رواية رب صدفه خير من ألف معاد الفصل الحادي عشر 11 بقلم ضحى ربيع

 رواية رب صدفه خير من ألف معاد الفصل الحادي عشر 11 بقلم ضحى ربيع

رواية رب صدفه خير من ألف معاد البارت الحادي عشر

رواية رب صدفه خير من ألف معاد الجزء الحادي عشر

رواية رب صدفه خير من ألف معاد الفصل الحادي عشر 11 بقلم ضحى ربيع


رواية رب صدفه خير من ألف معاد الحلقة الحادية عشر

^نمشي فين يانور في اي مالك
*هنسافر البلد بابا تعبان ولازم اروحله
^لا حولا ولا قوة إلا بالله طب طب هنمشي ازاي وشغلك
*متشغليش بالك اخدت منك اجازة وانتِ ابقي كلمي الدكتور صاحب الصيدلية استأذنيه 
جهزنا حاجتنا وفعلا الصبح بدري مشينا وكان علي عيني امشي بس مينفعش افضل حتي لفترة
***
صحيت الصبح وكنت ناوي اتكلم مع نور قبل ماتروح الدار عشان افهم مالها ولي تصرفاتها اتغيرت معايا كده
اكيد في حاجة مزعلاها وانا مش بحب اشوفها كده....قصدي يعني مش بحب يووووه مش فاهم مالي
طلعت كنت مستنيها قدام بابا اوضتي لغاية ما تطلع بس مطلعتش طولت
كنت كتردد اروح اخبط عليهاا لانه عيب وميصحش مهما كان دول بنات  لوحدها
نزلت وقررت اكلما بليل لما ارجع
النهاردة اصلا كنت عاملها مفاجأة وكنت واثق اني هشوفها فرحانه قصدي يعني كانت هتفرح
اليوم كان طويل عليا بس كنت مبسوط مبسوط اوي وكنت عايز اشاركها انبساطي ده
****
وصلنا البلد حوالي العشاء كنت تعبانة ومرهقة بس مش تعب سفر لا كان تعب تفكير ووجع قلب وحيرة كنت مخنوقة من نفسي وعليها
^نور يااانوووور
*اي يافطمة
^انا هروح بقي وانتِ كمان روحي علي طول 
*ماشي يافطمة وسلميلي علي طنط وعمو
^ماشي يوصل وانتِ كمان سلميلي عليهم
كنت ماشية في الشارع زي الغريبة رغم انها بلدي ومهما بعدت بحبها بس كان بالي مشغول ياتري لاحظ غياب طب ياتري غيابي هيأثر فيه
وصلت البيت واهلي كانت فرحتهم ببيا متتوصفش طبيعي م انا الكبيرة وعمري ما اتغربت عنهم 
******
العشاء خلص وصليت بالناس في المسجد اصلهم بقوا متعودين علي صوتي من اول رمضان وبقوا بيحبوني جدا حتي الاطفال الصغيرين بقيت بحفظهم قرأن واتعودوا عليا وانا كمان اتعودت عليهم وعلي حجات كتيرة هنا
بعد الصلاة طلعت وكنت منتظر اشوفها مع الناس زي ما يتعمل بس لقيت كل الناس الا هي وكأنها كانت الناس
-بتدور علي مين يابني
"احمم لا ابدا ياعم محمد مش بدور علي حد بس اصلي كنت جايب حاجة لنور كانت قايلالي عليها بس مش لاقيها بس خلاص هي اكيد فوق
-والله يابني منا عارف اقولك اي
"تقولي اي ازاي في اي ياعم محمد 
-نور مشيت يابني
"مش مشيت ازاي يعني مش فاهم
-والله يابني طبعت خالتك سعاد تخبط عليهم لقيت الباب مقفول بالقفل ولما اتصلت بيهم قالولها سافروا البلد 
"طب طيب محددوش هيجوا امتي
-لا والله يابني علمي علمك
ازاي مشيت ومشيت لي ولي من غير ما تقولي 
سبت الناس وطلعت شكل الباب وهو مقفول بالقفل قفل قلبي من حاجات كتير او من الحياة اصلا دخلت اوضتي وحاولت انام اه حاولت انام بعد العشا هصحي لي اصلا 
بس النوم فارقني زيها
****
سبت اهالي الي بقالي٤شهور مشوفتهمش ودخلت لاوضتي الي يتحتوني وهتحتويني
طفيت النور وحضنت مخدتي وفضلت اعيط اعيط كتير لغاية ما روحت فس النوم 
-نور يانور اصحي ياينتي ده الضهر علي اذان
*حاضر ياماما اديني صحيت
-يلا ابوكي عايزك برة اطلعيله
طلعت اشوف بابا 
بابا طول عمره حنين عليا الحمد لله دايما بيعاملني ك اصدقاء مش اب وبنته
*نعم يانور عيوني هاات بوسة ياخي وحشتني
-اه يابكاشة تعالي اقعدي عايزك في موضوع
*ايوة بقي شوقني في عتريس ولا اي
-هههههه اه ياستي في عريس المرة دي بجد
للحظة اتصدمت والكلام وقف في حلقي انا كنت بهزر معاه زي ما متعودة
-اي سكتي لي
*لا عادي بس مين ده يابابا
-شاب محترم وابن ناس ومشاء الله عليه متخرج من هندسة معمارية السنة الي فاتت واتعين معيد
ابوه راجل صاحبي من زمان ومحترم كلمني من يومين وطلبك لولده
*اااحم طب وانا اعمل اي دلوقتي
-ههههههه هتعملي اي يعني شوفي لو حابة تشوفيه هما عرفه انك جيتي من يومين وطلب مني احدد معاد اليومين الي موجودة فيهم هنا 
واتفقنا علي الخميس بأذن الله 
*الخميس الي بعد بكرة ده!!!
-ايوة يادوبك تشتريلك طقم وتظبطي حالك وحوارات البنات دي
دخلت اوضتي وانا علي اخري مش عارفة اتعصب ولا ابكي ولا اصرخ ولا اعمل مع نفسي الغبية دي اي
*****
يومين عدوا يومين وهي مش موجودة رجعت يتيم ووحيد تاني بطلت كلام زي الاول حتي الضحكة بطلتها تجنبت كل حاجة 
-ااادم
"نعم ياعم محمد
-مالك يابني حالك مش عجبني بقالك يومين في حاجة مضيقاك
"لا ابداً ياعم محمد تسلم بس معلش كنت عايز اسأك هس خالة سعاد مكلمتش نور تاني يعني معرفتش هترجع امتي
-لا والله يابني  اصلا خالتك سعاد تعبانة ادعيلها يابني في صلاتك ربنا يشفي عنها اصل مليش غيرها في الدنيا دي
"ربنا يشفي عنها وميحرمكش منها يارب 
طلعت علي اوضتي كنت مخنوق اوي وتلقائي افتكرت كلام عم محمد وهو بيقولي انه ملهوش غيرها 
انا فعلا بقي مليش غيرها من وقت ما جات بس هي مشيت
بس اكيد ان شاء الله هترجع
****
عدي اليومين في حيرة وخوف وجي يوم الخميس
-نور ابوكي هينده عليكِ تخرجي بصنية العصير ماشي
*حاضر ياماما 
علي عكس اي ينت في يوم زي ده بيمتلكها التوتر والقلق
بس انا كنت خاسة قلبي بارد بس خايف من الي بعمله فيه
بابا نده وخرجت بالعصير
دخلت الاوضة سلمت علي الي موجودين تقريبا مشوفتش وشوشهم
قعدت خمس دقايق وطلعوا سابونا لوحدنا 
بدأ يتكلم عن نفسه وانجازاته وتاريخه مكنش حاجة من الي بيقولها داخلة دماغي اصلا
-احمم مش حابة تسأليني حاجة
*لا بعد اذنك
خرجت ودخل بابا وبعد شوية مشيوا
-هاا يانور اي رأيك يابنتي 
*في اي يابابا 
-في شبشب الحمام مثلا في العريس يانور
*ااه كويس
-عمتا انا قلتلهم هبقي ارد عليكم استخيري ربنا وفكري براحتك وردي عليا بس قبل ما تسافري تاني
*حاضر يا بابا عن اذنك
دخلت الاوضة وسبت دموعي تتحرر افتكرت كل ذكرياتي هناك ازاي طلعني وازاي اتغير صوته وهو بيرتل القرآن كل حاجة 
عدت الايام وكانت كلها شبه بعضها 
-نور فاطمة جات تسأل عليكي
*ماشي ياماما دخليها
^الواتيه الي هتتجوز من ورايا طب مش تقولي ومهندس كمان اخص
اي ده اي ده انتِ بتعيطي لي يانور
*مفيش يافاطمة مخنوقة بس شوية 
^لا لا اجمدي كده ده انا جاية اقولك ان الفينل اتحدد نهاية الشهر يعني لازم نسافر خلال اليومين دول
وبعدين انتِ مش قلتي عمو طارق تعبان لس انا لما شوفته بره كان كويس
*......
^نور في اي سكوتي مش مطمني هو هو انتِ مشيتي بسبب ادم؟؟؟
*.....
^نور انتِ حبيتيه
خرجت وسبتها 
*بابا 
-اي يانور
*انا فكرت واستخرت وموافقة يابابا علي العريس........
يُتبع..
google-playkhamsatmostaqltradent