رواية تربع على عرش قلبي الفصل الرابع عشر 14 بقلم رحمة ايمن

 رواية تربع على عرش قلبي الفصل الرابع عشر 14 بقلم رحمة ايمن

 رواية تربع على عرش قلبي البارت الرابع عشر

 رواية تربع على عرش قلبي الجزء الرابع عشر

رواية تربع على عرش قلبي الفصل الرابع عشر 14 بقلم رحمة ايمن

 رواية تربع على عرش قلبي الحلقة الرابعة عشر


هانم: اهلا اهلا بعروسه حفيدي 
رحمه بجري عليها: تاتا هههه 
هانم: عمله اي ومجتيش انتي ومازن لي يوم تقعدو معايا استني لما يجي وانا أكسره
رحمه:  هو هنا يا تاتا اصلا بس نايم 
هانم:  لسه متغيرش بعد ما جوز وحده زي القمر وحِركه زيك واضح انه ابني مبخلفش رجاله 
رحمه: "اي دا يا تاتا في اي!"  احم مش لدرجادي والله ب...  علي العموم ساعه وهيقوم 
هانم:  طيب تعالي نشوف شقتك وبركها ليكي 
رحمه:  ينهار ابيض دي الشقه تنور يا ست الكل،  تعالي 
هانم:  امم بكاشه ههه،تحبي اسندك ول تطلعي لوحدك 
رحمه: هههه 
واضح انه العيله كلها دمها خفيف وقمر، وتاتا عنيها طوبي علي ازرق زي عين مازن كده، تقريبا طلعين حلوين كده للحجه وجود الناس الكبير زي ستك او جدك او شخص بتعزه بَركه كبيره اوي... 
ديما خلي شخص كبير بتحبه وبتحب تكلم معاه هتلقي عالم من الخبره والمعرفه والراحه والهدوء موجوده عنده، بحب اخد رائيهم اوي لانى عرفه انه اي كلمه ليهم حكمه عشوها ومعلومه مفيده  تستاهل انها تتعرف
في شقه... 
رحمه بتحدث للهاتف:  ماشي يا طنط هفرجها علي الشقه وننزل عشان الغداء علطول 
شاديه:  ماشي يا بنتي 
"تقوم بالقفل" 
رحمه:  اتفضلي يا تاتا 
هانم:  بسم الله ما شاء الله،  اللهم ما بارك يا رب اي الحلاوه و..   دقيقه مش ده مازن 
رحمه:  اه نايم علي الكنبه يا تاتا 
هانم:  ولي نايم علي الكنبه يا روح تاتا 
رحمه:  عشان كنت نايمه عسرير،  احم هو هههه 
هانم:  وحيات امك انتي وهو 
"تحرك العصى الخاص بها بتجاه الكنبه وتضربه بقوه علي ظهره فيفيق في زعر وخضه"
هانم: قوم يا جيبلي العار قوووم 
مازن بالم: اااه، في اي!
رحمه: هههه هموت 
هانم بضربها ايضا: اسكتي انتي كمان 
رحمه: اي يا تاتا انا مالي الاه!
حرفيا كنت مسخسه ضحك علي شكله وهو بيضرب واصلا ضهره وجعه فاحسن، وبعدها ضحكتي اختفت وكنت هعيط من الضربه الي خدتها انا كمان، تاتا دي طلعت قادره.
مازن: اي يا تاتا في ناس تصحي حد كده 
هانم: انت ليك عين تكلم يا ولد، والله لكسرك 
مازن: تاتا استهدي بالله كده، يا وليييه!
جري وهي ورا وفتكرت الاستكر الي كان بيني وبين صحابي كان شكلهم زيه بظبط، حرفيا فطست 
في الصاله...
مازن: عمله اي يا فرولتي 
هانم ببتسامه: لاء مش هصلحك 
مازن ببرئه : طب يا بطتتي 
هانم: ههه يا بكاش 
مازن: م هو ده مش اسلوب يعني، ده استقبال اخده بعد ما زورتينا من زمان واخيرا 
هانم: والله برحتي وبمزاجي واعترض بقي يا بن رافت عشان اوريك الوش الخشب 
مازن: اقدر يا روحي انتي، مقدرش والله اهدي بس انتي كده 
"تاتي رحمه بصنيه بها الحلوه والفواكه"
هانم: اي مش هنتغدا الاول، ده الواجب بنسبالك 
رحمه باحراج: لاء يا تاتا والله اصل طنط شاديه عمله اكل تحت و..
هانم: ههه
مازن: ههه بطلي ترخمي عليها يا هنوم 
