رواية لقد وقعت في حب جاهله الفصل الثالث 3 بقلم سماح ابو زيد

 رواية لقد وقعت في حب جاهله الفصل الثالث 3 بقلم سماح ابو زيد

رواية لقد وقعت في حب جاهله البارت الثالث

رواية لقد وقعت في حب جاهله الجزء الثالث

رواية لقد وقعت في حب جاهله الفصل الثالث 3 بقلم سماح ابو زيد


رواية لقد وقعت في حب جاهله الحلقة الثالثة

تطلع لهاا بصدمه لم تتوقعها ورد ثم قال بغضب شديد لا يعرفه سوي الرجال حين رفضهم من احد النساء*
 هو انتي مجنونه ي ست ورد هو انتي تطولي اصلاا يتقدملك دكتور زي في مستوايا التعليمي والاجتماعي وانتي اصلااا جااهله
فووقي ي ست ورد اناا اللي مش اترفض 
ولكن انا اللي ارفض وانا كدا كدا اصلاا مش عاوزك كنت هتجوزك غصب عني اصلااا واجبار من خالتك ف الحمد لله  انهاا جت منك لانك اصلاا مكنتيش تحلمي ان الدكتور ادم الابراشي يجي ويتقدملك وانتي.... 
*ولم يكمل كلامه التقي بصفعه قويه من خالهاا *
~اسكت ي قليل الادب انت ازاي اصلاا تكلمهاا بالمنظر داا والاسلوب دااا 
لا ي ادم انت  اللي مش تحلم انك تتجوز في يوم من الايام ورد هانم ست البنات كلهم 
ف والله العظيم لو م عدلت نفسك مش عاوز اقولك اناا هربيك ازاااي 
ف مش تنسي نفسك وتكبر علي خالك 
-*ثم تدخلت ورد سريعااا *
خاالي كفاايه لحد كداا 
_*تدخلت ام ادم *
ادم انت مهزأ وانااا حقيقي اكتشفت ان اناا تسرعت في تربيتك ومش علمتك كفاايه
اللي انت مش تعرفوا ي دكتور ان المال والتعليم والجاه مش كل حاجه ف مش تنسي نفسك واعدل اسلوبك مع خالك عشان والله العظيم ولا انت ابني ولا اعرفك
ثم القت نظرهاا الي اخوهاا
معلش ي خوياا حقق علياا اناا صدقني ابني ادم طيب بس هو مش واخد بالوا من كلاموا مش اكتر ف مسحهاا فياا اناا
*ثم نظرت الي ادم *
ادم...!!
ورد بنتي وليهاا الحق التام انهاا توافق عليك او ترفضك 
تمام....
-خالتووو مش عاوزاكي تزعلي مني بس انا حقيقي مش عاوزه اتجوز دلوقتي وموت بابا وماما مأثرين فياا لحد دلوقتي 
ف مش تبعدي عني بسبب الموضوع داا انا بحبكك اوووي ومقدرش استغني عنك 
لانك حقيقي بعتبرك زي ماماا اللي انحرمت منهاا في صغري
_ي رووحي انااا ي حبيبت خالتك مستحيل ابعد عنك انتي بنتي ي بت هو في حد يبعد عن بنتوا برضوا وبعدين انسي الموضوع دا  ولا اكن حصل حاجه اهم حاجه ساعدتك وراحتك انتي بس سمعااني
-ربناا يخليكي لياا ي خالتوو ي حبيبتي ياارب 
وبعد اذنك هدخل انا اوضتي لان تعبانه شويه 
عن اذنك
_اتفضلي ي روحي ومتحطيش حاجه في دماغك 
-حاضر.. 
عن اذنك!!
