روايات

رواية جايده وشريف الفصل الثالث 3 بقلم نور رأفت

رواية جايده وشريف الفصل الثالث 3 بقلم نور رأفت

رواية جايده وشريف البارت الثالث

رواية جايده وشريف الجزء الثالث

رواية جايده وشريف الحلقة الثالثة

~هيا هتدخل معاك الشقه وحدكم
=انتي شايفه ايه
~اوعي تكون استبدلتني يا أبيه شريف ،دنا حتي خطيبتك
!!!!
كانت لابسه عبايه و مشمراها وهيا بتتكلم و بتحاول تخلي نفسها رقيقه
بصلها بحده وقال “ناهد ”
ضحكت البت بتوتر و قالت “بهزر يا أبيه ايه منهزروشي ولا اييه”
مسكت جايده في أيده لما لقيتها قربت عليهم
~مالك يا اختي كدا كابشه في أيده أكنش هاكلك و لا هاكلك
قربت من شريف و سألت بغباء
_هيا هتاكلني فعلاً
=لا دي بتهزر
~انت بتبربرلها ليه يا أبيه ما تسيبها فاكراني هاكلك ،جرا ايه يا بت انتي محنشه في أيده كدا ليه
=يا ناهد ابعدي عنها دي لسا راجعه مصر
~باين يا اخويا باين ياحسرتك يا بت يا ناهد البت فاضلها فولت و تنور ياختي قشطه بيضا لسا متاخده من علي الوش
فتح شريف الباب و دخل جايده و هوا دخل
=روحي يا ناهد أنا مش ناقص وش
دخل في الصاله و قعد بينما جايده لسا واقفه مش فاهمه حاجه
=تعالي اقعدي
قعدت قصاده وهيا بتبص علي المكان ب استكشاف
=إحنا هنقعد هنا لحد ما تهدي الاوضاع تمام
اومأت ب تفهم
_البنوته اللي برا دي كان قصدها ايه ب قشفه بيضه
=قصدها قشطه دي زي Fresh cream يا جايده
اومأت
=هشفلك هدوم تغيري هدومك لحد ما اجيب أكل تأكلي
اومأت بصمت وهيا بتبص حوليها
طلع برا البيت وهيا قامت تستكشف التحف و الاثريات الموجوده في البيت ،المكان رغم التُراب و الزمن لسا شكله عريق و محتفظ بحلاوته ،شد انتباها تحفه من شجره الصندل العتيقه و ريحتها اللي معطره المكان رغم عمرها
قاطع تأملها في المكان دخول شريف
=خدي البسي دي
_ايه دا ،دي شبه اللي البت برا كانت لبساها
=اسمها عبايه يا جايده دا لبس الأرياف ،لحد ما اجبلك هدومك
_ممكن لو سمحت تجيب ليا ميمي قطتي مش بعرف اقعد من غيرها
=دا شكله هيقبي مرار طافح
خبط الباب لقي ام ناهد و ناهد و حسين البقال و ناس كتير داخله البيت
جايده خافت ليكونوا جايين يعملو حاجه فيهم ف استخبت ورا شريف
=متخافيش مش هيأذوكي دول ناس مسالمه
~الف حمدالله علي السلامه يا حضابط ليك سنين معتبتش الحته يعني ، يلا يا بنات نضفوا البيت للبيه
=كتير والله دا يا جماعه كتير خيركم
~مكتشر ولا حاجه يا أبيه كلو فضلت خيرك
~يلا يا ناهد انتي و البنات نضفوا البيت زين
~ خلصوا و هاتي الاكل و حطيه يا ام عبير في المطبخ
كانت جايده قاعده جنب شريف و شايفه الطريقه اللي بيتعاملوا بيها
_هما دول بابا و ماما بتوعك
=لا مش بابا وماما دول ناس جرانا من زمان
~طيب ما تيلا يا حضابط شرفنا تحت لحد ما ينضفوا المكان
نزلوا تحت وجايده ماشيه جنبو باستغراب
=متخافيش مش هيأذوكي دول ناس طيبه
_انا مستغربه أنهم بيعملوا معاك كدا ليه
=ود وحب و عشره
_مين دول
=شويه ناس اعرفهم يا جايده اقعدي علي الكرسي
~ها يا ابني ايه جابك علي ملئ و شك كداه
خد شريف الحج صالح و قعد يحكي معاه علي جنب بينما جايده قاعده بتبص ب إستغراب للبنات و الحريم اللي بصينلها
