رواية تربع على عرش قلبي الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم رحمة ايمن

 رواية تربع على عرش قلبي الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم رحمة ايمن

رواية تربع على عرش قلبي البارت الحادي والعشرون

رواية تربع على عرش قلبي الجزء الحادي والعشرون

رواية تربع على عرش قلبي الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم رحمة ايمن

رواية تربع على عرش قلبي الحلقة الحادية والعشرون

سمير:  بس ياض 

ايه:  رحمهه! 

رحمه: هو الي اصر يجي اعملو اي

ايه بالوقف وحمل حقيبتها :  تمام انسبطو انا ورايه شغل عن اذنكو 

رحمه بعضب:  اقعدي يا ايه متحرجنيش قدامه 

سمير:  انا قلتلك يا رحمه بلاش هي جبانه اصلا 

ايه بديق:  قصدك اي بقي يا استاذ سمير

سمير:  انا مش استاذ انا مستر يختي 

رحمه:  هههه 

ايه:  والله! 

رحمه:  خلاص قعدي بقي خلينا نخلص من الموضوع ده بجد 

ايه:  هو انتهى من قبل ما يبدا يا رحمه،  انتي عرفه انه مستحيل 

سمير: عشان ام وعندها طفله يعني يا رحمه، عايز افهم حاجه هو عشانى ام احرم نفسي اني اعيش تاني وادي فرصه لنفسي،  طيب وهي مش محتاجه اب او سند ليها،  انتي لي مكبره الموقف اوي كده

ايه:..... 

سمير:  ردي عليا 

ايه:  سمير من فضلك افهم حاجه،  انا فعلا ام وعندي طفله وبشتغل شغل صعب وفوق ده كلو انت لسه الحياه قدامك طويله لسه هتشوف كتير ومينفعش اظلم حد وخلي يتحمل مسؤليه كبيره كده لمجرد انه بحبني،  انا صعبانه عليك مش كتر وهتنسي مع الوقت 

سمير:  يا بنتي هو انا شتكتلك،  الله يحرق ام اسلوبك علي الكلمتين الي بتقوليهم في وشي دول ديما عشان تهربي 

ايه:  انا بهرب! 

سمير:  اه بتهربي،  انتي عرفه انك كمان بتحبيني،  يا بنتي هنفجر منك وربنا 

ايه:  برحتي علفكره وانا مبحبكش واعرف ده كويس 

سمير:  شوفي الرخامه دي يا رحمه عشان لو رديت هتزعل!

ايه:  انتي السبب علفكره وهوريكي يا رحمه! 

رحمه بخضه:  الاه!  ،  انتو قلبته عليه لي مش كنتو بتتخنقو دلوقتي انا ماالي طيب 

"تنظر رحمه لسمير بغمزه ويحرك راسه بالايجاب" 

ترن ترن ترن 

سمير:  الو يا مهندسه هاله

-......

سمير:  انا الحمد لله كويس شكرا لسوالك 

-..... 

سمير:  ينهار واذا مش فاضي افضالك يا قمر ههه 

-...... 

سمير:  تمام عشر دقايق واكون عندك،  سلام 

"يقفل الخط" 

ايه بفضول والجز علي اسنانها بقوه :  مين دي

سمير:  هاله زملتي في شغل 

رحمه:  م كانت دي الي بتحبك يا سموره وانت طنشتها 

سمير:  امم وعرضت عليا تاني وشكلي هوافق 

ايه:  وحيات امك صح 

رحمه:  هههه مش قادره 

سمير:  اي مش انتي ام وعندك طفله وشغلك صعب وصراحه انا جضيت فانا اروح اقلها اني موافق وخطوبتنا الاسبوع الجي 

"تخرج ايه المسدس وتعمره بقوه فيضطربو الناس في المكان ومعظمهم يغادر" 

سمير بخضه:  هههه يا مجنونه 

رحمه:  يخربيتك هتفضحينا 

ايه:  روح يا سمير وانا افرغ المسدس ده في دماغك الكبيره دي 

سمير:  يا بنتي انتي عايزه تجننيني،  انا تهبلت بسببك 

رحمه:  والله يبني معاك حق،  ولاه اتجوز يلا وفكك منها قرفتنا في عشتنا وكمان تجوز وحده ترفع عليك السلاح لي،  خاف علي نفسك 

