رواية سجين الوحده الفصل الخامس 5 بقلم رحمه ايمن

رواية سجين الوحده الفصل الخامس 5 بقلم رحمه ايمن

رواية سجين الوحده البارت الخامس

رواية سجين الوحده الجزء الخامس

رواية سجين الوحده الفصل الخامس 5 بقلم رحمه ايمن

رواية سجين الوحده الحلقة الخامسه


 

اليوم التالي... 

ورد بستعجال:  عايزه حاجه يا ست الكل 

رشا:  ورد ا.... 

ورد:  اوعي تقفلي التلفون فاهمه ورجعي بدري عشان مبعرفش انام وهموت واعرف مين الي بتشخر دي والواحد بيسمع صوتها من حوالي 7 كيلو كده من اوضته 

رشا:  احم طيب في حفظ الله يحبيبتي 

ورد:  ههه يا روشه يا عسل انتي طب والله بحبك،  يلا سلام 

رشا بحدف الشبشب:  ريحه فين يا بنت...  انا بشخر!  

ورد بزعل مصتنع:  طب...  طب ينفع كده طا 

رشا:  هحدف التاني 

ورد:  خلاص يا ستي س س سلام 

رشا:  "اللهم ما صبر يا رب" 

___________ 

"اثناء المشي علي السلم تفتح دعاء باب منزلها بلهفه " 

دعاء:  ورد ورد 

ورد: صباااحو، دقيقه جايه 

دعاء:  عملتي ايه يا بت معرفتش انام امبارح من الفضول 

ورد: ابغي اقلك انه جامد اوي اوي بس استحي 

دعاء: ههه لاء واضح 

ورد:  عليه ضحكه بنت جامده زيه كده 

دعاء:  مفيش تغفيله كده ول كده،  اي صوره طيب ايميله،  اسمه،  روحي منك لله 

ورد:  اهدي يا ولايه مش كده وكمان انتي بدليني علي الفساد وهقول لامي علفكره 

دعاء:  شكلك واحشك الشبشب مش كده 

ورد:  لاء وعلي اي سلامووز اوي 

دعاء:  ابقي عدي عليا يا بت عشان نتكلم 

ورد:  حااضر. 

______________

في فله اكرم... 

دخلت وقتها علي اوضته علطول لان عمو في الشغل ولاني خلاص بقيت صحبه البيت وليا مكانه كده والواحد حس انه لي قيمه في المجتمع بدل ما هو ملوش اي تلاتين لازمه كده. 

حمزه بفرحه:  جايه بدري انهرده  

بقولو الاسود ملك الالون، بس نسيه يتكلمه عن جمال اللون الابيض واذا كان فعلا الاسود ملك الالون.. فالابيض الغابه الي بدوخ فيها الاسد ملك الحيونات وتكمله. 

رغم جرئه الابيض رغم جمال طلته وهبته،  كان اجمل واحلي واحد تشوفه عيني بيه. 

"فهو لوحه فنيه استحت الالوان الاخري تلطيخه فيبقي كما هو بارز مثل شهابا يخترق السماء بهجتا للانفس"

هو كان بهجتي يومها،  كان لون شبهك نقي وراقي كان لون يستحق اقف قدامه وكل أطرافى مهنجه ومقدرش انزل عيني من علي وسمتك ول اقدرت اشبع من ملحمك مهما كانت المده الي بصالك فيها 

"ف يا فتي سحقا كم انت وسيم بلون الشهب والسحاب" 

حمزه:  ورد سمعاني

ورد: احم اه،  خدت اجازه من الشغل انهرده 

حمزه:  طيب طلبت من حد يجهز ليكي لبس،  ألبسي وتعالي ورايه 

ورد:  لبس؟

حمزه:  هتفهمي جوه،  يلا 

____________

" تخرج شهد بزي كشميري فاتح علي طرحه بيضاء وتنظر للارض بخجل "

وائل بتريقه:  يختي كبرت يختي اي الحلوه دي 

شهد بجمود:  علفكره انا كبيره من زمان انت الي مش فاهم ده 

وائل:  هتكونى ديما اختي الصغيره الي مربيها علي ايدي يا فصعونه، اركبي يلا 

شهد بديق:  وائل متقوليش فصعونه انا كبرت 

وائل:  خلاصو على قفلتك يا ناس

شهد:  يوووه،  والله هاخد تاكسى

وائل بمرح:  ههه خلاص بهزر معاكي يا ست شهد،  اركبي يلا 

شهد: " واحد تلاجه اقسم بالله "

وائل:  بتقولي حاجه 

شهد:  لاء ويلا عشان هتاخر علي اول يوم. 

