رواية صعيدي علمني الأدب الفصل السادس والعشرون 26 بقلم حنين عادل

 رواية صعيدي علمني الأدب الفصل السادس والعشرون 26 بقلم حنين عادل

رواية صعيدي علمني الأدب البارت السادس والعشرون

رواية صعيدي علمني الأدب الجزء السادس والعشرون

رواية صعيدي علمني الأدب الفصل السادس والعشرون 26 بقلم حنين عادل

رواية صعيدي علمني الأدب الحلقة السادسة والعشرون

#صعيدي_علمني_الأدب😂 
#البارت_السادس_وعشرون 
روح بتلاقي عربيه واقفه قدام الباب بتركبها والعربيه بتمشي بسرعه...
بيسجل نمرتها علي تليفونه ...
وبيطلع يجري يركب عربيته وبيحاول يلحقها بس بتروح منه ...
بيوقف العربيه وبينزل منها بعصبيه وبيرفع شعره بغيده لفوق وهوا قلقان...
يونس بتفكير: ياتري ايه الرساله اللي اجت علي تليفونها معقول اللي ركبت معاه يوسف ما اكيد يوسف ماحدش غيره ...
بيمسك تليفونه وبيرن علي حد في المرور
يونس: حبيبي هابعتلك رقم عربيه اعرفلي مكانها معلش هاتعبك بس مسأله حياه او موت ...
بيقفل يونس التليفون ...
يونس بتفكير: ده طلع بره سوهاج خالص ياتري بيفكر في ايه بس اكيد مش ناوي علي خير خالص ...
بعد نص ساعه من قلق يونس وهوا رايح جاي وبيفكر فيها بيرن تليفون يونس وبيرد عليه ....
يونس: متأكد ...طيب كتر خيرك ...
بيركب يونس عربيته وبيسوق بأعلي سرعه ...
يونس بعصبيه: حسابك تقل معايا قوي يا يوسف عارف ان مسيت شعره منها مش هيوحصلك خير ابدا ..
يونس بيشوف نفس العربيه واقفه قدام بيت من دورين قديم والدور الأول محلات ...
بينزل يونس من عربيته وبيطلع علي تاني دور الصوت بيقرب منه ...
..امضي..
روح: فين ؟!
..هنا ..هنا امضي يا حبيبتي 
روح : حبيبتك ؟!
..ايوه حبيبتي وروحي وقلبي ومن النهاردة هاتبقي ملكي 
بيرزع يونس الباب بيلاقي يوسف واقف جمبها وهيا قاعده علي ترابيزة وقدامها ورقه وماسكه القلم
روح قامت وهيا بتتدروخ : هههههه ايه ده النمر هنا 
يونس بيشوف الورقه بيلاقيها عقد جواز عرفي وروح مضت وناقص امضاء الزوج ...
يونس بيهجم علي يوسف وبينزل فيه ضرب
يونس: عاوز تتجوزها عرفي يا ابن ***** مش قولتلك ابعد عنها   
روح واقفه بتضحك: ههههههه واحدة يمين واحده شمال ..
يوسف وقع علي الأرض ويونس بيضرب في بطنه برجليه بكل عصبيه ...
روح داخت وقعت علي الكرسي ..
طلع يونس يجري عليها وقومها ...
يونس: انتي كويسه 
روح بصتله وهيا مبتسمه: وحشتني يا نمر 
يونس بصلها وضحك وشالها ..
بص تاني علي الورقه اللي الترابيزة وراح خدها وبص علي يوسف اللي اغمي عليه من كتر الضرب ..
نزل يونس وهينزلها ويحطها في العربيه
روح كلبشت فيه : لأ سبني يا نمر
قفل يونس باب العربيه وركب وهيا علي رجله 
روح: انا عايزة اقولك علي حاجه
يونس: ايه ياروح النمر
روح: انا ..انا بحبك
ابتسم يونس وكانت الفرحه مش سايعاه بس روح كملت ..
روح: بس خايفه !
يونس: خايفه من ايه ؟!
روح وهيا بتغمض عينيها: خايفه تعمل معايا زي ما هما عملوا ...
يونس: عملوا ايه ؟! روح 
بيبص علي روح بيلاقيها نامت علي صدره وهيا حضناه..
يونس بابتسامه: اعترفتي باللي في قلبك حتي لو مش في وعيك المسافات قصرت والحواجز اللي بين القلوب انشالت ..