سمير:  تصدقى اقنعتيني 

ايه:  شكلك انتي الي هتخديهم مش هو 

رحمه:  لاء يستا انا مازن لسه عايزني 

سمير وايه بتصفير وتصقيف:  الصغنن ههههه 

"ينظرون لبعضهم بخضه وتضحك رحمه علي عفويتهم" 

رحمه:  وربنا انا لما اقعد مع ايه بحس سمير الي قاعد قدامي ولما اقعد مع سمير بلاقي ايه وهبلها برضه قدامي، لامتي هضيعو سنين تندمو عليها،  محدش يقدر يستحمل التاني غيركو،  ارحومنا بقي 

ايه بالوقوف:  احم طيب انا ورايه شغل بكره عن اذنكو 

سمير بمسك يدها:  ايه 

ايه:  ايدي متنخطاش حدودك

سمير بترك يدها بسرعه :  انا اسف،  بس انا تعبت عمري بضيع وانا بعيد عنك انا زهره شبابي بقيت جرير بسببك والله،  انا مش ضامن بكره وانتي كذالك واذا موفقتش هعيش الباقي من حياتي وانا جمبك حتي لو من بعيد يا ايه لاني مش هخسرك،  خسرتك مره ومش هخسرك التانيه ابدا،  لو سمحتي فكري انا هحاول اعمل اي حاجه عشان اعوضك واثبتلك اني قد كلامي معاكي،  بطلي تهربي من حقيقه انا وانتي فهمنها كويس،  انتي من حقك تعيشي زي كل الناس،  هستنا قرارك وهرن عليكي بتمني تردي المرادي لو سمحتي ماشي.

ايه بتحرك : خد بالك من نفسك، باي يا حوم 

رحمه: علي تواصل 

ايه: تمام 

سمير بتركيز بها: يتعيطي لي انتي كمان يا بومه 

رحمه: حسيتك كبرت وبقيت بغل اقصد شحط هههه 

سمير: انا واحد مهزق اني قاعد معاكي اصلا، غوري 

رحمه: في داهيه 

بعد ساعه....

"يجري مازن لداخل في توتر وقلق"

مازن: اتاخرت يا قلبي 

رحمه: لاء محستش بالوقت، احكيلي عملت اي 

مازن بجلوس امامها: كان اول يوم صعب جدا ولاني لسه في الاول هرجع بدري وشوفت واحد زميلي في جامعه هناك كان....

عمر ما كان كلامك عن يومك، شغلك الي بتمر بي في حياتك عموما لمراتك حبيبتك خطيبتك يقلل من رجولتك، وخليكي ديما عرفه انه الراجل زي ما بتحبي انه يسمعك انتي كمان لازم تسمعي تقفي جمبه تحلي لى مشاكلو وتركيزي في تفاصيل يومه بس متافوريش لان الكتم عن نفس بخلي يحس انه متقيد واحنا عايزنه حر عشان ميقرفناش بعد كده الله يستركو...

_______________

"اليوم التالي"

رحمه: يا عمهم 

مازن بنعاس: اممم 

رحمه: قوم يلا عشان الشغل 

مازن: مش قااادر سبيني انام 

رحمه: احنا كده هنترفد من قبل ما نبدا شغل اصلا، قوم يلا 

"يقربها له ويمسك زراعها يلفه حوله وينام عليه"

مازن: خمس دقايق بس 

رحمه: خليهم عشره لو عايز برحتك 

مازن:  هههه 

______

مازن:  رحمه متعمليش البيض كده،  البيض بيتعم... 

رحمه:  ماازن كل وانت ساكت 

مازن:  حاضر يا شبح مالك قفشت كده لي خلاص 

عند الخروج... 