*خالها*
~ي ام ادم ورد دي بنتي مش مجرد ان اناا خالهاا وبس ف مستحيل اجبرها علي حاجه لان انا عاوز راحتها وبس ف معلشي متزعليش وورد بنتك برضوا وانا كنت موافق في الاول عشان حسيت ورد مرتاحه لكن طالماا هي مش مرتاحه ورافضه الموضوع دا ف انا مش هغصبها والجواز قسمه ونصيب..!! 
_ي خوياا من غير م تقوول ورد دي حته مني بس اناا كان نفسي اعوضهاا علي اللي انحرمت منوا بس والله ان شااء،الله مش هسيبهاا وهفضل اجيلها كداا كل فتره اطمن عليهاا 
-ي ام ادم دا بيتك وتشرفي في اي وقت من غير ماتخدي اذن اي حد فاهماني
_حاضر ي اخوياا ربناا يعمروا بحسك ياارب!!
*****
-ي خالواا عاوزه حضرتك في موضوع 
~اتفضلي ي روحي
-من غير زعل انا عاوزه اتعلم 
~برضوا نفس الموضوع ي ورد مش قفلناه خلااااص 
-ي خالوا ونبي لو بتحبني واافق 
ونبي اناا استحملت كتير ونفسي اتعلم وادخل الكليه زي بقيت البناات ونبي وافق مش عاوزه اتعذب اكتر ولا اشوف نظره شفقه في عيون كل اللي حواليااا
طب ي خالوا يرضيك ان بنتك لو بتعتبرني بنتك ان اتألم واتوجع من كلام اللي حوالياا بسبب اني مش متعلمه 
انا حقيقي اتوجعت اووي واستحملت كتيير وايجا الوقت اللي افووق فيه وادور علي نفسي ومن حقي ان اشوف نفسي ناجحه
~ي ورد ي بنتي مقدرش اشوفك في الحاله دي
-طب وافق ونبي وانا والله هكون كويسه
قولت لاااا ي ورد تعليم لاااا 
-وحيااتي عندك...!
~طب انتي هتتعلمي فين وازاي
-هقولك انااا 
~قوولي ي ست ورد
-مااشي حااضر.!!
بص انا لياا صحبه في اسكندريه وبحبهاا اوووي 
واللي اعرفتواا منهاا ان فيه مدرسه بتتبني جديد وبالفعل اتبنت وبتحكيلي انها شكلها حلو اووي 
المهم  ان المدرسه دي بتعلم فيهاا حوالي 5 سنين وبعد كدا اتخرج علي الجامعه علطوول ودي فرصه بالنسبالي ومش عاوزه اضيعهااا 
~مااشي ي بنتي وانا نفسي اشوفك مبسوطه 
بس اسكندريه بعيده وانا مأمنش عليكي ي بنتي مش اقدر اصلاا اعيش من غيرك
-يخالوا والله مش تقلق 
صاحبتي بتحبني اووي ومامتهاا ست طيبه اووي وباباهاا متوفي وعندهاا اخت صغيره عندهاا حوالي 14 سنه 
يعني مافيش حاجه تقلق منهاا 
عشان خاطري وافق ي خالواا متحرمنيش من اخر فرصه لياا وحياتي عندك 
~طب قوليلي المدرسه دي نظامهاا اي
-لا مش تقلق هي بتقولي انها كويسه جداا بس فيه مشكله 
~اي هي
-ان المدرسه دي خاصه ومصاريفهاا عاليه شويتين تلاته كداا
~طب ي روح خالك اهدي كداا ومش تقلقي من حاجه 
وخلاص ي ست ورد عشان خاطرك وبس وكمان عشان انا نفسي اشوفك احسن واحده في الدنياا وبخصوص المصاريف ف مش تقلقي ي روحي ف الخير كتير والحمد لله وغير كدا ان ابوكي عامل حساب ليكي ف البنك ف مش تقلقي
-نظرت له بفرحه وقالت ربناا يخليك ي خالواا ي حبيبي ياارب 
حقيقي اناا بحبك مووت 
~وانا اكتر ي روح خالك 
بس لحظه... انا وافقت اه بس لسه هسأل عن المدرسه دي ومكانها فين ونظامها اي 
عشان اكون مطمن عليكي وهعرف اكتر وهخليكي تسافري اما لو لقيت غير اللي في دماغي فهرجع لقراري تاني ومافيش سفر
-تمام ي خالوا 
*_دخلت عليهم وقالت هي مين اللي هتسافر دي ي حااج هو من كتر الفلوس*
-ورد هي اللي هتسافر ي حااجه ومدخليش نفسك 
*وتسافر ليه ياحااج ماهي قاعده هناا اهوو وبتساعدني وهي كدا كدا  ابن اخويا عاوز يتجوزهاا وانت عارف بداا 
ف ليه تخليهاا تسافر 
وبعدين هي متحلمش بيه اصلاا واهو تاخده وتحمد ربناا عليه بقاا 
خليها تعيش وتدوق المر زيناا
~ابن اخوكي مين داا ي حاجه اللي ادهولهاا هو اناا ملجتش غير الصايع الضايع دااا  عشان اجوزها ليه 
ليه انا اتعميت للدرجادي وبعدين هي ترفض اشطر دكتور فيكي ي قاهره واوافق علي الصايع داا 
اللي هو اصلا ميعرفش يفك الخط حتي 
وبعدين  ارمي بنتي في النار  واقول الحمد لله 
متخلنيش ي حاجه اقلب عليكي 
*طب ماهي ي حااج اهوو جااهله ومبتعرفش تكتب اسمهاا حتي 
يعني هما الاتنين مناسبين لبعض واهوو شبه بعض 
اتنيين جاهلين...!!
والجواز ستره ليهاا ف جوزهاا وخلااص
~لااا ي حاجه لعند هناا واقفي 
بنتي ورد هتتعلم وهتبقي ناجحه وست البنات كلهم وهتشرفني وهتشرف الصعيد كلهااا 
*طب ازاي ي حااج 
~هتسافر اسكندريه عند صحبتهااا ي حااجه وانتهي الكلام لحد كداا!!
*وهتسافر تعمل اي هناك ي حااج
~هتسافر تجعد مع صحبتهاا وامهاا واهي البنت تفك عن نفسهاا شويه وتغير جو بعيد عن جو الحزن اللي هنا داا وتتعلم وترفع راسي وتشرفني جدام اهل الصعيد كلهم...!! 
*براحتك ي حااج خليهاا تسافر وخليهاا تمشي علي حل شعرهاا عشان تجبيلناا العاار وتحط راسنا في الطين 
~اسكتي...!!
انتي بتتكلمي بتقولي ايه 
اي اتخبلتي في رااسك 
انا بنتي مربيهاا احسن تربيه وعارفه دينهاا وورد مش هي اللي تعمل كداا 
لان ورد دي بنتي وانا عارفها علي اي
وملكيش دعوه انتي ي كريمه سبيني اناا وبنتي في حالي..!
*كدااا ي حاااج 
 بتزعقلي عشان بنت اختك 
الله يسامحك ي حااج...!!
*******
هتوحشنيي اوووي اووي ي خالواا 
~وانتي هتوحشيني قووي قووي ي قلب خاالك 
والبيت بتاعكواا مش تقلقي عليه 
هسكن فيه ناس وفلوسها هعملك بيهم حساب في البنك وهبعتلك فلوووس كل شهر ي روح خالك ومتقلقيش خالص ولا تشيلي هم اي حااجه اناا موجود 
واللي تحتاجيه قوليلي عليه ي بنتي ديماا 
مش تخبي علياا..!!
*-حضنته بدموع وحزن وكد يكاد قلبها ينكسر من فراق خالهاا الذي تعتبره مثل ابيهاا الذي توفي وتركهاا منذ الصغر وتركها تواجه كل شئ بمفردهاا..!!
وقالت خد بالك من نفسك ونبي ي خالواا ومش تهمل ادويتك عشان انا هحس وهزعل منك!!
~حااضر ي قلب خاالك وانتي كمان خلي بالك من نفسك واتجدعني كدااا 
وانا اتصلت بأم صحبتك وهتستناكي في المحطه...
-حااضر ي خالووا
~مع السلامه ي بنتي مع الف سلامه 
توصلي بالسلامه ياارب...!!!
******
°ورد
-التفتت الي مصدر الصوت سريعاا ف وجدتهاا صاحبتهاا ندي التي تحبهااا كثيرا ف قاالت بحب واشتياق شديد 
ندي وحشتيني اووووووي ي روحي 
ثم حضنتهاا وبكت كثيرااا في حضنهاا التي كانت تشتاق اليه كثيراا 
°وهي تحضنهاا باشتياق وحشاااني اوووي ي ورد ..!!
°وانتي كمان ي ندي اووي..
¶مش هتسبيهاا بقاا وتيجي في حضني شويه ولا اي
-نظرت الي ام صاحبتهاا بدموع وقالت بحب وحشاااني اوووي ي خالتووو وجريت علي حضنهااا  
فهي بمثابه امهاا 
¶انتي اللي وحشااني اووي اووي ي روح خالتك 
والله انتي بنتي اللي مش خلفتهاا 
"نظرت لهم بحب ومسكت يد ورد ويد ندي ثم قاالت خلااص بقااا يلاا عشان تاكلوا 
دا اناا عملالكواا شويه مروخيه تاكلوا صوابعكوا ورااها ولا اي بقاا الفراخ المشويه ولا المكرونه البشاميل اللي من تحت ايد الشيف حبيبه.....!
دا انتواا بصوا مش هتناموا انهارده خاالص
*الجميع بدأوا بالضحك علي طريقتهاا المضحكه*
°كداا ي ورد  هتبدأي تعليم من بكره اتفقنااا  
وان شااء الله ي قلبي اللي جاي كلوا خير 
-حبيبتي انتي ربنا يخليكي لياا ياارب ومانحرمش منك ابداا 
°العفو ي روحي احناا اخواات 
-اوماال*وبدأت بالضحك*
¶حبيبتي انتي يلاا روحي ذاكري درسك عشان انا جبتلك مدرس هناا يعني هيجيلك البيت وهيعلمك بجانب المدرسه اتفقنااا 
-بس كداا كتيرر اووي ي طنط
¶طنط مين ي بت انااا زي مامتك فاهمه ولا مش فاهمه وطنط دي مش عاوزه اسمعهاا منك تاني 
وبعدين دا مش كتير ولا حاجه انتي زي بنتي لا بالفعل بنتي وكمان زي بنتي ندي وانتوا الاتنين في نفس غلاوه بعض 
ف ي حبيبتي متشليش هم حااجه 
انا معاكي 
-نظرت لهاا بدموع وقالت اناا بحبك اوووي وحقيقي كلامك دا حسسني ان امي رجعتلي تاني
¶ربنا يرحمها ي حبيبتي ياارب
***
°يلااا ي ست ورد عشان تسمعيلي الدرس...قبل م المستر يجي 
-اشطااا يلااا 
=برافوا عليكي ي ورد سمعتي الدرس كلوا صح ماشاء الله 
-متشكره جداا ليك ي مستر 
•اتفصل ي مستر احمد 
=شكراا ي ندي 
•نظرت له وقاالت لو احتاجت اي حاجه ممكن تناديني ثم تركتهم وصعدت الي الاعلي وهي تضع يدها علي قلبهاا بكل حب ياااه ي احمد 
******
في القاهره.
*مالك ي ادم مش علي بعضك ليه كداا ي بني من اخر مره شوفت فيهاا ورد..!!
=مافيش حاجه ي ماما ومش تتكلمي في الموضوع دا تاني بعد اذنك 
_لا فيه ي ادم وهفتح الموضوع تاني وهفضل افتح فيه لان انت ضميرك بيعذبك وبيعذبك جااامد كمان 
لان انت قسيت..
قسيت علي ورد البنت الغلبانه اللي مش ليهاا حد غيرناا ويتيمه ومن هياا طفله
صغيره مش تعرف اي حاجه في اي حااجه 
ظلمت ورد بكلامك ي بني...!!
=اهو اللي حصل بقاا ي ماما 
بس اناا فعلاا مش عاوزهاا زوجه لياا ولا اتمني داا اصلاااا 
ومش ينفع تكون واحده زي دي ام لعيالي انت بتتكلمي ازاي ي ماما 
بصي ي ماما هو اه جرحتها بكلامي وانا حااسس ب داا 
بس هي تستاهل داا عشان هي جاهله ودي الحقيقه ومستحييل تتغير 
_ادم كذا مره قولتلك ان ورد دي بنتي ومش هسمح ان اسمع عليها اي حاجه وحشه انت فاهم
وبعدين انت متنكرش ان هي عجبتك عشان مافيش ولا في جمالها ولا اخلاقها ولا حتي في تربيتهاا دي تربيه اخوياا وانت عارف خالك..
=بصي ي ماما انا مش هنكر ان هي عجبتني فعلااا بس دي جاهله وانا مستحيل اتجوز جاهله وبعد اذنك اقفلي علي الموضوع دا انا مش عاوز افتح فيه تاني تمام 
_براحتك ي ادم انت خسرت ورد اصلاا وهيجي وقت وهتندم فيه اكبر ندم علي ده كلوا وعلي ظلمك لبنتي وهتتمني انهاا تسامحك ولو دقيقه 
احفظ كلامي كويس  ي ادم  عشان هتحتاجواا.!!
=خلااص بقااا ي ماما الموضوع خلص وبعدين عاوز افتحك في موضوع مهم 
_قوول ي بني عايز اي 
=عايزك تيجي معاياا اطلب ايد المهندسه  شهد اخت صاحبي 
*اممممم مهندسه  وكمان اخت صاحبك طب ي تري ي دكتور ادم دي تليق بمستواك التعليمي والاجتماعي..!!
=طبعاا ي ماما دي شخصيه متعلمه وناجحه في شغلهاا وكفايه انهاا مهندسه وكمان اخت صاحبي 
وكمان شاطره جداا 
وحتي انهاا كشكل واستايل هايل جداا جداا...
ياارب توافقي ي ست الكل وتنسي موضوع ورد دا خاالص 
*نظرت له وقالت اللي انت عايزه ي دكتور  ادم 
معنتش هتدخل في قراراتك نهائي بس لحظه اناا عمري م هنسي ورد لان دي بنتي عارف يعني اي بنتي يعني حته مني انت فااهم...
ثم قاامت وتركته..!!
 =نظر لهاا مده ثم قال لنفسه ولا انا عمري م هنساها ي ماما دي ملاك من السماا وانا جيت عليهاا اووي وظلمتهاا كتير ومفكرتش فيها ولا فيه مشاعرهاا 
بس اناا اللي غبي كان ممكن اتزوجهاا وانا اللي اعلمهاا بس يلاا بقاا طلع عندهاا كرامه ورفضتني 
ربناا يسعدك ي ورد ياارب 
ويجعل من نصيبك شخص يحتويكي ويحبك ويخليكي الاولي في حياتوا ويفهمك ويقدرك ويجعلك تاج فوق راسووا يااارب 
*هي فين العروسه دي ي ادم كل دا تأخير ودا الزوق والاحترام برضوا ي بني...!!
=معلشي ي ماما استحملي تلاقيهاا غصب عنهاا ثم نظر الي مكان الباب وقال اهي جت اهي يا ماماا..!!
*هي دي العروسه ي ادم انت مجنون ثم قامت وقفت وقاالت.......!!

يُتبع ..

google-playkhamsatmostaqltradent