بيوصل يونس البيت ...
بينزل وبيدخل من الجنينه الخلفيه وكان الكل مشي بيطلع علي اوضتها وبينيمها فيها ...
بيبصلها وبيحوش خصله الشعر اللي نازله علي وشها ...
يونس بابتسامه: تصبحي علي خير يا روح النمر ...
.........................
في الصباح ...
بتصحي روح من نومها ودماغها وجعاها ..
روح: اه يا دماغي ايه ده انا نمت بهدومي ازاي ونمت امتي انا مش فاكره حاجه ليه ...
افتكرت روح اخر حاجه انها ركبت العربيه مع يوسف
روح : طب ايه اللي حصل بعد كده ؟!
قامت روح وهيا بتحاول تفتكر حاجه ودخلت اخدت شاور وطلعت من الحمام لبست فستان ابيض طويل لبعد الركبه كات وسابت شعرها
طلعت من اوضتها وهيا بتحاول تفتكر افتكرت يونس ...
روح: ايوه انا شوفت يونس وهوا بيضرب يوسف انا هاروح اسأله ايه اللي حصل..
راحت روح علي اوضه يونس وخبطت علي الباب
يونس: ادخل ..
روح بابتسامه: صباح الخير يا نمر
يونس بحده : صباح النور اقعدي
روح بتوتر: هوا في ايه مالك بتكلمني كده ليه؟!
يونس: ايه اللي حصل امبارح؟!
روح: مش فاكره ..
يونس: بعصبيه مش فاكره ازاي يعني انتي جتلك رساله علي التليفون وبعدين خرجتي من البيت وركبتي مع يوسف العربيه ..
روح: ايوه
يومس بعصبيه: ليه بقا ها ليه روحتيله وايه الرساله اللي بعتهالك..
روح افتكرت نص الرساله " لو خايفه علي بطلك يونس اللي بتقوليله يا نمر ومش عايزاني اموته تطلعي بره حالا"
يونس بعصبيه: طلعتي ليه؟!
روح بدموع: عشان قالي لو مطلعتش هايموتك 
يونس: وانتي صدقتيه وحتي لو قال انه هايموتني انت ايه اللي يزعلك 
روح: يوسف مجنون ممكن يعمل اي حاجه 
يونس: ماردتيش ليه طلعتي 
روح: واللهي زي ما بقول خوفت عليك منه عشان ...
يونس: عشان ايه ؟!
روح: مافيش 
يونس: وبعدين ايه اللي حصل !
روح : ركبت معاه قالي ماتخافيش مني انا مش ممكن ائذيكي وانه عايز يتكلم معايا لوحدنا قبل مايسافر ...
يونس: وبعدين 
روح: بعد كده مش فاكره اي حاجه حصلت ..
يونس: اقولك انا بقا ايه اللي حصل اكيد شربك حاجه
روح: ايوه عصير..
يونس: وبعدها بقا وداكي بيت قديم وكان بيمضيكي علي عقد جواز عرفي
روح بصدمه: ايه يعني انا دلوقتي مراته
يونس بعصبيه: لأ مش مراته انا لحقته قبل ما يمضي ...
روح بارتياح: شكرا يا يونس ...
يونس بعصبيه: شكرا ..شكرا لو ماكنتش مشيت وراكي كان ايه اللي حصل كان السافل ده عمل ايه انتي تطلعيله ليه وحتي لو عشاني طلعتي ليه ..
روح كانت ساكته ...
يونس: ماتثقيش في اي حد بسهوله كده...
روح: حاضر...انا ..انا رايحه اشوف بابا
يونس: ماقلتليش بتخافي عليا ليه
روح : عشان ..عشان ابن عمي يانمر 
يونس بيقرب منها بصتله روح وطلعت بسرعه علي بره
خرجت روح من عنده ودقات قلبها عاليه ...
ابتسم النمر علي شكلها اه جريئه  ومش بيهمها حد بس بيحبها وهيا مكسوفه ووشها احمر ...
........................
روح : صباح الخير يا حبيبي
بدر كان بيشرب قهوه في الجنينه
بدر: صباح النور يا حبيبتي
روح: اومال خالد وياسمين فين مش في اوضهم ...
بدر: اخد ياسمين وراح يتمشي 
روح: من غيري خيااانه..
بدر: هههههه ايوه من غيرك 
روح: طب وربنا لأبوظ ليه الخروجه ...خرج من قد ايه؟!
