رواية تخيلتك سراب ولكنك اصبحت حقيقه الفصل الثاني 2 بقلم امينه سعيد

 رواية تخيلتك سراب ولكنك اصبحت حقيقه الفصل الثاني 2 بقلم امينه سعيد

 رواية تخيلتك سراب ولكنك اصبحت حقيقه البارت الثاني

 رواية تخيلتك سراب ولكنك اصبحت حقيقه الجزء الثاني

رواية تخيلتك سراب ولكنك اصبحت حقيقه الفصل الثاني 2 بقلم امينه سعيد

 رواية تخيلتك سراب ولكنك اصبحت حقيقه الحلقة الثانية

فتحت النوت بتاعتها وبدأت تحكي لحبيبها الخيالي اللي مش عارفه هو موجود ولا لا حكيتله ع تفاصيل يومها وكتبتله في اخر الرساله زي كل مره "اشتقت لوجودك الذي لم يكن من قبل ، متي ستأتي انا انتظرك وان اضطررت لانتظارك طيله حياتي، انتظرك حبيبي"  
خلصت كانت العشا اذنت قامت اتوضت وصلت وقرأت شويه قرأن وعملت كوبايه شاي بالنعناع ودخلت البلكونه ومسكت روايه وفضلت تقرأ فيها شويه لحد لما لقيت ورده ملفوف عليه ورقه اتحدفت في البلكونه مسكت الورده وبصيت حواليها وفي الشارع ملقتش حد مسكت الورقه وفتحتها وكان مكتوب فيها
*كم انتي جميله وملامحك هادئه كموج البحر وهو يداعب حبات الرمل ع الشاطئ، انتظرك حبيبتي*
استغربت موج من الرساله دي وهي مش عارفه من باعتها المهم اخدت الورده والرساله وحطتها في الصندوق الخاص بتاعها اللي بتحط فيه رسايلها لبحر حبيبها الخيالي
متعرفش هي عملت كده لي ومرمتش الرساله دي ولي حطيتها جمب رسايل بحر بس حاجه قالتلها اعملي كده 
المهم خلصت ودخلت نامت وصحيت قبل الفجر صلت القيام ودعت كالعاده بأنها تلاقي بحر حبيبها الخيالي وقرت وردها بتاع كل يوم وقرت الاذكار لحد الفجر ما أذن قامت صلت ونامت
سهير:قومي يا موج بقي هتتأخري
موج بصوت نعسان:يا بحر بقي سيبني انام شويه 
سهير: عوض عليا عوض الصابرين يارب البت عقلها طار ، قومي يبت 
موج: صحيت واتخضت اي دا فين بحر وانا فين 
سهير: اسم الله عليكي يبنتي فيكي اي
موج بعد ما استوعبت : ها لا انا كويسه يا ماما انا شكلي كنت بحلم
سهير: طب يلا قومي يحبيبتي هتتاخري ع كليتك 
موج: حاضر يحبيبتي  
قامت موج وهي فرحانه و في نفس الوقت مستغربه من حلم بحر لانه مش زي كل مره بتحلم بيه المرادي كانت غريبه عن كل مره المرادي قالها كلام غريب 
*Flash back*
*موج:بحر حبيبي وحشتني جداا بس انا زعلانه منك 
بحر: لي كده بس يا حبيبتي ما انتي عارفه انا مقدرش ع زعلك
موج: انت بقالك فتره مش بتجيلي في الحلم ولا بشوفك 
بحر: بس انا شوفتك
موج: شوفتني ازاي!
بحر: مش مهم ازاي المهم اللي انا جاي اقولهولك
موج: قول يحبيبي في اي
بحر: ركزي وافهمي كلامي كويس
موج: حاضر
بحر: حلمك قرب يتحقق والسراب هيبقي حقيقه دوري حواليكي كويس ركزي وانتي هتعرفي 
موج: انا مش فاهمه حاجه منك فهمني 
بحر وطيفه بيختفي: ركزي بصي حواليكي السراب هيبقي حقيقه 
*Back*
قامت موج وصلت فرضها وفطرت ونزلت راحت كليتها خلصت اول محاضره وقعدت في الكافيتريا تراجع وتستريح لحد المحاضره التانيه نفس الموقف اتكرر من نفس الشخص وكالعاده موج قامت وسابتله المكان 
الشخص وهو بيكلم نفسه: هتفضلي كده كتير يا موج هتفضلي مش واخده بالك مني ومن حبي لحد امتي هتفضلي مش حاسه بيا لحد امتي.....يارب ساعدني انا بحبها اوي يارب 
عند موج خلصت محاضراتها  وكانت مروحه وهي مروحه كلمت حياه تطمن عليها وهي بتكلم حياه ومش واخده بالها من الطريق عربيه جت وخبطتها
حياه: سمعت صوت صراخ موج  واتخضيت وفضلت اصرخ موج موج ردي عليا لا يارب مش بعد ما لقيت حد جمبي يارب لا يارب وقمت لبست وروحت عند الجامعه

