رواية شمس الزين الفصل الثالث 3 بقلم حنين علي

 رواية شمس الزين الفصل الثالث 3 بقلم حنين علي

رواية شمس الزين البارت الثالث

رواية شمس الزين الجزء الثالث

رواية شمس الزين الفصل الثالث 3 بقلم حنين علي


رواية شمس الزين الحلقة الثالثة

البارت التالت م #روايه_شمس_الزين
طولته ي شباب اهو بس التفاعل بتاعكوا قل واحزنني جامد يعني😢
العمده: م بكره هتاخد شمس وتقدملها ف كليه الطب اللى بتشتغل فيها 
زين: كيف يعني عتعمل اكده لا انا مش راضي ع الحديد ده جدملها ف اى كليه تانيه
العمده: أنا اللى عندى جولتهولك ي دكتور وعشان تاخد بالك منيها البت لسه صغيرة وحالتها مش عجباني واصل 
زين: حاضر اللي تؤمر بيه حضرتك ي عمده 
زين طلع اوضته وفتح الباب ودخل
شمس: مش تخبط الأول 
زين: أنا جولتلك جبل اكده ان بعمل اي حاجة أنا عايزها واصل م غير استأذان 
شمس: افرض كنت بغير طيب
زين: انا جوزك ولا نسيتي وبعدين م الحمام هناك تغيري فيه زى م انتِ عايزه 
شمس: اووف طيب 
زين: خلى ف حسابك انك عتصحي بكره بدرى عشان نجدملك ف الكليه 
شمس: تمام عمي قالى وحقيقى ربنا يخليكوا أنا مش عارفه اشكركوا ازاى
زين: لا شكر ع واجب ويلا عشان الوقت أتأخر المفروض ننام عشان نصحي بدرى 
شمس: تمام بس هنام ازاى 
زين بعد م نام ع السرير: السرير اهو جدامك
شمس: بس أنا مش هنام معاك ع سرير واحد
زين: اعملى اللى يريحك "طفي النور عشان ينام"
شمس: زين ي زين وقعدت ضمت رجليها وبدأت تعيط 
زين فتح النور: اى مالك اى اللى حصُل 
شمس حضنته: انا بخاف م الضلمه وبدأت تتكلم برعشه ب بابا  كان بيحبسني ف الاوضه ويقفل عليا النور وبقي عندي فوبيا م الضلمه
زين حضنها: متخافيش انتِ معايا دلوق ومفيش اى حد هيأذيكي تانى واصل 
زين: شمس شمس 
شمس م العياط نامت ف حضنه شالها ونيمها جمبه ع السرير وغطاها ونام
شمس صحيت الصبح 
زين: شمس فوقي خلينا نمشي 
شمس: اممم سبني شويه
زين: جومي خلينا نمشي
شمس فاقت: أنا نمت ازاى هنا واى اللى حصل ازاى جيت جمبك ع السرير
زين: جالك زهايمر ولا ايه عاد
شمس بعياط: اى اللى حصل ي زين ونمت ازاى هنا كده 
زين: أنا طفيت النور وانتِ قعدتي تبكي ونمتي ف حضني حملتك ونايمتك ع السرير 
شمس: ا طيب انا هقوم البس 
زين: طيب يلا 
زين لبس بدله كلاسيك وشمس لبست دريس 
شمس: شكلك حلو اوي بالبدله ي زين
زين: ليه هي الجلابيه وحشه !
شمس: لا جميلة عليك اوى برضو وهيبه كده
زين: وانت كمان شكلك زينه كيف الجمر تمام تجولى للجمر جوم وانا أقعد مكانك 
شمس خدودها احمرت: ربنا يخليك
زين: طيب يلا عشان نلحج نفطر ونمشي 
شمس: يلا 
فطروا وخلصوا وركبوا العربية عشان يسافروا
زين: تعالى اجعدى اهني
