رواية منقذي الفصل الاول 1 بقلم مريم علي

 رواية منقذي الفصل الاول 1 بقلم مريم علي 

 رواية منقذي البارت الاول

 رواية منقذي الجزء الاول

رواية منقذي الفصل الاول 1 بقلم مريم علي 

 رواية منقذي الحلقة الاولى


_ رناااااااا 
= نعم يا أمي 
_ أمي !! انا مش أمك ولا عمرك هتكوني بنتي .
= ليه كده يا أمي ؟! ده حتي انا بعتبرك أمي وبحبك جدا .
_ وانا مش بعتبرك بنتي ، مش عارفه ليه ممتيش في الحادثة مع أمك وارتحت منك .
= بحزن : خير كنتي بتنادي ليه ؟
_ قومي نضفي البيت عشان زينه وجوزها جايين يتغدوا معانا النهارده . 
= طب اساعدك في الأكل .
_ لا يا اختي ، أخاف لتحطي حاجه في الأكل تجيب أجلنا .
= طب ما انا هاكل معاكم يعني لو حصلكم حاجه هيحصلي انا كمان . 
_ لا بردو اخاف ، ويلا روحي نضفي البيت .
= حاضر 
" مشت وسابتني واقفه ودموعي بتنزل ع وشيء ، هي ليه بتعمل معايا كده ده انا حتي بحبها وبعتبرها أمي ، فاكره أول يوم لما جيت البيت خدتني في حضنها وقالتلي أن اقولها يا أمي بس هي ليه اتغيرت كده ، مسحت دموعي ورحت نضفت الشقه وبعد مخلصت دخلت واوضتي وزبطها واقعدت ازاكر عشان عندي امتحان بكره " 
 * اعرفكم بـ نفسي انا رنا عندي 20 سنه في كليه تجاره ، عايشه مع أمي او بالأصح مرات أبويا بابا اتوفي من خمس سنين وسابني وحيده مليش حد حتي اللي كنت بعتبرها أمي اتخلت عني وبقت بتعاملني بقسوة *
خلصت مزاكره وبعديها نمت ، صحيت الصبح علي صوت رن تلفوني بصيت ليقتها صحبتي مرام .
= صباح الخير ..
- صباح النور ، انا تحت اهو انزلي يلا  .
= حاضر ، خمسه ونازله .
- تمم .
قفلت مع مرام وقمت اتوضيت وصليت وبعدين لبست ونزلت .
= يلا 
- انتي كويسه ؟ 
= اه يا بنتي كويسه هكون مالي يعني .
- رنا ، حصل حاجه. 
= بصتلها وعيني مليانه دموع وقلت : تعبت ، تعبت من كل حاجه ، تعبت من معاملتها ليا ، مش عارفه هي ليه بتعمل معايا كده .
لقيت مرام خدتني في حضنها وطبطبت عليا وقالتلي : يستي فكك منها دي اصلا واحده متستهلش ، واضحكي بقا عشان مبحبش أشوفك مدايقه. 
ضحكت وقلت : أهو يستي ، وبعدين يلا بينا عشان منتأخرش .
روحنا الجامعه وخلصنا وروحنا. 
بعد ما روحت بشويه لقيت أمي دخلت اوضتي وبتقولي جهزي نفسك عشان كتب كتابك النهارده .
بصدمه = ايييييه ؟!
_ زي ما سمعتي كتب كتابك انهارده. 
= ازاااي وعلي مين ؟
_ علي أنس الدمنوري أكبر رجل أعمال في مصر .
= وانتي ازاي توافقي من غير ما تأخدي رأيي ؟
_ انتي اصلا ملكيش رأي هنا وبعدين خلصي جهزي نفسك يلا عشان شويه والعريس هيجي .
مشت وسابتني مصدومه هي ازاي كده ، إزاي توافق تجوزني لواحد معرفوش وكمان من غير ما تأخد رأيي .مسكت تلفوني واتصلت علي مرام وحكتلها ايه اللي ال حصل .
- طب هتعملي ايه ؟
بدموع = مش عارفه يا مرام مش عارفه .
- طب أهدي كده وفكري. 
= أفكر في ايه مفيش حل وهما خلاص شويه وهيوصلوا .
- طب ما توافقي يمكن يطلع ابن ناس و بعدين انتي المفروض تفرحي لأن هيطلعك من السجن اللي انتي فيه .
= طب افرض طلعت من السجن ده دخلت علي سجن تاني اعمل ايه !؟
- يستي خلي عندك أمل شويه وإن شاء الله هيطلع كويس .
= طب سلام دلوقتي عشان الحق ألبس قبل ما يجوا .
قفلت مع مرام وقمت جهزت نفسي ولبست فستان لونه ييبي بلوه وعليه طرحه بيضاء وشوز ابيض وفضلت قاعده مستنياهم يجوا ، بعد شويه لقيت أمي دخلت وقالتلي أنهم وصلوا وبعدين طلعت لقيته قاعد وجمبه المأذون روحت وقعدت .
" بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير إن شاء الله"
خلصنا كتب الكتاب ولقيته طلع من جيبه دفتر شيكات و وكتب فيه مبلغ وبعدين اداه لأمي .
~ كده حقك وصل واقدر اخدها .
_ ايوا اتفضل اهي .
لقيته مسك ايدي وسحبني ونزلنا .
~ اركبي يلا .
= مش عايزه اركب .
بعصبيه ~ اركبي .
محستش بنفسي غير وانا بفتح بابا العربيه وبركب ، هو ماله كده دا انا حتي فكرته كيوت يخصي عليه مكنش العشم ، وصلنا لفيلا كبيره اوي دي تقريبا قصر مش فيلا يخربيت حلاوتها ، دخلت صدمت من جمالها .
ببرود ~ هتفضلي واقفه كده كتير .
= ها 
~ اسمعي بقا يا حلوه مش معني اني اجوزتك يبقا هتعيشي ملكه وحاجات زي الروايات وكده .
= أمال انت متجوزني ليه .
~ عشان تخدميني وبس .
اتراكمت الدموع في عيني مقدرتش أتمالك نفسي ومعيطش ، هو انا ليه كل ما أفكر ان خلاص الدنيا بدأت تضحكلي الاقيها بتكشرلي تاني ، فوقت من سرحاني علي صوته وهو بيقول ~ اخرسي .
بصتله ومردتش.
لقيته اتعصب وقال ~ اطلعي علي أوضتك يلا .
طلعت اوضتي ودخلت وضميت رجلي علي الأرض وفضلت اعيط ، نمت من كتر التعب .
* تاني اليوم * 
صحيت وانا حاسه إني جسمي مكسر بس ايه ده اللي طلعني علي السرير انا فاكره كويس اني كنت نايمه علي الأرض فجأه لقيت الباب بيتفتح ....

. يُتبع.. 
google-playkhamsatmostaqltradent