الناس اتلمت ع موج وسط اللمه دي الشخص اللي كان قاعد مع موج كان خارج من الجامعه وهوخارج حس بنغزه في قلبه بس ما اخدش باله لقي ناس كتير متجمعه وكل ما يقرب من الناس كانت النغزه بتزيد كانت ساعتها حياه وصلت وبتصرخ من قلبها موج قومي يا موج بالله عليكي قومي 
الشخص: سمعت اسم موج وحسيت كأن روحي بتتسحب مني وقفت مش عارف اعمل اي اقرب اتأكد انها موج فعلا ولا لا لقيت رجلي بتاخدني وبقرب وماشي من غير عقل قربت لحد الصوره ما وضحت وكانت موج صرخت بأعلي صوتي وكأن قلبي اللي بيصرخ مش انا موج لا يا موج متسبينيش  ارجوكي انا اتحمل اي حاجه الا انك تمشي صرخت في الناس اطلبوا الاسعاف بسرررعه 
بعد فتره قليله الاسعاف كانت وصلت واخدت موج وركب معاها الشخص ده وحياه والاتنين منهارين 
وصلوا المستشفي ودخلوا وندهوا للدكتور 
الدكتور : بسرعه ودوها ع العمليات وانا جاي وراكم
الممرضين: حاضر يا دكتور
دخلوا الموج العمليات والدكتور دخل وغابوا حوالي ساعتين وفي الساعتين كانت حياه والشخص بيعيطوا وعمالين يدعوا ان ربنا ينجي موج 
خرج الدكتور وحياه و الشخص جروا عليه
الشخص وحياه :ها يا دكتور طمنا موج كويسه
الكتور وهو باين ع وشه الحزن: احنا عملنا اللي علينا بس هي دخلت في غيبوبه ومش عارفين هتفوق منها امتي ادعولها
حياه فضلت تصرخ وتعيط ، والشخص مصدوم وبيعيط ومش عارف يعمل اي 
هديوا شويه وبعدها حياه اتكلمت
حياه: انت مين موج محكتليش عنك
الشخص: عشان هي متعرفنيش
حياه: ازاي وانت منهار كأنك حد تعرفه جدا
الشخص: انا بحبها بس هي متعرفش 
حياه: ازاي متعرفش وازاي انت عارفها وبتحبها
الشخص:هحكيلك وحكلها من اول ما حبها من خمس سنين وانه بيراقبها من ساعتها وبيحاول يلفت نظرها وهي متعرفوش ولا بتاخد بالها وانه عايز يتجوزها بس خايف يتقدملها ترفضه ويبقي ضاعت كل الفرص قدامه
حياه: يااااه انت شايل كل ده في قلبك وساكت بجد ربنا بيحب موج انه زرع حبها في قلب انسان زيك يا استاذ...
الشخص: بحر اسمي بحر
حياه: تشرفنا يا استاذ بحر 
بحر:تشرفت بمعرفتك حضرتك ...هو انتي اسمك اي
حياه: انا حياه صاحبه موج الوحيده
بحر: طيب احنا لازم نطمن والده موج لانها اكيد قلقانه ولازم نقولهم اللي حصل 
حياه: بس انا مش معايا رقم
 والدتها احنا ممكن نتصل من فون موج 
بحر :تمام
وكلموا والده موج اللي فضلت تعيط وجت 
سهير: بنتي انا عايزه اشوف بنتي هي فين 
بحر: اطمني حضرتك موج في العنايه هي بقت كويسه بس .... وسكت
سهير: انت سكت لي بنتي فيها اي وبتعيط
بحر: انا اسف بس موج دخلت في غيبوبه ومش عارفين هتفوق منها امتي
سهير: اغمي عليها من الصدمه واخدوها وادوها حقنه مهدئه 
بعد شويه فاقت سهير ولقت بحر جمبها
سهير: انا اي اللي حصلي وموج موج عامله اي انا عايزه اشوفها وانهارت في العياط تاني
بحر: اهدي يا امي اهدي انتي بس تعبتي شويه وادوكي مهدء وموج مش في ايدينا غير اننا ندعيلها تقوم قريب
سهير: انت مين يبني
بحر: انا بحر 
سهير: بحر! بحر مين وبدءت تفتكر لما موج قالت الاسم ده وهي سرحانه وقالته وهي لسه صاحيه
بحر: انا هحكيلك كل حاجه
يُتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي فصول الرواية اضغط على (رواية تخيلتك سراب ولكنك اصبحت حقيقه)
google-playkhamsatmostaqltradent