رواية أم نص لسان الفصل الثامن 8 بقلم حنين عادل

 رواية أم نص لسان الفصل الثامن 8 بقلم حنين عادل

رواية أم نص لسان البارت الثامن 

رواية أم نص لسان الجزء الثامن 

رواية أم نص لسان الفصل الثامن 8 بقلم حنين عادل


رواية أم نص لسان الحلقة الثامنة

#ام_نص_لسان😂 
#البارت_الثامن 
ريم : قولتلك استني اهئ اهئ ايه الغيب( الغلب) ده يا يبي( ربي) ..
نادر وهوا واقع علي الأرض: منك لله يا شيخه منك لله 
ريم : معيش ( معلش) كنت جعانه 
نادر: اااه كنتي بتاكلي زيت
ريم: ده زيت ايطعميه ( الطعميه)
نادر قام من علي الارض وهوا ماسك ضهره
نادر: كل ده زيت طعميه انتي بتسقي في الزيت ؟!
ريم: هوا كده عم حسن كييييم( كرييييم) جدا بيدينا ايطعميه( الطعميه) بزيتها عشان مايبقاش نفسنا في حاجه..
نادر: منك لله انتي وعم حسن بتاعك ده
ريم: افضي( افضل) طول اليوم ادعي عييا( عليا) كده اما هاويع( هاولع) وانا ماشيه
نادر: يارب
ريم: اهو انت
نادر: انتي نسيتي نفسك
ريم: مابس بقا انا عايفه( عارفه) قديمه يا تخاتيخو ايه اوي( اول) ما تتعوج تتعوج عييا( عليا)
بيمسكها نادر من شعرها بعصبيه
ريم: ااااه اهيييي اسفه
نادر سابها: ايه اهيييي
ريم: يا ( لأ) افتكيت( افتكرت) توم وهوا بيصوت فقويت( فقولت) اقيده( اقلده)
نادر.:................
ريم: استاذ ؟!! مايك( مالك) ييه( ليه) مسبهي( مسبهل) كده يعيني ده اتصدم ههههههه
نادر: يلا 
ريم: ييا ( يلا) ايه ؟!
نادر: اليوم خلص
ريم: اخص عييك ( عليك) واينبي( والنبي) يا حزونبي( حزونبل) سيبه يقويي( يقولي) حكايه ايبيبي( البلبل) ..
نادر بعصبيه: برررررره 
ريم: طيب خياص ( خلاص) ايواحد( الواحد) ما يعيفش( يعرفش) يضحك معاك ابدا يا تخاتيخو
نادر بيمسكها من قفاها: للمره الأخيره بحذرك ماحدش يعرف عن الموضوع ده حاجه والله اتاويكي واخلص منك 
ريم: ماتخافش سيك( سرك) في بيي( بير) سيام( سلام)
نادر بيسيبها وبيروح يقعد علي المكتب ...
نادر: غويي( غوري)
ريم: ههههه اتعديت ويسه( ولسه)
نادر بيبصلها وهوا هاين عليه يقوم يقتلها
ريم: احم انا ماشيه باي باي ..
خرجت ريم من عنده...
نادر: انا ايه اللي عملته في نفسي ده لأ انا كده هاتجنن وهايجرالي حاجه ..
..........................
ريم واقفه علي باب الشقه
ريم: عمتييييييي عمتييييي فيجت ( فرجت)
بتدخل ريم تشوفها..
ريم: استاذ يضا( رضا) 
رضا: بابا. ..
ريم قعدت علي الكرسي جمب عمتها..
ريم: بابا مش وسعت منك اوي ايه اييي( اللي) فكيك( فكرك) بينا من سنين ايه ايحنيه( الحنيه) دي 
رضا: جاي اخدك تعيشي معانا
ريم: ييه( ليه) بقا
رضا: احنا عارفين اننا غلطنا بس عرفنا غلطنا 
ريم: انت ..ييه( ليه) بتتكيم( بتتكلم) بصيغه ايجمع( الجمع) اظن حيمك( حرمك) مش هنا
* اتكلمي كويس مع باباكي ياريم
ريم: كان نفسي يا عمتي كان نفسي يبقي قدوتي ومثلي اياعيي( الأعلي) بس ده ماحصيش( ماحصلش) كان نفسي يفضي( يفضل) جمبي ويفتخي( يفتخر) بيا بس من امتي كي( كل) اييي( اللي) نفسنا فيه بيحصي( بيحصل)
رضا: يا بنتي...
ريم: حتي دي ماعدش ييك( ليك) ايحق( الحق) انك تقويها( تقولها)
