رواية عشقي لك تخطى الحدود الفصل العاشر 10 بقلم شروق عبدالعزيز

 رواية عشقي لك تخطى الحدود الفصل العاشر 10 بقلم شروق عبدالعزيز

رواية عشقي لك تخطى الحدود البارت العاشر

رواية عشقي لك تخطى الحدود الجزء العاشر

رواية عشقي لك تخطى الحدود الفصل العاشر 10 بقلم شروق عبدالعزيز

رواية عشقي لك تخطى الحدود الحلقة العاشرة

خالد بتصفير: اية الجمال دا يخربيت كدا طب اخبيكي فين انا دلوقتي لا روحي غيري اجري

ريم بتذمر طفولي: يوه ياخالد والنبي والنبي خلينا نخرج كدا بليز بليز 

خالد: طب يلا وربنا يستر ومقتلش حد النهاردة 

ذهب خالد وريم الي الحفل 

خالد بتحذير: ريم تفضلي هنا ومتتحركيش مفهوم 

ريم: انت هتروح فين 

خالد: انا جمبك هنا مش همشي بس بعرفك ممنوع تتحركي من جمبي ماشي 

ريم بتأفف: حاضر كنا قعدنا في البيت احسن وخلاص 

خالد بغيرة : احنا لسة فيها يلا نرجع مش عارف انا ازاي وافقت انك تخرجي معايا بالجمال دا 

ريم بتذمر طفولي : يوه خلاص بقا مش هتكلم مع اي حد ولا هتحرك من هنا ماشي 

بعد فتره اندمجوا في الحفل 

ريم بحماس: خالد تعالي نرقص يلا بليز بليز بلييييز يلا 

خالد بضحك علي طريقتها: ماشي يلا تعالي جوا مفيش حد هيشوفنا 

ريم بمرح: يعيش خالود هييييييييه

توجهوا للرقص معا علي اغنية

"it's you ali gatie"

It's you 

It's always you

If I'm ever gonna fall in love 

i know it's gon' be you 

It's you

It's always you

Met a lot of people

But nobody feels like you

So please don't break my heart

Don't tear me apart

I know how it starts

Trust me I've been broken before

Don't break me again

I am delicate

Please don't break my heart

Trust me I've been broken before

I've been broken, yeah

I know how it feels 

(كملوا انتوا بقا?) 

انتهت الرقصة وتوجهوا الي مكانهم 

.......: خالد ازيك واحشتني عامل اية 

خالد: اهلا مدام سوزي ازيك 

سوزي: اية دا مين دي اختك 

ريم بغيرة وغيظ منها : لا ياحببتي مراتوا وخفي بقا كدا شوية هو محدش قالك الاحضان والبو*س دا حرام ولا اية ياحببتي

سوزي بحرج تحاول اخفاؤه بدلع: اية دا يخالود مراتك متعرفش ان دا عادي بينا ولا اية 

ريم بغضب وغيرة عمياء: اية هو اللي عادي دا ان شاء الله 

طب حتي احترمي الحجاب بتاعك ولا المامي بتاعتك معلمتكيش ولا اية 

سوزي بغضب: لا بقا انا بقوولك اية احترمي نفسك ياررروح امك (البت دي تقريبا من الشربية ??

دا مع احترمي لبتوع الشرابية مقصدش حاجة والله) 

خالد بعصبية: سوزي احترمي نفسك كفاية كدا واتفضلي امشي من قدامي دلوقتي بدل مفقد اعصابي عليكي يلاااا 

سوزي برعب: بس ياخالد انا مغلطتش هي اللي... 

خالد: انا قولت مش عايز اشوف واشك والا مش هيحصلك طيب فاهههمة ولا لا 

سوزي بشجاعة زائفة: ماشي ياخالد انا همشي بس قبل مامشي لازم السنيورة تعرف انا ابقي مين 

ريم ببرود: تبقي مين يعني 

سوزي باستفزاز: طب اسمعي بقا ياحلوة انا ابقي................ 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

في منزل ابراهيم الكامل 

سهر: متقول يالا في اية قلقتنا وهتجبلي العصبي وانا قاعدة اخلص 

همت: بس يامقصوفة الرقبة اسمعي 

سهر: اللة يسامحك ياهمهومة والله دا انا حتي الكيوت اللي في العيلة دي

مصطفي بعصبية: متسمعوني بقا 

امي بصراحة انا اخدت قرار ولازم توافقوني علية امي انا دلوقتي عندي 32 سنة يعني اللي قدي دلوقتي مخلفين 

