روايات

 رواية تزوجت ملتزمة ولكن معاقة الفصل الثاني والثلاثون 32 بقلم صباح عبدالله

 رواية تزوجت ملتزمة ولكن معاقة الفصل الثاني والثلاثون 32 بقلم صباح عبدالله

 رواية تزوجت ملتزمة ولكن معاقة البارت الثاني والثلاثون

 رواية تزوجت ملتزمة ولكن معاقة الجزء الثاني والثلاثون

 

رواية تزوجت ملتزمة ولكن معاقة الحلقة الثانية والثلاثون

في امريكا في منزل الطيب هيثم..
تقف قمر تنظر الي ايسيل في دهشة وذهول.. مما جعل ايسيل تشعر بالارتباك..(ايسيل) فتاة جميلة.. ملامحها طفولية وبريئة جداً.. عيناها زرقتان ورثتهم من ولدها.. بشرتها بيضاء.. شعرها بني داكن.. في منتصف الثلاثينيات من عمرها.. ايسيل متزوجة هي وهيثم منذ اربع اعوام ولم يرزقهم الله بطفل.. والسبب هوان ايسيل امرأة عقيم..
-خير في حاجه بتبصي كده ليه؟
وهنا يدلف رجل في منتصف الخمسينيّات.. ملامحه هادئة وجميلة.. بعيونه الزرقاء.. وبشرته القمحاوية.. وشعره الاشيب الناعم.. أنها ماهر زين الشرقاوي.. ابن أخ ابراهيم الشرقاوي.. سوف نعرف قصة ماهر كاملة مع الأحداث..
ماهر بابتسامة: هيثم حمدلله على السلامة يا دكتور.
هيثم: الله يسلمك يابابا اخبار صحتك اي.
ماهر ينظر الي قمر باستغراب وهو يقول..
-الحمدلله كويسه بس مين دي.
يقول كذلك وهو يشير بيديه نحو قمر.. نظر هيثم وايسيل الي ما يشير عليها ماهر.. بينما قمر كانت تائه في عالم أخر.. تقف تنظر الي ماهر وهي تتحاور بينها وبين نفسها.
– معقوله ده هو ماهر اللي الرجل قال عليه.. طيب لو هو نفسه ماهر ازاي لسه عايش وهو قال ان عائلة الناجي قتلته.. آها ياربي انا تهت وتعبت ومابقتش عارفه حاجه ولا فاهمه حاجه كل ساعة بعرف حاجه اسوا من اللي قبلها والدنيا بتسود في وشي اكتر..
تستيقظ قمر من شرودها على صوت ايسيل.. التي تهزها من كتفها بلطف.. وهي تقول.
-قمر قمر قمر
قمر : اه خير في اي.
ثم تنظر الي ماهر نظرات لم يستطيع ماهر تفسيرها.. اثناء ما تقول ايسيل.
-في اي يابنتي بابا بيكلمك بقى له ساعة.
قمر بأحراج: اسفه مخدش بالي.
ماهر: ولا يهمك يابنتي بس انا ليه حس اني اعرفك شيلي النقاب ده كدا عاوز أشوف وشك انا رجل قد ابوكي مش عارفه ليه حساس إني أعرفك.
تستدير قمر وجهها بعيداً عن هيثم وترفع نقابها عن وجهها.. ليرها ماهر.. الذي عندما رفعت قمر نقابها وقف نظر لها في دهشة وذهول وهو يقول.
– انتي مين؟ انتي شكلك شكل واحدة أعرفها من زمان ومستحيل يكون مجردا تشبها.
قمر بهدوء: انا قمر يوسف حمد الناجي.
تعمدت قمر أن تذكر اسم عائلتها الحقيقي.. لكي تتأكد اذا هذا هو ماهر نفسه.. الذي اخباره عنه ابراهيم.. اما شخص آخر.. لكن تأكدت قمر من شكها.. عندما قال ماهر في دهشة.. وعدم تصدقي..
-معقولة انتي بنت يوسف واماني.
تكتفي قمر بهز رأسها بمعني نعم.. ويقف كلا من ايسيل وهيثم.. يرقبون كل شيء يحدث في صمت.. ولا احد منهم يفهم شيء.. تتفوه ايسيل قائلة..
– هي مين دي؟ وانت يابابا تعرف أهلها منين.
قمر: انت نفس ماهر أبن اخو إبراهيم الشرقاوي.
ماهر بضيق: ايوا انا ماهر زين الشرقاوي.
قمر في دهشة: ما انت عايش ليه الكل مفكرك ميت.
ماهر بغضب: عشان انا مش عاوز حد يعرف اني عايش.
تنهمر دموع ماهر على خدها.. ويبدو أنه تذكر شيء مألم حدث في الماضي.. يرفع يديه في لمح البصر.. يمسح دموعه.. وهو يقول..
-منهم لله دمروني ودمروا عليتي ابني ومرتي اقتتلوا رجع لمين ولا ارجع اعمل اي؟
قمر: بس ابنك ومرتك عايشين.
ينظر ماهر بدهشة الي قمر.. وهو يقول دون فاهم..
– انتي بتقولي اي عايشين عايشين ازاي؟
تسرد قمر كل شيء حدث معها قبل الحادث.. وكل شيء اخبارها عنه ابراهيم.. تنهي حديثها وهي تقول..
– وابنك كمان عايش حمزه ماهر الشرقاوي بيكون ابنك صح.
ماهر بحزن وانفعال شديد: ايوا ابني هو فين وفين حنان مراتي انتي متعرفش انا بتعذاب قد اي واحد وعشرين سنة وانا عايش ومفكر انهم مايتين متعرفش معنا العذاب انك تعيشي واغلي الناس عندك مش موجودين جنبك ومتعرفيش انا حساس ب أي دلوقتي وانتي بتقولي لي انهم لسه عايشين. هو دمرني حسبي الله ونعم الوكيل فيه منه.
ثم يترك ماهر قمر والجميع.. ويذهب متجه الي الطابق الثاني للمنزل.. حيث تقع غرفته.. اثناء ما تنظر ايسيل الي قمر في شك.. وهي تقول.
ايسيل: انتي مين وبابا يعرفك ازي؟ واي الكلام اللي انتي قولتيه ده انا مش فاهمه حاجه؟
قمر بحزن وهدوء: صدقني انا نفسي مش بقيت عارفه انا مين بظبط ولا فاهمه اي اللي بيحصل حوليا.
ايسيل: ده انتي بين عليكي حكايتك حكاية.
قمر بحزن: بين كدا.
ينظر هيثم الي قمر.. ومن خلال نظرت عين قمر.. يعرف كما هي متعبه وبحاجة ماسة اللي الراحة.. ثم ينظر الي ايسيل قائلاً.
– سبيها ترتاح يا ايسيل علشان المدام قمر حامل جديد ولسه جاي من سافر وأكد تعبانة وانا هحكيلك وهفاهمك كل حاجه
تنهمر دموع ايسيل على خديها.. وهي تبتسم وتنظر الي قمر قائلة..
-اي ده بجد انتي حامل.
قمر بابتسامة من تحت نقابها..
– ايوا انا حامل وان شاء الله نربي انا وانتي.
ايسيل تمسح دموعها.. وهي تقول في سعادة..
– بجد يا قمر هتخليني اربي معاكي.
قمر بمزح: طبعا امال انا اربي لواحدي وانتي قعاعدة.
ايسيل: بين عليكي طيوب اوي يا قمر تعالي نطلع نرتاح.
وفي اليوم التالى
تمر ايسيل من أمام غرفة قمر.. تري بصدفة ضوء الغرفة مشتعل.. تقترب من الباب.. وتطرق على باب الغرفة قبل ان تفتحه.. وهي تقول بقلق.
ايسيل: قمر اي مصحيكي بدري كدا انتي تعبانة ولا حاجه اتصال علي دكتور.
تجلس قمر على سجادة الصلاة اقرأ في الوارد القرآني وعندما سمعت صوت أيسيل اغلقت مصحفها ونظرت الي ايسيل قائلة بابتسامة ودية.
قمر: اهدي يا حبيبتي ما فيش حاجه انا متعودة اصحي بدري علشان اصلي الفجر.
تذهب ايسيل وتجلس بجوار قمر.. وتقول بهدوء.
ايسيل: انتي بتصلي.
قمر بابتسامة: أمال انا هكون مسلمه ازي اذا ما بصليش.
