رواية وماذا بعد الفصل الاول 1 بقلم سهيله فهد

 رواية وماذا بعد الفصل الاول 1 بقلم سهيله فهد

 رواية وماذا بعد البارت الاول

 رواية وماذا بعد الجزء الاول

رواية وماذا بعد الفصل الاول 1 بقلم سهيله فهد

 رواية وماذا بعد الحلقة الاولى

سيلا  ياسين السويفي (بنت عندها ٢١ سنة ذات بشرة بيضاء وعين بنية وشعر اسود وشفاه وردية  تعطيها مظهر جميل وطولها ١٧٢ سم  ولكن هذا كلة لا احد يمكنة ان يراها الا من احل الله فى ٣  كلية علوم جامعة الازهر  مرحة جدا وبتحب الحياة ودمها خفيف وبتحب تصاحب اى حد مجرد ما تتكلم معاها خلاص بقت من شلتها 🤭)
ياسين  السويفي والد سيلا: قومى ي سوسو عشان تصلى الفجر يلله الفجر اذن 
سيلا :حاضر ي بابا ونامت 😂
ياسين :قومى  ي سوسو يالله الفجر 
سيلا:ايوة ي بابا انا صاحية اهو كل شوية قومى قومى قولى مرة واحدة انا بصحى من اول مرة  اصلا 🤭😂😂
ياسين : طب قومى ي ام لسانين 
سيلا :حاضر 
وقامت سيلا اتوضت وصلت الفجر ودعت دعائها المعتاد :
ي رب وفقنى ي رب وطول ف عمر اهلى واخويا واحميهملى من كل شر ي رب  واكرمنى ب انى احقق حلمى ي رب وارحم موتانا وموتى المسلمين اللهم آمين اللهم آتنا ف الدنيا حسنة وفي الآخرة حسنة وقنا عذاب النار 🤲
خلصت سيلا الصلاة وقامت تكمل نوم عشان هى كانت نايمة قبل الفجر بساعتين عشان كانت بتصلى قيام الليل 🤷‍♀️
صحيت سيلا الساعة ٨ وقامت عشان تفطر وتلبس وتروح الجامعةوراحت الجامعة وقابلت ثلاثى اضواء المسرح 😂😂😂 البستات بتوعها اه ما هى معندهاش بست واحد زى الناس دى عندها ثلاثة 
راحت سيلا محاضرتها بتاعت الدكتور احمد (دكتور احمد عندو ٢٨ سنة ذو بشرة بيضاء وعين خضراء وشعر اصفر  وفورتيكة😍 بس سيلا مش بتحب النوعية دى من الرجالة ) وخرجت سيلا وقعدت ف الكافتيريا وجت لينا وسلمى و رؤى  وطبع القاعدة ماخلتش  من هزار سيلا وضحك لينا وسلمى ورؤى  😂😂
نسيت اعرفكو بيهم 🤭
رؤى: (ف ٣ كلية شريعة وقانون جامعة الازهر  وهى مختمرة طولها ١٦٥ سم  وهتموت وتلبس نقاب بس والدها رافض )🤷‍♀️
سلمى: (ف٣ كلية علوم قسم بيولوجي ومحجبة  وطولها ١٧١ سم  )
لينا :(ف كلية شريعة وقانون بردو ومحجبة وطولها ١٦٨ سم بنوتة هادية جدا جدا ) 
قعدو البنات وخلصوا القاعدة وقاموا عشان كل واحدة ترجع بيتها  ورجعت سيلا البيت ودخلت سيلا البيت وقالت ي اهل البيت اين انتم اريد الطعام  ي ماماااااااا جعااانة 😂😂😂
خرجت مريم والدة سيلا من المطبخ وقالت :فية اية ي بنت الهبلة مالك داخلة كدا طب قولى سلام عليكم ولا اى حاجة 
وفى اللحظةدى  دخل آسر اخوها وقال صوتك جايب أخر الشارع  وانتى ي سيلا اعقلى ي مفجوعة  الله يكون ف عون الى هيتجوزك  هيشحت عشان يأكلك 😂😂
نسيت اعرفكم (آسر اخو اسيل عندو ٢٠ سنة كلية شرطة ذو بشرة قمحية وشعر بنى  وعيون عسلي وقمررررررررررر هيييييييييح 😍)😂😂
نرجع تانى خلصت اسيل ومامتها الخناقة وخلصت هزارها مع اخوها ودخلت اوضتها اتوضت وصلت الظهر 
كان بابها رجع ومامتها جهزت الاكل وطلعت سيلا واكلوا كلهم  وكان مبسوطين قوى وبيهزرو مع بعض وجو اسرى جمييييل
خلصو اكل نضفت سيلا السفرة مع مامتها ودخلت اوضتها وقعدت  ع سريرها ودخلت ع الفيس بوك وفضلت تقرى البوستات وتكتب كومنتات  وكدا😂😂😂 وبعدين دخلت ع الواتس اب ردت ع كل الرسائل اللى صحابها بعتوهالها 
