روايات

رواية دره الفصل الثالث عشر 13 بقلم شيماء رمضان

رواية دره الفصل الثالث عشر 13 بقلم شيماء رمضان

رواية دره البارت الثالث عشر

رواية دره الجزء الثالث عشر

دره
دره

رواية دره الحلقة الثالثة عشر

نعيم بخوف وصوت مرتعش. انتو مين
غيث بشر هنعرفك دلوقتي
وجلس امامه علي الكرسي ووضع رجل فوق الاخري ونظر له بتفحص وقال
غيث هاه يانعيم احكيلي بقا
نعيم احكيلك علي ايه انتو مين اصلا وعايزين مني ايه
غيث حسن الهواري تعرفه
نعيم برتباك ححسن اه اسمع عنه ماله
غيث باشاره لاحد رجاله وفي خلال لحظات كان نعيم ينزف الد. ماء من فمه اثر ضرب رجال غيث فيه
غيث بهدوء هاه افتكرت ولا لسه
نعيم انتو عايزين مني ايه
غيث تحكيلي حسن فين عايش ولا ميت
نعيم بتعب انا معرفش
غيث ذهب اليه وضغط علي فكه وقال
غيث هتقول ولا هتتعبنا معاك
نعيم. باختناق هقول هقول
غيث قول سامعه
نعيم لما حسن اتنقل المستشفى كنت رايح عشان اخلص عليه
علشان ناصر يورث ويديني الفلوس الي وعدني بيها بس ناصر
لحقني وقال لا مش هتموته قولت له اي غير رأيك كده قال لا
اخويا هيعيش بس لازم الكل يفهم انه مات قولت له طيب ازاي
قال هنجيب جث. ه حد ميت ونعمل حري. قه جامده قولت له
طيب هتعمل اي في حسن قال هناخده وهحبسه في فيلا
اسوارها حديد وحراسه من حديد وهيعيش احلي عيشه بس
وهوا محبوس يعيش ياكل ويشرب وبس بس الاول لازم يطلق سلمي
غيث وبعدين
نعيم عملت كل طلباته وناصر هدده انه يق. تل مراته وبنته عشان كده طلقها
غيث طيب هوا فين
نعيم في الفيلا الي قولت لك عليها
غيث عنوانها يانعيم
نعيم حاضر حاضر انا راجل كبرت مش حمل قلم كمان سبوني لحالي ابوس ايديكم
غيث عنوان الفيلا اخلص وهنسيبك
نعيم اعطي عنوان الفيلا التي كانت سجن لحسن طوال السنين الماضيه
ذهب غيث ورجاله الي العنوان وبلفعل وجدو حراسه تم التعامل
معهم واصبحو داخل الفيلا وجدو رجل سنه فوق الستين يجلس علي كرسي وينظر امامه لديه لحيه طويله بها الكثير من الشعر الابيض
غيث عمي حسن الحمدلله انك بخير
حسن بثبات انت مين ناصر بعتك ليا عشان تخلص عليا ولا ايه
غيث لا انا جوز دره بنتك
حسن وهوا ينتفض من فوق كرسيه .. دره بنتي هي عايشه
بخير واكمل بشموخ عايز اروح لها زمانها كبرت دلوقتي ناصر
اخويا قال انه ق. تلها بعد مانفذتله كل حاجه طلقت حبيبتي
سلمي وبرضو جالي عشان يعرفني انه اتجوزها وخلف منها
ونسيتني انا لازم اخرج دلوقتي الاعيب ناصر لازم تخلص بقا
غيث اهدا ياعمي من فضلك اولا لازم تعرف ان ناصر مات
حسن بصدمه جلس علي كرسيه.. مات اخويا ناصر مات ازاي انا
كنت مستنيه يعرف غلطه ده اخويا ومتاكد انه ميغدرش بيا كده
غيث يعرف غلطو ايه بعد كل الي عمله طيب هقولك عمل ايه بلتفصيل………………………………………… وادم ابنك كان هي. موت علي ايده والشرطه خلصت عليه
