رواية تخيلتك سراب ولكنك اصبحت حقيقه الفصل الثالث 3 بقلم امينه سعيد

 رواية تخيلتك سراب ولكنك اصبحت حقيقه الفصل الثالث 3 بقلم امينه سعيد

 رواية تخيلتك سراب ولكنك اصبحت حقيقه البارت الثالث

 رواية تخيلتك سراب ولكنك اصبحت حقيقه الجزء الثالث

رواية تخيلتك سراب ولكنك اصبحت حقيقه الفصل الثالث 3 بقلم امينه سعيد

 رواية تخيلتك سراب ولكنك اصبحت حقيقه الحلقة الثالثة

وبدء بحر يحكيلها وقالها الحكايه كلها
سهير: ربنا يكرمك يبني والله ربنا بيحب بنتي ان يكون راجل زيك بيحبها ربنا يقومهالنا بالسلامه 
بحر: يارب ، بس انا مش عايز موج تعرف حاجه عن اللي قولته لحضرتك 
سهير: حاضر يبني وانا هساعدك
في الوقت ده خبطت حياه ودخلت بس سهير معرفتهاش موج كانت حكيالها عليها بس متعرفش شكلها
حياه: ازي حضرتك دلوقتي يا طنط
سهير: الحمدلله يبنتي بس هو انتي مين؟!
حياه: انا حياه يا طنط صاحبه موج 
سهير: انتي حياه موج حكيتلي عليكي شكرا يبنتي انك بقيتي صاحبتها وهي معندهاش صحاب 
حياه: المفروض انا اللي اشكرها هي خففت عني حزني وبقت جمبي في وقت ضعفي 
قام بحر وقالها حضرتك دلوقتي بقيتي احسن اتفضلي اوصلك انتي وحياه وانا هفضل هنا قدام العنايه مع موج عشان مينفعش حد  يقعد معاها جوه العنايه
سهير: لا انا مش هسيب بنتي انا هفضل هنا 
بحر: لا مينفعش حضرتك لازم ترتاحي ووجودك هنا مش هيفيد بحاجه 
سهير: حاضر يابني 
بحر اخدهم وصلهم ورجع تاني عند موج فضل قدام العنايه مش بينام صاحي وبيدعي فضل ع الحال ده اسبوعين سهير وحياه يجوا وقت الزياره وبحر يوصلهم ويرجع تاني عند موج فات اسبوعين كمان 
اربع اسابيع بحر عينه مشافتش النوم دقنه بقت طويله عيونه بقت حمره من قله النوم ومبيعملش حاجه غير انه بيدعي  طول الوقت ده كانت موج في الغيبوبه وبتحلم ببحر وكل مره يسيبها محتاره ويمشي 
*Flash back*
بحر: حبيبتي عامله اي النهارده 
موج: انا كويسه طول ما بشوفك 
بحر: انا تعبان من غيرك يا موج انا بقيت ضعيف اوي فوقي فوقي انتي وحشتيني ووحشتي مامتك ووحشتي حياه كمان وحشتينا كلنا