وبعدين دخلت ع التليجرام لقت ف واحد  داخلها ع الخاص وقالها ممكن نتعرف  
ردت بطلتنا بكل أدب اسفة مش بتعرف 🤷‍♀️ عداكى العيب والله ي بت😂😂
المهم اخونا يسكت لا لازم يطلع قليل الادب اللى جوى سيلا😂😂
قالها لية بس انا محترم والله وحابب اتعرف عليكى ونكون صحاب واخوات
ردت سيلا وقالت :اسفة انا مش بصاحب ومش بتعرف ومش اخت حد واتكل ع الله عشان متزعلش ي كابتن 😂جاحدة بالزوق 😂
اخونا يسكت لا 
قالها :والله انا غرضي شريف وحابب اتعرف عليكى اكتر ولو لقينا نفسنا متوافقين انا هاخد عنوان اهلك وارحلهم ع طول واطلب ايدك منهم عشان انا عندى اخوات بنات بردو 🤔
سيلا لنفسها :الواد مقنع اوى ما يمكن غرضو شريف فعلا  😮 سيلا اية اللى انتى بتقوليه دا بلا شريف بلا محمد  دا ولد بيتسلى اكيد 😒 
ردت سيلا : حضرتك لو حابب تتعرف ف فية فترة خطوبة وانا مش هغضب ربنا عشان واحد زيك  تمام واتكل ع الله عشان مجيش اعزى بكرا 😉  جاحدة ي بت 👏🏻😂😂😂
هو سمع الكلمة دى وعينكو  ما تشوف الا النور 😂😂 
الفاظ بذيئة وكلام مش بيتقال ولا بتتكتب دا بيتحس😂😂😂
 سيلا كالعادة عملت بلوك  اه ما هى متعودة ع كدا
🤷‍♀️
 بطلتنا بعد ما صلت القيام  وفضلت صاحية لحد  الفجر  نامت بقااا عشان جامعتها الصبح 
وصحيت الصبح ولبست فستان زيتى ونقاب وخمار ابيض وكوتشى ابيض وشنطة سوداء  وركبت الاسانسير ونزلت وهى ماشية ف الشارع خبطتها عربية 
نسيت اقلكو سيلا دى عندها البرستيج اهم حاجة يعنى لو بتعدى الشارع مستحيل تجرى قدام العربية ع وضعها دايما 😂😂😂  
بس مش هى اللى غلطانة ف دى صراحة 
الكابتن هو اللى غلطان 
المهم خلينا مع سيلا 😁
سيلا طبعا اول ما العربية خبطتها اغمى عليها 
نزل الشاب من العربية وعلامات القلق ع معالم وجهه 
ولقاها فاقدة للوعى اخدها ف عربيتو ع المستشفى 
ف الاستقبال قالو لازم حد يمضى ع الاوراق دى ويدفع التكاليف طبعا الشاب متأخرش لحظة وراح ومضى ب اسم 
آدم  محمد المغربى 
آدم محمد المغربى (شاب عندو ٢٧ سنة قمحى البشرة اسود الشعر عينة بنية عندو دقن ع الموضة  وطولة ١٨٢ سم  موووووووز ف نفسو   قوى اية اللى انا بقولو دا  استغفر الله العظيم 🤭 نكمل وخريج كلية هندسة بترول وعندو كذا شركة لان هو شاب طموح جدا وعندو أيهم واسيل اخواتو  )
المهم مضى آدم ع الاوراق ودخل عند اوضة سيلا وفضل قاعد لحد ما الدكتور خرج 
آدم :ها ي دكتور طمنى 
الدكتور :اتطمن جت سلمية  الحمد لله بس هو حضرتك تقربلها اية ؟
آدم : انا ..انا.. ان خطيبها 😮
الدكتور: تمام هى كويسة دلوقتى شوية وهتفوق 
ف اللحظة دى دخل ياسين وآسر ورؤى و سلمى و لينا  ولقوا آدم واقف هنا هما عرفوا المكان من الاستقبال طبعا😁
ياسين:طمنى ي ابنى  بنتى عاملة اية 
آسر :هى كويسة حصلها حاجة 
رؤى :ي ريت حضرتك تطمنى عليها 
آدم :اهدوا اهدوا الدكتور قال ان الحادثة جات بسيطة الحمد لله 
كلهم ف نفس واحد   الحمد لله 
رؤى: طب ينفع ندخل نشوفها 
آدم :هشوف الدكتور واقولكو
راح آدم لدكتور وسألو والدكتور  قال مفيش مشكلة 
راح آدم بلغ ياسين وآسر  ودخلو ل سيلا جوا وآدم لسة واقف بره 
دخلو  ولقوا سيلا نايمة ع السرير وفية كدمات ف وجهها وبعض الجروح 
وكانت  سيلا بدأت تفوق 
سيلا :انا فين واية اللى حصل 
ياسين : اهدى ي حببتى انتى عملتى حادثة بس الحمد لله جات سليمة والدكتور قال ان مفيش حاجة 
رؤى : الف سلامة عليكى ي سيلا ❤❤
سلمى :الف سلامة عليكى ي حببتى 