رضا: هاتيجي معايا يا ريم فاخليها تبقي برضاكي احسن
ريم: اظهي (اظهر) وبان ما تيجي ودي عشان نعيف( نعرف) ناخد وندي وقويي( وقولي) ايه ايحكايه(الحكايه) بالظبط
رضا: انا حددت ميعاد فرحك 
ريم: قوي( قول) كده بقا ياتيي( ياتري) عميت( عملت) مصيبه ايه ايميه( المره) دي شيكات ؟! 
عمتي: ادخلي اوضتك يا ريم
ريم: هادخي( هادخل) يا عمتي بس قبي( قبل) ما ادخي( ادخل) عاوز اقويك( اقولك) حاجه واحده بس 
رضا: ايه هيا
ريم: يو ( لو) انا اخي( اخر) امي( امل) وهتدخي( وهتدخل) ايسجن( السجن) هاسيبك تعفن فيه 
دخلت ريم اوضتها مش مستغربه نفسها ولا قسوه قلبها في ناس كده مريضه بالتفاصيل مش بتنسي اللي حصل مش بتسامح بسهوله وده مش قلب اسود لأ دا قلب حساس ....
غيرت هدومها وسمعت صوت الباب بيترزع ..
طلعت ريم من اوضتها..
ريم: هوا مشي؟!
عمتي: ايوه طردته 
ريم: عميه( عمره) ماهايتغيي( ماهايتغير) ييا( يلا) سيبك منه وايهي( واللهي) ماهعكي( هعكر) دمي بسببه ابن تفيده
عمتي: بت
ريم: خياص( خلاص) اسفه ايمهم( المهم)
عمتي: ايه هوا
ريم: انا اشتغلت يا عمتي بميتب( بمرتب) حيو( حلو) اوي
عمتي: ربنا يزيدك كمان وكمان يا بنتي استغلتي ايه
ريم: سكيتيه( سكرتيره) قد ايدنيا( الدنيا) ايمدير( المدير) فضي( فضل) يتحيي( يتحيل) عييا( عليا) ما طبيعي يا عمتي انا اياويي( الأولي) عيي( علي) جامعتي خياص يا عمتي مش هتشييي( هتشيلي) هم ايمعاش( المعاش) اييي( اللي) بيخيص( بيخلص) قبي( قبل) ما بيجي ..
عمتي: ربنا يزيدك من فضله يا حبيبتي
ريم: يبنا( ربنا) بيكيمني( بيكرمني) بيكي يا سوسو
بتحضنها بحب وعمتها بتطبطب عليها ..
ريم: انا بحبك اوي يا سوسو
عمتي: انا اكتر يا قلب سوسو
............................
بيقف نادر بالعربيه قدام فيلا كبيره
بينزل من العربيه وبيدخل الڤيلا
بيسمع صوت طفل بيعيط ..
نادر: مازن يا حبيبي مالك
بيظهر طفل عنده 5 سنين
مازن:  بابي اتعورت جامد
بيوطي نادر عليه وبيشوف الجرح اللي في رجله
نادر: انتي يا ست هانم 
مازن ببكاء: مامي مش هنا 
نادر: والناني فين
مازن ببكاء: مش عارف 
نادر بعصبيه: يعني سايبينك لوحدك لما اشوفهم ..
بيوطي نادر عليه وبيشتاله
نادر: انت بطل والبطل مش بيعيط صح
مازن: صح
بيجيب علبه الإسعافات وبيطهر ليه رجله
نادر: كده تمام هاتروق وهاتبقي أسد
مازن: لأ مش بحب الأسد انا عاوز ابقي فهد
نادر: اقوي واسرع كمان من الفهد 
مازن: بابي انت مش بتاخدني معاك ليه انا بخاف اقعد لوحدي 
نادر: ماتزعلش يا حبيبي هاخدك معايا انت أكلت
مازن: لأ
نادر: طيب عاوز تاكل ايه
مازن: بيتزا
نادر: ايه الغلب ده يا ربي
مازن: ايه ؟!
نادر : لأ مفيش ايه اللي بقوله ده  .....مغرم بيتزا انت طيب هاطلبلك بيتزا وهاطلب لنفسي شاورما
مازن: اوك انا جعان خالص
بيلعب نادر في شعره وهوا بيضحك ..
.........................
في الليل..
ريم: عمتي يا عسي( عسل) انتي يا قميايه( قمرايه)
عمتي: عاوزه ايه يا ريم تعالي دوغري
ريم: اخص عييكي( عليكي) ياعمتي بقا كده يعني انا مش بديعك( بدلعك) ايا( الا) عشان مصيحه( مصلحه)