"غرفه حمزه" 

خرج فعلا ودخل اوضه تانيه كده وجالي لبس زي الي لبسه بظبط،  كان جاكت ابيض مع انه الجو نار 

وتشرت تحته لونه ابيض بردك ورغم انه الحجاب جامد علي الالوان البيضه دي ول انه البنطلون كان ديق سيكا وعرفت بعدها انه مشفش بربع جنيه تربيه،  واي الحلاوه والطعامه والانقاقه الي انا فيها دي 

ده انا غلبت جورجينا يا جدع،  اني اسف دي مينفعش نقارن بيها حد! 

"تتحرك امام الغرفه الاخره فيظهر عليها الضوء وتصبح زرقاء وتفتح الابواب بمفردها وتدخل وهي في حاله زهول واستغراب" 

ورد:  اي يا عم ده! تلاجه مش كده، الجو تلج هنا؟...  انتو بتسرقو الفلوس دي من انهى بنك يلا .! 

حمزه ببتسامه:  شكلك حلو بالابيض،  طلع مظبوط عليكي

ورد:  البنطلون ديق 

حمزه: ههه صبرني يا رب 

اقلكو انا شوفت اي،  لاء مش هقول لاني مش هعرف اوصف الجمدان ده باي لفظ،  هما خرجو من مسلسل مَلكي متحضر ول اي. 

ورد:  مش قادره هموت 

حمزه:  اضربي كويس لاني لو خسرت الجيم ده كمان هزعلك 

ورد:  يا عم اقعد بالنضاره الي وكله نص وشك ده 

حمزه:  اضربي عليه هنموووت الله يخربيتك 

ورد:  الحقني بقرب علينا والله ظاهر قدامي حقيقي اهو 

حمزه بتريقه:  متقلقيش هو صحبي اصلا ولما بنخلص لعب بيطلع عادي 

ورد:  احلف!  بجد ول بتهزر! 

حمزه:  ههه اقلعي النضاره يا ورد ورحميني ونبي 

ورد:  اي ده!  والله كان قدامي

حمزه:  ورد ده جهاز بنستخدم فيه الصوره والدقه ثلاثيه الابعاد،  بتلبسي النضاره بتشوفي قدامك بظبط فهمه يا دماغ بخاخه 

ورد:  انا دموغ بخاخه ياض!  ده انت حلوف صحيح 

حمزه:  حلوف؟  ،  يعني اي 

ورد:  لاء انت لسه صغير علي الحاجات دي لما تكبر هقلك 

حمزه ببرائه :  لاء يا ورد قوليلي دلوقتي ونبي،  ورد خدي قوليلي،  ورد عشان خاطري ها،  طب ابحث في جوجل عنها ازاي،  بت 

............... 

حمزه:  اوعي تكسري العربيه، الالعاب دي كوم والعربيات دي اغلي من حياتك كلها فهمه 

ورد:  يبني العربيات دي لعبتي،  هبهرك متقلقش 

حمزه بفرحه:  طيب الحمد لله طمنتيني 

بعد فتره... 

ورد:  خلاص بقي متزعلش كده دي لعبه 

حمزه:  ابعدي عنى لنط في بطنك،  اسكتي 

ورد:  فيها اي لو عملت هوبااا زي روبي كده وحدفتها في الحيطه وتكسرت،  مش بدل ما تقولي حصلك حاجه وانتي كويسه عشان انا الي كنت ركبه وممكن اتكسر بدلها 

حمزه:  ياريتك اتكسرتي بدلها وهي لاء 

ورد:  ايوا فدايه طبعا شك....  اي!  

حمزه:  دى عربتي المفضله،  وقال هبهرك، انا عرفت هتبهريني ازاي مش هلعب معاكي تاني 

ورد:  والله غصب عني،  خد الباب ده مني طيب الزقه في عربيه تانيه مكسوره او حاجه ستبن 

حمزه بصوت طفولي مازح:  اااه يني يمرارتي ،  العربيه ماتت يا بابا والله لخلي يحبسك وامشي من وشي يلا 

ورد:  والباب اسيبه ول ادني مسكه زي الشنطه كده 

حمزه:...  

ورد:  خد طيب متقفشش زي البطه البلدي كده ، ولاه 

................ 

ورد بتريقه :  يلا يا فاشل 

حمزه بتوتر:  ازاي طلعتي انا متاكد من موقعه 

ورد: الشطرنج ليها ناسها يابا 

حمزه:  بقالي 3 سنين بلعبها ضد الكمبيوتر وديما كنت بفوز ازاي حصل كده! 