حسن بحزن علي شقيقه فهو رغم كل مافعله يحبه.. الله يرحمك ياناصر
غيث يلا حماتي منتظراك وكمان فرح ابنك النهارده
حسن فرح ابني طيب يلا
غيث امر رجاله باحضار جلباب فاخر صعيدي وفوقه عباءه
واخذ حماه وهندم لحيته وتركه ياخذ شاور ولبس حسن وهندم
نفسه ورجع حسن الهواري زو الهيبه ولكن وجهه يكسوه الحزن
والكسره وصلو القصر حيث كانت الاحتفال بزفاف ادم ودره
كانت تنتظر غيث ولا تعلم لما هذه الايام منشغل هكذا المدعوون كانو مازالو لا يحضر منهم احد دخل غيث حيث وجد الجميع ينتظره وينظر اليه وادم اسرع اليه وقال
ادم فيه ايه ياغيث كنت فين ياعم عايز اجيب فرح من الكوافير
غيث كنت بجبلكم هديه
دره اقتربت منه وقالت. هديه ايه
سلمي نظره له نظر لها غيث وقال اتفضل ياباشا
دخل حسن وهوا يبحث عن سلمي محبوبته
سلمي حسن حسن الحمدلله يارب الحمدلله واسرعت اليه كادت ان تحضنه ولكن توقفت وقالت مبقتش مراتك الحمدلله دره ابوكي حسن
دره نظرة له ولغيث ابويا عايش وارتمت بين احضانه واخذت تبكي
حسن حقك علي راسي يابنتي اني مصدقتكيش يمكن لو كنت عرفت اتصرف معاه مكنش كل ده حصل
دره وهي تجفف دموعها لا يابابا انت كنت واثق ان اخوك مش هيق. تلك وده الي حصل فعلا ادم بابا ياادم عايش تعال
اقترب ادم واخذ ينظر اليه
حسن ادم ابني انت نسخه مني
ادم احضتنه بابا كان نفسي اشوفك اووي واعرف انا شبهك قد ايه بس الحمدلله
غيث بمرح كفايه دموع بقا اتفضل ياشيخ
سلمي شيخ ايه
غيث عشان يكتب عليكي اظن كفايه بقا كده
حسن عفارم عليك ياابني ونظر لدره عرفتي تختاري راجل بجد
تم كتب الكتاب وحسن حمل سلمي واحتضنها وهمس في اذنها.. وحشتيني ياسلمي
سلمي بخجل حسن العيال واقفين
ادم بمرح لا مش وقت رومانسيه فرح زمانها خللت في الكوافير يلا عايز اتجوز بقا
ضحك الجميع علي حديثه
سلمي همست لحسن.. حسن ده احمد ابن ناصر مالوش ذنب في حاجه من الي ابوه عملها ودي اخته
كانو بعيدين عنهم ينظرون فقط بحسره علي تفرقت هذه العائله بسبب والدهم
حسن تعالو ياولاد انا من النهارده ابوكم فاهمين
احمد واخته قالو بصوت فرحين فاهمين ياعمي
حسن لا يابابا مش عمي
جمع شمل الكل اجتمع من جديد والكره هوا الوحيد الخاسر في
القصه الشيطان هوا العدو الاساسي للانسان يجب تحصين
النفس منه يفرق الاخ من اخوه ويجعل بينهم كراهيه توصل
للقتل الاخ اخ مهما حدث والكره والشر صاحبه الخاسر الوحيد رجع حكم حسن لهواره وبجانبه ادم
دره انجبت تؤم ولد وبنت حسن وسلمي فرح انجبت ولد وبنت
الولد اكبر بسنه واحده من البنت والبنت دره
حسن اخذ سلمي وذهبو لحج بيت الله الحرام وساميه عاشت
وسط العائله كفرد منهم وابنتها كانت تتردد عليهم هي وزوجها
انتهت قصتنا يارب اكون امتعتكم بيها

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية دره)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *