رواية بداية جديدة الفصل العاشر 10 بقلم دعاء الاودن

 رواية بداية جديدة الفصل العاشر 10 بقلم دعاء الاودن

رواية بداية جديدة البارت العاشر

رواية بداية جديدة الجزء العاشر

رواية بداية جديدة الفصل العاشر 10 بقلم دعاء الاودن

رواية بداية جديدة الحلقة العاشرة

سلوي : ومش كده وبس دي محتاجة تنفس صناعي كمان 😂

سلمي بصت ليهم بغل وراحت عند الأوضة اللي فيها احمد ودخلت بسرعة واتصدمت وصوتت لما لقت شخص مصاب ف كتفوا ( عمر ) مشتبك مع واحد تاني (آسر ) وأحمد وشخص كمان قاعدين ع السرير وبيضحكوا 

سلمي بزعيق : نهار اسوح اي اللي بتنيلوه ده وانت يا احمد ازاي سايب شخص مصاكب يتنيل يتحرك من مكانوا كده خطر ع الجرح المفروض راحة تامة اي المهزله دي انتوا مجانين 

عمر وأسر سابوا بعض وبصولها باستغراب كده 

احمد : استهدي بالله بس كده يا سلمي دول بيهزروا مع بعض 

سلمي بصدمه : بيهزروا ازاي يعني ده وقت هزار 

احمد : يابنتي هو ده هزار الشباب اللي هيموت الأول هو الخسران 

سلمي : اللهم صل ع النبي انتوا مستحيل تكونوا ناس طبيعيين والله ...ووجهت كلامها لعمر وحضرتك مش واحد باللك انك مصاب وكده

عمر بضحكة : لا يا دكتورة متقلقيش من الناحيه دي خالص احنا اتعودنا ع كده ف شغلنا 😂

سلمي بتعجب : لا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم ...ووجهت كلامها لأسر وحضرتك عادي كده تهزر الهزار الغريب بتاعكم ده مع واحد مصاب 

أسر بضحكة : يا دكتورة عايز يخطب أختي لازم يكسبني الأول ما دام عايز يدخل دنيا 😂😂

سلمي : يدخل دنيا اي بقا ده بالطريقة دي هتدخلوا أخراه مش دنيا لا ... ده انتوا عالم غريبه 

الكل ضحك 

سلمي : اه يا احمد ف بنت كانت جايه معاهم هي أنهي اوضه 

مينا بلهفه : اه اه مارينا هي ف أوضة ... ياريت حضرتك تطمنيني عليها ...قصدي تطمنينا 🌚

سلمي : تمام من عيوني عن أذنكم وخرجت عشان تروح اوضه مارينا 

آسر : خدت باللك يادا يا عمر من تطمنيني 😂

عمر : بس لحق نفسوا وقال قصدي تطمنينا ههههههه

آسر بيقلد صوت يوسف شعبان ف فيلم( للرجال فقط) : الحب يا اخويا الحب الحب يا سيدددددي 😂

مينا وشوا احمر ومكسوف ومش عارف يقول اي .

احمد : متبس يلا منك ليه اي قله الادب دي ... وبعدين يا عمر ما انت لسه خاطب اخت اسر منوا اهو مستنتش حتي انك تخف 

عمر : اي يا عم انا عايز اخطبها هو انا قولت هجوزها عرفي 

آسر : أظن لم نفسك ولاحظ انك بتتكلم عن اخطي بدل ما اديك بوكس أطرشمك 🙄

عمر : اي دهت ف مهندس محترم يقول اطرشمك 

آسر باستفزاز : لا عادي وبيقولوا اخرشمك كمان 

عمر : يخربيت ال...

احمد بزعيق : ده انتوا اي ده صدااااااع فعلا لسه عيال صغيره وشباب طايش 

مينا : فعلا والله معرفش اي ده أطفال 

عمر بتحذيز : ميناااا مبلاش كلام عشان مطلعكش المسرح يا حبيب 🙂🌚

مينا فهم ان عمر بيحذروا انوا هيسيح اما كان عايز يعرف معلومات عن مرينا وكان شبه الاطفال 

مينا راح يبوس دماغ عمر : حبيب أخوك من يومي وانا بقول عليك أصيل وهتبقا تاخدني معاك مسرح مصر وكمل بهمس في ودن عمر : أبوس إيد اللي جابتك اسكت 

عمر : خلاص متعملش فيها العاقل تاني 😂😂😂😂

مينا : حقي برقابنتي 

أحمد : اه يا عمر مامت حضرتك ان شاء الله اما تفوق ينفع تخرج معاكم وانت كمان ممكن تخرج النهارده بس اهم حاجة يكون ف راحة 

آسر بضحكة : اها اها طبعا أوماااال 😂🌚

عمر : بس يلاااا ... طب يا دكتور مانا كده بقت كويسه 

أحمد : ايوه الحمد لله هي بخير عايزين حاجة عن اذنكم كان نفسي أقعد معاكم والله بس في حالات تانيه سلام عليكم 

الكل : وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتوا 

           سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم ♥️✨

تسريع للأحداث 

سليم شكر ساره وأهلها ع انهم وقفوا معاه ومينا وصل مارينا لبيتها وعمر ومامتوا خرحوا من المستشفي وطبعا معاهم سليم ونرمين... ومروة ابراهيم وصلها البيت ... واسر ويارا وساره وباباهم ومامتهم رجعوا بيتهم طبعا كلهم هلكانين وتعبانين هيقضولهم يومين تلاته نايمين وطبعا امهاتهم قعدوا يحضنوا فيهم ويطمنوا عليهم ويعرفوا منهم اي حصل وكل واحد يحكي مغامراتوا والذي منوا  😂

في منزل عائله العربي 

أسر بيصحي يارا : انتي يا زفته بت يا يارا قومي يابت يخربيتك بقالك يومين نايمة هتنتني مكانك 

يارا وهي نايمة : سيبنااااااااااي أنااااااااام انا واحده كانت مخطوفه عايزه أنااااام 

آسر : يابنتي انتي مستوعبه انتي 3 ساعات وهيبقا بقالك يومين نايمة قومي حتي صلي اللي فاتك ده 

يارا : اما أصحي اما أصحي 

آسر بعصبيه وزعيق  : قوووومي فزززززي كلوا الا الصلاة 

يارا قامت مفزوعة لان قليل اوي اما آسر يتعصب عليها اوي كده 

آسر بيحاول يسيطر ع نفسوا واتكلم بهدوء : بصي يا يارا أي حاجة تأخريها يا حببتي الا الصلاة ... لان في مره هتكون دي الصلاة الأخيرة ف حياتنا كلها حد يتمني يقابل ربنا من غير ما يصلي 

يارا : يأسر ما أنا هصليها بس حقيقي مش قادرة 

آسر : بصي يا حببتي ربنا قال" إِنَّ الصَّلَاةَ كَانَتْ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ كِتَابًا مَّوْقُوتًا " يعني بالوقت بالظبط نسماعها نسيب كل اللي ف إيدينا ونجري عليها شوفي اما ماما او بابا بينادوا عليكي بتردي عليهم بسرعة مابالك ربنا هو اللي بيناديكي هااا ينفع تتاخري عليه 

يارا : لا طبعا مينفعش 

آسر : شطورة ... وعايزك تعرفي حاجة كمان ربنا مش محتاج مننا لا صلاة ولا غيروا احنا لما نصلي ونعبدوا مش هنزود حاجة ليه ... احنا بنصلي ونعبدوا لأن احنا اللي محتاجين ده محتاجين نرتاح سيدنا محمد صل الله عليه وسلم كان بيقول لسيدنا بلال الحبشي "أرحنا بها يا بلال "...لان الصلاه فيها راحة ومش هتحسي بيها الا بالخشوع لازم تتدبري ف الكلام وتستحضري عظمة ربنا مش تصلي خبط لزق كده كأداء واجب وخلاص لا حسي بكل كلمة بتقوليعا وشوفي هتحسي بأي وانتي بتصلي .

يارا : حاضر يا حبيبي هقوم أصلي كل اللي فاتني وربنا يقدرني وأداوم عليها ف وقتها 

آسر : يارب يا حببتي يارب صلي وابقي تعاليلي عشان عايزك في موضوع مهم بس بعد ما تصلي 

يارا : اوك 

&بعيدا عن الروايا ياريت ندي واقت لأهلنا واخواتنا نكلمهم فيه شويه عن الدين لأن للأسف بقا في ناس كتير ميعرفوش حاجة عن دينهم خالص وبقا في كميه جهل ف الدين بطريقه مخيفه وربنا يسترها علينا بقا 🍂

      #Doaa_Elawdan

في منزل عائله طاحون 

ف أوضة عمر 

نادية : ها يا حبيبي بقيت كويس 

عمر : يا ماما انا والله كويس وبخير الحمد لله انتي اللي اخبار صحتك أي 

ناديه : يا حبيبي انا بخير طول ما أنتوا بخير 

عمر : ربنا يحفظك لينا يا ماما يارب ويديكي طوله العمر 

ناديه : يارب وافرح بيك انت واخواتك يارب 

عمر بضحكة : يااارب ياختي ياررب ادعي من قلبك ياحاجة الله 😂

سليم وهو داخل الأوضه : ياخي اتنيل مش اما تخف الأول تبقا تتكلم عايز تتجوز وانت مكسر كده 

عمر : ياعم مليكش دعوة انت انا ابن مصر انا ضدد الكسر 

نرمين وهي داخله تجري ع سرير عمر ونامت جمبوا  : انا رافع راسي تملي لفوق طول العمر انا ابن مصر قلبي نسر مقدرش أعيش أبدا يوم غير وانا حرررر 

سليم : مشاء الله عندها 20 سنه ازاي دي بس ياربي 

نرمين : ماما يا ماماااااا شوفي ابنك بيقولي اييييي ده انا حتي لسه جايه من خطف وتعبانه 

ناديه : معلش يا قلب ماما اخوكي بيهزر معاكي عيب كده يا سليم الله

سليم : اي العيب بس لا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم اللهم اني لا أسئالك رد القضاء ولكني أسألك اللطف فيه 

نرمين وهي بتطلع لسانها : هجننك يا سليم هجننك انا الصغيرة ودلوعت ماما 😝😂

ناديه : طبعا يا قلب ماما .

نرمين : خدي بوسه يا ماما .