سهر بمرح طفولي: ياهووو واخيرا هلبس فستان هيييييييية هلبس فستان

ياخي كل دا علشان تقول عايز اتجوز دي طلعت سهلة اهي ماما انا عايز اتجوز 

همت الام: خلصتي ولا الشو بتاعك لسة مخلصش 

سهر: لية كدا بس ياهمهومتي الاحراج دا انا حتي بحبك 

مصطفي: قولتي اية يا امي انا عايز اتجوز ومحتاج موفقتك 

همت الام: انت خلاص اخدت قرارك وجي تبلغني عايزني اقولك اية

مصطفي: يا امي بس اسمعيني انا مقدرش اعمل اي حاجة من غير موافقتك صدقيني سواء قبلتي او رفضتي انا هوافق علي قرارك لاني واثق ان كل اللي يهمك سعادتنا وبس صدقيني يا امي انا شايف ان سعادتي في الجواز دلوقتي بس انا عايز موفقتك اهم من اي حاجة تانية 

زين بسخرية : عندك حق خالتي بتعمل اي حاجة في مصلحة ولادها وبتدور علي سعادتهم صح يااااخالتي 

همت بتوتر بعض الشيء: اه طبعاً انا كل اللي يهمني مصلحة ولادي 

سهر: خلاص بقا همهومتي رضيت قولنا بقا يسطاااا مين هي ها اللي بالي بالك مش كدا ايو بقا ?

همت: اه صح احنا اتكلمنا كتير ومعرفناش مين هيا نعرفها طيب منين وعيلتها اية 

مصطفي:اهدي بس ياست الكل اه طبعاً كلكوا تعرفوها وهي مش غريبة علينا ومتربين مع بعض كمان 

سهر: ايوة بقا يلا ياعم علشان البس فستان 

مصطفي بضحك ولكن يخفي بداخلة حزن كبير: مش لما تديني فرصة اتكلم ابقي اقولك هي مين 

سهر: ياعم اخلص انت هتنقطنا لية انجز بقا 

مصطفي بضحك: طب ياختي هتعرفيها متقلقيش هي................ 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

داخل منزل امجد الكافري

ادم بخبث: بس كدا انت تؤمر 

امجد: اخر حاجة بنتي امانة في رقبتك انا عارف انك بتحبها بس انت الانتقام عميك صدقني هي ملهاش دخل باللي بنا 

ادم ببرود: خلصت هجيلك بكرة تمشي الامور طبيعية مفهوم مش عايز مخلوق يحس باي حاجة 

يعني هاجي اطلب ايد نور بنتك يااعمي 

......: بس انا مش موافقة 

ادم: اه هتعمليلي دلوقتي الام اللي خايفة علي بنتها اللي هي اصلا مش بنتها ولا اية لا فوقي انا فاهم كل حاجة وعارف ومتاكد انتو لية لسة مخليناه عندكوا لحد دلوقتي 

خلي اللعب يبقا علي المكشوف بقا اذا كان انت او سليم المنشاوي خلاص الورق كلو انكشف وبقي اللعب عيني عينك 

امجد: كدا بقا يابن اخويا نلعب علي المكشوف المطلوب 

ادم: مستعجلش مش دلوقتي وبعدين اللي انا عايزوا باخدوا خلينا دلوقتي في موضوعنا ها ياحماااتي المستقبلية او اقول ياخاالتي احسن لا لا صفاء هانم طبعا كدة ياهانم 

صفاء بغرور: صفاء هانم غصب عن اي حد

ادم بقهقهة عالية: طيب ياهانم معادنا بكرة مش عايز غلطة مفهوم 

تركهم بنوبة غضب وغيظ منه تكاد تقتله

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

في اليوم التالي في الساعة 6 مساءاً

اخبر ادم عائلتة بخبر خطبتة بابنة عمه وذهبوا معة لخطبتها فتحت لهم الخادمة 

الدادة بترحيب: اهلا وسهلا اتفضلوا نورتونا ياتلتوميت اهلا وسهلا

امينة والدة ادم: اهلا بيكي ازيك يا ام فتحي عاملة اية 

الدادة: بخير يا امينة هانم الحمدلله 

صفاء بتكبر: اية دا انتي وقفين تتكلموا مع الخدم علي الباب اتفضلوا نتكلم في الريسبشن 

امينة بذوق: صفاء حببتي ازيك عاملة دي الست ام فتحي كانت وحشاني مووت 

الدادة: ربنا يكرم اصلك ياامينة هانم 

اتي امجد ورحب بهم ترحيب فاتر مثل زوجتة 

محمود والد ادم: طبعا ياامجد انت عارف انا جايبن النهاردة طالبين ايد نور لادم اية رايك 

امجد بنظرات مبهمة غامضة : والله انا معنديش مانع بس نشوف راي نور الاول

ادم: طبعاً ياعمي راي نور هو الاهم 

امجد: طيب اندهيلها ياصفاء 

ذهبت صفاء لمناداة ابنتها كما يقولون 

اتت ونور ولا تعلم ما السبب وراء تجمع عائلتها بهذة الطريقة 

امجد: تعالي يانور اقعدي 

نور: حاضر يابابا 

امجد بملاطفة مصتنعة: نور حببتي انتي عارفة احنا متجمعين النهاردة لية

"اومات براسها بمعني لااا

امجد: النهاردة ادم جاي طالب ايدك يعني عايزك مراتة علي سنة الله ورسولة 

نور بصدمة وزهول ماذا هل ماسمعتة حقيقة كيف 

كيف تحققت احلامها بكل تلك السهولة هي من باتت تعشقة وتتمني ذالك اليوم اتي واخيرا انقطع الانتظار هل ساكون لة ساكون زوجتة ومعشوقتة ياااالللة

نور: مش فاهمة حضرتك تقصد اية 

ادم: اقولك انا يا نور 

نور تتجوزيني انا بحبك لا لا بحبك اية انا بعشق من وانتي لسة بضفاير قولتي اية يانور موافقة تتجوزيني 

نور بتوهان: هااا مش عارفة 

زين بمرح: لا مش عارفه اية اصحي الله يكرمك دا الواد يروح فيها انا اصلا مش عارف هو قال بحبك دي ازاي 

يعني ادم مبيعبرش عن المشاعر اللي بيحس بيها بالسهولة دي الا اذا كان واقع واقع يعني ??

ادم بتوتر اثر كلام زين: ها يانور موافقه تتجوزيني 

نور: لية 

ادم: لية اية يا نور متجيش معاكي علشان بحبك مثلا 

نور: مقصدش بس ياراا 

ادم: نور حببتي اسمعيني انتي فاهمة موضوع ياراااا غلط اللي بيني وبينها مش زي ما انتي افهمتي خالص ياروحي 

كل الحكاية ان انا وياراا كنا مع بعض في امريكا واللي هي عملتوا دا عندهم عادي جدا 

نور بغيرة: لا والله اومال اية سبتني نايمة لوحدي وخرجت لية 

ادم بتوضيح: حببتي افهميني ياراا حياتها مختلفة عننا يعني هي معندهاش حاجة غلط او حرام هي اتربيت في مجتمع منفتح زيادة بس في اليوم دا كل اللي حصل انها جاتلي المكتب وكانت سكران*ة اضطريت وقتها اروحها وهي صحيت وكانت عايزاني افضل معاها بس طبعا دا مينفعش لا في مجتمعنا ولا في دينا ولا اخلاقي تسمحلي بكدا ومكنتش لوحدي كانت والدتها وجوزها موجودين كمان 

نور بحكمة وغيرة: وانت اصلا ازاي روحتها اكيد شلتها صح شلتها اللي تتشل دي هاااا وانت بقا متعرفش بس ان مجرد مصافحة المراءة الاجنبية عنك حرام وان دي احد اسباب الفتنة في قول الرسول ﷺ: «إني لا أصافح النساء»، وأيضًا «لأن يطعن في رأس رجل بمخيط من حديد خير له من أن يمس امرأة لا تحل له»رواه الطبراني وصححه الألباني في صحيح الجامع.

ادم باستغراب وفرحة ايضا بمعرفة طفلتة بامور دينها: انا اسف انا فعلا معرفش اللي قولتية دا 

انا عارف ان مكنش يصح اشلها بس مكنش قدامي حل تاني

نور بغيره تحكمت بها: لية ها مكنش في حل تاني لية مكنتش تعرف تكلم والدتها ولا جوزها زي مبتقول او حتي تكلم سكرتيرتك تساعدك ولا وقفت الدنيا عليك 

ادم: طب والله اسف انا فعلا مكنتش اعرف خلاص بقا خلي قلبك ابيض 

نور: موافقة بس عندي شرط ............. 

يتبع...
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية عشقي لك تخطى الحدود
google-playkhamsatmostaqltradent