عمتي: ايوه
ريم: طيب حيث كده بقا انا عاوزه ايوح( اروح) الفيح( الفرح) بتاع ايبت( البت) نجياء ( نجلاء) 
عمتي: لأ
ريم: ييه( ليه) ياعمتي دا تحت انا عايزه افيفش( افرفش) شويه كده عشان خاطيي( خاطري)
عمتي: طيب ماتتأخريش
ريم: احيي( احلي) عمتوا في ايدنيا ( الدنيا) اما ايوح ( اروح) ايبس( البس) ايحته( الحته) اينضيفه( النضيفه)
دخلت ريم اوضتها وطلعت فستان سواريه بيلمع من كل حته ولبست تحته بادي وعلي غير العاده رفعت شعرها لفوق بس سابت القصه وقلعت النضاره ...
طلعت من اوضتها
عمتي: بسم الله ماشاء الله ايه القمر ده
ريم: دا اقي( اقل) حاجه عندي يا باشا
عمتي: انتي ليه مش لابسه النضاره وانت مش بتشوفي من غيرها
ريم: مضيعه شكي( شكل) ايفستان ( الفستان) 
عمتي: البسيها يا ريم 
ريم: شايفه شايفه يا عمتي ...
عمتي: ربنا يستر
نزلت ريم علي السلم...
ريم: يايب( يارب) استيها( استرها) من عندك عشان منظيي( منظري) قدام ايناس( الناس) 
بتحط رجلها علي الفاضي بتاخد السلم شقلبه لحد تحت ...
ريم:اااااااااااااه .....ايه ايغيب( الغلب) ده يا ييبي( ربي) 
بتقوم ريم من علي الارض وهيا ماسكه ضهرها
* انتي كويسه يا بت 
ريم: ايوه ايوه يا عمتي مافيش حاجه خايص( خالص) انا بومب 
* طيب خلي بالك لا تقعي
ريم: اقع ...ههه‍ههه ماتخافيش انا اسد ماشي عالسيم( عالسلم)
عمتي: طيب ربنا يسترها
ريم: دويي( دوري) عيي( علي) ايجابيات بدي ( بدل) ماتتعبي وتنزيي( وتنزلي) سيمه سيمه( سلمه) اااااه نزيتيها( نزلتيها) ميه ( مره) واحده ااه يانا منها ييه( لله) اسيمه ( السلمه) ايمكسوره( المكسوره) دي 
طلعت ريم من البيت وحاولت تعدل من مشيتها وراحت علي الفرح....
............................
انجي بعصبيه: ما انا عندي شغلي زيي زيك
نادر: والولد يا انجي مين هيراعيه 
انجي: ما انا جيباله ناني
نادر بعصبيه: مش فاهم ايه البرود اللي انتي فيه ده بقولك الولد كان متعور وبيعيط ولوحده والناني الجباره اللي انتي جايباها ماكنتش هنا 
انجي: خلاص هامشيها واجيب واحده تانيه
نادر بعصبيه: هوا ده الحل من وجهه نظرك يا هانم مش انتي امه المفروض تهتمي بيه وتخلي بالك منه 
انجي: يوووه انا قرفت وتعبانه وعاوزه انام زهقت من كتر الكلام اللي مالوش لازمه ده
نادر: مصلحه ابننا بقي كلام مالوش لازمه
انجي: اف ...تصبح علي خير يا نادر 
بتنام انجي علي السرير وبتديها ضهره 
بيمسك الكبايه اللي جمب الكوميدينو وبيرميها في الارض بتدشدش..
بتقوم انجي وبتبصله
انجي: خلصت ...اطفي النور بقي
بيطلع نادر البلكونه وبيولع سجاره وهوا متعصب...
نادر بتفكير: الجمال مش كل حاجه دا غلاف لكتاب مقفول مش عارف ايه اللي جواه !
............................
عمه ريم قاعده في البلكونه 
والفرح في اخر الشارع ..ومشغلين اغاني شعبي طب شحط محط..
فجأه بتلاقي الناس بتجري...وقفت عيل منهم
* في ايه يا واد يا حماصه
حماصه: ريم بتضرب في العروسه وانا رايح اتفرج
* ايه 😳.....يتبع

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية أم نص لسان)
google-playkhamsatmostaqltradent