_اهلا أنا جايده
حبت تتعرف عليهم لقيتهم فتحوا كلهم يتكلمون معاها
~ايه يختي الحلاوه دي
~شكلها اجنبيه زي ما قالت البت ناهد
~بصي علي لبسها يبت يا عبير
~قوليلنا يا قمر تعرفي شريف منين
_ااه اعرفه عن طريق أنكل
~يعني ايه أنكل دي يبت يا عبير
~يعني فضلت خيرك يا سميحه جدها
~العلام حلو برضو
_هوا انتو بتقولوا ايه مش فاهمه
~تفهمي ازاي يختي ب رقه صوتك دي ،اكيد خطفتي قلب أبيه شريف ،إذا كنتي خطفتي قلبنا احنا يا موكوسه
~متخطفش قلبه يا خطف قلبك يا صفيه قلبه ليا أنا ياختي
~مكنش قصدي يا ناهد يا بنت خالتي ،خلصتي الشقه
~خلصناها يختي
ضحكت جايده عليهم و علي طريقه كلامهم اللطيفه بالنسبه ليها “انتو جمال اول ”
~فضلت خيرك دي عنيكي يا اختشي
~متتسهوكيش يا صفيه إحنا جمال فعلاً هيا هتكدب يعني
جه شريف فا قامت ناهد و قالت بصوت رقيق
~خلصت الشقه يا أبيه و الاكل علي الطربيزه أي حاجه تعوزها تاني
=شكرا يا ناهد تعبتك معايا ،يلا يا جايده تعالي نطلع عشان ترتاحي و تغيري،مشيوا و قعدت ناهد متغاظه مع البنات
~بصو البت المسهوكه ماشيه لازقه فيه كيف
~امال مين اللي رققت صوتها مش شويه عشانه
~حتي وانتي عامله نفسك بصوت بنات صوتك شبه العرسه المخنوقه
~عرسه أما تاكلك يا عبير ،اصلا أنا رقيقه و حنينه و ناعمه خدي بالك بس انتي اللي مش عارفه ، فرقت ايه عنها يعني
~الطموح حلو يا ناهد يا بنت خالتي الطموح حلو
~دا انتو عكس بعض كيف السما و الارض
~ليه يعني ولا عشان يعني هيا عينيها زيتي يعني هيقولول عليها حلوه
~زيتوني يا جاهله
~يكنش شعرها اللي عامل كيف شعر الحصان نايم علي الجنبين
~اسمو شعر مسترسل يا جاهله
~مفرقتش يا هاله ،دي اصلا كلها عمليات جميل
~البت بسم الله الخالق فلقه قمر مفيهاش غلطه دا رباني
~طب منا الفلقه التانيه من القمر علي فكره
يبت يا ناهد دي بنتور يابت شفتي ايديها انعم من مؤخره عيل صغير
~اتعديتي منها ولا ايه يا عبير من امتا بنقول مؤخره احنا
~قلت اتثقف شويه
~انا طالعه انام بدل ميطقلي عرق
اما عند جايده و شريف دخلو البيت و هيا راحت غيرت هدومها و لبست العبايه اللي جابهالها ،كانت مبسوطه بيها
=لو خلصتي يا جايده تعالي كلي
-اوكي
طلعت من الأوضه وهيا ماسكه العبايه بفرحه طفوليه
_بص شكلها حلو إزاي ،البنات عندكم حلوين اوي ولبسهم حلو
تنح شويه وهوا بيبصلها بتتحرك بالعبايه في كل حته لحد ما فاق عليها وهيا قاعده قدامه علي السفره
_هوا ايه دا
=دي عكاوي و طواجن لحمه ضاني
_ممكن اسال يعني ايه
=الافضل لاء كلي وانتي مش فاهمه افضل
_هوا أنا هنام فين
=بصي الاوضه دي هيا اللي هتنامي فيها
كلت و قامت تنام في الأوضه اللي جنب اوضه شريف وشريف راح نام من تعبت اليوم
سمع خبيط علي باب اوضته فتح لقيها جايده ماسكه مخده و حضناها
فرك عنيه ب نعاس
=ايه يا جايده مالك
-لو سمحت ا…أنا خايفه انام وحدي
=طيب انا اعمل ايه
-م معرفش ممكن انام معاك
=تنامي فين لمؤخذه
_معاك في اوضتك مش هعمل صوت
=نعم!!!!

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية جايده وشريف)

تعليق واحد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *