رواية صليت عاريه الفصل الخامس 5 بقلم سماح ابو زيد

 رواية صليت عاريه الفصل الخامس 5 بقلم سماح ابو زيد

رواية صليت عاريه البارت الخامس

رواية صليت عاريه الجزء الخامس

رواية صليت عاريه الفصل الخامس 5 بقلم سماح ابو زيد


رواية صليت عاريه الحلقة الخامسة

صليت عاريه 5
باب الاوضه اتفتح فجأه..دخلت امي؟!
ردت فياا الروح 
وحسيت بالامل من تاني..!!
وبصرخ وبقول ي مامااا الحقيني الحقي بنتك..!
وصريخي زاد اضعاف...!
امي وقفت قدامي وقاالت..!
برضوا ي ملك الكلب نايمه من غير هدوم ومشغله برضوا ام الاغاني 
ي بت انتي مش هترتاحي غير لما تموتيني يعني 
ي بنتي انا عندي الضغط والسكر بسببك ارحميني بقاا 
ربنا يهديكي ي بنت بطني 
واخدت حاجه من الاوضه وخرجت تاني...!
وكأنها مش شايفه اي حاجه نهائي من اللي بيحصل فيااا..!!؟
اتصدمت والامل ان حد ينقذني من اللي اناا فيه دا راح خلاااص..؟!
فضلت اصرخ...!
ي ماماااا ازاي ماشوفتيش بنتك 
لااا ي ماماا ونبي متسبنيش...!
متخرجيييش ي ماما ونبي 
الحقي ملك بنتك 
ي مامااا لاااا ونبي 
ي ماما ارجعي تاني اناا صاحيه اهوو مش نايمه 
ارجعي الحقيني ونبي الحقينييي
وفضلت اصرخ جااامد...!
بس تقريباا مش سامعاني...!
قفلت الباب وخرجت...
لاااا لااا ي ماماا  لااالاا ونبي 
انقذيني..!
ازاي ماشوفتيش الكائن دااا وهو بيأذي بنتك ازاي..!
طب ثواني..
دا يبقاا كداا انا بحلم..؟!
طب ازاي وهو لسه مسكني وقالي لا ده مش حلم..وانتي بتاعتي اناا وبس ولازم اخدك معاياا العالم التاني..!
فضلت اصرخ وابكي جاامد واقوول يااارب ياارب ياارب 
ودي كانت اول مره اطلب فيهاا مساعده ربناا..؟!
بس هو هيستجيبلي صح لان مستحيل يسيبني كداا 
ربنا غفور رحيم اناا عارفه وهينقذني من اللي انا فيه دا انا عارفه...
نفسي امسك المصحف واقرا قرأن.. 
نفسي اقرا قران وانا في الحاله دي عشان ربناا يفضل معايا 
بس مش حافظه للاسف... 
ف صرخت اكتر.. 
وفضلت اقوول ياارب ياارب ونبي احميني واحفظني ياارب انا مش لياا غيرك...!!
الفجر أذن..!
باب شباكي اتفتح فجاه وهو اختفي في اقل من ثانيه...
كل شئ رجع لطبيعته تاني 
وقعت من طولي علي السرير...؟!
الصبح:_ ملك ي ملك قومي ي بنتي عشان تفطري معاناا قومي ي حبيبتي كفاياا نووم لحد كدا...
اي دا....!!
وبرضوا فاتحه الاغاني واحنا يوم الجمعه..؟!!
يخربيتك فاتحه الشباك وانتي نايمه بالمنظر دااا 
انتي اي اتجننتي خلاااص...؟!
ارحميني ي بنتي ونبي..؟!
قومت..الشباك مفتوح وامي بتزعقلي بصيت علي ايدي لعده ثواني 
لقيت علامات صوابعه موجوده بصيت لامي وانهارت من العياط..
في اي ي بنتي.. 
في اي ي ملك...
وخدتني في حضنهاا...!!
ايواا انا محتاجه للحضن داا 
متسبنيش ونبي...!
هديت شويه وحكيتلهاا علي كل حاجه ووريتها دراعي..!!
اتصدمت وضمتني اكتر لحضنهاا وفضلت تعيط معاياا..!
ليه كداا ي بنتي ياامااا 
قولتلك...
وانتي مبتسمعيش كلامي..
ربناا يحفظك ويحميكي ي حبيبتي يااارب وابتدت تقرا قران في كل الاوضه..
خرجنا بره....
بس كنت مرعوبه اقعد في الشقه بس امي فضلت جمبي مسبتنيش ولا لحظه 
وقالتلي اناا هتصل بخالتك تبعتلناا شيخ هيا تعرفه...!
بالفعل اتصلت علي خالتي  والشيخ جيه البيت وقعد معايا وحفظني بعض الايات من القران من غير ميلمسني ودخل اوضتي وبدأ...!
يقرأ قران لوحده جوه حوالي ساعه ونص..
وبعدين خرج..
وقالي ان شاء الله ي بنتي مفكيش حاجه بس متناميش غير وانتي ساتره نفسك انتي فاهمه 
وواظبي علي الصلاه واقرأي قران كتير وبالتحديد الايات اللي اديتهالك ومتخافيش من اي حاجه خاالص غير ربناا ...
وان شااء الله ازمه وهتعدي وخليكي قويه بربناا ديمااا 
ربناا يحفظك ويحميكي ي بنتي.!!
الشيخ مشي واناا من وقتهاا ابتديت اصلي وفتحت صافحه جديده مع ربناا 
وبدأت اقرا قران...
ومكنتش بستريح نهائي غير لماا اكون مصليه كل الفروض وقرات قران...وعلي الاقل 4 صفحات كل يوم 
لان  فعلااا الحاجتين دول اعظم من الدنياا وما فيهاا...
اول فتره مكنتش بنام في الاوضه لوحدي لان ماما كانت بتنام معاياا ومبتسبنيش...
وشويه شويه بقيت انام لوحدي ومحصليش اي حاجه لحد مطمنت 
بس كل ده واناا مواظبه علي الصلاه والقران وحتي الفجر مكنتش بنام غير لما اصليه في وقته...
وتقريبااا لا دا اكيد ان حياتي اتغيرت 180 درجه..
مع الوقت بقيت افتح فيس واشغل اغاني بس مستمره في الصلاه وقراه القران...
عدت شهور ومع الوقت ابتديت اهمل في الصلاه...؟!
وفجأه.....؟!

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية صليت عاريه)
google-playkhamsatmostaqltradent