سليم :  ده اي جو العشق الممنوع ده 

نرمين : اللي متغاظ مننا يعمل زينا ... اه يا عمر عامل اي دلوقت 

عمر :  ياااااه والله كتر خيرك انك فكراني وملاحظه وجودي 

نرمين : اي يا ولا يا مهزء انت في اي ما انا بسأل عليك اهو 

عمر : مهو باين نطيتي ع السرير وشديتي البطنيه لهفتيها وانا مش لاقي حاجة اتغطي بيها ومش مراعيه خالص اني واحد مصاب وتعبان بسببك 

نرمين : اه يا مهزء يا حقير اي لهفتيها والألفاظ السوقية دي وبعدين تعالي هنا مصاب بسبب مين انت اللي حمار مبتفهمش حد قالك اتصاب 

عمر بصدمة : حد قالي اتصاب ...؟! اها معلش معلشي كان المفروض أقولهم خدتوا رائيي الأول قبل ما تضربوني يالنار يا كلاب 

نرمين : اها طبعا 😎

عمر : انا عارف اني مش هاخد معاكي لا حق ولا باطل فا هسكت احسن 

نرمين : أيوة كده شاطر 

نادية : خلاص بقا يا ولاد بطلوا مناقرة ويلا عشان تاكلوا يا حبة عيني نايمين بقالكم كتير 

نرمين : ايوة ياماما شايفه انا هفتانه ازاي 

عمر وسليم في صوت واحد : اها هاها طبعاااا اومااااال 

نرمين : شايفه يا ماما ولادك المهزئين من الاخر يا ماما انتي مربتيهومش 

ناديه : معلش يا حببتي اعمل أي بقا يلا انزلوا ورايا بقا عشان تاكلوا 

عمر : تعالي اسنديني يابت يا نرمين عشان مُصاب 

نرمين : انت بتمشي ع إيدك ولا اي امشي لوحدك يا اخويا متشالتش 

عمر : هتندامي يا نرمين والله لهتندمي 

نرمين وهي بتطلع لسانها ليه : انا عايزه اندم بقا 😂😂

      صلوا ع رسول الله ♥️✨

عند مينا 

في اوضتوا 

مينا لنفسوا : طب هو انا هقولهم ازاي اني عايز اخطب ... ياربي هو انا متلبك كده لي وعامل زي العيل الصغير أوووووورف الله يسامحك يا مارينا جبتيني ع بوزي ... هو انا ممكن اكون أهبل ...؟! يعني ان انا بقيت بتوتر ومبعرفش اتكلم ... يووووة انا نش فاهم يادي النيله هو في أيييييييييي بقا انا اللي الناس بتسمع سيرتي تترعب والبنات هيموتوا عليا دي تلغبطني ... مينا انت وسعت منك شويتين تلاته مين دول اللي هيموتوا عليك هو انت حد يعرفك أصلا ؟!🌚😂 اووووف بس انا حلو وأمور اهو قمر ف المرايه اهو وقعد ع السرير واتنهد ما هي برضوا قمررر حاجة كده مشفتش زيها قبل توترها وكسوفها وهدوئها وخوفها فيها كل صفات الأنوثه ورقيقه اووووووف ميناااااااااااا اي هتقع ف بحر استرجل كده أومال واشرب اسبريت واسترجل هههه لا يلا خفه كمان وبتعرف تهزر وانت لابخة وغرقان ف شبر مايه تك نيله عليك 

       #دعاء_الأودن

ف منزل عائله العربي 

يارا صلت كل اللي كان فايتها وراحت عند أسر 

يارا :  ها يا آسر خير موضوع اي اللي مهم وعايزني فيه 

آسر : أهم حاجة صليتي 

يارا : وحياتك عندي صليت 

آسر : الله اكبر غلطه تانيه النهارده يا يارا منحلفش بغير الله يعني منقولش "أمانه عليك _ بالذمة _والنبي _والكعبه _وحياتك _وعرش ربنا _ورحمه أمي _ورحمه أبويا_والنعمة ..." كل الكلام ده يا حببتي حلفان بغير الله زه يعتبر شرك أصغر 

يارا : يابني انا بتكلم عادي اكيد مش قصدي كده 

آسر : عارف والله انك بتتكلمي عادي بس ده الدين يا حببتي ومفيعوش كلام تاني كفاره الحلفان بغير الله هي انك تقولي "لا إله الا الله" 

يارا : لا إله الا الله 

آسر : حاولي بقا بدل وحياتك او والنبي قولي والله او بالله عليك ماشي يا روحي 

يارا : تمام يا أسوري هحاول والله ربنا يباركلي فيك ويحفظك يارب 

آسر :  ويباركلي فيكي يا رب خلينا ف المهم بقا 

يارا : أيوووان خلينا ف المهم اللي هو اي بقا 😂

آسر : عارفك هتموتي وتعرفي 

يارا : شووووور يابني 😂😂😂

آسر : حافطك صمممم😂 ...  بصي يا ستي من الأخر كده في عريس متقدملك 

يارا اتكسفت وشها احمر وبصت ف الأرض وسكتت 

آسر : لا بقولك اي متعشيش دور المكسوفه بالله مش عايزه تعرفي مين ها ها ها 

يارا بأبتسامه ع ان اخوها فاهمها : مين يعني ؟!

آسر : خمني كده 

يارا : بص مش عايزه اعرف خالص هتزهقني لي يعني الله انا أروح أكمل نوم أحسن ولسه هتقوم أسر شدها 

أسر : يا شيخه اترزعي واتهدي بقا اي نووووم تاني مشبعتيش 

يارا : لا مشبعتش هااا عندك اي تاني 

آسر : ع العموم هو عمر 

يارا :  عمر مين ؟! اييييييي أوعي يكون عمر طاحون 

اسر : اي يابت العبط ده هو نعرف عمر غيروا اخوا صتحبتك القمر ام لسان طويل 

يارا بضحكة : اسكتتت نرمين لو سمعتك هتبهدلك دي بتلع كراتيه 😂

آسر: ولا بنخااااااااااااف بتلعب كراتيه ع نفسها انا الراجل 

يارا : اسكت احسن أجوزهالك اخليها تصبحك بعلقه وتمسيك بعلقه  😂

حس آسر بحزن احساس ان هو مطلق ده يخليه يتحرج يتقدم لأي واحده حتي لو كان معجب بيها يخاف يتقالوا ده انت مطلق قبل كده او خايف يتجوز واحده تانيه تدوقوا من نفس الكاس اللي منار شربتهولوا كل واحد بعد علاقه فاشله بيحصل ليه مخاوف ومشاعر وشغف جواه بيموت وكل مادي كل ما همومه بتذيد ومحدش حاسس بحد ...

آسر محاول تغير الموضوع : المهم انتي أي رائيك ف عمر

يارا حست بحزن آسر وزعلت عشانوا قد اي كان مخلص ف حبوا ليها وهي بكل بجاحة مقدرتش الحب ده وخانتوا مكنتش تستاهلوا من الاول ودعت ع منار من كل قلبها مش سهل ع أي بنت انها تشوف أخوها زعلان لان زعلوا بيكون زي سكينه تيلمة بتقطع ف قلبها ولو فوحان بتكون فرحانه أكتر لفرحوا 

يارا بكوميديا للتخفيف عن أخوها : ياعم انت ترضها اني اتجوز وأضلم البيت عليكم يا ولا ده انا نور البيت والبيت من غيري مفيهوش روح  تنكر ها ها ها 

آسر بصلها ورفع حاجب : نور أي يا عنياااااا اتكلي انتي بس ع الله وهنكسر زير وراكي 

يارا : اه يا مهزء يا حقير يا حيوان تكسر أيييييي وشدت إيدوا عضتها وطلعت تجري 

آسر بألم : ااااااااه يا بنت العضاضه أااااااااه وطلع يجري وراها 

ويارا تجري من أوضه للتانيه ووأسر وراها 

يارا وهي بتطلع لسانها : مش هتعرف تمسكني مشهتعرف تمسكني 

اسر : مش هسيبك والله لهجيبك يا برصه أنتي 

ساره : اي ده اي ده في أي يا جماعة استهدوا بالله كده 

آسر : وسعي بس كده يا ساره انتي غلبانه انما العرسه دهي مش هسكت غير لما أربيها 

يارا وهي بعيد : انا دلوعة باباه وماماه ومش هتقدر تكلمني أووووووو يااااااه 

آسر : مسيرك تيجي تحت إيدي وسابها وراح قعد ع السرير 

يارا بأمان :  مسيري وقسمتي الحلوة ونور عيني نهااااو 

ساره : يا بنتي أسمها نصيبي وقسمتي الحلوه 

يارا : بقولك اي اللي أقولوا هو اللي يمشي بلا اسمها ولا مش اسمها واذ فجأه لقت نفسها ممسوكة من زعبوط البيجأمه 

آسر بشر :  كنتي بتقولي بقا انك دلوعه باباه وماماه ومحدش يقدر يكلمك 

يارا برعب : انا يابني انا قولت كده طب أمتي 

آسر من شويه وأنتي واقفه عن الباب .

يارا : تؤ تؤ تؤ لا انت من امتا وعندك مشكله ف ودانك ياأسوري يا حبيبي بس ده انا كنت بقول ان انا دلوعه أسوري حبيبي أخويا وسندي ربنا يباركلي فيه ويحفظهولي ويفرحوا يارب 

آسر : بتثبتيني يعني .

يارا : يا اخي عيب عليك انا بتاعه الكلام ده برضوا 

آسر بضحكة : هو انتي وراكي الا الكلام ده بتكلي بعقل الناس حلاوة 

يارا : لا بقولك اي خليها شاورما اله يكرمك اطعم أصل بجزع من الحلاوة 

آسر : اي يابت العسل اللي بيصر ده أكيد ماما نحله 

يارا بمزح : روح يا شيخ اللهي ربنا يعسلك 

آسر : أمين يارب يعسلنا كلنا 

ساره : اها بقا ونبقا ماشيين بنزل عسل ويتلم علينا النمل والذباب 

آسر : لا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم ... اي يابت الجهل اللي انتي فيه ده 😂

ساره : جهل اي ؟!

آسر : بصي يا بنتي منك ليها في حديث لسيدنا محمد صل الله عليه وسلم 

ساره ويارا : عليه أفضل الصلاه وأتم التسليم 

آسر : الحديث بيقول 

قال رسول الله صلى الله عليه وسلم "اذا اراد الله بعبدا خيرا عسله، قال يا رسول الله وما عسله...؟! قال: يفتح الله له عملا صالحا بين يدي موته حتي يرضي عنه من حوله "

فمعني يعسلك يعني يرزقك بعمل صالح قبل موته ثم يموت عليه فبذلك قد رزق حسن الخاتمه... ها فهمتوا حاجة 

يارا : انا اول مره أعرف الحديث ده 

آسر : أي خدعة يا صاحبي 😂

ساره : بس جميل اوي 

آسر : وربنا مافي اجمل منك يا عسل انت 😂بقولكم اي 

ساره ويارا : قول 

آسر : آي رائيكم تقوموا تتوضوا كده ونروح عند بابا وماما ونقعد كلنا نقرا قرآن مع بعض يلااا 

ساره : هقوم اتوضي اهو 

ويارا : وانا كمان راشقه معاكم 

ويارا كانت بسوطة انها خففت عن اخوها شوية ومن جواها مش مبطله دعا ع منار ... وكانت فرحانه ان اخوها بيعرفها معلومات ف الدين هي مكنتش عرفاها وكمان كل مادا كل ما هيخليهم يقربوا من ربنا اكتر 

   & لو في فكل بيت شخص واحد بيحاول مع الباقيبن انهم يستقيموا ويقربوا لربنا واحده واحده وهيبقا شبه العدوي اللي بتعديهم وهيصلوا زيوا ويقروا قرآن زيوا ويقيموا الليل زيوا وهذا ...