بدر: من عشر دقايق بس ...
قامت روح ..
بدر: افطري قبل ما تمشي
روح: مش ليا نفس لما ارجع ..سلام
بدر ضحك : ههههه مجنونه
طلعت روح وكانت عارفه خالد هايبقي فين اكيد في الأرض اللي كان فيها السبق لأنه مايعرفش غيرها...
.......................
خالد: ياسمين انا عاوز اقولك اني..
ياسمين: ايه يا خالد انت بتتكرر نفس الجمله من فتره قول مالك ؟!
خالد: هاقول اهو...
ياسمين: سامعاك يا خالد
خالد: ياسمين انا عاوز اقولك اني حاسس وانا معاكي بال...
ياسمين: كرم !
خالد: اه بس مش ده اللي عايز اقوله
ياسمين : كرم 
بيبص خالد بيلاقي كرم 
كرم بيجي : ازيك يا خالد كيفك ازيك يا انسه
خالد: اهلا
ياسمين بابتسامه: ازيك يا  كرم انا اسمي ياسمين
كرم وهوا بيبصلها: عاشت الأسامي 
اتكسفت ياسمين وحطت وشها في الأرض..
خالد بص لكرم من فوق لتحت ...
كرم لاحظه...
كرم: في حاجه يا خالد انت زعلان من حاجه
خالد: لأ انا مافيش حاجه تقدر تزعلني 
كرم بضحك: ماشي يا عم الجامد
خالد: هوا انت كنت بتعمل ايه هنا
كرم: انا بحب اتمشي الصبح كده
ياسمين: واحنا كمان بنتمشي تقدر تمشي معانا
كرم: لاه كده كفايه قوي...
ياسمين: يا خسارة
خالد وهوا بيجز علي سنانه: خلاص يا ياسمين ما تضغطيش عليه...
كرم بيبص بيلاقي روح جايه علي بعيد
كرم: بس ماقدرش ازعل الانسه ياسمين
ياسمين بابتسامه: كلك زوق يا كرم
بيبدأو يمشوا....
روح : خيااااااااانه ...
خالد: ايه يا بنتي في ايه
روح: الله ده مش علي قد ياسمين بس ده في كرم وممكن يكون كويمه طلعوها
كرم بضحك: لاه متخافيش ماجتش
روح: بقا كده يا خالد اخص ماكانش العشم 
خالد: ما انتي كنتي نايمه 
روح بغمزة: يالا عليا الكلام ده ياولا ...
خالد : اتوكسي وامشي يلا بدل ما يجيلنا ضربه شمس 
روح: مين اللي مزعلك يا دودي
خالد: بس يابت ...
روح: اما نروح بس 
خالد: يامامي خوفت !
روح: طبيعي لازم تخاف ما انا روح النمر...
كرم وروح كانوا مع بعض وياسمين وخالد ...
خالد بتفكير: اهي باظت لو ماكانش كرم اجي كانت روح جت ما انت بقالك ساعه مش عارف تقولها انك بتحبها تستاهل بقا..
روح مسكت دماغها وفجأة حست الدنيا سواد قدامها ...
خالد وياسمين وكرم حاولوا يفوقوها وهما خايفين وقلقانين...
شالها خالد وروحوا علي البيت...
خالد: هاندخل من الباب الخلفي عشان ماحدش يقلق ...
ياسمين: ماشي يلا..
خالد: اظن كتر خيرك يا كرم لحد كده مع السلامه
كرم: اه ايوه ..
خالد: مع السلامه..
مشي كرم ...
ياسمين : ليه كده احرجتوا ...
خالد  بصلها بعصبيه حاول يخفيها وسكت ...
يونس كان واقف في بلكونه اوضته شاف روح وخالد شايلها ..
يونس طلع من اوضته وقابل خالد عند اوضه روح ...
فتح ليه الباب...
يونس بقلق: في ايه ايه اللي حصل
خالد: مش عارف هيا داخت واغمي عليها فجأة واحنا بنتمشي في الأرض
خالد بينيمها علي السرير والفستان بيكون مرفوع لفوق رجلها...
يونس بيشد الفستان علي رجلها وبيغطيها ..
يونس: هات ميه...
خالد بيجيب كبايه ميه من علي الكوميدينو بيمسكها يونس وبيرش علي وشها ميه ...
روح بتبدأ تفوق...
بتلاقي يونس واقف و خالد...
روح: هوا في ايه ؟!
