رواية طال التمني الفصل الرابع 4 بقلم مايا محمود

 رواية طال التمني الفصل الرابع 4 بقلم مايا محمود

 رواية طال التمني الفصل البارت الرابع

 رواية طال التمني الفصل الجزء الرابع

رواية طال التمني الفصل الرابع 4 بقلم مايا محمود

 رواية طال التمني الفصل الحلقة الرابعة



ياسر:اي يا نغم متقلقنيش..!
نغم: تعالي بسرعه عشان حلا جتلها النوبه دي تاني ومش هنعرف نهديها 
ياسر:طب طيب انا جاي سلاام
ذياد:اي يا صاحبي في أي 
ياسر:جتلها النوبه تاني انا رايحلهم سلام
ذياد:خدني معاك اشوف حالتها طيب
ياسر:انجز طيب
راحو علي هناك ولقي حلا لسه بتصوت وبتتشنج جامد..
قعد وحضنها من ضهرها جامد وهمسلها:اي عجبك حضني بقي ولا اي يا ست حلا المهم فكك من الحب والجواز انا اصلا عيل مليش في الكلام دا
هديت خالص
ياسر:هي علي الحاله دي يا عم ذياد من ساعة ما جت 
ذياد:دا قلق وفزع من الصدمه يا ياسر انت هتعمل زي ما قولتلك وانا هكتبلك علي مهدأات ومكملات غذائيه لانها هترفض تاكل فتره وحاجه كدا تاخدها تمنع الاكتئاب حاول علي قد ما تقدر متدخلهاش في اكتئاب دا حوار تاني يا صحبي
ياسر:ربنا يسهل تعالي ننزل نجيب الدوا،تيتا انا نازل انا وذياد نجيب الدوا وهاجي عشان عايزك في موضوع
انعام:ماشي يا حبيبي بالسلامه
ذياد وهو خارج قابل الدكتور:اذيك يا رامي عامل اي
رامي:اهلا ذياد بنفسه عندنا انا تمام الحمد لله انت اي اخبارك في حاله ليك هنا ولا اي..!
ذياد:اه مرات اخويا وصاحبي
رامي:الانسه حلا..!
ذياد:اه بقولك هي هتخرج امتي
رامي:هي مبتشتكيش من حاجه تستدعي ان احنا نحجزها فالنهارده بإذن الله يسمحلها الخروج
ذياد:طيب تسلم يا دكتور اشوفك تاني بقي
رامي:حبيبي نورت 
ياسر:قلقان عليها يا ذياد
ذياد:"طبطب علي ضهره" حالتها مش وحشه يا حبيبي والله بس عايزه شغل فهمني
ياسر:يارب يجيبو بفايده 
ذياد:بقولك يا ياسر خليها هي اللي تطلبك بالاسم فهمني
ياسر:ازاي يعني مكنش جمبها انت اهبل..!
ذياد:يا عم هي اصلا ادام مش بتعرف تهدي غير معاك اول ما تفوق هتطلبك ابقي قولها بجبلك الدوا او مش عايز اقلقك اي حاجه بس خليها تحس بوجودك وعدم وجودك 
ياسر بتنهيده:حاضر يا ذياد 
دخلو الصيدليه وجابو الادويه وياسر روح ذياد وطلعلهم ولقي والده ووالدته فوق
ياسر:مفاقتش برضو..!
نغم:لا..
ياسر:طب بصو يا جماعه دلوقتي تيتا هتعرضي عليها اني لازم اكتب الكتاب عليها وكدا عشان مينفعش اشيلها او احضنها ساعت النوبه وهي مش حلالي طبعا فدا اول نقطه..،تاني نقطه محدش يفتح سيره الجواز ادامها خالص او الحب او عامله اي مع ياسر مش عارف اي الكلام دا..،تالت نقطه قربو منها جامد اليومين دول حسسوها بدفا العيله وان الحب مش بين واحد وواحده بس وبذات انتي يا نغم عشان سنكو مقارب خليها ترتاحلك وتفضفضلك واول ما تحسيها لانت علي حوار الجواز او كدا قوليلي عشان اعرف امتي اشد وامتي ارخي..،طبعا هيجي وقت هكون معاها بس من بعيد بمعني اي بمعني اني مثلا علي الباب وهي متعرفش لغايت لما تسأل هي عليا  عشان المخاوف دي تروح وتطمن اني مش عايزها غصب عنها ان هي اللي طلبت دا فاهمين حاجه...!
-كلهم:اه ربنا يجيب العواقب سليمه يارب
ياسر:يارب يلا بقي عشان هنروح بابا خد نغم وانا هروح تيتا وحلا واطمن عليهم واجيلكو
كريم:ماشي يا حبيبي ربنا معاك ويقومهالك بالسلامه
شال ياسر حلا ونزل علي العربيه ركبها علي الكنبه ورا وركب انعام قدام.. 
وروح علي البيت واول ما حطها علي السرير بدأت تفوق 
ياسر:يا ستي قلقتينا عليكي
حلا:اي اللي حصل وبدأت تفتكر وتستوعب ولسه هتدخل في نوبه شدها ياسر في حضنو:باااس مفيش اي حاجه حصلت مفيش جواز ومفيش حب ومفيش اي حاجه بتضايقك هتحصل غير بمزاجك اتفقنا 
حلا بتحاول تهدا هزت راسها:اتفقنا 
ياسر:ممكن بقي ناخد الدوا ولا اي
حلا:دوا اي دا..!
ياسر:بصي ياستي ادوا دا بتاع مش عارف بصراحه الدكتور كتبه واحنا لازم ناخده "يضحك"
انعام:ينفع كدا تقلقينا عليكي بالطريقه دي
حلا:اسفه يا تيتا والله مقصدش 
انعام خدتها ف حضنها: متتأسفيش يروح تيتا اهم حاجه انك بخير 
ياسر:امشي انا بقي عايزين حاجه 
حلا:ما انت قاعد 
ياسر:لو حلا هانم قالت اقعد هقعد 
حلا اتكسفت ومردتش
انعام:السكوت علامه الرضاا 
ياسر:لا انا ماشي بقي هي مش عيزاني سلام ولسه طالع من الاوضه
حلا: ياسر استني 
ياسر لف:نعم
حلا:عايزه اكلم معاك شويه 
ياسر:بس كدا انا اطول يلا يا ستي
انعام:هخش اعملكو نسكافيه واجي اكلم معاكو ههههههه
ياسر:تنورينا 
طلعت انعام 
ياسر:ها قولي كل اللي نفسك في متخليش حاجه جواكي 
حلا:انت زعلان..!
ياسر:اوي اوي
حلا:بجد 
ياسر:طبعا يعني تتعبي وتقلقيني كدا ومزعلش
حلا:اتكسفت'مقصدش كدا اقصد يعني اني بوظت عليك يوم زي دا..!
ياسر:انا ممكن ارد علي السؤال دا بعد ما سمع ردك عليه..!
حلا:مش فاهمه 
ياسر:انتي زعلانه ان اليوم باظ..!
حلا:بصراحه عندي احساسين ،
اول احساس فهو اه جدا كمان لان انا كنت من بدايه اليوم مبسوطه وطبعا قلقانه بس قولت اخيرا عقدتي اتفكت علي ايدك وكدا 
ياسر بصلها بحب وهي اتكسفت
ياسر ببتسامه:كملي والتاني
حلا بكسوف:التاني لا لاني فعلا خايفه خايفه ادخل تجربه انا شوفتها قدام عيني وفشلت هتقولولي احنا بنحب بعض ومش عارف اي هقولك طب ما هما كانو بيحبو بعض الحب نفعهم ..! هقولك لا كل الناس حسدتهم وجت عليهم فخوفي كان طاغي علي فرحتي ساعتها فاهمني انا مش عايزه ادخل التجربه دي تاني يا ياسر لاوكمان هبقي انا البطله بتاع القصه وانا لو حبيتك وفقدتك مش هقدر اعيش لان مليش حد غير تيتا طب افرض خلفنا وعملنا نفس الحوار عايز ابني او بنتي يقفلو علي نفسهم زيي كدا
ياسر متفهم معاها:بصي ي حببتي اولا تعالي كداا وخد ايدها وطالعين علي البلكونه
"للعلم هما في دور سابع يعني عالي"
ياسر:بصي كدا شايفه كام عماره والعماره فيها كام شقه وشوفي كام واحد وواحده متجوزين في الشقق دي كلها سواء بيحبو بعض او لا ..
حلا:كتير اوي بس اي العلاقه
ياسر:العلاقه قويه بمعني ان كل شقه فدول بتتخانق يوميا علي اي سبب شوفي كام مشكله بس مش زي بعض في اللي بيعرف يحل وفي اللي مبيعرفش في اللي بيتحكم ف تصرفاته وفي اللي لا في الي حبهم اقوي من اي شي وفي اللي مبيحبوش بعض بس عايشين مش كلنا شبه بعض ولا كل الحكايات ليها نهايه واحده يا حلا
حلا ابتسمت وبصتله بإعجاب
ياسر:ي بصالي كدا لي
حلا:عجبني تفكيرك 
ياسر:لازم تبصي برا الصندوق عشان يظهرك الجانب الواقعي بس وانتي بتبصي برا الصندوق بصي في كل وجه فيه بصي فكل ركن يعني مثلا ادي البواب عايش ومخلف ومتجوز يوم بيقضيها وعشره مبياكلوش بس حمد ربنا لانه عارف ان ربنا بيختار لينا الصح والاحسن 
حلا:عندك حق 
ياسر:ناويه علي اي
حلا بتبتسم:ابص برا الصندوق
ياسر: هو دا الكلام 
حلا:بس هتفضل جمبي..!
ياسر:انتي شايفه اي 
انعام:انا شايفه انكو لكاكين اويي اوي واليوم طويل وانا عايزه انام واد يا ياسر اللي احنا في دا مينفعش فبكرا تيجي والمأذون في ايدك وباباك ومامتك وهتكتبو الكتاب حتي لو مش هتكملو بس الوقت اللي تكونو مع بعض فيه ميتحسبش عليكو حرمانيه فاهمني
ياسر:والله عين العقل يا تيتا واللي هتقولو عليه انا موافق 
حلا:بس بس كدا هبقي اتجوزت صح..!
ياسر:صح ومش صح 
حلا :اي اللي هو  اسمه اي اداا..!
ياسر:يعني هتكوني حلالي بس اكننا صحاب فاهمه "بيجز علي سنانه"هكون منه يعني بس في الحلال
حلا قعدت تضحك علي شكله
ياسر :بقت كدا انا ماشي وبكرا تبقو جاهزين عشان اتشائمت من البيت هنكتبو في اي حته سلام 
حلا وانعام:سلام 
انعام:ربنا يريحك يا بني جدع اوي الواد دا يارب تبقو من نصيب بعض يا حببتي
حلا:بس انا مش...
‏”غداً سنُبدل المَيم فِي مّتى إلى ألِف،سَيأتيّك عَوض اللهُ قريباً”.

يُتبع..

google-playkhamsatmostaqltradent