ايسيل بخجل وحزن: تعرفى انا عمري في حياتي مصلية ولا اعرف حاجه عن الصلاة اصلا؟
قمر: ليه كدا انتي تعرفي هيحصل لكي اي ولا ربنا سبحانه وتعالى هيعمل فيكي اي علشان انتي مش بتصلي.
ايسيل: عادي انا عايش في أمريكية هصلي ازاي وهنا مفيش حتي مسجد قريب منى.
قمر: ياحبيبتي لو عايش في صحراء لازم تصلي
ايسيل: هو الصلاة مهم لدرجة دي يا قمر.
قمر: ما فيش اهم من الصلاة في دنيا ياحبيبتي انتي لو هتعرفي هيحصل اي لتراك الصلاة كنتي قعدي كل ثانية تستني معاد الصلاة علشان تصلي.
ايسيل: هو اي هيحصلي علشان مش بصلي.
قمر: هقولك هيحصلك اي علشان مش بصلي.
قمر: اللي مش بيصلي بيعيش في عذ*اب وبي*موت بعذ*اب وحياة البرزخ بتكون كلها عذ*اب.
ايسيل: ازي ياقمر مش فاهمة.
قمر: بصي ياحبيبتي الصلاة عماد الدين، وهي الركن الثاني من اركان الإسلام الخمسة، فالإنسان لا يعتبر مسلم الا بالصلاة، واختلف العلماء في حكم تارك الصلاة، ولكن روي عن النبي صل الله عليه وسلم قال ” من تهاون في الصلاة عاقبه الله بخمسة عشر عقوبة، ستة منها في الدنيا، وثلاثة عند الموت، وثلاثة في القبر وثلاثة عند خروجه من القبر
1ـ ان الله عز وجل ينزع البركة من تارك الصلاة ووقته وماله.
2ـ الا يكون على وجهه او ملامحه سمات الاتقياء.
3ـ انه لا يؤجر على أي عمل خير يعمله.
4ـ انه لا يقبل له دعاء ويظل معلق في السماء ولكنه لا يرد.
5ـ انه جميعه الناس تبغضه وتكرهه.
6ـ ان لا يكون له نصيب من دعاء الصالحين والاتقياء والابرار..
عقوبات تارك الصلاة عند الموت
1ـ انه يموت وهو ذليل.
2ـ انه يموت جائعا.
3ـ انه يموت عاطشا ولا يروى عطشه حتى لو شرب ماء كثير.
عقوبات تارك الصلاة في القبر
1ـ ان القبر يضيق القبر عليه ويستمر الضيق حتى يعصر ضلوعه.
2ـ النار يوقدها الله في قبر تارك الصلاة.
3ـ يسلط الله عز وجل عليه ثعبان يسمى بالشجاع الاقرع.
عقوبات تارك الصلاة في الاخرة
1ـ انه ينكب في النار على وجهه.
2ـ ان الله عز وجل يتطلع عليه وهو غاضب.
3ـ ان الله عز وجل يعذبه عذابا عسيرا ويأمر ملائكة العذاب ان يسحبوه لنار جهنم ليعذب.
وقال رسول الله صلى الله عليه وسلم. ان بين الرجل وبين الكفر والشرك ترك الصلاة.
وقال حديث تاني.
قال رسول الله صلى الله عليه وسلم -: ” العهد الذي بيننا وبينهم (3) الصلاة , فمن تركها فقد كفر “
قمر: فاهمتي بقا يا حبيبتي هيحصل اي لو مصلتيش.
ايسيل بدموع ندم: انا عمري في حياتي ما صليت في رايك ربنا هيسمحني ومش هيعذ”ابني العذ*اب دي كله انا فعلاً ممكن ربنا زعلانه منى وغاضب عليا عشان كده حرمني من أغلي حاجه انا بتمنها.
قمر: ربنا رحمن رحيم وأكد لو صليتي وعملتي كل حاجه ربنا امرك بيها انا متأكد ان ربنا مش هيعذ*ابك وغير كد هيدخلك الجنة وهيعوضك عن كل حاجه انتي بتمنيها وهيحقق لكي امنيتك لو مش في الدنيا هتكون في الاخير.
ايسيل: انا أكيد لازم صلي علشان انا مش قد العذ*اب ده كله.