       أستغفروا لعل الله يرحمنا ♥️🍂

في مكان خارج مصر 

ماري : 

No, that's too expensive Jake

جاك :

 No, honey, you deserve so much more than that.

ماري : 

Honey, you don't know how much I love you. I love you more than you know.

جاك : 

I love you, too, and I'm very happy to see you happy.

ماري : 

May God bless you, my love.

چاك: 

And bless you, my soul.

ماري : 

Honey, I have to go now.

جاك : 

Okay, honey, I'll be waiting for you again soon.

ماري : 

Of course, my dear.

وخرجت ماري من عند جاك بابتسامة شر وبتبص للعقد الماس اللي ادهولها جاك وبتبص ع نفسها في احد المرايا في شوارع لندا وقد اي شكلها اتغير خلعت الحجاب ولبست قصير وشكلها اتغير كتير واللي يشفها مش هيعرفها ولا حتي آسر لو شافها مش هيعرفها وضحكة بشر وكملت طريقها وصلت لشقه صغير ودخلت 

عصام : هاااا طلعتي من جاك بأي يا منار  

منار بضحكة : قصدك ماري بقا منار خلاص انتهت 

عصام : مش عشان صبغتي الشعرتين اصفر بقا اسمك ماري لا يا ماما احنا لسه مصريين  😂

منار : معدش لينا مكان ف مصر لا انت أهلك بقوا طيقينك وشيفينك عار عليهم وانا أهلي حتي ميعرفوش عني حاجة لان لو كنت روحت ليهم كانوا هيقتلوني مصر معدتش بلدنا خلاص 

عصام وهو بيحط رجلوا ع التربيزه اللي قداموا : لا مصر بلدنا وهنرجع قريب أوي بس مش هنرجع عصام ومنار لا لا هنرجع مارك وماري 

منار :  مش فاهمه ازاي يعني .

عصام : هنكبر شغلنا وهنحترف بقا ويبقا الشغل ع كبير أصل مش هنفضل صغيرين كده دايما 

منار :  مش فاهمه 

عصام : مش مهم تفهمي ... وريني طلعتي بأي من جاك 

منار وهي بتطلع العقد الماس اللي جاك اداهولها : بعد تعب شهر كامل طلعت بده 

عصام بإندهاش وطمع  : اوعييييييي ده اي الشغل الجامد ده ألماظ مرة واحده 

منار : يابني انا بشتغل ع تقيل بس يا عيني الواد وقع ف دباديبي😂😌

عصام : حلو أوي نقسم بقا للذكر مثل حظ الإنثيين 

منار : لا مؤمن اوي حوش حوش الإمان اللي بيصر... ده يابا لو بتكلم حد ليك كلمه عليه انت ليك التلت وانا التلتين ولو فتحت بوقك بكلمه انت عارف هعمل اي 

عصام : الله الله جرا اي يا منار بهز اي مبتهزرش يا عماد 

منار : لا بهزر يا أخويا بس اعرف ان كلامي انا اللي هيمشي ماشي

وسبيتوا ودخلت أوضتها 

#Doaa_Elawdan

في منزل عائله طاحون 

عمر : بصوا يا جماعة انا قولت لأسر ان انا عايز اخطب يارا اختوا اي رائيكم 

نرمين بفرحة وصياح : قول والله ومقولتليش لي يا مهزء وقولتتلوا من أمتا ها انطق 

عمر : اهدي بس يا نرمين عايزين نتكلم جد شويه ... ها يا ماما اي رائيك انتي وسليم 

الأم : يا حبيبي ما دام انت عايز كده وهتكون مبسوط  أكيد مش هعترض بعني 

عمر قام باس راسها :تسلميلي يا ست الكل ... ها يا سليم اي رائيك 

سليم : بص يا عمر انا منطقي شويه بس كان المفروض قبل ما تطلبها من اخوها تاخد رائينا افرضي حدفينا كان اعترض كنت هتصغر نفسك وترجع ف كلمتك ولا هتعارض رائينا 

عمر بحيرة : والله يا سليم انا ... انا ... انا ...