مازن: حلو كده 

رحمه: فورتيكاااا

مازن: ههههه تمام ، عايزه حاجه 

رحمه: اه كريب 

مازن بتريقه: ااه كريب، ماشي يختي 

رحمه: هترجع امتي 

مازن: بدري في دكتور تاني هياخد الفتره التانيه 

رحمه: هستناك وابقي ارجع علطول 

مازن: حااضر 

"يقترب من الباب ويفتحه ثم ياتي لها مجددا ويقبلها في خدها"

رحمه:!!!!

مازن ببتسامه وغمزه: متحمريش وتخضري في نفسك كده ها ههه 

رحمه: امشي من وشي 

مازن: سلاااام 

ولاني همل بسرعه قررت انزل لحماتي اشوفها ومتوقعتش ابدا اني القيها كده!

خست جدا وتعبانه جدا كانها منمتش من اسبوع لاء والاغرب من كده اول ما نزلت حضنتني!؟ وات 

شاديه: انتي كويسه مختفيه لي قلقت عليكي 

رحمه بتوتر: الحمد لله يا طنط، انا الي اسفه عشان مبنزلش خالص، انتي كويسه، شكلك مرهق 

شاديه: لاء يا رحمه انا مش كويسه، ول كنت ام كويسه ول زوجه كويسه، انا استاهل كل ده، انا كنت الي غلطانه في كل ده، ومعدلتش بينهم زي ما رافت كان بعمل وكنت بميز وربنا هيحسبني علي ده انا فعلا استاهل 

رحمه بمسك يدها: يا طنط متقوليش كده والله كلو هيتحل وكل حاجه هترجع كويسه واحسن من الاول، مازن هيسمحك اكيد مفيش حد بزعل من امه 

شاديه: انا مش قادره اسامح نفسي يا رحمه، هو هيسامحني، انا مستهلش ده حتي 

رحمه: رغم اني مجربتش احساس الامومه قبل كده بس انا جربت اكون ابنه، وعرفه انه مهما حصل عمري في حياتي ما ازعل من ماما ابدا مهما قالت اول عملت، اطمني 

شاديه: هو مش عايز يشفني صح، قلك انه هيديني فرصه طيب 

رحمه: هو مقلش حاجه وبوعدك هجبهولك لحد عندك انهرده ويتغدا معاكي 

شاديه بفرح ومسح دموعها: بجد يا رحمه 

رحمه: بجد يا طنط، هحاول معاه يا رب يوافق 

شاديه: اما اروح اعمل الحاجات الي بحبها، وبيحب كمان الكارميل هعمله كمان عصير هو بحبه، هيجي يا رحمه مش كده 

رحمه بالابتسام ومحاوله طمأنتها: اكيد متقلقش 

شاديه: طييب هقوم ابدا عشان الحق اخلص 

رحمه: تمام وانا شويه وهلحقك 

شاديه: شكرا يا بنتي بجد ربنا يبارك فيكي 

احساس الندم ده بيوجع اكتر من اي حاجه في الدنيا، لما تصدق حقيقه وتكره شخص لمجرد الحقيقه دي او بترغم نفسك علي كرهك ليك، وفي الاخر تعرف انك ظالمه وانك الغلطان بعد كل ده، خرجت الجنينه افكر ارن عليه ول لاء بعد ما وعدتها فقررت اكلمه.

ترن ترن ترن

مازن:  اي لحقت اوحشك 

رحمه:  مازن انت فاضي ول اكلمك وقت تاني 

مازن:  مالك يا عمهم صوتك مش عجبني 

رحمه:  طنط شاديه عزماك علي الغداء انهرده 

مازن:  لاء والله مش فاضي وهوصل البيت 1 الفجر كده 

رحمه:  هنستناك 

مازن:  رحمه 

رحمه:  مازن عشان خاطري،  وعدتها ولازم تيجي شكلها تعبان اوي وباين عليها انها مبتنمش كويس ول بتاكل، خلي عندك دم يا حلوف وحس بيهم 

مازن: وانا مين حس بيا لما كنت مرمي في سجن وقتها،  ومفيش ول واحد منهم سال عليه،  مين وقف جمبي يا رحمه، هه لسه فاكره تعزمني علي الغداء كتر خيرها 

رحمه برتباك:  مازن هي مكنتش تعرف الحقيقه،  هي كانت بتحساب انت الي كنت سايق وقتها ولما عرفت انها ظلماك اتغيرت صدقني من ناحيتك 

مازن:  واي الي اكدلها انه انا،  مش عشان عمرها ما فهمت انه خالد ممكن يغلط عادي ،  اصل خالد ملاك ومبيغلطش ومثالي وانا مدلع وبعمل كل حاجه غلط،  دي امي يا رحمه الي مبتتغيرش ابدا 

رحمه:.... 

مازن:  هقفل يا قلبي عندي ناس هكلمك بعدين 

رحمه:  مازن طيب نتفاه... 

"يقفل الخط" 

طب انا هلقيها منك ول من امك ياض،  هقلها اي طيب،  ما انا الي عملت في نفسي كده مني لله 

"تدخل رحمه المطبخ باحراج وتتحدث ببطئ" 

رحمه بتوتر:  طنط شاديه هو.... انا قلتلو و....  

شاديه ببتسامه باهته:  قلك مش هيجي صح،  انا عرفه مازن يا رحمه،  متقلقيش هعمل الاكل برضه علي امل انه يجي هتساعديني 

رحمه: طبعا يا طنط وانا معاكي لعند ما اجبهولك ويانا يا هو 

"يصل مازن قبل الجميع ويطلع الشقه فلا يجد رحمه فيرن عليها فتقفل عليه الخط"

محادثه واتس 

مازن: رحمه ردي مبحبش الحركات دي 

رحمه: مااازن الحقنا المطبخ ولع ومش عرفين نطفي، مازن بسرعه 

مازن بقلق: طيب انا جي حالا اهدي انا في شقه ونازل متقلقيش 

"ينزل مازن للبيت الاخر بجري وخوف، فيصل يجدهم يرصون السفره ف يدرك انها كذبه"٠

مازن: بتضحكي عليا يا رحمه، انا غلطان اصلا 

رحمه: مازن اقعد نتكلم لازم نحل المشكله دى

مازن: مفيش مشكله يا رحمه عشان تتحل، انا معنديش عيله انا معنديش غير تاتا وانتي وبس وصدقيني لو تكررت مش هثق فيكي انتي كمان زيهم فهمه 

رحمه: مازن انت بتقول اي 

مازن: الي سمعتي، ويلا علي البيت لاني تعبان بجد من الشغل انهرده 

رحمه:... 

"يلف مازن للمغادره فيقوفه صوت شاديه"

شاديه بدموع: مماازن 

مازن بوقوف دون النظر لها:....

شاديه: عرفه اني غلط، عرفه اني استاهل تعمل معايا اكتر من كده، بس يبني انا والله والله كمان مره ما كنت اعرف انه هو الي كان سايق وبيكدب، عرفه انه ده مش الغلطه الوحيده الي عملتها و اني ظلمتك بكتير بس انتو الاتنين ولادي ومش هقدر استغني عنك يا مازن، سمحني يبني 

"يلف مازن لها يجدها منهاره من البكاء وتجلس علي الارض فيجري عليها ويمسكها فتقف"

مازن بتقبيل جبتها: خلاص يا ست الكل مسمحك والله خلاص، مقدرش اشوفك بشكل ده ابدا 

شاديه بالبكاء وعناقه: سمحتي يا يضنايا سمحني!

"يظلون هكذا لفتره وتبكي رحمه فينظر لها ويشاور لها بمسح دموعها فتبتسم وتمسحهم"

شاديه: انت اشتغلت يبني مبروك.

مازن: لاء دي قصه طويلهتعالي احكيهالك 

في الخارج...

مازن: اااه من زمان مكلتش اكل امي 

رحمه: ما انت اساسا انسان طفس، خلصت نص الاطباق لوحدك و....

"يقوم مازن بعناقها وضحك"

مازن: شكرا يا رحمه، صدقيني مكنتش اعرف هعمل اي من غيرك

رحمه: عشان تعرف انه مفيش مني اتنين

مازن: تبا لتواضعك 

رحمه: ههه، اه اي رئيك نستنا عمو رافت ونتكلم معاه بالمره 

مازن بمسك يدها والمشي: نسمع فيلم اي بقي المرادي

رحمه: خلاص مش هضغط عليك ههه 

"يمشون للبيت بضحك وتدخل عربيه خالد ويراقبهم بغضب"

في الصاله...

