش يا بت انتي 😂😂
عزام:: لا يقدر من كتر الضحك وهي تقلد زين وبيقول بضحك انتي شوفتيه شكلك عشان كدا قدرتي تقلدية 😂😂🤔
نجمه:: بضحك ايوة شوفتو وانا جاية كنت بشوف الارض ومش راضي يديني الارض بتاعته عشان ابني عليها الشركه وبتبتسم نجمه بخبث وهي تاتي فكرة فراسها وبتتمسكن نجمه وهي تمثل الدموع وبتقول يرضيك يعمي ابنك زعقلي وبيقولي مش هديكي الارض وعاوز يبوظلي مشروعي انت يرضيك نجمتك حبيبتك متعملش شركتها رغم اني اتحيلت عليه وكلمته بذؤق واحترام وهدؤء وقولتلو هشتريها منك وراح هو زعقلي يعمو وشخط فيا وقالي لاااااااااااا مستحيل تاخديها رغم اني عرفتو انا مين ولما عرف انو انا بنت عمه صمم اكتر وزعقلي جامد اوي وسط الناس وقالي لاااااااااااا مش هتاخديها يرضيك يا عمي يحصل فنجمتك كدااااا وانا مرضيتش ارد عليه ومشيت وسبتو

 

 

عزام:: وووووة بقا هو قالك لااااا لا طبعا ميرضنيش يحبيبت عمك انا هكلمو واقولو يديكي الارض ولا تزعلي
نجمه:: تبتسم بانتصار وبتقول يسسس ايوة بقا هو ده ابو العزايم المسيطر انا قولت مش هيجبها الا الكبير 😂😉😉
عزام:: بضحك ابسطي يا ستي عشان خاطر عيونك بس انا هطلع ارتاح شوية فوق لحد ما يحضرو الغداء وانتي اطلعي غيري وارتاحي شوية من الطريق
نجمه:: اطلع انت يا عمي انا هتفرج علي البيت وبعدها هطلع
عزام:: وهو يرحل ماشي يحبيبتي وبيطلع عزام
نجمه:: بعد ما بيطلع عزام بتتنطط بفرحه وهي بتضحك وبتقول ايوة بقا يا نجمه يا جامده قدرتي تقنعيه وهتاخدي الارض وتكسبي التحدي بدل دراكولا التاني ده وبتضحك نجمه 😂😂😂🫢🫢
ولكن هنا بياتي صوت من خلفها وهو بيقول بصوت غاضب ويمسكها من قفاها وبيقول بقا انا بخاف اضحك لوشي يكرمش وانا دراكولا 😡😡😡😡😡😡😡
نجمه:: بصدمه نهار اسوخ سلاما قولا من ربا رحيم انت جيت امتا وبعدين اي يعم المسكه دي انت ماسك حرامي 😒😒
زين:: بغضب 😡😡😡وبيقول

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية الصعيدي والمغرورة)

اترك رد

error: Content is protected !!