ورد:  عشان تعرف اني جامد بس مبحبش اتكلم عن نفسي كاااااتير واخد بالك انت 

حمزه: بقلك مره واحده فازت في لعبه واحده بتتنك علينا اومال لو فوزتي من اول اليوم كنتي عملتي اي فينا! 

ورد:  كنت لبست ليك النضاره كده واقلك ها اي تاني؟  بس طبعا مستحيل الكلام ده لاني ممسوح بيا البلاط من الصبح وشكرا. 

حمزه:  طيب متفوزيني واديكي 100 جنيه 

ورد:  كااش ملك يابشا 

حمزه:  500 جنيه 

ورد:  قفلهم الف واعلن رسميا فوزك في جميع الالعاب 

حمزه بمصافحه يدها بضحك:  موافق ههه

ورد :  الف مبروك يابشا ههه 

حرفيا م بطلناش لعب او ضحك من صبحك،  انهرده كان ن اسعد الايام في حياتي بجد.،  اتنهدنا سوي كده واحنا بنسند علي الكنبه من التعب،  وكأننا كنا بنحارب في الالومبيات،  بس حقيقي كان يوم قمر. 

"يعتدل حمزه من مجلسه وينظر لها ببتسامه ويبدا بتحدث" 

حمزه:  شكرا يا ورد 

ورد برهاق:  علي اي 

حمزه:  علي حلم قدرتي تحققي ليا! 

معرفش لي بيقطعو ديما اللحظات المهمه ويدخلو في وقت غير مناسب،  ول هو رخامه وخلاص،  يخربيت الاستركس الي في عينيك وانت بصصلي يخي . 

الحارس:  الاكل يا حمزه بيه 

حمزه:  دخلو. 

لقيت طبق شوربه خضار وشويه سلطه وعصير وحاجات كده كلها مفيده وده اكتر شيئ بيقلب المواجع عندي،  اي الي بتاكله ده معلش؟!

ورد:  هو اي ده؟ 

حمزه:  الغداء،  عملت حسابك تعالي

ورد:  لي عندي سخنيه ول اي،  تعرف مكلتش شوربه خضار من امتي من يوم ما امي عملتها لتاتا من عشرين سنه كده،  ولاه انت طري وني وتخدعت فيك ول اي

حمزه:  طري وني! 

ورد:  متركزش في كل كلمه بقلها ،  اي الاكل ده بس الاول؟ 

حمزه:  مبعرفش اكل غيرو لاني بتعب،  اي خدمه تانيه 

ورد:  اه 

حمزه:  خير 

ورد: جبلي شويه رز وبطاطس شالله تنستر. 

معرفش مشيت امتي ول الساعه كام ول كنت بعمل اي غير اني حسه اني بخرج من عالم لعالم تاني خالص،  عالم واقعي وعالم افتراضي،  عالم في كلو الخيال،  وعالم في واقع مر لازم اتقبله،  هو بشر زينا بجد. 

شهد:  احم احم 

ورد:  خير يا وجه البرص 

شهد:  خير انتي يا شاديه،  عبد الحليم غطى علينا ول اي 

ورد:  هكلك كف 

شهد:  خلاص اني اسف،  مش هتقوليلي بقي في اي 

ورد :  تؤ بعدين،  عملتي اي اول يوم صح اشجيني 

شهد:  مفيش ياختي،  قبلت صحبتي وكان الجو حر و.... 

بقيت بستني النهار يجي بسرعه  ،  بحس الليل معاندني ومش راضي يعدي ول حتي راضي يخليني انام 

واذا نمت بحلم بيه واذا كنت صاحيه بفكر فيه،  هو انا شكلي هقع في ول اي ده تاني يوم!  نهار ابيض؟! 

بعد يومين...  في الشغل. 

ورد:  ونت خد ده علي الفرع اليمين وانا شمال ونتقابل وواحد فينا يخدهم يبعتهم لحساب الشركه 

احمد:  طيب تمام ونبقي.... 

ترن ترن ترن 

ورد:  دقيقه يا احمد،  الو 

حمزه:  استعدي هعدي عليكي 

ورد:  صوت ده مش غريب عليا...  حمزه! 

حمزه:  هستناكي بره شغلك متتاخريش

ورد:  لي؟  في حاجه ول اي! 

حمزه:  هعرفك بحد مهم. 

يتبع...

لقراءة الفصل التالي: اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية سجين الوحده)

google-playkhamsatmostaqltradent