سليم قام وقف وشد عمر ف حضنوا : بطل عبط يلا اكيد مش هقف ف طريق حاجة انت عايزها مبروك مقدما يا حبيبي بس بعد كده ناخد رائينا الأول 

عمر بفرحة : الله يبارك فيك ... عيوني 

نرمين بتحاول تزعرط : مبروك مبروك يا حياه قلبي مبروك ... كاچولوه الواد ده كاچولوة روشنوه الواد ده روشنوه مبروك يا موووووري 😍🥳

عمر :يكجولوا اي بس ويروشنوا اي بإيدي دي 🌚

سليم بضحكة  : وياريتك عاتق االا راريح تخطب اهو 😂

عمر وهو بيفرد كفوا ف وش اخوه : قل اعوذ برب الفلق ...قل أعوذ برب الناس...سمي يا اخويا كده أومال ده ماشيه معانا بالزق 🙂

سليم :واضح فعلا ... هااا العروسه وافقت ولا لسه 

عمر : معرفش ... استني اسأل اسر 

واتصل عمر بآسر 

عمر : السلام عليكم ... ازيك يا اسر اخبارك اي

آسر : بخير يا باشا انت اخبار الجرح اي 

عمر : تمام سيبك مني المهم انت اي الأخبار 🌚

آسر بخبث : أخبار أي 

عمر بحرج : يا أسر الأخبار يا آسر افهم بقا الله يكرمك🙂

آسر : الله مش فاهم فهمني 

عمر حس انوا محرج يتكلم ومش عارف يتكلم سليم شد منوا الفون 

سليم : جرا اي يا آسر اختك اي رئيها ف الواد نازل احراج فيه وخليتوا لابخه خالص 😂

آسر :  طب بالله عمر ابوا لسان طويل بيتكسف 

سليم: ياعم تعالي شوفوا ولا العروسه 

عمر : لم نفسك يا سليم 

سليم: بس يا بيضه بس 😂...ها يا آسر اختك اي رئيها بجد عشان نحد هنيجي امتا 

آسر : بص انا قولتلها وهتصلي استخاره وان شاء الله خير 

سليم : ان شاء الله ... هتنزل الشغل بكرا 

آسر : بإذن الله 

سليم :ع خير ... هايز حاجة 

آسر : سلامتك ... في رعايه الله♥️

عمر : هاا هااا هاااوافقت ولا اي 

سليم : هو قالها وهي هتصلي استخاره وتفكر بقا 

عمر : يارب بقا

سليم : اي يابني ده انت واقع أوي😂

نرمين : الحب ولع ف الدره يا سعديه  

عمر : مش حكايه واقع فيها ولا بحبها لان لو قولت كده هبقا كداب  ... انما فيها صفات كتير حسيتها منسباني اوي وده اعجاب وبما اني اعجبت بيها فقولت الحقها قبل ما تتشقط مني 

سليم : لا ناصح يا ولا 

نرمين : لا وصريح كمان

عمر بغرور😎 : اخوكم اختراع يا ولاد 

نرمين وسليم كل واحد من اتجاه وكفين زغرطوا ع وش عمر وف صوت واحد : اتنيل واسكت 

عمر ( زي سعد الصغير ) : مااااشي🥺

نرمين : عارف احسن حاجة انك مش هتقدر تجري ورايا 

عمر : سيبيني ف حالي يا نرمين ... هي صاحبتك ممكن ترفض 

نرمين : متخافش يا حبيبي انا في ضهرك 

عمر : حببتي يا نرمين 

نرمين : لو هي موافقه هخليها ترفض 🥱

عمر : منك لله يا نرمين .

نرمين : بتدعي عليا وانا اللي كنت ناويه اقنعها 

عمر : نرمين اختي وحبيبتي اللي ليها خروجة جامده اوي بس اما اخف 

نرمين ( بصوت ميس انشراح ) : متثبتنيش 😂

عمر : لا متخافيش ثبتك خلاص 

نرمين : حصل 😂

سليم : اطفال بالصلاه ع النبي 

الأم : ربنا يحفظكم ويباركلي فيكم يارب وافرح بيكم كلكم 

اتجمعوا حولين مامتهم وباسوها وقعدوا جمبها وقضوا يوم يفتكروا فيه طفولتهم وشبابهم وأيامهم الحلوه والوحشه 

&الأهل دفا وحب ووئام وسند الاخوات رغم الخناق الكتير والزعيق الإ انهم اقرب ناس لينا اكتر ناس عايزين مصلحتنا اكتر ناس وقت الشده هيكونوا ف ضهرنا ... بلاش يكون في كره وشروخ ف العلاقات مع الإخوات مهما اتخانقنا والخناقات كبرت نرجع تاني نتراضي ونصفي بسرعة ... الأهل سند ... الأب أمان ... الأم حنان ...الاخ حمي ...الأخت دفا 

العيله هي السند ♥️

       صلوا ع من بكي شوقا لروئيتنا  ♥️🍂

في منزل عائله العربي 

آسر : ها يا يارا اي رائيك .

يارا بكسوف : رائيي ف اي 

آسر : لا بقولك اي اخلصي اه ولا لا عشان انا ع اخري 🙂

يارا : متشكرين يا إخوه 

آسر : يابت انجزي بقا تعبتي قلبي 

يارا : هي اي انجزي دي 🙂

آسر : صليتي استخاره 

يارا : اه .

اسر : هااا وحسه بأي .

يارا : مش حسه بحاجة 

آسر : يا مصبر الوحش ع الجحش ياربييييييي ... يعني مرتاحة ولا مش مرتاحة 

يارا : معرفش 🌚

اسر : يعني اي موافقه ولا لا 

يارا : معرفش 🙂 

اسر : بقولك اي انا هحدد معاد يجوا وتقعدي معاه وبعدها تحددي ماشي 

يارا : معرفش 

آسر : ده انتي علقتي رسمي 

تسريع احداث 

نرمين كلمت يارا وطبعا قعدت تقنعها بأخوها وان اي بنت تتمناه وطبعا جروب الشله نقاشات وحوارات وزعرطه وبيتشاوروا هيجيبوا فساتين لونها اي ولسه اصلا مفيش حاجة حصلت هو البنات كده ما بيصدقوا عايزين هيصة💃... وجه اليوم اللي عمر وأهلوا ريحين يخطبوا يارا رسمي ... وطبعا اهلا وسهلا والكلام المعروف ده واحنا مش محتاجين رسميات بقينا اهل والذي منوا 😂 وعملوا الواجب واسر دخل يارا وطبعا هيسيبوا العرسان يقعدوا مع بعضهم ويارا بصه في الارض ومكسوفه كأي بنت طبيعيه 😂☺️

عمر : احم احم 

يارا : ☺️☺️

عمر : اممممم متخدي صوره مع السجاده احسن 🙂

يارا رفعت وشها : نعم 🤨

عمر.: ايوة كده اخيرا نطقتي ده انا كنت فقدت الأمل يا شيخه 

يارا : 😌😌

عمر : الله اكبر هنسكت تاني 

يارا : يعني اقول اي يعني 

عمر  : معرفش اتكلمي وخلاص 

يارا : والله ازاي بقا 

عمر : هما بيقولوا اي في وقت زي ده 

يارا : وانا ايش عرفني 🙂

عمر : بقولك اي طب متسأليني ولا اسئلك ولا اي حاجة بدل ما شكلنا وحش قدام نفسنا كده 

يارا : اعمل اي يعني 

عمر : باااااس متعمليش انا اللي هعمل ... بصي ياستي انا عمر ظابط زي ما انتي عارفه واخوا نرمين صاحبتك اللي برا دي وبرضوا انتي عارفه واخويا سليم صاحب الشركة اللي شغال فيها اخوكي واختك وبرضوا انتي عارفه هااا عايزه تعرفي اي تاني انتي عارفاه 🙂😂

يارا ضحكة جامد : لا كفايه اوي كده 

عمر : ده اي القمر اللي بيضحك ده 

يارا بطلت ضحك وسكتت 

عمر : خلاص ياستي متزعليش مش هعاكسك تاني هاا قولي اي حاجة.

يارا : لي يعني اتقدمتلي 

عمر : امممممم بصي يا ستي ابقا كداب لو قولتلك اني بحبك بقا والكلام الفكسان ده ... انا ف مرحله إعجاب بيكي ... معجب بشخصيتك...بتفكيرك...فيكي الصفات اللي كنت بتمنها تكون في شريكة حياتي ... معجب بصيفاتك حتي قبل اعجابي بشكلك ... فأكيد انا كشاب لقيت ف بنوته الصفات اللي بتمناها وهسيبها من إيدي كده ابقا بني أدم غبي بعيد عنك وكده هتكون عيبه ف حقي وطبعا هنعمل فتره خطوبه وهنكتشف بعض اكتر وكل واحد يتعمق ف شخصيه التاني ... ها اي رائيك 

يارا : بص هو كلامك منطقي جدا ولو كنت أفورت وقولت حب وبتاع والكلام الفاضي ده كنت مستحيل أصدقك ... بس دلوقت ممكن يعني أصدقك 

عمر : موافقه يعني ولا اي 

يارا : ولا ولا فين الذوق اي ده 

عمر : ولا ولا اي يا بنتي ده انا ظابط قد الدنيا يتقلي ولا ولا 

يارا : تمااااام اوي ده معناه انك مش عجبك اسلوبي يبقا نفركش 

عمر :  استهدي بالله كده مش عجبني اسلوبك اي بس هو انا اتنيلت اعجبت بيكي الا بإسلوبك ده ...وبعدين نفركش اي احنا لسه اتخطبنا يا عبيطه 

يارا : بيجااااااااد 

عمر : انا بقول اتفق مع عمي ع كل حاجةبقا 

يارا : ☺️☺️

عمر : صلاة النبي أحسن السكوت علامة الرضا ... عمي يا عمي يا آسر يلا نتفق ع معاد الخطوبه... اتفقوا ع ان الخطوبه هتكون بعد الإمتحانات ... وكمان مينا اتقدم لمارينا وحددوا معاد خطوبتهم بعد عمر ويارا بإسبوعين ... وكانوا البنات مبسوطين جدا ... وساره وسليم بيزيد بينهم الإحترام والإعجاب المتبادل الصامت 🙂 (دول ناس صامته ملناش دعوه بيهم يا مهييي😂)

واخر يوم ف امتحانات البنات وطبعا اتحط عليهم جامد بس فشرررررر ولا حاجة تزعلهم 😂 وكان الشباب مستنينهم عشان هيخرجوهم ويجيبوا مستلزمات الخطوبه والبنات خرجوا من الكليه واقف تلات عربيات 

عربيه واقف جمبها مينا ومارينا اما شافتوا سابت البنات وضحكت وراحت مع مينا وركبت معاه العربيه 

مروه : شوفي البت سابتنا ولا عبرتنا ازاي اي ده 

نرمين: ندله بقا نعمل اي 

مروه : انا عارفه اي... ولسه هتكمل لقت ابراهيم واقف مستنيها ... مروه : احم احم عن اذنكم يا بنات ابراهيم مستنيني ☺️وسابتهم ومشيت

نرمين باستنكار : شوفي البت لسه مكملتش الكلمة وسابتنا ومشيت اما لقت ابراهيم 

يارا : يلا يت نرمين يلا اسر وعمر مستنينا أهو 

نرمين : يلا ياختي يلا حتي انتي هتشقطي اخويا 

يارا بضحكة : تصدقي بالله انك مهزءه 😂

وراحوا عند عمر وآسر  ويارا وقفت مع عمر بعد ما سلمت ع آسر ونرمين واقفة لوحدها وكذالك اسر 