"تصل لها رساله"

سمير: تمت المهمه رنت عليها يا رحمه وردت انا فرحان اوووي شكرا علي فكره هاله دي وانك رنيتي عليا من تحت التربيزه هه، بحب دماغك اقسم بالله، لما قبلك هقلك الجديد

رحمه: ربنا يسعدك يسطا وفرحت جدا هبقي ادخل اهنيها بقي وزلها شويه 

سمير: ههه خد رحتك يا كبير، ده كلو بفضلك 

مازن: بتكلمي مين 

رحمه: س... احم صحابي علي الوتس 

مازن: وانا!، هبدا اغير منهم والله 

رحمه: يسلام، وانا اعمل اي بقي اقتلهملك 

مازن: والله ظلماهم دول محترمين اوي سمحني يا رب هه

رحمه: استغر يا مازن ، استغفر كتشير 

مازن: تعبان، تعالي انام 

رحمه: لاءءء الفيلم 

وبعدها نمت جواه علي الكنبه في نص الفيلم، وصحي تاني يوم متاخر وتهزق وسخسخ ضحك وهو بسجلي مكالمه والمدير بزعقله وعدا اسبوع كمان وبقي بيشتغل كتير وبيرجع البيت صدفه، وحشني بن شاديه 

اه صح وبقي يرن علي طنط كتير وياكل معاها وقرب منها كتير الحمد لله عبال الي في بالي...

رحمه: بجد! ههه عليا الطلاق قلبي 

مازن: في وحدها تقول لجوزها عليا الطلاق، انتي اسمك في البطاقه محمود صح 

رحمه: لاء بجد هتخرج معاه انهرده 

مازن: انهرده يوم اجازه وهيروح الصيد وبعتلي رساله وقلي هيستناني بعد ساعتين، فانتي اي رئيك 

رحمه: ده سوال، روح طبعا 

مازن: مش هقضي الاجازه واليوم معاكي 

رحمه: مش مهم 

مازن: ومش هعملك اكل واجبلك حاجه حلوه وانا جي عشان لما بنتجمع انا وهو بنفلس 

رحمه: احم مش هضعف لاء 

مازن: ومش هنتفرج علي فيلم عشان هرجع متاخر 

رحمه: مازن اقعد مين قلك تكلم معاه اصلا مراتك اولى 

مازن:  ههه،  اقعد 

رحمه:  مازن! 

مازن:  خلاص هروح هاتي حضن عشان هروح احلق وعدي عليه نمشي وهرجع بليل 

رحمه:  بس كده احلي حضن ليك 

مازن:  ههه تعالي 

ولان طنط شاديه عند هانم بترضيها قعدت اقرا كتاب وانا في قمه فرحتي الحمد لله كل حاجه هتتحل بينهم بتمني ده ومازن مينشفش دماغه يا رب،  اي ده الجرس برن! 

رحمه بفتح وتحدث بسرعه:  مازن اوعي تقولي مش هتروح انت..... 

خالد: لاء مازن هيروح وهيصلحه وكل حاجه هتتحل بينهم يا رحمه 

رحمه بخضه:  احم خالد انت بتعمل اي هنا، مازن مش موجود 

خالد:  بس انا مش جي عشان مازن جي اشوف حببتي 

رحمه بخضه:  خالد انت اتجننت! 

"تحاول قفل الباب بخوف فيدفعه بيده ويتغلب عليها فتقع علي الارض ويدخل ويقل الباب من الداخل" 

رحمه:  خالد انت اكيد مش في وعيك صح!

خالد:  لاء في وعي،  البيت فاضي،  امي بره،  مازن بياخد بابا مني تاني و فرحنين وتبقي انا وانتي يا سبب كل المصايب الي حصلت دي؟! 

رحمه بتحرك للخلف بتوتر:  خالد لو سمحت اطلع بره! 

يتبع......
google-playkhamsatmostaqltradent