يونس: انتي كويسه ؟!
روح: الحمد لله ايه اللي حصل
خالد: اغمي عليكي وانتي بتتمشي معايا 
يونس: انا هاجيب الدكتورة تفحصك ..
روح: لا بلاش انا كويسه ..
خالد: عشان نشوف اغمي عليكي ليه
روح: يمكن بس عشان مافطرتش
يونس بعصبيه: ومافطرتيش ليه انتي مهمله
خالد ضحك...
روح: عادي ماكانش ليا نفس ثم انت بتزعق ليه
يونس: هاتتبسطي لما يحصلك حاجه يعني 
خالد: اهدي علي اعصابك مش كده ..
يونس بيطلع بره الأوضه...
خالد بضحك: الواد شكله واقع قوي 
روح : النمر لأ استحاله 
خالد: اسمعي كلامي زي ما قولتلك..
روح بابتسامه: يمكن!
خالد: الله هيا فين ياسمين !
روح: اه صحيح فين
خالد: انا رايح اشوفها
طلع خالد يدور علي ياسمين...
دخل يونس وفي ايده صينيه وعليها اكل..
يونس: عايزك تخلصي كل الاكل ده 
روح وهيا بتبص علي الأكل:نعم ...حرام كل ده ازاي
يونس: زي ما قولتلك
روح: طيب ماتقعد تفطر معايا بقا
يونس: ماشي ..
قعد يونس وبدأ يأكلها في بوقها وياكل وهوا مبتسم.
........................
خالد ماشي يدور في البيت علي ياسمين ..
نزل خالد وبص في الجنينه مالقهاش راح بص في الجنينه الخلفيه لقاها داخله من الباب ..
خالد: انتي كنتي فين!
ياسمين: ها ..تليفوني وقع مني من خضتي علي روح وروحت اجيبه
خالد: طب ماقلتليش ليه وانا كنت جبته
ياسمين: مارضيتش اتعبك
خالد: تتعبيني ..ده انا نفسي تتعبيني
ضحكت ياسمين...
خالد: ضحكتها ما بتهزرش
ياسمين: يلا يا خالد ربنا يهديك يلا 
خالد في سره: ربنا يهديكي ليا لأنك هتبقي اكبر هديه
............................
روح: كفايه واللهي ماعتش قادره
يونس: خلاص اخر واحدة 
بيأكلها يونس في بوقها ...
بيدخل خالد ومعاه ياسمين ..
خالد بيضحك : ايوه كده اكلها 
روح اتكسفت ...
قام يونس وحط الصينيه علي الترابيزة
يونس: انا هابعت صفيه تاخد الصينيه عايزة حاجه
روح: علقلنا علي الشاي بقا
يونس بضحك: حاضر
نزل يونس ...
قعدت ياسمين  جمب روح من جهه وخالد من الجهه التانيه.
ياسمين: شكلنا يا خالد هنلبس فساتين قريب
خالد: حاسس بكده هنفرح قريب
روح: بت انتي وهوا ماتلقحوش انا فاهماكم ...
ياسمين: طيب انا هاروح اغير واجيلكم...
خالد بابتسامه: ماتتأخريش...
ضحكت روح وياسمين عليه
ياسمين: حاضر...
خالد : اقولها ازاي ؟!
روح: تعالي نتدرب تقولها ايه تمام
وفي نفس الوقت كان يونس هايفتح الباب بس وقفوا صوتهم ...
خالد: تمام ...انا بحبك اوي واتمني انك تشاركيني حياتي لانها ناقصه من غيرك من اول يوم شفتك فيه وانا بحبك...
روح: وانا كمان بحبك اوي  ومش عايزة غيرك حبيبي 
حس يونس بغصه في قلبه ونزل علي تحت وطلع من البيت وقعد في عربيته...
يونس: يعني ايه بتحبه طب وانا طب واللي قالتهولي امبارح كان ايه كان كذب بس هيا ماكانتش في وعيها تكذب ليه بعد ما حبيتها بتحب غيري...
بيخبط ايده في دريكسيون العربيه بغضب...
الحركه هزت العربيه لدرجه الدرج اتفتح وشاف الورقه اللي كان يوسف ممضيها عليها
بص علي عقد الجواز العرفي بتفكير كان عليه امضاء روح و.......يتبع

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية صعيدي علمني الأدب
google-playkhamsatmostaqltradent