آسر بكوميديا : تعالي يا بنتي تعالي اكسب فيكي ثواب بدل ما انتي واقفة لوحدك كده شبه الجرجيرة 

نرمين : انا أكيد قولتلك قبل كده انت مهزء لي كده ... مين دي اللي جرجيرة ... ملقوش ف الورد عيب 

آسر بإستهزء :  وارد اي يا شيخة بس اتقي الله اما تجيبي مزيل عرق الأول اتكلمي بدل ما رحتك عمتنا كده 🙂

نرمين بصدمة: انت بتقول اييييييي نهارك منيل بنيله اي اللي بتقوله ده 

آسر وهو بيضحك جامد : اي يابنتي الصدمة دي بهزر مبتهزرش يا عماد 

نرمين : هزارك سخيف يا أستاذ وكمان مقرف 

آسر : بس المفروض يكون عندك ثقه ف نفسك يعني مثلا لو حد قالك كلام زي ده او ما شابه دي حاجة ميتردش عليها وتكتفي بنظره استحقار وخلاص اللي قدامك هو اللي هيتحرج 

نرمين : طب استني انا عندي حتة نظره بص هحرقك مكانك 

آسر بضحكة عاليه : يا ربيييييييييي همووووت ضحك مش انا مش انا 

عمر : اي ياعم الخفيف مالك كده واخد راحتك ع الأخر لاحظ ان دي اختي برضوا 🙂 

آسر : يا عم هو انا كلتها ده انا كنت بلهيها بس بدل ما تيجي وسطك انت وخطيبتك المستقبليه 

عمر : الرجوله ↗️↗️

آسر : طبع فينا بقا نعمل اي 😂😂 يلا بقا ع المول ده زمان ابراهيم ومينا وصلوا من بدري 

عمر : يلاا 

ونرمين ويارا ركبوا ورا وعمر واسر قدام ووصلوا المول والبنات اتجمعوا مع بعض ولفوا ف المحلات والشباب مشيين وراهم هاين عليهم يصوتوا من كتر المحلات اللي البنات بتدخلها ومبيجبوش حاجة ف الأخر وبعد فتره كبيره من اللف والتعب 

يارا اختارت فستان موڤ هادي وعليه طرحة من نفس اللون وكان بسيط و شيك جدا ورقيق 

ونرمين اختارت فستان كحلي وبرضوا طرحة نفس الدرجة وجابت اكسسوارات مناسبه  وكان مخليها جميله جدااا 

ومروة اختارت فستان بيج وطرحة نفس اللون وبرضوا اكسسوارات مناسبه وكان جذاب جدا وجميل 

اما مارينا اختارولها فستان رصاصي فاتح وكان تلتين كم ومحتشم وشيك جدا 

يارا : ايوه كده ده حلو بدل اللي كنتي مختراه 

مارينا : يابنتي ده خطوبه مالوا التاني يعني الله 

يارا : انتي تخرصي خالص واسكتي احسن اجيب ليكي معصم يداري الحته دي كمان 

مارينا : لا وع أي كده حلو اوي 

نرمين : ايوه كده احمدي ربنا 😂

مارينا : الحمد لله 🙂

مروة : لا لا مبتقوليهاش من قلبك 🙂

مارينا :  والله من قلبي من قلبي وربنا افتحلك قلبي تشوفيه 

مروة بضحكة عاليه :  لا لا خلاص مش هنوصل للدرجة دي يعني احنا بنثق فيكي 

وراحوا البنات عند الشباب اللي جابوا اخرهم واللي مهون عليهم بس انهم مع بعض ... وخرج البنات ومعاهم الشباب وكل واحد خد خطيبتوا واتبقا آسر ونرمين مشيين ورا وشيلين الشنط بتاعة يارا وعمر وشنطهم هما كمان ( نعمل اي سناجل غلابه بقا 😂)  

آسر : الدنيا داية عليا دامد يا سي دوني 😂🙂 

نرمين : بالله اسكت عشان مش وقت هزار انا زهقانه 

آسر : مالك بس يا حجة ف اي ده احنا دخلينا ع فرح 

نرمين : يعني عجبك المرمطه اللي احنا فيها وهما سيبنا كده 

آسر : الطيب احسن ياختي واتهدي بقاااا😏... ينهار أبيض ف اي تعالي نروح ليهم بسرعة

عند عمر ويارا ماشيين 

عمر : ناقصك حاجة 

يارا : لا مفيش كده كل حاجة تمام 

عمر بمشاكسه وغمزه : يا باشا لو ناقصك حاجة قول ولو عايز المول كلوا نجيبوا ميغلاش عليكي يا قمري

يارا اتكسفت جدا ووشها احمر ومعرفتش ترد تقول اي 

عمر بابتسامه : اي بس ساكته لي كده 

يارا برقة  : اقول اي يعني 

عمر : قولي اي حاجة ...اصلا اي حاجة منك بتكون زي العسل 

يارا اتكسفت جامد ومعرفتش تنطق 

عمر بضحكة عاليه : اي بس الفروله دي مش موسمها دلوقت خالص 

يارا بتوتر : هي ...ه...و ...هو فين اسر ونرمين 

عمر بيبص ورا عشان يشوفهم : يابنتي اهم... واذ فجاة صد ف شخص 

    .....  : اسفة... عمررررررررر😳

عمر بصدمة : أنتيييييي

يُتبع..
google-playkhamsatmostaqltradent