لينا :الف سلامة عليكى ي قمرى 
سيلا الله يسلمكم ي حبايبى 
وقعدو  يطمنوا ع سيلا وبعدين آسر قال :انا هنزل تحت اجيب حاجة نشربها 
وخرجت آسر ولقى آدم قاعد برا ع كرسى 
آسر:  استاذ ....
آدم: ...آدم 
آسر :استاذ آدم انا بشكر حضرتك ع اللى عملتو مع سيلا 
آدم ف نفسو: هى اسمها سيلا😍😍
وقعد يكرر الاسم ف عقلو  وقلبو كان مزقطط من الفرحة وهو مش عارف لية 🤭😍😍
آدم :وهى فاقت دلوقتى والحمد لله بقت كويسة 
آدم : بتلعثم ...طب .. م ..ممكن اشوفها واطمن عليها لو مفيهاش ازعاج يعنى 
آدم قالو :نعم انت بتقولو اية ي كابتن  😡 حمش يلا😂😂
والله مش قصدى حاجة انا بس حابب اعتز لها ع الحادثة 
آسر :هو انت اللى خبطها ؟
آدم : والله ماكنش قصدى انا والدى تعبان ف المستشفى وانا كنت رايحلو المستشفى وفجأة اخت حضرتك ظهرت قدامى ولما حصل كدا جبتها ع المستشفى دى  وانا كل شوية اروح اطمن علية وارجع تانى اطمن ع الآنسة سيلا
آسر :انا اسف ع اللى عملتو والف سلامة ع والد حضرتك 
وانا هدخل اسوف رأى  بابا وسيلا  
آدم بسرعة : ايوة ايوة اتفضل😁
آسر ابتسم ودخل الاوضة تانى 
ياسين : لحقت تروح وتيجى ي ابنى 
آسر :انا مروحتش اصلا لسة وقال 
استاذ آدم حابب يتطمن عليكى وهو واقف
ياسين : ومالو ي ابنى خلية يتفضل  
ردت سيلا :آدم مين ؟
سلمى: استاذ آدم دا اللى خبطك بالعربية 
سيلا :اه ي ابن ......  الحيوان ماشى يخبط ف الناس  زى الطور الهايج😡😡
لما هو مش بيعرف يسوق الحج ابوة جابلو عربية لية هاااا جاتو نيلة فية و ف شكلو😡😡
البنات ضحكو عليها 😂😂😂
 آسر  قال : هاااا اقلو اية ؟
لينا الهادية العاقلة 😁😁: خلية يدخل الراجل بردو تعب معانا   ومفيهاش حاجة لو دخل شافك يعنى .....ااااه ي عم الرايق انت 😂😂😂
لبست سيلا نقابها وجهزت نفسها وعدلت وضعيتها 
وخرج آسر
آسر :استاذ آدم 
آدم : ايوة 
آسر : اتفضل 
آدم بفرحة : تمام 😍
دخل آدم ولقى سيلا ع السرير 
آدم : احم احم 🤭
ياسين :اتفضل ي ابنى 
آدم من لحظة ما دخل وهو عينه ع سيلا 😍😍😍اعجاب من اول لحظة دا ولا اية 🤭🤭
آدم : ازيك ي آنسة سيلا 
وكان هيموت من الفرحة وهو بينطق اسمها بصوت عالى وبردو هو مش عارف اية السبب🤷‍♀️
سيلا بخجل: الحمد لله بخير ي استاذ آدم 
وآدم مبسوط قوى وهو بيسمع اسمو مين بين شفايفها😍
طبعا سيلا قدام اى راجل بتقلب ع بطة مبلولة😂😂
آدم :انا آسف ع اللى حصل فعلا مكنش قصدى بس انا  عقلى مكنش فيا ساعتها  وبعتذر مرة تانية 
سيلا :قلبها وجعها قوى لما  سمعت دا منو 
سيلا بتلقائية:  مفيش اسف ولا حاجة بس خير اية اللى حصل 
آدم كان مبسوط قوى من سؤالها وبردو مش عارف لية 
وطبعا  اكيد الثلث بنات قاعدين بيغمزو لبعض😉😉 
آدم : والدى تعبان ف المستشفى وانا كنت رايح اشوفو وبعدين خبطك بالعربية وجبتك ع المستشفى اللى بابا فيها عشان اطمن عليكو انتو الاتنين
وكنت بروح اشوفو وارجع اطمن عليكى 
اسيلا : شكرا جدا لحضرتك والله واسفة انى تعبت حضرتك معايا  والف سلامة ع والد حضرتك❤️
آدم :ولا آسف ولا حاجة ومتشكرنيش دا واجب علية❤️❤️
والله يسلمك❤️❤️  
وفجائة سمعو صوت  عالى ف المستشفى وصوت  قلق دوشة 
آدم قام مخضوض من مكانة وطلع برا بسرعة ...
وفجأة ...
يتبع 

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي فصول الرواية اضغط على (رواية وماذا بعد)
google-playkhamsatmostaqltradent