شمس: أنا مرتاحه كده ورا 
زين: حد جالك انى السواج بتاعك اطلعى اجعدى هني
شمس بتزمر: اووف حاضر
زين دور العربية ومشي 
__ف نص الطريق__
شمس: الطريق طويل اوي وأنا جوعت 
زين:لو جابلنا كافتيريا هنزل اجيبلك تاكلي
شمس: تمام 
زين: اهه ف كافتيريا هناك 
زين ركن العربية ونزل يجيب اكل لـِ شمس ورجع
شمس: الاكل ده كتير اويي
زين: كُلى بالهنا 
شمس: وانت مش هتاكل؟
زين:مش جعان 
شمس:معلش طيب كُل معايا مبحبش اكل لوحدي
زين: طيب 
اكلوا وشربوا بيبسي وخلصوا وشمس نامت
زين: شمس اصحي وَصلنا 
شمس: اممم شويه بس
زين: شمس احنا ف العربية اصحي وَصلنا
شمس فاقت: صحيت اهو 
زين: يلا عشان ندخل نجدملك الورق 
شمس: زين أنا فرحانه اوي حقيقي شكرا ليكوا 
زين: العفو 
اول م دخلوا زين كان ليه هيبه وكله بيسلم عليه
زين دخل مكتب العميد
العميد: اتفضل ي دكتور زين
زين:يزيد فضلك يحضره العميد
العميد: اؤمر ي دكتور زين 
زين: الامر لله لوحده ، معايا الطالبه شمس احمد عايز اقدملها الطالبه ممتازة وجايبه مجموع عالي واخلاقها عاليه وهتكون عند حُسن ظن حضرتك ان شاء الله 
العميد: اعتبرها اتقبلت ي دكتور
زين: تمام 
شمس: اخيراا دخلت طب "دمعت" كان حلم ماما
زين: اديه اتحجج دلوق
شمس: الحمدلله يارب ثانيه زين انت بتتكلم زينا عادي اتكلمت مع العميد عادى
زين: حد جالك اني كائن فضائي 
شمس ضحكت: لا بس انت بتتكلم ف الصعيد غير كده
زين:كل مكان وليه كلامه وبعدين انا بعرف أتكلم زي البندر كويس جوي
شمس: طب ينفع تتكلم معايا زى عادى  + انت ليه مقولتليش انك دكتور ف الجامعه هنا 
زين: ينفع + عشان احنا متكلمناش خالص مجتش فرصه 
شمس: اي رايك نبقي صحاب 
زين: موافق
شمس: تمام اوي
زين: شمس نسيت اقولك ع حاجه 
شمس: هي ايه
زين: محدش هنا يعرف انك مراتي هتتعملى معايا كطالبه 
شمس: تمام 
زين: تعالي هقعدك ف مكتبي لحد م اجيبلك الجدول وارجعلك
شمس: تمام 
_زين قعد شمس ف مكتبه وراح عشان يجبلها الجدول_
زين: جيت 
شمس: الجدول امتى 
زين: ف نفس الايام اللى عندى محاضرات فيها وعليكي محاضرات عندى 
شمس: يختااى م اولها هسقط 
زين: بتقولى حاجه 
شمس: لا ابدا 
زين: تمام يلا عشان نروح 
شمس: يلا 
خرجوا م المكتب وف طريقهم للبيت ف الصعيد
زين: مقولتليش كنتِ بتعيطي ليه امبارح
شمس: بعيط م اللى بيحصل معايا
زين وقف العربيه: أنا سامعك احكيلي 
شمس: ف الاول بابا كان ديما بيعاملنا وحش وكانت ماما بتشتغل وبياخد فلوسها ويجيب بيها ممنوعات يشربها
كان بيضربني وانا صغيرة وكانت ماما بتفاديني"كملت بعياط" عمره م حسسني اني ليا اب كان ديما معاملته ليا قاسيه وجافه ومعاملته وحشه لماما لحد م ربنا افتكرها واتوفت السنة اللي فاتت مستناش السناويه بتاعتها واتجوز جابلي مرات اب كنت فكراه هيندم بعد م ماما ماتت م اللي قهرتها منه وم اللي بيعمله معانا بس لا بقي اسوء وعُلا مراته ديما بتخليه يضربني 
زين مدلها ايده بمنديل: امسحي دموعك 
شمس اخدته وكملت بعياط: كانت بتخليه يحبسني ف اوضه ضلمه م غير اكل كانت مشغلاني زي الخدامه ولما كنت بقولها اذاكر كانت بتخليه يضربني ويقطعلى الكتب لحد م جه عمي العمده رؤوف وانقذني منهم ف الاول فهمت غلط وانهرت قدامهم 
زين: اي اللى حصل 
Flash back
عُلا: البسيلك حاجه عدله عشان ف عريس جايلك
شمس: بس أنا مش عايزه اتجوز 
عُلا شدتها م شعرها: أنا مش جايه أطلب منك أنا بأمرك تلبسي أي حاجة عدله بدل الهلاهيل اللي انت لبساها دي 
شمس: حاضر بس سيبي شعري هيتقطع ف ايدك
عُلا: يتقطع ولا يغور ف داهيه وزقتني اترميت ع الأرض
Back
شمس: ده اللي قالته طلعت لقيت عمي رؤوف قاعد وبابا قاعد بيقولى امضي ع ورق كتب كتابك ساعتها انهارت ومقدرتش أمسك نفسي أكتر م كده هو اذاني اوي 
Flash back
شمس بصريخ وعياط: انت بعتني عشان فلوس رد عليا بعتني عشان فلوس بعت بنتك هونت عليك ازاى ده انا بنتك الوحيده بعتني ي بابا عارف انت حتي خساره فيك كلهم بابا كفايه ان ماما ماتت بسببك وبعد م توفت قبل م تكمل السناويه اتجوزت 
أنا هطلع دلوقتي وهمشي معاه بس مش عايزه أشوف خلقتكوا انتوا الاتنين ف حياتي تاني انت بالنسبالى مُت زي ماما الله يرحمها انت مُت 
Back
زين: عدي ده كله عدى الحمدلله متزعليش أكيد ربنا شايلك الخير 
شمس م وسط دموعها وكان شكلها حلو اوى: شكرا ي زين 
زين: ع ايه
شمس: انك شاركتني حُزني وحكيتلك اللى ف قلبي شكرا 
زين: العفو يستي احمم تعالي نخرج ونرجع الصعيد بكره عشان الوقت اتأخر
شمس : تمام يلا
زين: عايزه تروحي فين الاول
شمس: ندخل سينما نسمع فيلم رعب وناكل فشار وبعدين نجيب عصير قصب ونتمشي ع الكورنيش
زين: تمام يلا 
حجزوا تذاكر السينما ودخلوا يسمعوا الفيلم "رعب" واشتروا فشار
زين: متأكده انك هتسمعي رعب
شمس: اها طبعا
زين: يعني مبتخافيش
شمس: تؤتؤ أنا اخاف؟ أنا
زين: طب يلا ندخل اما نشوف
شمس: يلا 
شمس "ف أول الفيلم": هو انا قولت انى مش بخاف؟
زين: ايوه 
شمس: وانت صدقتني 
زين: ايوه
شمس: طيب انا كدابه ولو سمحت يلا نمشي عشان هموت م الخوف دلوقتي 
زين: أنا حبيت الفيلم هنكمله ونمشي
شمس: اووف ماشي 
زين: يبنتي اطلعى م ورا كتفي اسمعي الفيلم مش رعب اوي 
شمس: لا ي زين أنا خايفه جدا 
زين : انا جمبك 
شمس: ابتسمتله واستخبت ورا كتفه تانى 
زين: يلا الفيلم خلص 
شمس بصت:يلا اي ده اعااااا

يُتبع ..

google-playkhamsatmostaqltradent