هانم: هنوم يا قليل الادب وتربيه ما ابني مرباش 
مازن: اهو الكلمتين دول لو متقولوش لما شوفك يبقي في حاجه غلط 
هانم بشد اذنه: وده كمان عشان اليوم يكمل 
مازن: يا تاتا انا كبرت، بطلي تعملي الحركه دي بقي عشان بتعصب 
هانم بشد اكثر: بتقول اي 
مازن: خلاص والله، يا تاتا بتحرجيني بجد  
هانم: كبرت اي يا بن الغالي ده انا كنت بغيرلك وانت قد اللقمه 
مازن باحراج: يلهوووي بقي 
رحمه: هههه 
هانم: وانتي بتضحكي علي اي، خيبتى املي
رحمه بحزن: خيبت املك في اي يا تاتا والله الاكل تحت، اقوم اعمل اي طيب 
هانم: مراتك طلعت اغبي منك يا مازن 
مازن باكل قطعه من التفاح: ربنا يخليكي يا ست الكل 
هانم: اقصد يعروسه فين ابن حفيدي لسه مشفتوش، عايزه اشوف عيالو قبل ما اموت 
كلام تاتا كوم ومازن وهو بتف الي في بقه ويشرق ويشرب مايه ويحمر ويتوتر كوم تاني خاالص، بس يا تاتا عايزه اي مش فهمه برضه؟!
هانم: اشرب مايه يا حبيبي اشرب 
مازن: اى يا تاتا ده 
هانم: اي الى انت بتعمله ده، انشف كده يا ولد 
مازن: انشف!
رحمه: طيب هروح اعمل لحضرتك شاي 
هانم: مش هتقومي يا حضرتك من هنا، اقعدي ما نخلص كلمنا
رحمه:....
هانم: لاء وده نايم علي الكنبه وتانيه علي السرير وكانهم مجوزين من 20 سنه ومخلفين ربطه عيال ومش طايقين يناموا مع بعض
رحمه: يا تاتا والله حضرتك فهمه غلط هو بنام مع..
هانم: اسكتي ياست البنات، اوعي تكوني فهمه اني ست كبيره وخرفت ومش فهمه انكو جوزتي غصب يومها، ده رافت مش سبته يومها غير لما حكيلي الي فيها 
رحمه بتوتر : احم 
هانم: من الاخر كده، كام يوم وتجبولي حفيد للعاله دي 
مازن: اي يا حجه انتي!، احنا لسه مكملناش شهر متجوزين 
هانم: يعني عايز قد اي عشان تجبولي حفيد  
مازن بنظر لها بتوتر :....
مازن كان هيموت من الاحراج ومحدش عارف يتكلم معاها ابدا وانا تمنيت انه نختفي دلوقتي، انتي اي الي جابك هنا، قومي روحي!
اللله تلفون برن الحمد لله!
رحمه: تاتا طنط شاديه بترن يلا عشان الاكل هيبرد
هانم: بتهربوا يعني، ماشي لينا كلام تاني بعد الاكل 
رحمه بنظر لها بخوف:  تاتا اقفلي الموضوع ده لو سمحتي هو.... 
هانم: اخرسي خالص،  مش عرفه تدردحي كده واسمع خبر كده حلو منك،  انك حامل ول حاجه جتك خيبه.. 
رحمه: "هعيط والله" 
هانم:   خد دش منعش كده وجيبها ونزل يلا يله 
مازن:  وراكي يا تاتا حالا  
"تقوم بذهاب وينظر رحمه ومازن لبعضهم بتوتر ويضع يده علي رقبته باحراج"
رحمه باحراج: ط.. ب انا هدخل الح.. اجات دي جوه بقي 
مازن: احم ماش.. ي وانا هروح الحمام 
مشي كل واحد في مكان وحرفيا محدش عارف يتكلم كلمتين علي بعض، هو انا لازم انزل تحت!
بعدها نزلنا وعشان كل الكلام ده والي حصل فوق نسيت، نسيت اني بقالي اسبوع مبشفهمش وان الوضع هيكون غريب جدي
علي السفره..
رأفت: اهلا برحمه الي مبنشفهاش خالص 
رحمه بتوتر: ازيك يا عمو عامل اي 
رافت: الحمد لله، اي مش بنشوفك يعني من اخر مره 
رحمه: مبقتش بنزل كتير
خالد بعد دخوله: ازيكم جميعا، ازيك يا تاتا 
هانم: بخير 
بس!، ده الي قالته ول حتي بصت لي وهي بتكلم، معقول بتحب مازن اكتر منه ول لسه مديقه من الي حصل!
خالد: ورحمه كمان الي شوفناها اخيرا، فينك يا بنتي 
رحمه:....
مازن: رحمه 
رحمه: نعم 
مازن: ممكن تجيبي شويه مايه 
رحمه: حاضر 
جبت لي شويه مايه ولاني قاعده جمبه، مسك ايدي وشد عليها جامد، كان قلقان، كان خايف عين خالد تيجي في عيني حتى 
هو خالد وحش كده بجد!
"يقوم الجميع من السفره ويجلسون ويتحدثون وياخد مازن جدته بعيد عنهم لتحدث وتذهب رحمه لاعداد بعض الشاي فيتحرك احدهم للمطبخ ويقف خلفها "
رحمه بلف: متقلقش يا طنط هعمله ان...
خالد: متعمليش حسابي 
رحمه بتوتر:....
خالد: في حاجه مديقاكي منى 
رحمه: معرفش لسه 
خالد: رحمه عشان خاطري ما تخلي مازن يبعدك عني او يكرهك فيا مش انا كنت صحبك 
رحمه:.....
خالد: بكره عيد ميلاد نسمه ولازم اروح وعايزك تيجي معايا ونتكلم ممكن 
رحمه:....
خالد: بالله عليكي انا مش عايز اخسر صديقه زيك في حياتي لو سمحتي 
رحمه: هفكر يا خالد وقلك 
خالد: بتمني توفقي 
هو انا هفكر بجد! بعد الي سمعته كمان، بس خالد مش وحش لدرجادي اكيد، ممكن يكون الوقت المناسب لكلام، طيب هقول لمازن اي؟!
رحمه باعطاء الشاي لرافت: اتفضل يا عمو 
رافت: شكرا يا رحمه 
"تبتسم رحمه وتتحرك لذهاب فيقفها حديثه"
رافت: رحمه لازم نتكلم انا وانتي قريب
رحمه بلف ونظر له بثقه: اكيد يا عمو، لازم نتكلم فعلا، في اساله كتير جويا لازم اعرفها 
رافت: هستناكي في اي وقت 
"تحرك راسها بالايجاب وتذهب للخارج فتجد شاديه وهانم فقط"
رحمه: ازيكو يا جماعه 
هانم: رحمه يا بنتي عايزه اتكلم معاكي، شاديه ادخلي جوه دقيقه 
رحمه:؟؟؟
شاديه: حاضر يا حماتي، عن ازنك 
رحمه: لو كان عشان موضوع فوق ده ف لسه بدري و...
هانم: شكرا يا بنتي، شكرا بجد 
رحمه: عفوا!
هانم: مازن قلك علي كل حاجه صح 
رحمه بنظر للارض ورفع عينيها مجددا : امم قلي 
هانم: عيط 
رحمه: ازاي!
هانم: من وقتها مشفتوش بعيط ابدا ول بقول لحد علي الي بحسه، حولت معاه، حولت كتير اريحه معرفتش بس بدال قلك يبقي في تقدم 
رحمه: صدقيني يا تاتا هحاول اعوضه وهعرف الحقيقه وهحل الموضوع ده 
هانم بوضع يدها علي يد رحمه برفق: لما رافت قلي هجوزه، قولت مستحيل يوافق وبعدها لقيته قاعد علي الكرسى جمبك وتجوزك فعلت وعرفت انك اكبر منه رغم انه مش باين عليكي وفرحت بالخطه الي عملتيها اوي ههه وقولت بس هيه دي الي هتقدر تغيره 
لما تكلمت معاكي يوم الفرح عرفت انك طيبه اوي ومرحه ومبتعمليش كده عشان الفلوس والناس وطمنت، فشكرا بجد 
رحمه: متقلقيش يا تاتا ده وجبي 
هانم: تعرفي قالي من شو.... ههه ول بلاش اعرفي منه هو احسن 
رحمه بفضول: لاء قوليلي بجد عايزه اعرف 
هانم: خلاص بقي قلتلك اعرفي منه هو، نرجع لموضوع الخلفه 
رحمه بوضع يدها علي عينيها: تاتا بقي ههه
هانم: ههه، تعالي في حضني 
خدتني في حضنها وحسيت بجد انها قد اي ممتنه وقد اي فرحانه وده كان مفرحني اكتر واكتر،احلي تاتا دي ول اي 
رحمه: تاتا بنسبه لخالد ف...
هانم: لما تجيلي انتي ومازن نتكلم في موضوعه، شاديه جايه كمان فسكتي 
رحمه: حااضر 
في المساء...
" مازن بدخول غرفته القديمه بخوف" 
مازن: تاتا انتي كويسه! في اي!
رحمه: مازن بتعمل اي هنا 
"يقوم الباب بالقفل بالمفتاح"
رحمه: اي ده!
مازن: مين عمل كده، افتحو الباب!
يتبع...
google-playkhamsatmostaqltradent