رواية منقذي الفصل الثالث 3 بقلم مريم علي

 رواية منقذي الفصل الثالث 3 بقلم مريم علي 

 رواية منقذي البارت الثالث

 رواية منقذي الجزء الثالث

رواية منقذي الفصل الثالث 3 بقلم مريم علي 

 رواية منقذي الحلقة الثالثة

أنس : ألو .. 
مروان : عندكوو شامبوو . 
أنس : ايييييه ؟ 
مروان : عندكووو شامبوو. 
أنس :  انت بتهزر يا مروان ، يتتصل عليا عشان تقولي عندكوو شامبوو . 
مروان :  الحق عليا ان بفرفشك . 
أنس : يا اخي اتنيل ، دا انا زهقت منك ومن فرفشتك . 
تيت تيت تيت ... 
أنس : يارب انا عملت إيه في دنيتي عشان تبتليني بواحد زي ده . 
    <<<    رنا    >>> 
بعد شويه طلعت من اوضتي فضلت ادور عليه لحد ملقيته في المطبخ كان بيعمل قهوه . 
أنس : ياااه اخيرا طلعتي . 
رنا : انتي فعلا انس ابن خالتي ولا بتضحك عليا ؟ 
أنس : يا بنتي والله انا هو ، انا ابن خالتك صفيه ، انت ليه مش مصدقه . 
رنا : بس ازاي ؟ 
أنس : ازاي اييه ؟ 
رنا :  اصل ماما سميره قالتلي وبدات في البكاء
لم يتحمل أنس منظرها هذا وضمها إلى صدره وهو يربت على ظهرها تشبثت رنا به وهي تبكي وتقول : قالتلي انكم كنتوا مع ماما في نفس العربية الي ماتت فيها وانتوا كمان متوا معاها .
انس : ايه هي قالتلك كدة فعلا 
رنا: اه والله 
انس :اه اه افتكرت احنا كنا فعلا في نفس العربية بس نزلنا قبليها عشان فجاة بابا رن وكان تعبان جامد فاضرينا نسافر امريكا تاني 
خرجت رنا من حضنهِ وقالت .
رنا= الحمدلله ، طب هي خالتو صفيه فين ؟ 
أنس : هي في امريكا وان شاء الله هتنزل مصر قريب . 
رنا :  ان شاء الله . 
أنس : يلا ادخلي نامي دلوقتي ونكمل كلامنا الصبح . 
رنا : تمام ، تصبح علي خير . 
أنس : وانتي من أهل الخير . 
* تاني يوم * 
صحت رنا بدري وحضرت الفطار لانس وفضلت قاعده مستنياه يصحي . 
أنس : صباح الخير . 
رنا : صباح النور ، حضرتلك الفطار يلا عشان نفطر سوي . 
أنس : يلا . 
انس كان فرحان جدا انها بتهتم بيه وفرحت اكتر لما لقاها صحت بدري مخصوص عشان تفطره وكده . 
اقعدوا يفطروا وبعد ما خلصوا ، قام أنس واخد شور وغير هدومه وراح علي الشغل . 
* في الشغل * 
مروان : ازيك يسطاا عامل ايه ؟ 
انس : الحمدلله ، بقا انت يا واطي تتصل عليا بليل عشان تقولي عندكم شامبوو . 
مروان : وفيها ايه يسطا كنت قاعد فاضي قلت اغلس عليك ، بس شكلي كده قطعت قعده حلوه وقام غامز . 
انس : غور يا زفت من وشي 
مروان : انا حاسس اني بطرد 
انس : لا متحسش اتاكد 
مروان : تب السلام عليكم بقي عشان برستيجي 
"وبعد يوم مرهق في الشركة"
عاد انس الي البيت ووجد رنا تعد الطعام 
انس : الله ايه ريحة الاكل الجميلة دي 
رنا : روح غير هدومك وصلي وانا هكون جهزت الاكل 
رنا وانس علي السفرة 
انس : ممكن اسالك سؤال 
رنا : اتفضل 
انس :ليه بتعامليني كويس وتصحي تجهزي الفطار ولما باجي من الشغل الغدا يكون جاهز مع ان انتي متجوزاني غصب 
رنا : احم بالنسبة للفطار انا متعودة اصحي اصلي الفجر واقراء قران 
فبلاقي عندي وقت فبحضر الفطار اما الغدا بحضر الغدا لنفسي يعني اموت من الجوع مثلا دا انت غريب فابضطر احضرلك معايا مش عشان سواد عيونك يعني 
انس : قد صدم من اجابتها وقد ظن انها تفعل هذا لاجله
رنا : جه دوري في الأسئلة بقي 
انس : اسالي 
رنا : ليه بتقطع في الصلاة وساعات مش بتصلي ومش بتقراء قران 
انس : اجاب باحراج احم انا يعني كنت عايش في امريكا وكدا فعادي مفيش حد مهتم اصلي ولا لا 
رنا:بس دا مش مبرر انك متصليش دا الصلاة دي حاجة عظيمة بتلاقي فيها كل الراحة دا كفاية انها العبادة الوحيدة التي فرضت علي الرسول صلي الله عليه وسلم من السماء السابعة 
دا انت وانت بتصلي بتكون بين ايد ربنا  وتحس براحة نفسية واقرب ما يكون العبد الي الله وهو ساجد  
انس :بجد كلامك جميل جدا هو ممكن يعني تساعديني وناخد بيد بعض للجنة 
رنا : اجابت بسعادة موافقة طبعا 
رنا : هو ممكن اعزم صحبتي بكرة علي الغدا 
انس :تمام مفيش مشكلة البيت بيتك وبالمرة اعزم مروان صاحبي 
رنا :ماشي هدخل اكلمها 
"الحديث بين رنا ومرام" 
مرام : اهلا بالي مبتسالش 
رنا : والله اسفة بس حصلت حاجات كتير غيرت حياتي 
مرام:احكي كلي اذان صاغية 
رنا : انا اتجوزت 
مرام :بصدمة ايه بتهزري يعني لسه كنا بنمتحن  اخر مادة مع بعض من اسبوع ودلوقتي تقوليلي اتجوزت ، انا فرحانالك جدا اخيرا خلصتي من سميره المفترية 
رنا: ايوه خلصت منها 
مرام :مين تعيس الح اقصد سعيد الحظ😂 
رنا: انا عزماكي بكرة علي الغدا لانك وحشتيني جدا ونتكلم كتير وبالمرة تتعرفي علي تعيس الحظ😂 
مرام : اشطا لقد قبلت العزومة انتي عارفة ان نقطة ضعفي الاكل اساسا 
"وبعد  حديث كثير بينهم" 
عند انس  بعت رسالة لمروان انه عازمة علي الغدا بكرة 
(مش بتاع كلام كتير ورغي زي البنات😂😂) 
اليوم التالي 
رنا : ايه دا انت مش هتروح الشغل 
انس : لا هساعدك عشان العزومة 
رنا:مش مستاهلة وانت كمان اكيد مش بتعرف تطبخ 
انس :تحبي تشوفي 
وقضوا وقت جميل معا وهما بجهزان الطعام بين مشاغبة انس وانبهار رنا بمهارته في اعداد الطعام 
رن الجرس 
رنا : انا هروح افتح دي اكيد مرام 
رنا فتحت الباب  ولقيت مرام فعلا وبعد سلام كثير بينهم 
رنا :تعالي بقي اعرفك علي قرة عيني 
مرام : ليتس جو 
انس : مرام
مرام : انس انت بتعمل ايه هنا
رنا : انتوا تعرفو بعض؟؟
يُتبع..
google-playkhamsatmostaqltradent