روايات

رواية ليلتي الفصل الثاني 2 بقلم آية الدمرداش

رواية ليلتي الفصل الثاني 2 بقلم آية الدمرداش

رواية ليلتي البارت الثاني

رواية ليلتي الجزء الثاني

ليلتى
ليلتى

رواية ليلتي الحلقة الثانية

ليلى: هنتق*م.. ايوه هنتق*م يا يوسف هندمك على حرقه قلبي وتجاهلك ليا .. حور!! حور صحبتي تاخد مني حب عمري!! ..
بعد دا كله احضر خطوبتكو!
وبجنان بدأت اكسر اي حاجه قدامي لما اكتشفت اني بكلم نفسي ومحدش قدامي .. بكلم نفسي فى المرايا ..
اعصابي تعبت وقفلت على نفسي اكتر كسرت خط الموبايل ومسحت كل حاجه تخصه حتي رقمه .. بس انا حفظاه!
امسحه ازاي من ذاكرتي؟ وصوره فى قلبي قبل عقلي هشيلها ازاي؟..برغم اني عارفه ان دا كله شكليات بس حسيت اني ببدأ من جديد ..ببدأ حياتي ال كانت واقفه فى وجوده.

يوسف: متعرفيش حاجه عن ليلى!
حور بتوتر: ليلى! .. لا معرفش بتسأل ليه؟
يوسف: عادي فين المشكله؟ انا مستغرب انها قطعت فجأه من ساعه الخطوبه
حور: عادي ي يوسف اكيد قدرت انك واحد خاطب وانا هضايق من وجودها
…..
بعد ما هديت عرفت ان اكبر انتق*ام منه هو انى انجح .. واثبتله انه كان افشل مرحله فى حياتي ..واشيله من دماغي بجد
رجعت انزل الكليه تاني واهتم بمذاكرتي ..ما خلاص ايام وهتخرج ..

 

 

 

وبالفعل انهاردا واقفه قدام مرايتي بضحك وانا بجهز لحفله تخرجي .. لبست فستان موف وسرحت شعري حطيت ميكب خفيف..يداري اثار الارهاق والسهر ..واخدت روب التخرج وروحت الحفله….
: مبروك يا ليلى
قلبي اتقبض وقعدت اكذب نفسي انه مش نفس الصوت ..اكيد لا مش هو … التفتت ولقيته ..واقف قدامي بيباركلى على التخرج بتاعي مصمم يبقى موجود ..مصمم ميتنسيش
ليلى بهدوء مصطنع: الله يبارك فيك
يوسف : وحشتيني ..!
ليلى: ايي!
يوسف: ليلى انا مش عارف ليه بعدتي عني .. انا متعودش متبقيش موجوده..! ليه ياليلى!
ليلى: انت بجد بتسأل ليه؟.. انت شايف ان مفيهاش حاجة !!
يوسف: انا معملتش حاجه فعلا انا خطبت! اي هفضل عازب؟
ليلى: ههه ايوا فعلا اي المشكله فعلا خطبت
يوسف: ليلى انتي اختي وصاحبتي يعني المفرو..
ليلى بصوت عالى: تعبت !!! تعبت من اني اختك وصاحبتك ..ياخي اعملك اي عشان تفهم اني طول عمري بحبك!! ..لدرجادي انت اعمي ومبتشوفش!!! .. لا اكيد عارف وحاسس بس من طرف واحد صح!!
..
ليلى: اييي سكتت ليه؟ ..
امشي يا يوسف .. امشي ومتورنيش وشك تاني ..

 

 

 

سبته ومشيت وكالعاده عرف يوجعني..
تاني يوم كانت جاتلى الوظيفه ال طول الوقت كنت بتمناها
اشتغلت ف شركه كبيره..اندمجت ف الشغل وبقيت بقعد وقت اضافي …حياتي بقت شغل وبس بصحي بدري اقعد على البحر واخد قهوتي واطلع شغلى اروح انام معنديش وقت لحد ولا حتي له …
7:35 am
في كافيه خطوبته..
زى كل يوم طلبت قهوه ساده كالعاده..وكأني بعود نفسي على مرارة الايام …. بتصعب عليا نفسي من قسوتي عليها .. بسأل نفسي ليه باجي المكان ده!
كل ماجي شكله بالبدله ومسكه ايده لها مبتروحش عن بالى..
بواجه ذكرياتي وتعبي .. بس المواجه صعبه وقاسيه ..
قطع سرحاني صوت..
: صباح الخير
ليلى باستغراب: صباح النور!
: ممكن اقعد؟
ليلى: نعم! .. ماالاماكن كلها فاضيه
: اقصد اقعد اتكلم معاكي
ليلى:بقولك اي احنا لسه ف اول اليوم والواحد مش ناقص ف امشي من قدامي انت مجنون!
: لا مش مجنون انا زين

 

 

 

ليلى : لا بجد طب يالا يا استاذ زين شوف انت رايح فين
شد الكرسي وقعد… حاولت اداري ضحكتي على اسلوبه ودخلته الغرييه وقولت: من الواضح كده انك فايق ف اوكيه قول ال عايز تقوله عشان اخلص
زين: حلو.. انتي بتيجي كل يوم تقعدي لوحدك ليه؟
ليلى بتوتر: انت مراقبني؟
زين: لا مش مراقبك بس اخدت بالى
ليلى: عادي بحب اقعد لوحدي عندك مانع!
زين : ليلى انتي مرتبطه؟
ليلى : انت عرفت اسمي منين!
زين : انا اعرف عنك كل حاجه ياليلى.
اتوترت و سحبت شنطتي ومشيت..معرفش ليه مشيت بالطريقه دي.. بس هربت
حور: فى اي يا يوسف منزلني على ملا وشي ليه؟
يوسف: هو انا بقالى يومين بكلمك مبترديش ليه!
حور: كنت مسافره يا يوسف
يوسف: مسافره!!!!! وانا معرفش؟
حور: واعرفك ليه يعني .؟
يوسف: بلاش ردود مستفزه يا حور عشان متعصبش عليكي
مسافره فين ومع مين
حور: سافرت دهب مع صحابي ..

 

 

 

يوسف: وانتي ملكيش راجل تقوليله؟؟؟
حور: واقولك ليه هو اناصغيره !!!
يوسف: صدقيني انا مش فايق لهبلك دا
حور: ليه يا بيبي مش فايق ليه
يوسف:عملت حادثه بالعربيه والعربيه اتبهدلت
حور: حادثه! .. مانت كويس اهو
يوسف بصدمه : هو دا ردك فعلا!
……..
: استاذه ليلى المدير طلبك
ليلى: حاضر
خبطت على الباب…
المدير.: ادخلى يا انسه ليلى
اعرفك ب زين الشافعي صاحب الشركه
بصيت بابتسامه اتحولت لصدمه فى ثواني…: انتَ..!!
زين بصدمه : اهلا اهلا يا انسه ليلى ..
ابتسم وكمل : يا محاسن الصدف والله
المدير: اي ده انتو تعرفو بعض ؟
غمضت عيني وتخيلت نفسي وانا بترفد من الشركه بسبب قلة ذوقي معاه فى الكافيه
زين: لا منعرفش بعض ..بس سمعت انها مبتهزرش ف شغلها
بصيتله بتوتر: ..شكرا
زين: عندك مانع تبقى مديره مكتبي؟
ليلى:..

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ليلتي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *