رواية منقذي الفصل الثاني 2 بقلم مريم علي

 رواية منقذي الفصل الثاني 2 بقلم مريم علي 

 رواية منقذي البارت الثاني

 رواية منقذي الجزء الثاني

رواية منقذي الفصل الثاني 2 بقلم مريم علي 

 رواية منقذي الحلقة الثانية


* تاني اليوم * 
صحيت وانا حاسه إني جسمي مكسر بس ايه ده اللي طلعني علي السرير انا فاكره كويس اني كنت نايمه علي الأرض فجأه لقيت الباب بيتفتح ولقيته داخل كان شايل صنيه فيها اكل وبيبتسم ، ماله ده ؟! امبارح شكل والنهارده شكل  .
~ صباح الخير .
= صباح النور .
~ حضرتلك الفطار وجبته عشان نفطر سوي .
وه ! تقريبا حد خبطه علي دماغه او ... فقت من سرحاني عليه وهو بيقول .
~ سرحتي في ايه ؟
= هاا ! لا مفيش.
~ طب يلا نفطر .
طبعا الفضول كان قاتلني واعرف هو اتغير كده ليه .
= هو انت شارب حاجه او اتخبط في دماغك او حصلك حاجه .
~ لا ، ليه ؟
يبقا اكيد عنده انفصام في الشخصية .
= اصل امبارح ..
قاطعها وقال ~ انا اسف علي اللي حصل امبارح بس كان لازم اعمل كده .
بإستغراب = ليه ؟! 
~  هتعرفي بعدين .
خلصنا فطار وبعدها قام اخد شور ، وبعد ما خلص ، طلع وغير هدومه .
~ انا نازل عندي شغل ولو احتاجتي حاجه كلميني .
= تمام .
مشي خطوتين وبعدين بصلي .
~ اه صحيح في حلويات في التلاجه لو حبيتي تتسلي بيهم وانتي قاعده .
بفرحه = تمام .
وطلعت اجري علي المطبخ طبعا عشان اسرق الحاجه اللي في التلاجه ههههه .
بعدها مشي وراح الشركه ، وانا طلعت من المطبخ شايله كميه حلويات مش عارفه هأكل كل ده ازاي بس ما علينا .
قعدت علي الكنبه وجبت اللاب وشغلت عليه فيلم وفضلت قاعده اتفرج .
* في الشركه *
• مبرووك يسطاا .
ببرود ~ الله يبارك فيك .
• لا يسطا متبقاش كده ، خليك فرش احسن. 
انس :احنا فرش وفرافيش احنا فرش نحب نعيش
غور بقي منك لله ضيعت برستيجي جوا الشركة
• ايه يسطا بفرفشك يعني مفرفشكش ، انا غلطان اهئ أهئ .
~ خلصت ؟! 
• ايه ده في ايه !؟
~ بسأل لو خلصت استظراف تتفضل تتطلع بره .
• واهون عليك تطردني بره يصاحبي .
~ اه 
• احم ، ايه الاحراج ده ؟ طب سلام يصاحبي يلا كنت فكرت صاحبي .
~ انا حاسس اني مصاحب واحد سرسجي متربي في الشارع مش مدرسة انتر ناشونال والله
خلص انس شغله وبعدين ركب عربيته واتجه للبيت .
* في البيت *
دخل انس البيت ، اتصدم لما لقي البيت مترتب وفيه حاجات متغيره ، وشامم ريحه حلوه ، فضل يدور علي رنا في البيت لحد ملقاها في المطبخ .
~ بتعملي ايه ؟
= عاااا ،بسم الله الرحمن الرحيم .
~ في ايه شفتي عفريت ؟ 
= لا شفتك انت .
~ اييه ؟!
=  احم ، انت جيت امتا ؟! 
~ لسه جاي دلوقتي .
= طب يلا عشان عملتلك صنيه مكرونه بالبشاميل هتأكل صوابهك وراهم .
~ لا وواثقه من نفسها .
= بتقول حاجه ؟
~ ها ، بقول يلا نأكل قبل ما الأكل يبرد .
= يلا .
حطيت الاكل علي السفره قعدنا نأكل .
= بس ايه رأيك ؟ 
~ ايه الحلاوه دي يا ولا ، دا انا متجوز طباخه .
بضحك = لا دا انا شكلي هتغر .
~ تتغر براحتك يابا .
خلصنا أكل وقعدنا علي الكنبه وجبنا فيلم وقعدنا نتفرج .
= شكلك بتحب الفيلم ده ؟
~ مش بحبه بس دا انا بعشقه .
= ياااه فكرتني بإبن خالتي البارد كان دايما يغصبني اتفرج معاه عليه .
جز علي أسنانه وقال ~ البارد ، للدرجاتي بتكرهيه ؟
= ده مش بس بكرهه ، ده حتي مش بينزل من زوري .
~ اخر مره شفتيه فيها امتا ؟!
= ياااااه باقلنا كتير مشفناش بعض ، زماته اتجوز ومخلف .
~ اه هو فعلا اتجوز ، بس لسه مخلفش .
= وانت ايه اللي عرفك ؟!
~ يمكن عشان انا هو ابن خالتك .
= ها ، بتهزر صح ؟
~ لا مش بهزر .
= طب سلام عليكم .
محستش بنفسي غير وانا بجري علي اوضتي .
دخلت الاوضه وقفلت الباب عليا .
* عند أنس *
فضل يضحك علي منظرها  لما عرفت انه ابن خالتها ، لكن قاطع ضحكه صوت رنين هاتفه .
~ الو ..
~ اييييه ، ازااي ؟!
يُتبع..
google-playkhamsatmostaqltradent