موج: حاضر 
بحر: انا جاي اقولك حاجه قبل ما تفوقي
موج: قول ياحبيبي
بحر: حلمك قرب اوي انا جمبك دوري هتلاقيني انا موجود حلمك قرب وحلمي انا كمان 
موج : فاقت من الغيبوبه وهي بتنده بأعلي صوت ليها بحر بحر، بحر سمع اسمه وبقي مش مستوعب معقوله موج بتنده عليه معقوله موج فاقت الحمدلله احمدك يارب وعيط من فرحته جري عليها موج اول ما شافته استغربت اي اللي جابه وهو عامل كده لي ومال عيونه حمره ودقنه طويله لي كان باين عليه الارهاق 
بحر: حمدلله ع سلامتك انتي كويسه دلوقتي
موج: الحمدلله انت مين وانا اي اللي حصلي  
بحر: عملتي حادثه وكنتي في غيبوبه بقالك 4 اسابيع والحمدلله فوقتي 
موج: فضلت مركزه اوي في ملامحه هو يشبه اوي بحر حبيبي الخيالي يكاد يكون هو نسخه منه انتبهت لنفسي وقولتله فين ماما وحياه كانت بتكلمني هما فين
بحر: هما كانوا هنا وقت الزياره وانا اصريت عليهم يروحوا يرتاحوا شويه وانا هكلمهم اقولهم انك فوقتي 
موج: مقولتليش انت مين 
بحر: انا بحر اسمي بحر 
موج: اتخضيت جدا وقلبا دق اوي وكأنه هيخرج من مكانه لما سمعت اسمه ازاي ممكن يكون هو بحر ازاي ممكن اكون بتخيل وده خيال بحر وسرحت شويه 
بحر: موج انتي سمعاني انتي كويسه
موج: ها...... اه اه انا كويسه 
بحر: طب انتي حاسه بإيه  اندهلك الدكتور  طيب 
موج: لا انا كويسه انا بس افتكرت حاجه كده
خرج بحر بعد ما اطمن عليها وكلم والدتها و كلم حياه وهما فرحوا جدا بالخبر ده وجريوا ع المستشفي 
سهير: الحمدلله يبنتي وحشتيني اوي  وبتعيط من الفرحه
عامر: و ده بابا موج كده يا موج تقلقينا عليكي كل ده انا اول ما عرفت جيت من السفر ع طول وحشتيني اوي يا موج
"اه صحيح بابا موج كان مسافر طول المده دي واول ما عرف جه وكانت موج فاقت"
موج:وانت كمان وحشتني اوي يا بابا 
حياه: كده يا موج تعملي فينا كده ده احنا كنا هنموت عليكي من الخضه وحشتينا اوي
موج: انا كويسه الحمدلله انتوا كمان وحشتوني اوي 
موج وهي مش فاهمه سبب تواجد الشخص اللي بيقول انه بحر ومش فاهمه هل ده خيال ولا حقيقه المهم بعد فتره صغيره خرجت موج وكان معاهم بحر 
بحر: الحمدلله انك بخير يا موج 
موج: شكرا لحضرتك 
عامر: شكرا يبني ع وقفتك جمب بنتي مش عارف اشكرك ازاي 
بحر: لا انا مش حضرتك انا بحر وابتسم  لا شكر ع واجب يا عمي ع اي انا معملتش حاجه
موج: شفت ابتسامته هي ابتسامه بحر الهاديه نفس هدوء الملامح وضحكت وقالتله شكرا يا بحر
بحر: ممكن اطلب منك طلب بالمناسبه السعيده دي 
موج: اكيد 
بحر: ممكن نبقي صحاب
موج: بس انامعنديش صحاب يعني غير حياه 
بحر: يستي وافقي واهو نبقي اتنين انا وحياه 😹😹
موج: موافقه 
وبقوا صحاب وكل يوم يتكلموا وكل يوم موج بتحس انها بتقرب لبحر اكتر وبتحس انه هو فعلا بحر حبيبها الخيالي بس خايفه تكون كل دي اوهام 
وفي الفتره دي كانت حياه وسهير بيساعدوا بحر يقرب لموج اكتر 
وحياه وموج وبحر بقوا قريبين من بعض جدااااا وبقوا ثلاثي ملوش مثيل
وفي يوم حياه اتصلت بموج 
حياه: اي يموج كل ده نوم برن عليكي بقالي ساعه
موج: معلش بقي يا حياه ما النهارده اجازه وكنت عايزه انام 
حياه: طب يلا بقي النهارده عزماكي ع خروجه عظيمه بمناسبه عيد ميلادك كل سنه وانتي طيبه يقمر
موج: ربنا يخليكي يا حبيبتي والله انا مش عارفه من غيرك كنت هعمل اي 
حياه: يبقي تلبسي وانا هجيلك اخدك
موج: ماشي يقلبي 
حياه: يلا سلام يقمر
موج: سلام يقلبي
خرجت موج ولقيت والدتها مبتسمه 
سهير: صباح الفل يحبيبتي
موج: صباح العسل يا احلي ام في الدنيا 
سهير: كل سنه وانتي طيبه يحبيبتي 
موج: حضنتها وباستها وقالتلها وانتي بالف خير يقلبي
وقامت لبست وكانت جت حياه اخدتها ومشيت 
وصلوا كافيه واول ما دخلوا كان المافيه فاضي مفيش غير واحد واقف ومديهم ضهره بس شكله مش غريب ع موج هي حاسه انه بحر شمت ريحه برفانه وعرفت انه بحر

بحر لف لموج وكان ماسك صندوق كبير وكان المكان متزين وبحر كان زي القمر وموج كانت جميله زي ما تكون اميره ، موج كانت مبسوطه جدا وباصه لبحر وحيله وهي مبسوطه جداا بحر قرب منها وقالها كل سنه وانتي في حياتي ومسك ايديها وباسها وموج لسه مش مستوعبه بحر اداها الصندوق وقالها افتحيه فتحته ولقت فيه صور ليها وهي قاعده بتقرا في البلكونه وهي في الشارع لقت صور ليها من وهي في ثانوي لقت صور ليها في كل مكان كانت بتروحه وجوابات كتيره اوي جوابات اللي ورقها بيبقي اصفر وقديم زي الجوابات اللي بتكتب فيها لبحر فضلت باصه ومش مصدقه بحر شاورلها بصت مكان ما شاور لقت يافطه كبيره مكتوب عليا 
*اتقبلي ان تكوني موجي وانا بحرك* عيطت من فرحتها هي دلوقتي اتأكدت ان ده بحر حبيبها الخيالي وفهمت كل احلامه لما بحر كان يقولها حلمك.

يُتبع..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي فصول الرواية اضغط على (رواية تخيلتك سراب ولكنك اصبحت حقيقه)

google-playkhamsatmostaqltradent