قمر: ايوا ياحبيبتي مفيش حد قد العذ*اب ده كله بس في ناس عايشين ومفكرين ان ربنا خلقني علشان نعيش ونحلم ونجري لنحقق احلامنا وخلاص لا احنا ربنا خلقني عباد للعبدة وهي الصلاة والدعاء والذكاة وحاجات تانية كتير لازم ما نخليش الدنيا تضحك علينا وتخدعنا بجمالها المزيف وتنسينا الجمال الحقيقي وتنسينا اخرتنا.
ايسيل: معاكي حق يا قمر و كلامك جميل اوي.
ثم تنظر ايسيل الي ساعة يدها وهي تقول بدهشه..
ايسيل: يا خبر الكلام خدنا والساعة بقت 6اتأخرت على الشغل وبابا مش هيرحمني لو تأخرت اكتر من كده.
ثم تنهض وقبل أن تذهب تعانق قمر بقوة وهي تقول بحب..
ايسيل: شكرا اوى ياقمر علي كلامك الجميل ده انا بجد اول مره احس انى عندي صديقة بجد بوعدك وانا راجعه من شغلي هنزل اتسوق وشتري لبس محجبات وهتحجب وده قرار نهائي واول مره احس اني فرحانه بجد بجد شكرا اوى ياقمر.
تربت قمر برفق على ظهر ايسيل وهي تقول بسعادة..
قمر: مبروك عليكي التوبة ياحبيبتي تقبله الله منك.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في مكان ثاني.
عبارة عن شركة اعمال ضخمة.. داخل مكتب رئيس ادارة الشركة.. يجلس جاسر على كرسي المكتب.. ويقف أمامه احد رجاله..
جاسر: انت متأكد من كلامك ده.
الشخص: ايوه يا فندم متأكد مليون في المية وهي حالياً موجودة في امريكا.
يحدث جاسر نفسه بسعادة
-ياه أخيراً ظهرتي يا قمر.
ثم ينظر الي الشخص وهو يقول..
-طيب انت عارف هي فين مع مين؟
الشخص بتوتر: بصراحه لا يا فندم ما عرفش غير انها في امريكا بس مع مين وفين مش عندي اي معلومات.
جاسر: طيب حاول توصل لها وتعرف هي فين ومع مين في اسرع وقت.
الشخص: أمرك يا جاسر بيه بس في حاجه حصلت ولازم حضرتك تعرفها.
جاسر: اي هي.
الشخص بخوف: محمد الشرقاوي.
يقاطعه جاسر بغضب وهو يقول.
-اوعي يكون محمد الشرقاوي عرف حاجه عن قمر.
الشخص بارتباك: لا يا فندم من الناحيه دي أطمن محمد الشرقاوي من اخر رسالة وصلت له باسم قمر وهو مش بقي بيدور عليها ولا يسأل عنها.
جاسر في شك: طيب امال حصل ايه.
الشخص متردد: هو بصراحه يا فندم محمد الشرقاوي استوله على ارض البترول وحاليا هو شغال على نفس المشروع اللي حضرتك كنت هتشتغل عليه.
ينهض جاسر من علي مقعدة وهو يقول بغضب ثور هائج.
-ازاي ده حصل وازاي.
الشخص بخوف: ما عرفش يا فندم دي معلومات وصلت لي وقولت لازم حضرتك يكون عندك خبر بيها.
جاسر يحدث نفسه بغضب مكتوم.
-ماشي يأبن الشرقاوي دايما سابقني بخطوه بس ما فيش مشكله اصبر وشوف انا هعمل ايه.
ثم ينظر الى شخص قائلا بهدوء مرعب.
-اسمع هقولك ايه وعاوز يتنفذ بالحرف.
لحظة صمت.
الشخص بتوتر ودهشة: بس يا فندم ده خطر علينا وعليها.
جاسر: نفذ انت اللي بقولك عليه وعاوز اعرف هي فين في اسرع وقت.
الشخص: أمرك يا فندم.
يتبع..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية تزوجت ملتزمة ولكن معاقة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *