رواية عندما يكون العوض جميلا الفصل الثالث 3 بقلم نور محمود

 رواية عندما يكون العوض جميلا الفصل الثالث 3 بقلم نور محمود

 رواية عندما يكون العوض جميلا البارت الثالث

 رواية عندما يكون العوض جميلا الجزء الثالث

رواية عندما يكون العوض جميلا الفصل الثالث 3 بقلم نور محمود

 رواية عندما يكون العوض جميلا الحلقة الثالثة

عمر : بابا ايه رأيك اكلم البنات ونخرج نتفسح من زمان مخرجناش سوا 
محمد : انا موافق ...تحبي تروحي فين يا ياسو
ياسمين : معرفش اي مكان 
عمر : البنات بيقولوا عايزين يروحوا الملاهي 
محمد : ماشي روح انت معاهم وانا ومامتك هنروح النادي خلصوا وتعالوا على هناك
عمر في الفون : بابا وافق يا بنات البسوا لحد ما نوصل ...سلام
ياسمين : مش عايزين نتأخر عشان المدرسه الصبح 
عمر : لسه الساعة سبعة هنرجع على عشرة مش هنكون اتأخرنا اوي 
ياسمين : ماشي 
وصلوا لقيوا البنات جاهزين ووافقين تحت البيت 
عمر : يلا عشان منتأخرش في الرجوع 
هدى : مين صاحب الفكرة 
محمد : هو في غير عمر 
رحمة : حبيبي يا مارو والله 
ثريا: مالك يا ياسمين معيطة ليه 
ياسمين : مفيش يا ماما مش معيطة ولا حاجه 
ثريا :مش معيطة ازاي ده انتي عنيكي حمرا من كتر العياط 
محمد : مفيش يا ستي كل العياط ده عشان سيد كان عايز ياخد منها السلسلة اللي لبسها دي 
ثريا : كنتي رميتيها في وشة وانا كنت جيبتلك احسن منها مية مرة 
ياسمين بدموع : دي اخر حاجه ماما اديتهالي ماتت بعديها باسبوع بس 
ثريا : متزعليش نفسك انا مكان ماما وانتي زي بنتي والله
ياسمين  : ربنا يخليكي ليا 
مسحت ياسمين دموعها وبصت من الشباك 
عمر بعد شوية : يلا بابا احنا هننزل هنا تعالى حضرتك سوق لحد النادي 
محمد : ماشي انزلوا وخلي بالك من اخواتك
عمر : ماشي 
دخلوا الملاهي رحمة وهدى جريوا على الالعاب وعمر راح يقطع لهم تذاكر للعب وياسمين وقفت بعيد 
عمر راح قعد على مسافة منها : متفكريش كتير
ياسمين : نعم ؟
عمر ومازال ناظراً امامه: متفكريش كتير عيشي كل لحظة كإن لا في قبلها ولا في بعدها 
ياسمين : غصب عنك بتلاقي نفسك بتعمل مقارنة بين ماضيك وحاضرك يعني مثلا بابا عمره ما فكر حتى يفسحني وبابا محمد من اول يوم خرجني بابا كل كلامه زعيق وضرب بابا محمد كلامة عبارة عن طيبة وحنية 
عمر : عارفة انتي لو قومتي دلوقتي لعبتي واتبسطي وروحنا اتوضتي وصليتي هتنامي على طول من التعب مش هيكون عندك وقت تفكري ويوم بعد يوم هتلاقي نفسك نسيتي 
ياسمين : فكرك هقدر انسى كل اللي حصل
عمر : مش هستني بس هتتعلمي تعيشي مع ألم الماضي 
رحمة جت عليهم : عمر تعالى هاتلنا تذاكر للعبه دي 
عمر : حاضر 
رحمة بعد ما عمر مشي : مش بتلعبي معانا ليه
ياسمين رفعت كتافها بلا مبالاة : عادي 
رحمة : عادي ازاي حد يجي الملاهي و ما يلعبش
ياسمين : انا ..
عمر : انا جيبت تذاكر لينا كلنا 
رحمة : طب يلا عشان هدى هناك لوحدها 
عمر ضربها على راسها من ورا : حد يسيب اخته لوحدها 
رحمة : هي اللي مرديتش تيجي 
ركبوا الساقية هدى تصوت وهما بيضحكوا عليها لحد ما نزلوا ركبوا اكتر من لعبة تاني 
عمر :كفاية كدا نروح بقا عشان عندكوا مدرسة الصبح 
ياسمين : ايوا كفايه كدا 
رحمة : استنوا شوية كمان 
هدى : ايوا استنوا شوية لسه في لعب ملعبناهاش
عمر : يلا ابقي العبيها المرة الجاية عشان  هنتمشى لحد النادي 
رحمة : وتجيب ايس كريم 
عمر : ماشي بس يلا
خرجوا من الملاهي مشيوا شوية لحد محل الايس كريم 
عمر : هتاخدوا زي كل مره طبعا 
هدى : طبعا 
عمر : وانتي ياسمين تاخدي ايه 
ياسمين : اي حاجه 
عمر : قولي بتحبي ايه 
ياسمين : هاتلي اي حاجة على ذوقك 
عمر : ماشي 
رحمة : اتبسطنا اووي 
هدى : احلى لعبه الساقية 
ياسمين بضحك :ايوا بأمارة الصويت اللي طرشنا  
هدى : وانا اعمل ايه هي اللي بتخوف 
ضحكت ياسمين اكتر 
رحمة : قمر بيضحك اول مرة اشوف قمر بيضحك
ياسمين : انتي اللي قمر 
شاب معدي : ابطال 
شب تاني : وافقين واحدكوا ليه تعالوا معانا هنبسطكوا 
رحمة كانت هترد ياسمين قفلت بوقها بسرعة : اوعي تردي سيبيه لحد ما يمشي وحده 
عمر : في حاجه يا شبح منك ليه 
الشب : وانت بقا اللي وافقين عشانه ده احنا احلى منك حتى
عمر وهو بيدي للبنات الايس كريم  : ايوا انا اللي واقفين عشانه وامشي من هنا على رجلك بدل ما تمشي على نقالة 
الشب باستحقار : وانت بقا اللي هتمشينا على نقاله 
عمر : ايوا انا تحب تشوف
وادله بوكس في وشة وقعة عالارض وضرب التاني في بطنه ونزل فيهم ضرب لحد ما كانوش قادرين يتحركوا 
( هما مضربوهش عشان كانوا شاربينومش في واعيهم مش عشان هو بطل هندي ولا حاجه لو كانوا فايقين كانوا ظبطوه😂😂😂)
ياسمين : كفايه يا عمر هيموت في ايدك 
رحمة : كفايه بقا يلا نمشي من هنا 
عمر بعصبية : يلا 
بعد شوية ياسمين حبت تقلل حدة الموقف : ذوقك حلوا في الايس كريم 
عمر بغرور : ما انا عارف 
رحمة : يا اخي تبا لتواضعك 
هدى : ربنا يزيدك تواضع والله 
عمر : معروف ان البنات مجانين شكولاته ومعظمهم بيحب الفانليا جيبتلك الاتنين 
ياسمين : شكرا عالكتاب اللي بعته من زمان كان نفسي اقراه 
عمر : بصي انتي زيك زي رحمة وهدى اللي عايزاة اطلبيه من غير شكرا ماشي ؟ 
ياسمين : ماشي 
وصلوا النادي كان محمد وثريا قاعدين على تربيزة 
عمر وياسمين مع بعض : السلام عليكم
محمد : عليكم السلام 
ثريا : اتأخرتوا يعني 
عمر : يدوب على ما البنات لعبوا شوية وجينا ماشي
محمد : طب كنتوا اخدتوا تاكسي 
عمر : مش بعيدة المسافة اتمشينها 
رحمة :و في ولد عاكسنا وعمر ادالة علقة مش هينساها العمر كله 
محمد : ربنا يهدية 
ثريا : مش عارفة بيستفادوا ايه لما يضايقوا الناس 
ياسمين : لو اخته مش هيقبل يحصل معاها كدا 
رحمة : انا كنت هرد عليه انتي اللي سكتيني 
ياسمين : كنتي هتردي تشتمية صح ؟ يعني يبقى هو اللي غلطان وانتي اللي تاخدي ذنب اللي زي ده تسبيه هيرازي شويه ويمشي
رحمة : بس كنت هعرفه مقامه
ياسمين : بالعكس لما تردي عليه هيسوق فيها ومش هيمشي لكن لما تطنشية هيزهق ويمشي هو جاي يعاكس وعارف انه هيتشتم 
محمد : ياسمين معاها حق هو فعلا عارف انه هيتشتم انتي بقى متعمليش اللي هو عايزه 
ثريا : طب يلا نروح بقا البنات عندها مدرسة الصبح وانت يا عمر عندك جامعه 
محمد : يلا 
في العربيه محمد : اكيد محدش حفظ حاجه النهار ده 
هدى: انا ورحمة حفظنا بعد ما مشيتوا 
عمر : وانا حفظت الصبح 
ياسمين : انتوا بتحفظوا قرآن سوا
محمد : كلهم بيحفظوا ويسمعولي وكل شهر بنعمل مسابقة والفايزة ليه هدية 
ياسمين : طب انا عايزة احفظ معاكوا 
محمد : وماله احفظي انتي حافظة حاجه ولا هتبدأي من الاول 
ياسمين : حافظة عشر اجزاء 
محمد : ما شاء الله خلاص ابدأي معاهم من بكرة 
ياسمين : ممكن ابدأ من النهار ده معاهم 
محمد : هتلحقي تحفظي 
ياسمين : ان شاء الله 
محمد : ماشي ....يلا وصلنا 
دخلوا كله غير لبسة واتوضوا وصلوا العشا جماعة وكان محمد الامام وبعدين بدأوا بالتسميع من الاكبر كانت ثريا الاول وبعديها عمر وبعديها رحمة وبعديها هدى وياسمين كانت في الاخر عشان تلحق تحفظ وحفظت اربع صفحات
محمد بعد ما خلصت : ما شاء الله حفظتي كل ده ازاي 
ياسمين : من نعم  ربنا عليا بحفظ الصفحة من مرتين بس قراءة
محمد : ربنا يديمها عليكي نعمة 
ثريا : ده انتي على كدا شاطرة في المدرسة 
ياسمين : الحمد لله كنت ديما من الخمسة الاوائل 
محمد : مش هتنازل السنادي عن المركز الاول وفي تالته ثانوي عايز طب ان شاء الله
ياسمين : يا رب 
ثريا : يلا بقا كله يقوم ينام عشان المدرسة 
الكل قام : تصبحوا على خير 
ثريا ومحمد : وانتوا من اهله 
هنزل ان شاء الله يوم ويوم لا 
وهغير اسم الروايه من عندما يكون العوض جميلا لقدر فتاة 
اسفة للناس اللي كنت واعدها انزل امبارح ومنزلتش 
يُتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي فصول الرواية اضغط على (رواية عندما يكون العوض جميلا)
google-playkhamsatmostaqltradent